Czy moge zrobic sam rame a przepisy |
Autor |
Wiadomość |
Saku
dyrektor
Wiek: 35 Dołączył: 29 Paź 2013 Posty: 400 Skąd: SWDN
|
Wysłany: Nie 22 Gru, 2013 Czy moge zrobic sam rame a przepisy
|
|
|
Witam,
Panowie zastanawia mnie jedna sprawa bo robie sam rame do "roweru" od podstaw wszystko sam i tu moje pytanie.
Czy moge normalnie legalnie sie tym poruszac po ulicy i Chodnikach bez Zadnych konsekwencji?
Czy musze miec rodzaj homologacji... |
|
|
|
|
JerzyZ
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 7 razy Dołączył: 16 Lip 2010 Posty: 794 Skąd: Warszawa - Ursynów
|
Wysłany: Nie 22 Gru, 2013
|
|
|
Kto pyta a) - będzie miał odpowiedziane b)
a) w URZĘDZIE
b) że NIE |
|
|
|
|
tomek701
prezes
Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Lip 2013 Posty: 545 Skąd: Chełm
|
Wysłany: Nie 22 Gru, 2013
|
|
|
jasne że możesz sam sobie zrobić ramę. Ważne jest tylko to żeby pojazd spełnaiał wymogi bezpieczeństwa w przypadku roweru, Swiatła odblaski dzwonek hamulec a najlepiej hamulce odblaski itp, wykonałem już kilkanaście ram rowerów poziomych miałem kilka kontroli policji. wpisz sobie w Google rowery poziome zobaczysz czym ludzie jezdzą, jakie rowery konstrują a i firmy takie dziwactwa tez produkują. Ważne abyś miał tylko odpowiednia wiedzę i umiejętności np w spawaniu dla swojego i innych bezpieczeństwa na drodze. |
_________________ https://photos.app.goo.gl/pK7oCAa4oXAxfxds8 |
|
|
|
|
toft
szef Pan kierowca
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2010 Posty: 1756 Skąd: Gliwice
|
|
|
|
|
Pykacz
szef
Pomógł: 16 razy Dołączył: 03 Lip 2012 Posty: 1561
|
Wysłany: Nie 22 Gru, 2013
|
|
|
A jaki materiał najlepiej zastosować do budowy ? |
|
|
|
|
toft
szef Pan kierowca
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2010 Posty: 1756 Skąd: Gliwice
|
|
|
|
|
Pykacz
szef
Pomógł: 16 razy Dołączył: 03 Lip 2012 Posty: 1561
|
Wysłany: Nie 22 Gru, 2013
|
|
|
toft napisał/a: | Najkrócej mówiąc taki który potrafisz obrabiać. Ludzie robią drewniaki, włókno szklane laminaty, aluminiowe, stalowe, skręcane itp.
Trudno komuś polecić np z aluminium skoro ma tylko zwykłą spawarkę do stali...
Itd. |
Dysponuję spawarką elektrodową ale i też migomatem . Specjalnie na wadze mi nie zależy (kilogram czy nawet dwa różnicy na wadze samej ramy w jedną lub drugą stronę to nie problem bo wyczynowo tym nie będę jeździł a jak się zmęczę to się wspomogę silnikiem .
To co z rury chromowo-molibdenowej czy jakiej (da się to kupić gdzieś) ? Jakie średnice wybrać na ramę główną a jaką na np wahacz ? |
|
|
|
|
toft
szef Pan kierowca
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2010 Posty: 1756 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: Nie 22 Gru, 2013
|
|
|
Ale co budujesz? może załóż nowy temat. Naszkicuj koncepcję. Inny przekrój będzie na ramę do poziomki (jenda główna rura) inny do np klasycznego rowera. U mnie w okolicy np łatwiej kupić alu niż stal. Poszukaj ofert na necie. Rury chrom-molibdem spawa się raczej gazowo ewentualnie technikami pochodnymi do TIG. Zwykłą spawarką elektrodową pospawasz stal zwykłą węglową. Odpowiednią elektrodą punktowo połapiesz aluminium i dajesz do spawanie tigiem. MIgomatem z drutem alu w odpowiednim gazie (tzn da się nawet i w samym co2 tylko jakoś spawu i odpryski będą okropne) od biedy pospawasz alu.
KOlejna sprawa to grubość ścianek. Wymiarowanie rury pod względem przekroju to jedno ale elektrodą ścianki cieńszej jak 1.5mm a w praktyce 2mm ciężko pospawać. MIgomatem pospawasz stal w miarę okej do 1 mm. W myśl zasady najpierw połapać geometrię punktowo, później naprzemiennie celem uniknięcia ile się da zwichrowań krótkie odcinki, potem obspawanie całości.
No ale dalej wraca główne pytanie co budujesz:)? |
_________________ Moje pojazdy:
Hub middrive - w budowie http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=5394
Cruiser http://forum.arbiter.pl/v...er=asc&start=15 |
|
|
|
|
Saku
dyrektor
Wiek: 35 Dołączył: 29 Paź 2013 Posty: 400 Skąd: SWDN
|
Wysłany: Nie 22 Gru, 2013
|
|
|
Dzieki za odpowiedzi Panowie
Ja jestem w trakcie budowy ramy z amelinium ale nie dawalo mi spokoju z tymi przepisami...
