LiFePO4 18650 - Jakie bezpieczne wartości napięcia |
Autor |
Wiadomość |
piotrrs11
brygadzista
Pomógł: 3 razy Wiek: 30 Dołączył: 28 Mar 2014 Posty: 270 Skąd: Sulejów/Wrocław
|
Wysłany: Nie 14 Wrz, 2014 LiFePO4 18650 - Jakie bezpieczne wartości napięcia
|
|
|
Witam wszystkich na forum!
Jakiś czas temu zakupiłem na znanym polskim portalu aukcyjnym ogniwa oznaczone jako LiFePO4 18650 wysokoprądowe w celu upchnięcia ich do wkrętarki.
Niestety jedyne informacje które sprzedający zawarł na stronie to:
Ogniwa dotarły naładowane do 3.6-3.8 V (najczęściej trochę ponad 3.7)
Widać na nich oznaczenia: I2D8, K2B4, 44E21
Niestety nie znalazłem nic w sieci na ich temat.
Może orientuje się ktoś jakie są bezpieczne napięcia naładowania/rozładowania dla tych ogniw?
Ogniwo wygląda tak:
|
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Nie 14 Wrz, 2014
|
|
|
Nie widziałem jeszcze ogniw LiFePO4 które można ładować powyżej 3.65V.
Oczywiście można je naładować powyżej tej wartości ale wtedy drastycznie trwale spadnie ich pojemność. Kiedyś naładowałem LiFePO4 do 4.1V bo pomyliły mi sie tryby ładowania w ładowarce modelarskiej i po kilku kolejnych takich cyklach ta bateria miała ledwie 50% swoich pierwotnych Ah.
Radziłbym te baterie naładowane powyżej 3.65V jak najszybciej zbić do tego napięcia i tego już się trzymać. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 14 Wrz, 2014
|
|
|
Sądzę że nie są to LifePo4. To ze przyszly z napieciem 3,7 moze rowniez świadczyć ze jest to napiecie przechowywania a Umax to 4,1-4,2. Proponuję domagac się od sprzedawcy informacji o typie ogniw i Umax .
Zgadywanie może być nieprzyjemne w skutkach. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
MixhaL
prezes
Pomógł: 3 razy Wiek: 43 Dołączył: 22 Maj 2011 Posty: 909 Skąd: Lubelskie
|
Wysłany: Nie 14 Wrz, 2014
|
|
|
Ogniwa odPinga ładowane są d o 3.75V i są znane z wyjątkowej jakości. Pomimo tak wysokiego napięcia noc się nie dzieje. |
_________________ Cyklon
BOMBER V1, V2, V3
RAIDEN |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 14 Wrz, 2014
|
|
|
Jeśli nie uzyskasz żadnych danych katalogowych o tym ogniwie to mozesz spróbowac tak :
- rozładuj do 3 V
- ładuj małym prądem np. 200 mA i obserwuj charakterystykę wzrost napiecia/czas. Jesli dosc proporcjonalnie bedzie wzrost w okolicach 3,65 i dalej bedzie podobnie do 4 V to sądzę że są to normalne ogniwa wysokoprądowe ale z U max 4,2 V. Jesli zaś im blizej 3,7 V , tym będzie spadał prąd i napięcie bedzie dłuzej wzrastało w skali czasu , wtedy może to być ogniowo 3,65-3,7 V |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
piotrrs11
brygadzista
Pomógł: 3 razy Wiek: 30 Dołączył: 28 Mar 2014 Posty: 270 Skąd: Sulejów/Wrocław
|
Wysłany: Nie 14 Wrz, 2014
|
|
|
Czekam na odpowiedź sprzedawcy.
Jeśli nie uzyskam informacji to faktycznie będę musiał w eksperymentalny sposób poznać w miarę bezpieczne wartości.
Co prawda dokładne pomiary 6 z 10 ogniw pokazały napięcia
oscylujące wokoło 3.75 +- 0.2V
Jedno ogniwo kosztowało mnie 6zł - nie wiem więc czy w tej cenie dostałbym coś znanego z wyjątkowej jakości
W każdym razie pakiet 3s2p dziś został zamontowany we wkrętarce i działa zdecydowanie lepiej niż odpowieni złożony z ogniw laptopowych. |
_________________ some random strrrr |
|
|
|
|
piotrrs11
brygadzista
Pomógł: 3 razy Wiek: 30 Dołączył: 28 Mar 2014 Posty: 270 Skąd: Sulejów/Wrocław
|
Wysłany: Pon 15 Wrz, 2014
|
|
|
Sprzedawca sugeruje iż dopuszczalne napięcia to 2.5-4.2 V
Co o tym sądzicie ? |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pon 15 Wrz, 2014
|
|
|
Sugeruje, czy informuje?
