|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Selekcja ogniw 18650 |
Autor |
Wiadomość |
ev-drive.eu
stażysta
Wiek: 66 Dołączył: 12 Lip 2010 Posty: 165 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Pon 04 Lis, 2013
|
|
|
Czyli , sugerujesz że większa ilość to tylko z nowych z gwarancją ? |
|
|
|
|
JerzyZ
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 7 razy Dołączył: 16 Lip 2010 Posty: 794 Skąd: Warszawa - Ursynów
|
Wysłany: Pon 04 Lis, 2013
|
|
|
ev-drive.eu napisał/a: | Czyli , sugerujesz że większa ilość to tylko z nowych z gwarancją ? | Na pewno nowe na gwarancji są lepsze. Lepiej być zdrowym i bogatym, niż biednym i chorym...
W łączeniu równoległym musi być ryzyko, skoro firma BTO ogranicza w usłudze montowania pakietów ich liczbę do 10. A firma ta ma doskonałe zaplecze techniczne - było tu na forum opisane stanowisko do pomiarów ogniw.
Czyli dla 3000 ogniw i 111V: 10 łańcuchów 30s10p - i odpowiednia liczba czyli 300 układów do ładowania/sygnalizacji.
Nierealne!
Lepiej chyba wygląda perspektywa łączenia do szyny przez druciki-bezpieczniki, jak proponuje gienek333. Tym bardziej, że przy układzie 30s100p trzeba tylko 30 układów sygnalizacji niskiego napięcia. Przy ładowaniu, zakładając że ogniwa są grupowane przypadkowo, chyba wystarczyłby pomiar napięcia całości baterii (ewentualnie po kilku testowych ładowaniach).
W tym układzie pomiar prądu z poszczególnych ogniw można by mierzyć (testowo) przez pomiar spadku napięcia na druciku mili- lub mikrowoltomierzem.
Co Wy na to? |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Wto 05 Lis, 2013
|
|
|
jerzyz napisał/a: | W łączeniu równoległym musi być ryzyko, skoro firma BTO ogranicza w usłudze montowania pakietów ich liczbę do 10 |
To znaczy, że w samochodzie Tesla jest max. 10 cel równolegle? Szczerze wątpię.
Teraz rozbierałem fabryczny pakiet i było 20 równolegle. Wszystkie zgrzane wielką blachą razem bez żadnych bezpieczników. Nie ma to raczej znaczenia ile jest równolegle. W pakiecie jak miałem 8 równolegle to po naładowaniu i rozłączeniu trzymają równo napięcie i różnica jest tylko w pojemności i rezystancji. te słabe grzeją się przy ładowaniu i rozładowywaniu a nie wybuchają czy robią zwarcie. Po podłączeniu do modelarskiej ładowarki można nawet nie rozładowywać do końca z pomiarem pojemności bo widać od razu jak napięcie leci w dół. |
|
|
|
|
szalony [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 05 Lis, 2013
|
|
|
ta firma BTO to jakas szmacianka a nie firma... takze robiłem pakiety zaczynając od 8 ogniw rownolegle w celi normalnie zgrewałem,czy lutowałem, najwiekszy pakiet robiłem 15 ogniw w celi i 12 cel łaczyłem w szereg , bez zadnych bezpieczników czy innych pierdoł./ jestescie przewrazliwieni na punkcie tego wybuchania czy zapłonów., jak ogniwa sa dobierane parametrami to łaczysz do bólu ile sie da.. byle bys miał rto czym naladowac... |
|
|
|
|
JerzyZ
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 7 razy Dołączył: 16 Lip 2010 Posty: 794 Skąd: Warszawa - Ursynów
|
Wysłany: Wto 05 Lis, 2013
|
|
|
szalony napisał/a: | ta firma BTO to jakas szmacianka a nie firma... jak ogniwa sa dobierane parametrami to łaczysz do bólu ile sie da... |
Polecam stronę, jak określasz, "szmacianki"
Co do doświadczeń - czy mógłbyś rozwinąć temat "dobierania parametrów"? Bo na tym stopniu szczegółowości brzmi to jak rada: zrób dobrze, to będzie dobrze |
|
|
|
|
ev-drive.eu
stażysta
Wiek: 66 Dołączył: 12 Lip 2010 Posty: 165 Skąd: Lublin
|
Wysłany: Wto 05 Lis, 2013
|
|
|
Miałem nadzieję że ktoś wspomni o Tesli bo to powinien być dla nas wzór , czy ktoś wie jak jest zbudowana bateria w Tesli ? |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 05 Lis, 2013
|
|
|
Składa się z paru tysięcy baterii laptopowych. Tak gdzieś czytałem |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 05 Lis, 2013
|
|
|
Niedawno czytałem na ,,samochodyelektryczne.org", że Tesla podpisała duży kontrakt z Panasonic na ogniwa 18650, więc chyba takich używają. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 05 Lis, 2013
|
|
|
Jak dyskutujemy o lezakach, uzywanych, mieszanych ogniwach to trzeba sie skupic na pracochlonnej procedurze pomiaru i PAROWANIA na wzglednie podobne aby laczenie takich egz bylo bezpieczne dla np 4- 6 szt.
