Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Prośba o pomoc w doborze silnika. |
Autor |
Wiadomość |
Marucha79 [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 13 Lut, 2007
|
|
|
o ile sie orientuję te prądnice są równoległe a nie szeregowe, tam sprawa jest prostsza, bo wystarczy zmienić polaryzację tylko jednego uzwojenia. Styczniki wydają mi się pewniejszym sposobem, ale czy dwa wystarczą?
Może znasz te strone http://www.pg.gda.pl/~jarguz/melex/melex.htm , jest tam sporo ciekawych informacji o dawcy twojego silnika. |
|
|
|
|
NocnyPtak
brygadzista konstruktor-amator
Wiek: 61 Dołączył: 12 Mar 2006 Posty: 229 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 13 Lut, 2007
|
|
|
fidzio napisał/a: | Mam teraz nowy problem w postaci nawrotnika, gdyz pojazd musi jezdzic w obu kierunkach. |
No a jak do tej pory , przy silniku spalinowym była realizowana zmiana kierunku jazdy? Przecież silnik spalinowy zazwyczaj kręci się w jedną tylko stronę a skrzynia od WFM-ki raczej nie ma wstecznego ? |
_________________ Pozdrawiam
Jakub Waltoś
____________________________
http://nocnyptak.pl |
|
|
|
|
fidzio [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 13 Lut, 2007
|
|
|
Do tej pory był... podnośnik który był najbardziej awaryjną częścią drezyny. Dlatego chcemy go wyeliminować |
|
|
|
|
stas [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 15 Lut, 2007
|
|
|
fidzio napisał/a: | Do tej pory był... podnośnik który był najbardziej awaryjną częścią drezyny. Dlatego chcemy go wyeliminować |
W melexie zmienia sie kierunek jazdy przez zmiane sposobu wlaczenia uzwojenia wzbudzenia. Mozna kupic po prostu przelacznik od Melexa - przelacznik kierunku jazdy. Raczej tani zakup.
Mozesz spytac tutaj:
http://www.melexem.republika.pl/czesci/czesci.html
Silnik do melexa, ktory bedziesz miec ma predkosc 2800 obr/min i w standardowym melexe rozpedza go do 20 km/h. W nowszych melexach stosuje sie silniki 2.1kW na predkosc 3200 obr/min i dopiero one daja rade rozpedzac melexa do 25km/h.
Zapewne opory jazdy twojego pojazdu beda zblizone do oporow jazdy melexa z kabina. Przyspieszenie powinno byc podobne bo Melex wazy tak jak twoj pojazd okolo 400kg. |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pią 16 Lut, 2007
|
|
|
Dodam:
MELEX ma silnik szregowy. Jego nominalne obroty (np.: 2800) odpowiadają prędkości 22 km/h do 25 km/h. Po równej poziomej asfaltowej drodze (przy napompowanych kołach i prawidłowej zbieżności) MELEXa rozpędzałem do prędkści 40 km/h, a nieraz 50 km/h, bo w silniku szregowym przy mniejszym obciążeniu obroty rosną ponad nominał. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
fidzio [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 17 Lut, 2007
|
|
|
Cytat: |
W melexie zmienia sie kierunek jazdy przez zmiane sposobu wlaczenia uzwojenia wzbudzenia. Mozna kupic po prostu przelacznik od Melexa - przelacznik kierunku jazdy.
