ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Czy da się uratować padniętą baterię LiMn??
Autor Wiadomość
bartek 
prezes
Łebmajster


Pomógł: 5 razy
Wiek: 41
Dołączył: 13 Kwi 2011
Posty: 508
Skąd: Włoszczowa
Wysłany: Śro 05 Lut, 2014   Czy da się uratować padniętą baterię LiMn??

Witam

Dostałem baterię BionX-a 48V ( http://www.biketechshop.c...its-p-2917.html ) od klienta który nie miał do niej ładowarki.

Niestety klient mało wiedział o użytkowaniu litowców i najpierw się wyszalał na rowerze/rozładował baterie, a potem zaczął się zastanawiać nad dostaniem do niej ładowarki. No i tak mu zeszło trochę.

Obecnie załatwiłem oryginalną ładowarkę do tej baterii, ale ładowarka nie chce tego ruszyć.
Generalnie te baterie są tak skonstruowane, że w sobie mają pakiet 13S4P ( 54,6V ) i mają w sobie ładowarkę która je ładuje, a do baterii podpina się jedynie zasilacz dający 26V.

Dochodząc do sedna sprawy, rozebrałem ją i sprawdziłem napięcie bezpośrednio na pakiecie ogniw no i się okazało że jest 2,5V :(

Sprzedawca u którego znalazłem ładowarkę twierdzi że bateria jest dead.

Zastanawiam się teraz czy można coś jeszcze z nią zrobić:

1. Próbować podłączyć pakiet ogniw bezpośrednio pod ładowarkę 54,6 i podnieść napięcie tak żeby oryginalna ładowarka zaczęła ładować ??

2. Podłączyć accucell-a bezpośrednio pod pakiet i stopniowo podnosić napięcie ??

3. Podładowywać każde ogniwo z osobna ??

Pytanie czy cokolwiek to pomoże ??

Z góry dzięki za pomoc
PZDR
_________________
-
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE

Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
-
 
 
Szymek 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 09 Cze 2013
Posty: 296
Skąd: Klb
Wysłany: Śro 05 Lut, 2014   

Mozesz jeszcze uratowac, pod warunkiem, ze bedziesz ladowal bardzo malym pradem, najlepiej 1/10 pradu nominalnego.
Po wzroscie napiecia do 3V powinno juz sie dac ladowac ori ladowarka.
powodzenia
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Śro 05 Lut, 2014   

Ja bym wyszedł z założenia, że jeżeli proces psucia baterii był długotrwały, to i naprawa musi być mozolna.
Czyli podłączyłbym baterię do regulowanego zasilacza (np. laboratoryjnego) i ustawił mały prąd - rzędu ułamka ampera. I wtedy zobaczymy, czy coś się zmienia.
O możliwości "ratowania" małym prądem powiedział mi jeden z naszych forumowiczów - 7h7
 
 
Szymek 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 09 Cze 2013
Posty: 296
Skąd: Klb
Wysłany: Śro 05 Lut, 2014   

Te 2'5v jest na calej baterii, czy na kazdej sekcji?
 
 
bartek 
prezes
Łebmajster


Pomógł: 5 razy
Wiek: 41
Dołączył: 13 Kwi 2011
Posty: 508
Skąd: Włoszczowa
Wysłany: Śro 05 Lut, 2014   

Szymek napisał/a:
Te 2'5v jest na calej baterii, czy na kazdej sekcji?

To jest na całym pakiecie, czyli prosto licząc 2,5V / 13S = 0,19V na ogniwie jeśli są równo rozładowane :(
_________________
-
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE

Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
-
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 05 Lut, 2014   

Szczerze mówiąc to słabo to widzę, ale można zacząć ładować, ale trzeba mierzyć każdą celę i kontrolować temperaturę. Dobre szybko osiągna ponad 3V. Jak się naładują do 4V na celę to zostawić na dwa dni i zobaczyć czy się któraś nie rozładowuje.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Śro 05 Lut, 2014   

Ja wiem, ja wiem! :D

Jeśli ogniwo litowe zostało rozładowane poniżej 0.5V to da się je spokojnie odratować z minimalnymi negatywnymi skutkami, ale tylko jeśli do rozładowania do 0 doprowadził proces samo rozładowania lub prąd rozładowujący był minimalnie mały. Ogniwo nie jest wtedy zgazowane i modelarska ładowarka na programie NiMH spokojnie go wyciągnie
No ale jak się rozładowało pod jakimkolwiek obciążeniem to już lipa bo się pozwierało wszystko w niej :)
Gdzieś wyczytałem kiedyś o procesie przepalania tych zwarć wewnątrz baterii jakimś bardzo dużym impulsem prądu, ale co, jak i gdzie to nie wiem.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Śro 05 Lut, 2014   

Cytat:
Gdzieś wyczytałem kiedyś o procesie przepalania tych zwarć wewnątrz baterii jakimś bardzo dużym impulsem prądu, ale co, jak i gdzie to nie wiem.

