Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Zaplot szprych - mały problem |
Autor |
Wiadomość |
michal5150 [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 12 Lip, 2013
|
|
|
To teraz zupełnie zgłupiałem. Włożyć szprychy w silnik tak, że wszystkie łebki będą po jednej stronie? Czy na przemian, ale nie przeplatać jedna pod drugą? |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 13 Lip, 2013
|
|
|
Według mnie prawidłowy zaplot to taki:
|
|
|
|
|
toft
szef Pan kierowca
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2010 Posty: 1756 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Sob 20 Lip, 2013
|
|
|
Borsuk, przeszedłem przez 1, 2 i 3 krzyże w kołach 26 cali z obręczami rowerowymi i w mojej ocenie podtrzymuję swoje zdanie. Przeszedłem też przez przynajmiej trzy typy szprych rowerowych przy tych zaplotach. I szprychy od motoru. Zwiedzięłem przy tym cała galerię specy od kół rowerowych. I będę się trzymał swojego. Swoją drogą stawiam piwo jak zapleciesz obręcz z silnikiem bez przeginania. No chyba że na słoneczko.
Zeltom oba zdjęcia które wstawiłeś są nieadekwatne w mojej ocenie do problemu i delikatnie mogą wprowadzać w bład. Pierwsze jest bowiem z piastą rowerową która ma poprostu miejszą średnicę stąd i szprychy się dobrze układają. Drugie natomiast ma felgę typu motorowego gdzie otwory z obręczy wychodzą pod odpowiednim katem.
To co sprawdza sie w normalnym rowerze (dotyczy zaplotu - w normalnym mam 3 krzyże i bardzo sobie to chwalę) nie koniecznie sprawdza się jak do obręczy rowerowej próbujesz wstawić silnik. |
|
|
|
|
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Nie 21 Lip, 2013
|
|
|
toft napisał/a: | ...Swoją drogą stawiam piwo jak zapleciesz obręcz z silnikiem bez przeginania. No chyba że na słoneczko. |
Szprychy w miejscu krzyżowania uginają się, ale po zapleceniu i wycentrowaniu koła powinny się prostować.
Sęk w tym, że mamy jakiś silnik, jakieś szprychy i jakąś obręcz i wychodzi to różnie. Mogą wyjść "łuczki", ale to nie znaczy, że taki zaplot należy traktować jako wzorcowy.
toft napisał/a: | To co sprawdza sie w normalnym rowerze (dotyczy zaplotu - w normalnym mam 3 krzyże i bardzo sobie to chwalę) nie koniecznie sprawdza się jak do obręczy rowerowej próbujesz wstawić silnik. |
Jasne, wszystko zależy od średnicy silnika i obręczy. Dla małego silniczka 250W mogą być 3 krzyże (ja tak sobie zaplotłem), dla większego silnika wystarczy 1 krzyż, jak zalecają np.
na tej stronie
pozdrawiam
borsuk |
|
|
|
|
Pykacz
szef
Pomógł: 16 razy Dołączył: 03 Lip 2012 Posty: 1561
|
Wysłany: Pon 22 Lip, 2013
|
|
|
Szprychy w "Bomberach" też są tak zaplatane (jak pokazałeś ) czyli bez przeplotu na jeden krzyż . Ja swoje silniki też tak zaplatam (nawet te małej średnicy 250-350W). Z takiego małego ciągnę do 900W .Zrobiłem na nim dopiero ponad 400km i od zaplotu nie dotknąłem się do szprych ani razu bo nie było takiej potrzeby . W oryginalnym kole fabrycznego niemieckiego "elektryka" też jest bez przeplotu ale na 2 krzyże. Piszę tu o kołach 28cali . Ja zaplotłem "malucha" w koło 28cali na jeden krzyż bo takiej dł szprychy z silnikiem dostałem . I się sprawdza wyśmienicie a ostro czasami hamować muszę a tarcza z przodu 203mm z zaciskiem na sporym klocku . |
|
|
|
|
Pykacz
szef
Pomógł: 16 razy Dołączył: 03 Lip 2012 Posty: 1561
|
Wysłany: Wto 30 Lip, 2013
|
|
|
A jak wyglądają u Was szprychy przy nyplach ? Głównie chodzi mi o użytkowników którzy mają zapleciony silnik 9c 10x6 na jeden krzyż w obręczy 26cali . Też się tak bardzo wygina szprycha przy nyplu ? Nypel jest nakręcony na cały gwint czy trochę go wystaje z pod nypla ? |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Wto 30 Lip, 2013
|
|
|
U mnie szprycha jest pod dużym kątem. W obręczy ~23mm szprychy wychodzą prawie równo z nyplem. W miarę użytkowania i dociągania pod wpływem dużych sił szprycha będzie wykrzywiać nypla w swoją stronę. U mnie po roku jazdy szprychy się już poukładały i nie dociągałem ich już długi czas mimo intensywnej jazdy. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Pykacz
szef
Pomógł: 16 razy Dołączył: 03 Lip 2012 Posty: 1561
|
Wysłany: Śro 07 Sie, 2013
|
|
|
Tas jak bardzo to się naciąga u Ciebie ? Możesz zamieścić jakieś zdjęcie poglądowe ?
