|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Czy da się uratować padniętą baterię LiMn?? |
Autor |
Wiadomość |
bartek
prezes Łebmajster
Pomógł: 5 razy Wiek: 41 Dołączył: 13 Kwi 2011 Posty: 508 Skąd: Włoszczowa
|
Wysłany: Śro 05 Lut, 2014 Czy da się uratować padniętą baterię LiMn??
|
|
|
Witam
Dostałem baterię BionX-a 48V ( http://www.biketechshop.c...its-p-2917.html ) od klienta który nie miał do niej ładowarki.
Niestety klient mało wiedział o użytkowaniu litowców i najpierw się wyszalał na rowerze/rozładował baterie, a potem zaczął się zastanawiać nad dostaniem do niej ładowarki. No i tak mu zeszło trochę.
Obecnie załatwiłem oryginalną ładowarkę do tej baterii, ale ładowarka nie chce tego ruszyć.
Generalnie te baterie są tak skonstruowane, że w sobie mają pakiet 13S4P ( 54,6V ) i mają w sobie ładowarkę która je ładuje, a do baterii podpina się jedynie zasilacz dający 26V.
Dochodząc do sedna sprawy, rozebrałem ją i sprawdziłem napięcie bezpośrednio na pakiecie ogniw no i się okazało że jest 2,5V
Sprzedawca u którego znalazłem ładowarkę twierdzi że bateria jest dead.
Zastanawiam się teraz czy można coś jeszcze z nią zrobić:
1. Próbować podłączyć pakiet ogniw bezpośrednio pod ładowarkę 54,6 i podnieść napięcie tak żeby oryginalna ładowarka zaczęła ładować ??
2. Podłączyć accucell-a bezpośrednio pod pakiet i stopniowo podnosić napięcie ??
3. Podładowywać każde ogniwo z osobna ??
Pytanie czy cokolwiek to pomoże ??
Z góry dzięki za pomoc
PZDR |
_________________ -
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE
Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
- |
|
|
|
|
Szymek
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 09 Cze 2013 Posty: 296 Skąd: Klb
|
Wysłany: Śro 05 Lut, 2014
|
|
|
Mozesz jeszcze uratowac, pod warunkiem, ze bedziesz ladowal bardzo malym pradem, najlepiej 1/10 pradu nominalnego.
Po wzroscie napiecia do 3V powinno juz sie dac ladowac ori ladowarka.
powodzenia |
|
|
|
|
JerzyZ
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 7 razy Dołączył: 16 Lip 2010 Posty: 794 Skąd: Warszawa - Ursynów
|
Wysłany: Śro 05 Lut, 2014
|
|
|
Ja bym wyszedł z założenia, że jeżeli proces psucia baterii był długotrwały, to i naprawa musi być mozolna.
Czyli podłączyłbym baterię do regulowanego zasilacza (np. laboratoryjnego) i ustawił mały prąd - rzędu ułamka ampera. I wtedy zobaczymy, czy coś się zmienia.
O możliwości "ratowania" małym prądem powiedział mi jeden z naszych forumowiczów - 7h7 |
|
|
|
|
Szymek
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 09 Cze 2013 Posty: 296 Skąd: Klb
|
Wysłany: Śro 05 Lut, 2014
|
|
|
Te 2'5v jest na calej baterii, czy na kazdej sekcji? |
|
|
|
|
bartek
prezes Łebmajster
Pomógł: 5 razy Wiek: 41 Dołączył: 13 Kwi 2011 Posty: 508 Skąd: Włoszczowa
|
Wysłany: Śro 05 Lut, 2014
|
|
|
Szymek napisał/a: | Te 2'5v jest na calej baterii, czy na kazdej sekcji? |
To jest na całym pakiecie, czyli prosto licząc 2,5V / 13S = 0,19V na ogniwie jeśli są równo rozładowane |
_________________ -
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE
Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
- |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Śro 05 Lut, 2014
|
|
|
Szczerze mówiąc to słabo to widzę, ale można zacząć ładować, ale trzeba mierzyć każdą celę i kontrolować temperaturę. Dobre szybko osiągna ponad 3V. Jak się naładują do 4V na celę to zostawić na dwa dni i zobaczyć czy się któraś nie rozładowuje. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Śro 05 Lut, 2014
|
|
|
Ja wiem, ja wiem!
Jeśli ogniwo litowe zostało rozładowane poniżej 0.5V to da się je spokojnie odratować z minimalnymi negatywnymi skutkami, ale tylko jeśli do rozładowania do 0 doprowadził proces samo rozładowania lub prąd rozładowujący był minimalnie mały. Ogniwo nie jest wtedy zgazowane i modelarska ładowarka na programie NiMH spokojnie go wyciągnie
No ale jak się rozładowało pod jakimkolwiek obciążeniem to już lipa bo się pozwierało wszystko w niej
Gdzieś wyczytałem kiedyś o procesie przepalania tych zwarć wewnątrz baterii jakimś bardzo dużym impulsem prądu, ale co, jak i gdzie to nie wiem. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Śro 05 Lut, 2014
|
|
|
Cytat: | Gdzieś wyczytałem kiedyś o procesie przepalania tych zwarć wewnątrz baterii jakimś bardzo dużym impulsem prądu, ale co, jak i gdzie to nie wiem. |
W litowych to chyba nie. Zwarcia dostają niklowe i takie (NiCd) osobiście przepalałem strzałem i działały |
|
|
|
|
bartek
prezes Łebmajster
Pomógł: 5 razy Wiek: 41 Dołączył: 13 Kwi 2011 Posty: 508 Skąd: Włoszczowa
|
Wysłany: Czw 06 Lut, 2014
|
|
|
Czyli tak... Od początku.
