|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Budowa baterii 24V 9Ah - ocena koncepcji |
Autor |
Wiadomość |
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 14 Lut, 2014
|
|
|
Ja w praktyce laduje ogniwo ok 0, 5 A. Tylko w wyjatkowych przypadkach :szybkie awaryjne podladowanie , pomiary ogniw przekraczam te wartosc do max 1-1, 2 A. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
adriax
początkujący Programista
Wiek: 36 Dołączył: 28 Sty 2014 Posty: 10 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Nie 23 Lut, 2014
|
|
|
Przyszedł weekend udało się zrobić zasilacz do ładowarki (dobry artykuł: JAK ZROBIĆ ZASILACZ Z ATXa ) , przetestować ogniwa i zbudować ćwiczebny pakiet 7s2p
Udało się podłączyć do ładowania wraz z balanserem (w "mieście" Kielce w żadnym sklepie elektronicznym nie było złącza balansera, więc musiałem dorobić )
Niestety to wszystko byłoby za łatwe, pakiet od jakiś 2 godzin próbuje się balansować i rezultat jest taki:
Nie wiem z jakiego powodu, ale cela 1 i 2 licząc od minusa (czarny kabelek) mają tylko 4V, gdy ładowałem je oddzielnie ładowały się do 4,2V.
Nie wiem czy to ma znaczenie w diagnozie, ale gdy odłączyłem ostatnie złącze pin 8 (kabelek czerwony) ładowarka pokazała błąd połączenia, natomiast gdy odłączyłem kabelek z pinem 1 (kabelek czarny) ładowarka pokazała na celi 1 mniejsze napięcie, zamiast błąd połączenia. Czy możliwe, że mam gdzieś zwarcie?
|
|
|
|
|
Dobraku
stażysta elektronik
Pomógł: 1 raz Wiek: 37 Dołączył: 01 Mar 2012 Posty: 150 Skąd: Bełchatów
|
Wysłany: Nie 23 Lut, 2014
|
|
|
Wszystko w porzadku cela 5 ma juz 4,2 wiec ładowarka ogranicza prąd do takiego jaki może rozproszyć w postaci ciepła. Jak masz mocno rozjechany pakiet to balansowanie może trwać bardzo długo. ( no chyba, że masz inny balanser o wiekszym prądzie).
Aha moja sugestia- Ja we wszystkich rowerach na typowo 24v daję 8s. jest lekko przewoltowany silnik ale tak komfort jazdy jest dużo wiekszy. Do ładowania i tak masz 8 kanałów dostępnych. Rozładowania pilnujesz jakimś klasycznym mierniczkiem modelarskim. |
|
|
|
|
adriax
początkujący Programista
Wiek: 36 Dołączył: 28 Sty 2014 Posty: 10 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Pon 24 Lut, 2014
|
|
|
Dokładnie tak jak napisałeś, po 5 godzinach pakiet się zbalansował i wszystkie cele po 4,2V
Narazie to był pakiet ćwiczebny, jeszcze się zastanowię czy docelowo będzie na 24V, 36V czy 48 V. W tym momencie chciałem tylko zrozumieć jak to działa |
|
|
|
|
Szymek
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 09 Cze 2013 Posty: 296 Skąd: Klb
|
Wysłany: Pon 24 Lut, 2014
|
|
|
Z laczeniem rownoleglym sa dwa problemy.
1. jesli padnie jedno ogniwo w sekcji(ogniwa z odzysku robia to dosyc czesto) i zrobi zwarcie, to cala ceja idzie sie kochac
2. cela powinna sie skladac z tych samych ogniw(pojemnosc, rodzaj) ze wzgledu na ladowanie(rezystencja wewnetrzna)
U ciebie widze jakiegos ICRa, pewnie Samsung. Gdybys mial cala baterie z takich ogniw, to by bylo super, bo do ogniwa wysoko pradowe wiec mozna je ladowac i rozladowywac pradami ok. 6 razy wiekszymi i mniej strat sie przy tym ponosi, bo sie mniej grzeja.
Postaraj sie poskladac baterie tak aby kazda sekcja miala zblizone pojemnosci, a masz czym sprawdzic kazde ogniwo z osobna.
Dobrze tez przed zlorzeniem, ladowac kazde ogniwo pradem ok 1A i wyeliminowac te, ktore sie najbardziej grzeja. Oszczedzi to klopotow na przyszlosc.
Rozladuj teraz ten pakiet cwiczebny tak aby najslabsza cela miala ok. 3V i pomierz napiecia reszty, bo widac po czasie balansowania, ze rozjazdy sa duze. Zmierz tez przy okazji pojepnosc pakietu. |
|
|
|
|
adriax
początkujący Programista
Wiek: 36 Dołączył: 28 Sty 2014 Posty: 10 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Pon 24 Lut, 2014
|
|
|
Tak większość ogniw jest Samsunga. Ogniwa były ładowane prądem 2-3A i rozładowywane pod obciążeniem 1A, średnia pojemność 3000mAh i ładowarka mówiła stop mimo tego, że na celach jeszcze było napięcie ok 3,7 i przy ponownym włączeniu jeszcze dużo prądu można było pobrać.