Ten przedział napięć można podciągnąć do LiIon, nie LiFe |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Pon 15 Wrz, 2014
|
|
|
Sądzimy że albo sprzedawca robi cie w konia i masz zwykłe li-iony albo sprzedawca sam nie ma pojęcia co to są za ogniwa.. |
|
|
|
|
beazee
młodzik ev bullitt
Pomógł: 5 razy Wiek: 43 Dołączył: 13 Lut 2014 Posty: 95 Skąd: Irlandia
|
Wysłany: Pon 15 Wrz, 2014
|
|
|
Pakiet 10s5p na Samsungach ICR18650-26F ładuje się firmowo do 38,95 V- 39,02 V.
(i tak już 6 miesięcy, 40 cykli, 1700 km).
Takie wykresy znalazłem:
|
Ostatnio zmieniony przez Pon 15 Wrz, 2014, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
piotrrs11
brygadzista
Pomógł: 3 razy Wiek: 30 Dołączył: 28 Mar 2014 Posty: 270 Skąd: Sulejów/Wrocław
|
Wysłany: Pon 15 Wrz, 2014
|
|
|
tas napisał/a: | Sugeruje, czy informuje?
Ten przedział napięć można podciągnąć do LiIon, nie LiFe |
Oddawany przez nie prąd jest na pewno wyższy niż w przypadków zwykły laptopowych liionów gdyż miałem przyjemność zewrzeć jedno z ogniw i dość ładnie pospawało mi palec.
Sprzedawca
Dla mnie brzmi to bardziej jak sugestia ;]
Mam 4 luźne ogniwa - mogę w jakiś sposób eksperymentalnie sprawdzić gdzie jest granica ? <imax b8 na stanie>
Tak jak wspomniałem można uznać że docelowo miały mieć 3.75V gdyż praktycznie wszystkie dotarły w takim stanie tak więc chyba trochę odstają od tych samsungowskich.
Sprzedawca raczej już niewiele pomoże... |
|
|
|
|
MixhaL
prezes
Pomógł: 3 razy Wiek: 43 Dołączył: 22 Maj 2011 Posty: 909 Skąd: Lubelskie
|
Wysłany: Pon 15 Wrz, 2014
|
|
|
nałąduj je do 3.6V po czym rozładuj powoli.
Jeśli napięcie błyskawicznie spadnie do około 3.2-3.3V ( zakłądając nei za duży prąd rozładowania - powiedzmy 0.5C ) i będzie się utrzymywać przez bardzo długi czas podczas rozładunku to jest to lifepo4, natomiast jeżeli napięcei będzie równomiernie powoli spadać są to zwykłe litowce.
lifepo4 ma to do siebie że podczas rozładunku utrzymuje przez około 80-85% pojemności okolice nominalnego napięcia. |
_________________ Cyklon
BOMBER V1, V2, V3
RAIDEN |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 15 Wrz, 2014
|
|
|
Stawiam ze są to li-ion wysokopradowe z U max 4,2 V. Napięcie 3,7-3,8 jest ustawiane na czas przechowywania i transportu. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
piotrrs11
brygadzista
Pomógł: 3 razy Wiek: 30 Dołączył: 28 Mar 2014 Posty: 270 Skąd: Sulejów/Wrocław
|
Wysłany: Nie 21 Wrz, 2014
|
|
|
Witam ponownie!
Proces rozładowywania wyglądał następująco :
0.7 A przy deklarowanych 1.5Ah - więc prąd ~0.5C
Na początek szybki spadek z 3.66 do ~3.3 V a później zależność raczej liniowa jak widać na wykresie.
Przy 2.8V napięcie zaczęło spadać coraz szybciej, zatrzymałem przy 2.6V
Imax obliczył pobrany prąd jako 567 mAh
Wykres
Pełny log: http://sh.st/ya0W5
Teoretycznie szybki spadek napięcia sugeruje że to lifepo4 ale pojemność to zaledwie ~~40% więc albo można ogniwo rozładować głębiej albo faktycznie powinno być naładowane powyżej tych 3.6-3.7V
Może faktycznie są to ogniwa o napięciach max 4.2V jak sugeruje kolega wyżej.
Próbować naładować do 4.1 <tak jak sugeruje sprzedawca> i sprawdzić pojemność ?
Wszelkie sugestie mile widziane |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Nie 21 Wrz, 2014
|
|
|
Jak dla mnie to faktycznie wygląda na zwyke LiFePO4 które mają skopaną pojemność. Pewnie przyczynił się do tego fakt że sprzedawca je naładował do napięcia 4.2V czyli o dużo za wysokiego - pisałem o tym w poście wyżej.
Li-iony raczej dłużej trzymałyby napięcie 3.6V |
|
|
|
|
|