Cytat: | Jeśli ogniwo litowe zostało rozładowane poniżej 0.5V to da się je spokojnie odratować z minimalnymi negatywnymi skutkami, ale tylko jeśli do rozładowania do 0 doprowadził proces samo rozładowania lub prąd rozładowujący był minimalnie mały. |
Z opowieści klienta tak by to wyglądało. Rozładował ją do odcięcia baterii przez BMS ( 41,6V / 3,2V na ogniwo ) i zostawił aż ogniwa rozładowały się same do ( 2,5V / 0,19V na ogniwo ).
Na początku i tak muszę się dostać do ogniw żebym miał możliwość pomiaru napięcia na każdym z nich.
Z racji tego że jest to pakiet 13S to podłączenie pod balanser accucell 8 odpada... ???
Myślę że zrobił bym to tak:
Podłączył pod accucel cały pakiet, ale tylko złącza prądowe i stopniowo podnosił napięcie prądem 0,1A.
Accucell i tak nie ruszy jak ma za niskie napięcie więc ustawiał bym go po kolei na:
1S, 2S, 3S itd. tak żeby doprowadzić ogniwa do minimum 2-2,5V na ogniwo, czyli ok. 32V na całym pakiecie.
Pomierzę wtedy jakie napięcia są na każdym ogniwie i jeśli będą bardzo rozjechane to pozostaje jedynie ładowanie każdej celi z osobna. Jeśli będą w miarę równe to spróbuje podłączyć pod oryginalną ładowarkę. W końcu jest to BionX - jakaś dość dobra marka więc może ogniwa są dobrze wyselekcjonowane i nie będzie problemów z rozjeżdżaniem...???
Co myślicie o takim planie??? |
_________________ -
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE
Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
- |
|
|
|
|
Szymek
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 09 Cze 2013 Posty: 296 Skąd: Klb
|
Wysłany: Czw 06 Lut, 2014
|
|
|
Skoro nie dostales sie do ogniw, to w jaki sposob zmierzyles napiecie pakietu? |
|
|
|
|
bartek
prezes Łebmajster
Pomógł: 5 razy Wiek: 41 Dołączył: 13 Kwi 2011 Posty: 508 Skąd: Włoszczowa
|
Wysłany: Czw 06 Lut, 2014
|
|
|
Szymek napisał/a: | Skoro nie dostales sie do ogniw, to w jaki sposob zmierzyles napiecie pakietu? |
Dostałem się do poziomu jak w załącznikach.
Z zafoliowanego pakietu ogniw wychodzą 2 grube przewody ( czarny/czerwony ) i wiązka cienkich przewodów 20pin.
Na tych właśnie dwóch przewodach mierzyłem napięcie.
Wszystkie są wpięte do układu elektronicznego. Z układu el. wychodzą 2 osobne przewody które idą jako wyjściowe zasilające z baterii. Ładowarka (+/-) też jest podpięta do osobnych złącz na płytce.
bionx_48V_2.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 525 raz(y) 110,79 KB |
bionx_48V_1.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 804 raz(y) 100,84 KB |
|
_________________ -
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE
Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
- |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 09 Lut, 2014
|
|
|
Ja bym zdecydowanie podladowywal pojedyncze ogniwa przynajmniej do poziomu 3-3,3 V. Dopiero wtedy jest sens obserwoac po 1-2 dniach czy one to napiecie trzymaja i czy ktores nie jest ewidentnie do wyrzucenia co jest przeciez b.prawdopodobne. Dopiero wtedy ląduj szeregowo dużym napięciem cały pakiet.
KONTROLUJ temperaturę ladowanego ogniwa. Przy takich reanimacjach mogą być takie co przy 200 -300 mA beda gorące np. po godzinie.
Do takich robót raczej trzeba mieć zasilacz laboratoryjny ale probuj balancerem np. co 3 ogniwa. Moze sie uda. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
toft
szef Pan kierowca
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2010 Posty: 1756 Skąd: Gliwice
|
|
|
|
|
bartek
prezes Łebmajster
Pomógł: 5 razy Wiek: 41 Dołączył: 13 Kwi 2011 Posty: 508 Skąd: Włoszczowa
|
Wysłany: Sob 22 Lut, 2014
|
|
|
No i niestety temat umarł... Klient nie zdecydował się na reanimacje. |
_________________ -
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE
Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
- |
|
|
|
|
maciek
początkujący Serwis Bionx
Dołączył: 25 Lut 2014 Posty: 2 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Wto 25 Lut, 2014 Naprawa tuning Bionx 25km/h
|
|
|
Witam Zajmuje się naprawą oraz sprzedażą części zamiennych do systemów Bionx - Tuning , naprawa . W razie problemów z rowerami z tym napędem chętnie pomogę .Możliwość zaktualizowania oprogramowania. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|