|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Rower medion MD13926. |
Autor |
Wiadomość |
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 24 Sie, 2014
|
|
|
A co reguluje w takim razie napięcie silnika? |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Nie 24 Sie, 2014
|
|
|
zeeltom napisał/a: | A co reguluje w takim razie napięcie silnika? |
Zależy co masz na myśli ?
ad. 1 - napięcie SKUTECZNE na silniku zależy od wysterowania tranzystorów wyjściowych.
ad. 2 - podbicie fizycznie napięcia stosując pakiet o wyżyszym napięciu powoduje iż cewki wytwarzają większą indukcję i silnik kręci się szybciej.. |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 24 Sie, 2014
|
|
|
Kolega stwierdził, że silnik BLDC sterowany jest wielkością napięcia regulowaną przez manetkę
Ja mam inne zdanie w tej materii, ale nie będę udowadniał wyższości świąt Bożego Narodzenia nad Wielkanocą |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Nie 24 Sie, 2014
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Kolega stwierdził, że silnik BLDC sterowany jest wielkością napięcia regulowaną przez manetkę
Ja mam inne zdanie w tej materii, ale nie będę udowadniał wyższości świąt Bożego Narodzenia nad Wielkanocą |
O gustach się nie dyskutuje już - też przeczytałem powyższe i na twarzy pojawił się uśmiech... |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Nie 24 Sie, 2014
|
|
|
Zaraz,zaraz,czyżbym się nie jasno wyraził w poprzednich postach? Manetka podaje max.napiecie 5V i podaje je na odpowiednie wejście procesora (być może tam właśnie jest kondensator ładowany przez manetkę czy PAS). Natomiast napięcie jakie jest podawane przez klucze na cewki silnika nie jest przecież napięciem z manetki czy PASu ale z akumulatora z tym, że tryby wspomagania (L,M,H) "dzieli" napięcie akumulatora na trzy.Taki podział w elektronice to nic skomplikowanego gdyż wystarczą np.dwie scalone przetwornice i jako trzecie,max. napięcie z aku. bezpośrednio na klucze. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Nie 24 Sie, 2014
|
|
|
A może nie ma tam żadnego kondensatora, a procek ma bazie sygnału wychylenia steruje jednak wypełnieniem?
Impulsy z PAS są zliczane przez procesor, który po otrzymaniu np 20 rozpoczyna pracę silnika napięciem zgodnym z zaprogramowanym poziomem wspomagania (np 1stopień - 15V=15km/h, 2 stopień - 20V = 20km/h itd). Dlatego rozpoczęcie wspomagania wymaja 1-2 obrotów korby, a zaprzestanie występuje prawie od razu - sterownik nie otrzymuje w spodziewanym czasie ostatniego impulsu = koniec wspomagania. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Nie 24 Sie, 2014
|
|
|
Mogło by tak być jak mówisz ale jest jedno ale..otóż silnik po zaprzestaniu kręcenia działa jeszcze przez jakieś 2-4 sec (a to by świadczyło o kondensatorze i jego rozładowaniu).Gdy natomiast naciśniemy hamulec (odłączymy silnik,jest taka opcja w tym rowerku) to by silnik ponownie ruszył należy wykonać kilka (3-4) obrotów pedałami a to z kolei sugeruje, że kondensator został całkowicie rozładowany przez zwarcie z masą i dlatego dość sporo obrotów,znacznie więcej niż przy starcie.To co piszę to tylko rozważania teoretyczne gdyż do sterownika jeszcze się nie dobierałem z powodów jak podałem poprzednio ale gdy trochę kilometrów przejadę żeby wykryć ew. jakieś usterki mechaniczne (spawy,łożyska) to do tej elektroniki się dobiorę. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Nie 24 Sie, 2014
|
|
|
No to z niecierpliwością oczekuję doniesienia o zderzeniu teorii z praktyką i ujawnienia tajemniczego kondensatora |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 24 Sie, 2014
|
|
|
@wibi: gdyby nawet Twoje spostrzeżenia dały się potwierdzić analogową, 'prymitywna' konstrukcją opartą o proste wygładzanie napięcia sterujacego za pomocą kondensatora, to raczej nie zmienimy zdania ze tak sie w praktyce nie robi współczesnych konstrukcji wielkoseryjnych.Z kilku powodów, podstawowy to powtarzalność, liniowosc takiego sterowania przy niskich obrotach i wysokich, możliwość strojenia, sterowania zachowaniem sterownika na podstawie sygnalow zwrotnych, odporność temperaturowa, zabezpieczenia itp.