Roznie to bywa dlatego wolalem sie upewnic.
Wiec Podziekowal bardzo!
A co do twojego pytania Pykacz to skoro masz mig-mata to dzialaj na tym normalnie stalowa jesli waga nie ma znaczenia |
|
|
|
|
sannis
brygadzista
Pomógł: 2 razy Dołączył: 12 Paź 2013 Posty: 299 Skąd: z Parku
|
Wysłany: Pon 23 Gru, 2013
|
|
|
Pykacz napisał/a: | To co z rury chromowo-molibdenowej czy jakiej (da się to kupić gdzieś) ? Jakie średnice wybrać na ramę główną a jaką na np wahacz ? |
Stal cro-mo to sobie odpuść, bo dostępne są tylko firmowe drogie rurki typu Columbus i inne. Temat przerabiałem jak budowałem rowery poziome. Najlepsza jest stal bezszwowa, konstrukcyjna st3s albo st4s (o ile nie poplątałem oznaczeń). Kumpel robił tez długaśne ramy ze zwykłych kształtowników ze szwami i nic się nie działo, prócz tego że to cholernie giętkie konstrukcje były:)
P.S. Jak ktoś by chciał to na zbyciu mam trzy ramy poziome z aerodynamicznymi, bardzo pojemnymi kuframi oraz ergonomicznymi fotelikami. Wszystko zrobione u Maćka Kaczmarka w Aero-Bike'u. Czyli żadne samorubki. Jedna rama LWB dwie ramy SWB.
Tutaj można zobaczyć fotki 2 z nich:
http://poziome.republika.pl/techno15.htm |
|
|
|
|
Natanoj
kierownik
Pomógł: 3 razy Dołączył: 31 Mar 2006 Posty: 314 Skąd: Małopolskie
|
Wysłany: Pon 23 Gru, 2013
|
|
|
Jak kształtuję się ceny takich cudeniek? |
|
|
|
|
sannis
brygadzista
Pomógł: 2 razy Dołączył: 12 Paź 2013 Posty: 299 Skąd: z Parku
|
Wysłany: Pon 23 Gru, 2013
|
|
|
Natanoj napisał/a: | Jak kształtuję się ceny takich cudeniek? |
Ceny są przystępne i do negocjacji. To zależy czy cały pakiet kufer/siodło/rama/błotniki czy osobno. Kufry ze względu na wagę i wykonanie u Kaczmarka są chodliwe w środowisku "poziomkarzy". Cena ramy jak za używkę dobrej tradycyjnej. Z kuframi muszę się namyśleć ale są dostępne na każdą kieszeń. Wychodzę z założenia, że jak komuś ma to sprawić FUN to się dogadamy. Dla mnie to nie jest biznes, bo w 1999r LWB wart był podobno 1500 ówczesnych DM . Obecnie zbieram na silnik, ładowarkę, akusy sterownik itd Stąd mogę korzystnie odstąpić te rzeczy. Ktoś może zapytać to dlaczego nie zapakuję silnika do którejś z ram? Odpowiadam: dwa razy do tej samej rzeki się nie wchodzi, ja już skosztowałem ze smakiem rowerów poziomych. Teraz chcę czegoś w górzysty off road. Ale jak ktoś chce śmigać po asfalcie i dłuższe dystanse to poziomka skonwertowana w ebika to musi być szatan nie e-bike
P.S. Wszelkich KONKRETNYCH odpowiedzi udzielę na priv. |
|
|
|
|
Saku
dyrektor
Wiek: 35 Dołączył: 29 Paź 2013 Posty: 400 Skąd: SWDN
|
Wysłany: Wto 13 Maj, 2014
|
|
|
Panowie zdejme pajeczynke z tematu bo wlasnie dalej ruszylem z budowa mojej ramy i mam maly problem.
Ruszalismy temat ramy rowerowej a co w sytuacji kiedy zrezygnuje z zespolu napedowego i pedalow i zrobie cos na styl skutera?
Jak sie maja wtedy przepisy do tego i klasyfikacja pojazdu? |
|
|
|
|
rarek
dyrektor
Wiek: 50 Dołączył: 24 Paź 2008 Posty: 476 Skąd: Ozorków
|
Wysłany: Wto 13 Maj, 2014
|
|
|
sannis, - mas zmoże siodelka do poziomych?? |
_________________ 24S LiFePO4 30Ah; 66s2p NiMH 6,5Ah;
26s2p 53Ah lipol; 26s54p 2,2Ah Li-ion;
http://egear.pl |
|
|
|
|
Saku
dyrektor
Wiek: 35 Dołączył: 29 Paź 2013 Posty: 400 Skąd: SWDN
|
Wysłany: Sob 07 Cze, 2014
|
|
|
I co nikt nic w tej sprawie nie podpowie?
Pozdrawiam |
|
|
|
|
|