U mnie to wygląda jakoś tak :
Fotki po kliku większe .
Po zapleceniu na 1 krzyż i luźnych szprychach .
Tak się zaczynają wyginać po jeszcze niewystarczającym dociągnięciu .
Wygląda dziwnie .Źle to wróży czy mi się tylko wydaje ? |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Śro 07 Sie, 2013
|
|
|
U mnie wygląda podobnie - ale ja mam inaczej zaplecione.
Jak je dociągniesz tak jak ma być - to się wyprostują ale wygną blisko nypla (na kołnierzu do tego przeznaczonym) |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Pykacz
szef
Pomógł: 16 razy Dołączył: 03 Lip 2012 Posty: 1561
|
Wysłany: Śro 07 Sie, 2013
|
|
|
tas napisał/a: | U mnie wygląda podobnie - ale ja mam inaczej zaplecione.
Jak je dociągniesz tak jak ma być - to się wyprostują ale wygną blisko nypla (na kołnierzu do tego przeznaczonym) |
Masz zaplecione na "przeplot".
Co masz na myśli "to się wyprostują ale wygną blisko nypla" .
Ja mam obręcze kapslowane i jakoś po dokręcaniu szprychy wygląda to tak jakby szprycha mimo że na jeden krzyż jest zapleciona to jakby chciała się w części początkowej wychodząc z nypla ustawić w słoneczko . Jakby gniazdo z kapslem w obręczy nie pozwala się ustawić szprysze w krzyż . Nie wiem czy nie zamotałem zbytnio ale tak to widzę . Masz jakieś foto z widokiem z boku koła ? |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Śro 07 Sie, 2013
|
|
|
No własnie - mam z 'przeplotem'.
Czerwony - oś szprychy
Niebieski - oś nypla
To jest bardzo wytrzymały zaplot. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
JerzyZ
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 7 razy Dołączył: 16 Lip 2010 Posty: 794 Skąd: Warszawa - Ursynów
|
Wysłany: Śro 07 Sie, 2013
|
|
|
Być może rozpętam burzę protestów, ale moja rada jest następująca:
1. Trzeba rozwiercić otwory na nyple w taki sposób, aby kierunek otworu pokrywał się z kierunkiem szprychy (nawet jeżeli miałoby to spowodować zniszczenie bocznej ścianki tulejki - ważne aby tulejka się nie obracała, więc jeśli się kręci - lepiej użyć pilnika)
2. Byłoby pożądane, aby główce nypla nadać kształt wycinka kuli (zwykle jest to stożek). Mamy wtedy zapewnione, że styk z otworem obręczy będzie na obwodzie, a nie punktowy. Metoda: wiertarka i pilnik. |
|
|
|
|
Pykacz
szef
Pomógł: 16 razy Dołączył: 03 Lip 2012 Posty: 1561
|
Wysłany: Śro 07 Sie, 2013
|
|
|
A czy gwint może wystawać z pod nypla i czy czymś to grozi zwłaszcza przy takim przegięciu przy nyplu np zerwaniem szprychy ? |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Śro 07 Sie, 2013
|
|
|
Gwint w nyplu znajduje się od strony główki - nie w kołnierzu, na którym wygina się szprycha.
Więc prawidłowo wkręcona szprycha ma się kończyć równo z główką nypla. Każde odstępstwo w górę i dół powoduje osłabienie połączenia i dlatego ważne jest dobranie prawidłowej wysokości obręczy.
Tak mi to tłumaczył serwisant rowerowy |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Śro 14 Sie, 2013
|
|
|
a nie byłoby prościej dać ciut krótsze szprychy i zapleść na mniejszy wykrzyż ? |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
|