Akumulatory pryzmatyczne w praktyce |
Autor |
Wiadomość |
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 11 Lis, 2014
|
|
|
JerzyZ napisał/a: | >rok temu wkładając 10 ogniw pryzmatycznych 5Ah do obudowy. |
To wskazuje ze były (chyba) przeciązone. Jesli zasilały silnik 250 W 36 V to 5Ah za mało |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
pajak_111
stażysta pajak_san
Pomógł: 1 raz Wiek: 43 Dołączył: 07 Mar 2014 Posty: 173 Skąd: wałbrzych
|
Wysłany: Wto 11 Lis, 2014
|
|
|
Ja używam baterii z ogniw pryzmatycznych. Ogniwa pochodzą z baterii do laptopów ACER (z leżaków). Bateria jest spięta 7s8p z takich ogniw http://industrial.panason...CA4000CJ402.pdf i ciągnę z niej maksymalnie 31A. Jak na razie nic się z nią nie dzieje. Przy takiej zabawie (start stop, start stop) i tak ciągle przez 2 godziny bateria ma temperaturę otoczenia. Jak składałem pakiety, to zastanawiałem się czy nie zostawić jakiej przestrzeni między ogniwami. Ale w końcu skleiłem to taśmą do kupy jedno przy drugim. Obserwując baterie np. w smartfonach, doszedłem do wniosku że to nie ma sensu, bo baterie choć są mocno obciążone, to nie widziałem żeby któraś spuchła, nawet jak kończy swój żywot. W starych telefonach puchły prawie wszystkie. Teraz mam małe wątpliwości czy dobrze zrobiłem . Ciekawe, co się dzieje w takim pakiecie gdy np. jedno ogniwo puchnie. Może uszkodzić mechanicznie ogniwa w bezpośrednim otoczeniu |
|
|
|
|
MARCIN
prezes
Pomógł: 2 razy Dołączył: 15 Mar 2014 Posty: 519 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 11 Lis, 2014
|
|
|
Nie porównywałbym baterii telefonu do baterii roweru. Celowe byłoby porównanie parametrów, jak znamionowa obciążalność ogniwa i średni/maksymalny prąd pobierany z ogniwa. Bo jedno ogniwo, pomimo dużego obciążenia, będzie do tego przystosowane i nic mu nie będzie, a drugie przy tym samym obciążeniu będzie grzać się i puchnąć. Zależy to szczególnie od maks. prądu dopuszczalnego przy rozładowaniu - czy go przekraczamy czy nie. |
Ostatnio zmieniony przez MARCIN Wto 11 Lis, 2014, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 11 Lis, 2014
|
|
|
Czyli Twoj zestaw nominalnie ma 8 x 3,3 A tj około 25 Ah i ok 28 V. Jakim silnikiem go obciązasz ? |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
pajak_111
stażysta pajak_san
Pomógł: 1 raz Wiek: 43 Dołączył: 07 Mar 2014 Posty: 173 Skąd: wałbrzych
|
Wysłany: Wto 11 Lis, 2014
|
|
|
Silnik 24V 500W. Regulator ma ograniczenie prądowe 31A. Masa pojazdu 60kg razem z kierowcą. Prędkość max 25km/h. Bateria raczej nie jest mocno obciążona. Jazda wygląda tak. https://www.youtube.com/watch?v=bCRNp7VjhAY |
|
|
|
|
pajak_111
stażysta pajak_san
Pomógł: 1 raz Wiek: 43 Dołączył: 07 Mar 2014 Posty: 173 Skąd: wałbrzych
|
Wysłany: Wto 11 Lis, 2014
|
|
|
Takie moje przemyślenia
Łatwo policzyć jakie wymiary będzie miała bateria z ogniw pryzmatycznych. Nie wiem jak to się ma do ogniw 18650, to chyba zależy jak je będziemy układać, ale i tak zostaje sporo pustej przestrzeni miedzy nimi. Wydaje mi się że gdy mamy obudowę, która nas ogranicza, to więcej się zmieści do niej (Ah) jak użyjemy ogniw pryzmatycznych |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
Wysłany: Nie 30 Lis, 2014
|
|
|
Złożyłem sobie pakiet z ogniw LiFePO4 o pojemności nominalnej 8Ah i 13S wygodny i lekki do transportu.Jako BMS jest SMART BMS z bmsbattery
Prąd ciągły ogniwa to 3C a chwilowy 5C.
Używam go z silnikiem Crystalyte bezczujnikowym HT na przednie koło
Pobór chwilowy osiąga ok 1000W a ciągły ok 400W.
Akumulator jest odłączany z kuferkiem od roweru |
_________________ pozdr
Tomek |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 01 Gru, 2014
|
|
|
Super pack! Monitorujesz jego temp? Gdzie nabyłeś ogniwa? |
|
|
|
|
tomson
prezes TOMSON
Pomógł: 4 razy Wiek: 47 Dołączył: 15 Lut 2009 Posty: 649 Skąd: Otwock_EŁK
|
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 01 Gru, 2014
|
|
|
Link nie działa. |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 11 Paź, 2015
|
|
|
Adam Wysokiński napisał/a: | Aku wytrzymały chyba ze 2 lata choć nie wiem dokładnie. : |
Ten egz po ok 3,5 roku wystarcza na 10-20 km jazdy. Pakiet jest złożony z dwóch 5S. BMS, zalany żywicą ale ma radiator, blaszkę wzdłuz całej płytki.
Czas na zmianę na 18650....
AKU-interbike-otw-wp.JPG
|
Pobierz Plik ściągnięto 313 raz(y) 89,4 KB |
|
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Nie 11 Paź, 2015
|
|
|
WojtekErnest napisał/a: | BMS, zalany żywicą ale ma radiator, blaszkę wzdłuz całej płytki. |
Ten co robiłem to miał taki gumiasty klajster i dał się wyskubać.
Te aku to się trafiły doskonałe. Nie są przynajmniej popuchnięte |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 24 Paź, 2015
|
|
|
A w kolejnym egz. który do mnie trafił są większe ogniwa pryzmatyczne o wymiarach 130 x 150 i napięciu znamionowym ogniwa 3.2 V w układzie 12S. Prawdopodobna pojemność nominalna 14 Ah i prąd max 30A i zapewne są to ogniwa LiFePO4. Zalutowane w 2 pakiety x po 6 szt w pionie.
Tak więc handlowo jest to bateria 36 V, ładowana zasilaczem z U max 41-42 V.
Elektronika bardziej skomplikowana, BMS z procesorem.
Z 12 segmentów , 1 mial napięcie 0,7V i BMS ją blokował.
Po jej podładowaniu i obciążeniu całości ok 10A, zachowuje się względnie równo, ale ten segment nieco odstaje od pozostałych równych.
BORA-interbike-aku-1a.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 293 raz(y) 71,67 KB |
BORA-Interbike-II-aku-12s-a.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 465 raz(y) 99,23 KB |
BORA-interbike-II-BMS-a.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 289 raz(y) 150,19 KB |
|
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
Eryk1000
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 40 Dołączył: 22 Lis 2013 Posty: 1119 Skąd: Wadowice
|
Wysłany: Sob 24 Paź, 2015
|
|
|
Fajny układ siedzi w tym bmsie. Jest kupa materiałów w sieci do niego. Można sobie dowolnie ustawić progi napięciowe. |
_________________ Jeżdżę na :
E-Giant Terrago
Viking Power 6000W + |
|
|
|
|
|