W litowych to chyba nie. Zwarcia dostają niklowe i takie (NiCd) osobiście przepalałem strzałem i działały
 
 
bartek 
prezes
Łebmajster


Pomógł: 5 razy
Wiek: 41
Dołączył: 13 Kwi 2011
Posty: 508
Skąd: Włoszczowa
Wysłany: Czw 06 Lut, 2014   

Czyli tak... Od początku.
Cytat:
Jeśli ogniwo litowe zostało rozładowane poniżej 0.5V to da się je spokojnie odratować z minimalnymi negatywnymi skutkami, ale tylko jeśli do rozładowania do 0 doprowadził proces samo rozładowania lub prąd rozładowujący był minimalnie mały.

Z opowieści klienta tak by to wyglądało. Rozładował ją do odcięcia baterii przez BMS ( 41,6V / 3,2V na ogniwo ) i zostawił aż ogniwa rozładowały się same do ( 2,5V / 0,19V na ogniwo ).

Na początku i tak muszę się dostać do ogniw żebym miał możliwość pomiaru napięcia na każdym z nich.
Z racji tego że jest to pakiet 13S to podłączenie pod balanser accucell 8 odpada... ???

Myślę że zrobił bym to tak:
Podłączył pod accucel cały pakiet, ale tylko złącza prądowe i stopniowo podnosił napięcie prądem 0,1A.
Accucell i tak nie ruszy jak ma za niskie napięcie więc ustawiał bym go po kolei na:
1S, 2S, 3S itd. tak żeby doprowadzić ogniwa do minimum 2-2,5V na ogniwo, czyli ok. 32V na całym pakiecie.

Pomierzę wtedy jakie napięcia są na każdym ogniwie i jeśli będą bardzo rozjechane to pozostaje jedynie ładowanie każdej celi z osobna. Jeśli będą w miarę równe to spróbuje podłączyć pod oryginalną ładowarkę. W końcu jest to BionX - jakaś dość dobra marka więc może ogniwa są dobrze wyselekcjonowane i nie będzie problemów z rozjeżdżaniem...???

Co myślicie o takim planie???
_________________
-
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE

Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
-
 
 
Szymek 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 09 Cze 2013
Posty: 296
Skąd: Klb
Wysłany: Czw 06 Lut, 2014   

Skoro nie dostales sie do ogniw, to w jaki sposob zmierzyles napiecie pakietu?
 
 
bartek 
prezes
Łebmajster


Pomógł: 5 razy
Wiek: 41
Dołączył: 13 Kwi 2011
Posty: 508
Skąd: Włoszczowa
Wysłany: Czw 06 Lut, 2014   

Szymek napisał/a:
Skoro nie dostales sie do ogniw, to w jaki sposob zmierzyles napiecie pakietu?


Dostałem się do poziomu jak w załącznikach.

Z zafoliowanego pakietu ogniw wychodzą 2 grube przewody ( czarny/czerwony ) i wiązka cienkich przewodów 20pin.
Na tych właśnie dwóch przewodach mierzyłem napięcie.

Wszystkie są wpięte do układu elektronicznego. Z układu el. wychodzą 2 osobne przewody które idą jako wyjściowe zasilające z baterii. Ładowarka (+/-) też jest podpięta do osobnych złącz na płytce.

bionx_48V_2.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 525 raz(y) 110,79 KB

bionx_48V_1.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 804 raz(y) 100,84 KB

_________________
-
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE

Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
-
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 09 Lut, 2014   

Ja bym zdecydowanie podladowywal pojedyncze ogniwa przynajmniej do poziomu 3-3,3 V. Dopiero wtedy jest sens obserwoac po 1-2 dniach czy one to napiecie trzymaja i czy ktores nie jest ewidentnie do wyrzucenia co jest przeciez b.prawdopodobne. Dopiero wtedy ląduj szeregowo dużym napięciem cały pakiet.
KONTROLUJ temperaturę ladowanego ogniwa. Przy takich reanimacjach mogą być takie co przy 200 -300 mA beda gorące np. po godzinie.
Do takich robót raczej trzeba mieć zasilacz laboratoryjny ale probuj balancerem np. co 3 ogniwa. Moze sie uda.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Nie 09 Lut, 2014   

Czy te ogniwa posiadają tzw bezpiecznik? Sadząc po tym że prąd spadł tak znacznie to chyba nie ale różnie to może być.
_________________
Moje pojazdy:
Hub middrive - w budowie http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=5394
Cruiser http://forum.arbiter.pl/v...er=asc&start=15
 
 
bartek 
prezes
Łebmajster


Pomógł: 5 razy
Wiek: 41
Dołączył: 13 Kwi 2011
Posty: 508
Skąd: Włoszczowa
Wysłany: Sob 22 Lut, 2014   

No i niestety temat umarł... :( Klient nie zdecydował się na reanimacje.
_________________
-
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE

Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
-
 
 
maciek 
początkujący
Serwis Bionx


Dołączył: 25 Lut 2014
Posty: 2
Skąd: Częstochowa
Wysłany: Wto 25 Lut, 2014   Naprawa tuning Bionx 25km/h

Witam Zajmuje się naprawą oraz sprzedażą części zamiennych do systemów Bionx - Tuning , naprawa . W razie problemów z rowerami z tym napędem chętnie pomogę .Możliwość zaktualizowania oprogramowania.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group