Szymek napisał/a: | Rozladuj teraz ten pakiet cwiczebny tak aby najslabsza cela miala ok. 3V i pomierz napiecia reszty, bo widac po czasie balansowania, ze rozjazdy sa duze. Zmierz tez przy okazji pojepnosc pakietu. |
Obecnie odczekam aby sprawdzić czy napięcie na celach samoczynnie nie spada i będę rozładowywał prądem, tu bardzo nie wiem jakim 1A, 2A? Czy jak ładowarka wypije i powie że koniec to uruchamiać jeszcze raz? i sumować dwa wynik (ma to sens)? |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Wto 25 Lut, 2014
|
|
|
Może masz ograniczony czas rozładowania lub max pojemność, sprawdź w ustawieniach. |
|
|
|
|
Pykacz
szef
Pomógł: 16 razy Dołączył: 03 Lip 2012 Posty: 1561
|
Wysłany: Wto 25 Lut, 2014
|
|
|
Ja do testowania pojemności ogniw używam przy rozładowywaniu funkcji NiMH . Ustawiam sobie napięcie 2,8V jako końcowe . Testuję każde ogniwo osobno a potem dobieram do łączenia równoległego sztuki które różnią się między sobą max 20mAh na pojemność 3200mAh. Jak do tej pory nie ma żadnych zastrzeżeń od używających tak zbudowanych baterii . |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 25 Lut, 2014
|
|
|
Jakim pradem przy tym ustawieniu rozladowujesz ogniwa ? |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
Pykacz
szef
Pomógł: 16 razy Dołączył: 03 Lip 2012 Posty: 1561
|
Wysłany: Wto 25 Lut, 2014
|
|
|
WojtekErnest napisał/a: | Jakim pradem przy tym ustawieniu rozladowujesz ogniwa ? |
Zawsze przy określaniu pojemności swoich ogniw rozładowuję je prądem 1C czyli w moim przypadku jest to 3,2A. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 26 Lut, 2014
|
|
|
W jakiej ladowarce masz mozliwosc ustawienia prądu rozladowania 3,2 A ? |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
Pykacz
szef
Pomógł: 16 razy Dołączył: 03 Lip 2012 Posty: 1561
|
Wysłany: Śro 26 Lut, 2014
|
|
|
WojtekErnest napisał/a: | W jakiej ładowarce masz możliwość ustawienia prądu rozładowania 3,2 A ? |
W każdej którą posiadam mogę rozładowywać , testować takim prądem (do 5A iMAX B8+ , Turnigy Accucell-8150) a w przypadku Junsi iCharger 1010B+ jest to nawet do 7A . |
|
|
|
|
adriax
początkujący Programista
Wiek: 36 Dołączył: 28 Sty 2014 Posty: 10 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Śro 26 Lut, 2014
|
|
|
Adam Wysokiński napisał/a: | Może masz ograniczony czas rozładowania lub max pojemność, sprawdź w ustawieniach. |
Czas mam ustawiony na 8 godz, pojemność mam ustawiona na 4,2. U mnie wygląda to tak ze jak rozładowuje np prądem 1A i wyciągnę z ogniwa np 1500 to ładowarka się wyłącza ponieważ napięcie na ogniwie jest już 3V (pod obciążeniem) natomiast napięcie bez obciążenia wynosi ok 3,7V, czyli jeszcze sporo prądu jest, czy to znaczy że ogniwa które używam są już zużyte?
Pykacz napisał/a: | Ja do testowania pojemności ogniw używam przy rozładowywaniu funkcji NiMH . Ustawiam sobie napięcie 2,8V jako końcowe |
Ciekawe rozwiązanie, rozumiem że chodzi o napięcie 2,8V pod obciążeniem? Musze przetestować Twój sposób |
|
|
|
|
Pykacz
szef
Pomógł: 16 razy Dołączył: 03 Lip 2012 Posty: 1561
|
Wysłany: Śro 26 Lut, 2014
|
|
|
adriax napisał/a: | Adam Wysokiński napisał/a: | Może masz ograniczony czas rozładowania lub max pojemność, sprawdź w ustawieniach. |
Czas mam ustawiony na 8 godz, pojemność mam ustawiona na 4,2. U mnie wygląda to tak ze jak rozładowuje np prądem 1A i wyciągnę z ogniwa np 1500 to ładowarka się wyłącza ponieważ napięcie na ogniwie jest już 3V (pod obciążeniem) natomiast napięcie bez obciążenia wynosi ok 3,7V, czyli jeszcze sporo prądu jest, czy to znaczy że ogniwa które używam są już zużyte?
Pykacz napisał/a: | Ja do testowania pojemności ogniw używam przy rozładowywaniu funkcji NiMH . Ustawiam sobie napięcie 2,8V jako końcowe |
Ciekawe rozwiązanie, rozumiem że chodzi o napięcie 2,8V pod obciążeniem? Musze przetestować Twój sposób |
Na każdym aku jak zdejmniesz obciążenie to wzrośnie napięcie i w drugą stronę tak samo czyli jak podasz obciążenie to napięcie przysiądzie . To normalne .
"Dataschety" producentów ogniw tak samo pokazują wykresy napięć pod obciążeniem .
Dodatkowo ja celowo zaniżam końcowe napięcia odcięcia o błąd pomiaru na ładowarce (około 0,25V ale ta wartość jest zależna od wartości obciążenia i klasy ładowarki) . Widać to wyraźnie (różnicę w pomiarze ) jeśli podczas rozładowywania równolegle w obwód wepniesz inny woltomierz . |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Śro 26 Lut, 2014
|
|
|
Jak się wyłącza po osiągnięciu 3V to w porządku. Zrozumiałem, że wyłącza jak jest napięcie wyższe. Jak napięcie ogniwa po odpięciu obciążenia wzrasta znacznie to znaczy, że marne ogniwo. Można zrobić 2 rozładowania, jedno dużym prądem a jedno małym. Jak wynik będzie znacząco różny to aku ma dużą rezystancję. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|