Potrzebuję 6V z jednego akumulatora 12V |
Autor |
Wiadomość |
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Pią 21 Mar, 2014 Potrzebuję 6V z jednego akumulatora 12V
|
|
|
Szybkie pytanie - mam do naprawienia pojazd zdalnie sterowany (model wyścigówki w skali bodajże 1:6 ) - niestety małe chińskie rączki musiały dać ciała. Akumulator jaki tam zastosowali to popularny AGM VRLA ale ten ma wyprowadzone 3 przewody z wtyczką i zero dostępu do zacisków. Wyprowadzone jest : minus, +6V oraz +12V. W handlu takiego "dziwoląga" się nie uświadczy więc muszę jakoś zrobić wyjście 6V. Co polecacie ? Dać zwykły stabilizator na układzie 7806 i po kondensatorze na wejściu i wyjściu i całość zasilić z 12V ? Może jakieś inne bardziej wydolne prądowo pomysły bo tutaj 1A jest max... PS. prądu pobieranego przez ten pojazd nie znam |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
Dobraku
stażysta elektronik
Pomógł: 1 raz Wiek: 37 Dołączył: 01 Mar 2012 Posty: 150 Skąd: Bełchatów
|
Wysłany: Pią 21 Mar, 2014
|
|
|
a nie da rady dwóch 6v aku dać? |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Pią 21 Mar, 2014
|
|
|
No właśnie, może tam jest 2 razy 6V we wspólnej obudowie. |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pią 21 Mar, 2014
|
|
|
No ja sądzę że nawet 6×2V |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Pią 21 Mar, 2014
|
|
|
Cytat: | No ja sądzę że nawet 6×2V |
Żart się koledze wyostrzył... |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Pią 21 Mar, 2014
|
|
|
Może jakaś mała przetwornica. |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pią 21 Mar, 2014
|
|
|
No może troszkę, ale na poważnie to chyba lepiej zrobić to z 10 cel Ni-Mh. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Pią 21 Mar, 2014
|
|
|
Już tłumaczę - miejsca mam tyle co na akumulator 12V 2,2Ah - żadna 6V "żelka" nie podejdzie w to miejsce bo już sprawdzałem. Miejsca też nie ma za wiele - więc muszę jak najprostszym sposobem i jak najtaniej obniżyć napięcie do 6V - w zasadzie nie wiem po co w tym modelu jest potrzebne napięcie 6V nawet ale jest potrzebne...
Żadne NiMH nie podejdą - koszty i jeszcze raz koszty - kwasiak będzie najtańszy... |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Pią 21 Mar, 2014
|
|
|
Jak koszty to 7806 i dwa kondensatory i po sprawie. 6V pewnie do jakiegoś serwa. |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Pią 21 Mar, 2014
|
|
|
Mechano napisał/a: | 6V pewnie do jakiegoś serwa. |
całkiem możliwe - w poniedziałek będę miał właściwy model to zerknę... |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 21 Mar, 2014
|
|
|
Zanim cos zaczniesz robic sprawdz jaki pobor pradu ma byc na 6 a jaki na 12V. Wstepnie zrob maly pakiecik 12 V z 3 liion 18650 a 6 V np z zasilacza laboratoryjnego na dluzszych przewodach. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
nanab
kierownik Elektronik
Pomógł: 6 razy Wiek: 32 Dołączył: 26 Lip 2011 Posty: 354 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Sob 22 Mar, 2014
|
|
|
Zmierz prąd. To pewnie tylko zasilanie logiki albo odczep do diagnostyki akumulatrora, coś jak złącze balansera. |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Sob 22 Mar, 2014
|
|
|
Właśnie siedzę i kombinuję nad tym modelem - jutro dopiero jadę po graty na zrobienie tegoż cuda - póki co usiłuję rozgryźć po co tam jest 6V doprowadzane... |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Sob 22 Mar, 2014
|
|
|
O ile dobrze pamiętam jak grzebałem w takiej zabawce to napięcie jest symetryczne +6 i -6 a nie 12 z odczepem. Łatwiej jest sterować w przód i tył i na boki. Nie trzeba sterowania w postaci mostka tranzystorowego tylko po 1 tranzystorze. Wg mnie pobór pądu jest taki sam z obydwu gałęzi. |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Pon 24 Mar, 2014
|
|
|
Już wiem po co tam jest 6V - okazuje się że tryb jazdy do przodu ma zasilanie na dwóch napięciach - 6V to wolna jazda, 12V to jazda szybka. Pojawił się drobny problem a zasadniczo to dwa problemy.
1. Z miejsca na samym stabilizatorze przy 1,5A pojazd na 6V nie rusza - trzeba by wprowadzić jakiś dodatkowy tranzystor by przenieść tor mocy z stabilizatora na tranzystor - jak się pyknie na szybszy tryb i zredukuje do wolnego to już jedzie... Czyli potrzeba do ruszenia więcej niż 1,5A.
2. Stabilizator na niezbyt dużym radiatorze (troszkę większy niż obudowa to-220 i z sporymi żeberkami )wydziela sporo ciepełka - po kilku minutach katowania prądem 1,5A zaczyna parzyć w paluszki jak się go dotyka.
Właśnie zmierzyłem prąd jaki silnik może pobrać w torze 6V z samych akumulatorów - przy zablokowanych kołach silnik szarpie 10A ciągłego prądu - podczas pracy z kołami w górze potrzebuje ok. 1A Czyli z obciążeniem podczas jazdy będzie pewnie ok. 3-4A. Zatem jak to prosto ogarnąć żeby mieć 6V i móc obciążać układ do 10A (wiem że 60W to sporo...)
Jak liczyłem na piechotę żeby móc mieć spadek napięcia o 6V to musiałbym wmontować w ten pojazd rezystor 0,6Ohm i przy prądzie 10A będę mieć na silniku ok 10A. Tyle że takiego rezystora nie znajdę a 60W puszczać w ciepło to wielka strata. 60W rezystor mógłbym zrobić z 3 połączonych równolegle 20W 3,3Ohm i miałbym 1,1 Ohm. Tylko co się stanie z napięciem na silnik jeśli nie będę miał obciążenia 10A ? Pewnie wzrośnie napięcie znacznie i tryb jazdy wolnej będzie niezauważalny... |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
|