A zupelnie inna sytuacja jest w przypadku nowych fabrycznych, powtwrzalnych tego samego typu ogniw jednego producenta , ktore mozna zrownoleglic pewnie nawet po 20 i wiecej szt. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
Pir-serwis
kierownik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 10 Sty 2010 Posty: 333 Skąd: Ostrowiec Warszawa
|
Wysłany: Wto 05 Lis, 2013
|
|
|
Tesla Roadster posiadała 6800 ogniw z hakiem.Hak nieduży.
Przyjmując,że napięcie pakietu 420V to mamy 100s i 70p.
Pojemność wychodziłaby na oko 55kwh i to by się zgadzało.
Trzeba by zerknąć na dane.
Ogniwa są w pakietach i wymienia się pakiety (gdyby cos nie grało). |
_________________ Paweł-Elektryczny Citroen BX |
|
|
|
|
Pir-serwis
kierownik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 10 Sty 2010 Posty: 333 Skąd: Ostrowiec Warszawa
|
Wysłany: Wto 05 Lis, 2013
|
|
|
Dane:
Akumulatory
Typ: litowo-jonowe
Liczba pojedynczych ogniw: 6831
Czas pełnego ładowania : 3,5 h
Szacowana żywotność: 160 000 km
Pojemność : 53 kWh
Całkowita masa : 400-450 kg
Przykładem wykorzystania, stosowanych w laptopach, ogniw litowo-jonowych typu 18650 (o najwyższej jakości oraz z dodatkowymi zabezpieczeniami) jest sportowy samochód elektryczny Tesla Roadster, w którym zastosowano aż 6831 ogniw[2] |
_________________ Paweł-Elektryczny Citroen BX |
|
|
|
|
Pir-serwis
kierownik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 10 Sty 2010 Posty: 333 Skąd: Ostrowiec Warszawa
|
Wysłany: Wto 05 Lis, 2013
|
|
|
Wygląd pakietu:
Panasonic-Tesla-Cell-300x229.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 405 raz(y) 11,5 KB |
|
_________________ Paweł-Elektryczny Citroen BX |
|
|
|
|
JerzyZ
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 7 razy Dołączył: 16 Lip 2010 Posty: 794 Skąd: Warszawa - Ursynów
|
Wysłany: Wto 05 Lis, 2013
|
|
|
Nawiązując do pierwszego postu w tym temacie zrobiłem takie podsumowanie moich (kiepskich) ogniw:
Pary ogniw uszeregowałem wg pojemności - najpierw najlepsze, potem coraz gorsze.
Jeżeli będę dokładał kolejne pary - zasięg będzie rósł, ale coraz wolniej.
Założyłem 10Wh/km.
5kg najlepszych daje 28km, 5kg najgorszych tylko 6km. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 06 Lis, 2013
|
|
|
Biorąc pod uwagę moje żele, ważące 28 kg, dające mi zasięg przy spokojnej jeździe w granicach 80 km, bez tych skomplikowanych pomiarów i dbania o każdą celę z osobna, to na prawdę wolę pozostać przy tych, tak niemodnych, żelach I mam spokojną głowę, że mi się coś zewrze, albo przegrzeje |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Śro 06 Lis, 2013
|
|
|
Jerzy, chodzi ci o testowanie ogniw bardziej szczegółowe niż sprawdzanie modelarską ładowarką pojemności przy ładowaniu lub rozładowaniu? Można sprawdzać spadek napięcia przy obciążeniu ale przy pakiecie to nie wchodzi w grę. Musi być badane każde ogniwo osobno, bo jako pakiet to lipa. Nie widzę innej w miarę szybkiej i stosunkowo bezstresowej metody jak ta ładowarka. Teraz badam pojemności i nie czekam nawet do końca bo jak napięcia spada szybko to widać które ogniwo lipne. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|