Tym niemniej jak to kiedyś rozbierzesz, rozrysujesz schemat to się pochwal. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Pon 25 Sie, 2014
|
|
|
Nie wiem coście się przyczepili do tego kondensatora,on zapewne jest we wszystkich konstrukcjach sterowników tyle, że pewnie nikt nie zastanawiał się po co tam jest.Jeśli (jak sadzę) z PASu idą impulsy to teraz mogą być dwie alternatywy albo procesor "czeka" na sygnał impulsowy a częstotliwość (czyli szybkość kręcenia korbą) steruje w jakiś pośredni sposób kluczami albo procesor czeka na sygnał czyli napięcie a ponieważ są to impulsy (z PAS) to muszą być "wygładzone" właśnie tym kondensatorem,to chyba jasne i proste. Sterownik który jest w Medionie opisany jest jako "inteligentny" ale to nie prawda,nie jest gdyż inteligentny sam wybierał by tryb wspomagania i wspomagał właśnie proporcjonalnie do użytej siły na korby lub obrotów względnie "wykrywał by przełożenie przerzutki włączając odpowiedni tryb pracy. A tu takiego wykrywania nie ma.
Sterowanie szerokością impulsu (jak w pierwszej alternatywie) to już byłby jakiś krok w kierunku "inteligencji" sterownika i pewnie jakaś firma coś takiego robi ale nie w tym rowerku. Tu raczej na pewno nie jest sterowany "szerokością" impulsu bo (dam drugi przykład) gdy jadę już jakimś wybranym trybem "wspomagania" i silnik osiągnął swoje obroty to aby podtrzymać stałą pracę silnika i szybkość, wystarczy "leniwie" pedałować zupełnie nieadekwatnie do szybkości jazdy.
A wszystko zaczęło się od "manetki" a wychodzą rozważania na temat pracy sterownika. W sumie to podstawowa elektronika ale w ostatnim czasie dostała potężnego "kopa" w postaci samochodów hybrydowych i KERSu w formule F1.Mam nadzieję, że wyjaśniłem wszystko,jak by co to możemy kontynuować. |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Pon 25 Sie, 2014
|
|
|
Brak słów - ... piszesz że 20 lat zajmujesz się elektroniką a działanie sterownika łapią nieco zdolniejsi uczniowie technikum w II klasie.. Zastanów się - skoro PAS podaje impulsy to jak wstawisz kondensator to co się stanie ? Nałapiesz tych impulsów w kondensator jak grzybów do koszyka i po koleii będziesz oddawać sterownikowi? Zrozum że to właśnie procesor podtrzymuje Ci działanie silnika przez chwilę po zaniku impulsów z PAS-a.
A napięcie na silniku jeśli to jest silnik DC wyregulujesz właśnie sterowaniem PWM tego silnika (Pulse Width Modulation - Modulacja Szerokości Impulsu). Druga sprawa - jak byś poczytał conieco forum to znalazłbyś temat jak oszukać PAS - jest podany przykład jak wstawić generator IMPULSÓW żeby jechać bez pedałowania...
ZROZUM - w KONTROLERZE WSZYSTKIM STERUJE PROCESOR!! Kwestia napisania softu do niego tylko - Procesor może sobie poczekać , może po otrzymaniu napięcia albo zgodnych impulsów z wzorcem zapisanym w pamięci zrobić to czy tamto... Wszystko może - jak dopiszesz odpowiedni soft to będzie mógł wysyłać Ci SMS z potwierdzeniem że jedzie jak dopniesz mu nadajnik GSM.. |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 25 Sie, 2014
|
|
|
Może koledze pomoże ten schemat?
20 lat praktyki powinno pozwolić zrozumieć działanie kontrolera BLDC |
|
|
|
|
wibi
szef
Pomógł: 42 razy Dołączył: 23 Sie 2014 Posty: 1072 Skąd: Śląsk
|
Wysłany: Wto 26 Sie, 2014
|
|
|
Ten schemat znam, ale dobrze że go zamieściłeś zerknij więc na kondensator o numerze c34 bo o nim mówię.A poza tym ja nikogo o brak wiedzy nie posądzam a schemat jak raz potwierdza to co pisałem we wcześniejszych postach. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 26 Sie, 2014
|
|
|
20 lat praktyki i nie wiesz po co on tam jest? Po to samo, co kondensatory o numerach 10, 11, 13, 15, 17, 26, 27, 28, 31, 33, 39 i wiele innych. Nie brnij w tę ślepą uliczkę
Poczytaj o kondensatorach filtrujących w układach cyfrowych |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Wto 26 Sie, 2014
|
|
|
wibi napisał/a: | Ten schemat znam, ale dobrze że go zamieściłeś zerknij więc na kondensator o numerze c34 bo o nim mówię. |
Co w nim dziwnego ? wraz z R77 stanowią filtr RC żeby "wyjście/wejście procka nie pływało". Zawsze na wejściu każdego układu scalonego w postaci mikrokontrolera dowolnej maści daje się rezystor i kondensator podpięty do masy zasilania że sprowadzić potencjał ze ścieżki i samej nóżki do masy. Napisz sobie soft np. woltomierza z LCD w najprostszym BASCOM-ie (góra 30 linijek kodu) i zostaw wejście układu scalonego wiszące w powietrzu nie podpięte - zobaczysz jak twój procek będzie szalał z wskazaniami (przeważnie wskazanie będzie wynosić minimum 1/3 a max 2/3 zakładanego poziomu na wejściu) a podpięcie filtra RC sprowadzi wskazania na ziemię. |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|