|
Czyli moje tyrystorowe projekty były raczej S-F . Jak dobrze rozumiem zmiana kierunku jazdy następuje poprzez odwrócenie biegunowości prądu wzbudzenia? Jakiego rzędu natężenia prądu można się tam spodziewać? |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Sob 17 Lut, 2007
|
|
|
Prąd nominalny MELEXa wynosi ok. 70A (przy mniejszym obciążeniu spada), prąd startu wynosi do ok. 150A, ale bywają chwile większych prądów i dlatego oryginalnie daje się elektroniczne regulatory (na MOSFETACH) z prądem do 5 minut - 270A, a potem spada i ogranicza do prądu ciągłego - 125A. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
fidzio [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 19 Kwi, 2008
|
|
|
Witam
Temat wraca jak bumerang, po kryzysie finansowym wracam znów do produkcji owego pojazdu. Jestem leśnikiem a nie elektrykiem ale nie jestem w stanie zrozumieć jak w silniku szeregowym można zmienić sposób podłaczenia uzwojenia wzbudzenia? Moze mi to ktoś przetłumaczyć?? No i czemu silnik szeregowy melexa ma 4 wyprowadzenia? Spotkane przeze mnie do tej pory silniki szeregowe miały tylko 2
P.S Jeżeli ten silnik jest silnikiem szeregowym to można w nim zastosować bocznikowanie, co nie? |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Sob 19 Kwi, 2008
|
|
|
fidzio napisał/a: | Jestem leśnikiem a nie elektrykiem ale nie jestem w stanie zrozumieć jak w silniku szeregowym można zmienić sposób podłaczenia uzwojenia wzbudzenia? Moze mi to ktoś przetłumaczyć?? No i czemu silnik szeregowy melexa ma 4 wyprowadzenia? Spotkane przeze mnie do tej pory silniki szeregowe miały tylko 2 |
Silnik szeregowy któremu nie trzeba zmieniać kierunku wirowania ma 2 wyprowadzenia
Taki ktory ma zmieniany kierunek ma 4 wyprowadzenia
Nie trzeba nic kombinować tylko odwrócic podłączenie stojana,żeby zmienić kierunek
Można to robić w silniku szeregowym jak i bocznikowym
w bocznikowym jest łatwiej bo sa małe prądy wzbudzenia,a w szeregowym trzeba przełączać cały prąd silnika
Nie ma sensu przerabiać wzbudzenia z szeregowego na równoległe
Jeżeli ponumerujesz końcówki uzwojeń np. stojan 1 i 2
wirnik 3 i 4
to podłączasz dla jednego kierunku plus do 1 , 2 do 3 , 4 do minusa
dla drugiego kierunku plus do 2 , 1 do 3 , 4 do minusa
najlepiej chyba wykorzystać melexa oryginalny przełącznik |
|
|
|
|
fidzio [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 19 Kwi, 2008
|
|
|
Cytat: | Silnik szeregowy któremu nie trzeba zmieniać kierunku wirowania ma 2 wyprowadzenia
Taki ktory ma zmieniany kierunek ma 4 wyprowadzenia
Nie trzeba nic kombinować tylko odwrócic podłączenie stojana,żeby zmienić kierunek
Można to robić w silniku szeregowym jak i bocznikowym
w bocznikowym jest łatwiej bo sa małe prądy wzbudzenia,a w szeregowym trzeba przełączać cały prąd silnika
Nie ma sensu przerabiać wzbudzenia z szeregowego na równoległe
Jeżeli ponumerujesz końcówki uzwojeń np. stojan 1 i 2
wirnik 3 i 4
to podłączasz dla jednego kierunku plus do 1 , 2 do 3 , 4 do minusa
dla drugiego kierunku plus do 2 , 1 do 3 , 4 do minusa
najlepiej chyba wykorzystać melexa oryginalny przełącznik |
Super teraz wszystko już rozumiem, bardzo ślizcnie dziękuje Przy czym raczej wykorzystam nie przełącznik meelxa a styczniki bo zmiana kierunku jazdy musi byc na pulpicie tego pojazdu. Po za tym styczniki mam a owego przełącznika jeszcze się nie dorobiłęm. Rozumiem również, że jeżeli stojan ma własne zaciski to można ten silnik zbocznikować za pomoca jakiegoś opornika o małym oporze (może byc to np przewód o grubym przekroju?) |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Sob 19 Kwi, 2008
|
|
|
fidzio napisał/a: | Rozumiem również, że jeżeli stojan ma własne zaciski to można ten silnik zbocznikować za pomoca jakiegoś opornika o małym oporze (może byc to np przewód o grubym przekroju?)
_________________ |
Tego to ja nie rozumiem
co to znaczy zbocznikować??? pominąć uzwojenie? |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Sob 19 Kwi, 2008
|
|
|
Silniki bywają też z dwoma cewkami szeregowymi oraz z dwoma cewkami równoległymi i czterema cewkami kompensacyjnymi, ale to już inna bajka. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
fidzio [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 19 Kwi, 2008
|
|
|
O ile się nie myle to bocznikowanie to włączenie równolegle z uzwojeniem stojana opornika o małym oporze którego zadaniem jest ograniczenie prądu stojana - a co za tym idzie większe obroty silnika (stosuje się je w pojazdach trakcyjnych lokomotywach itp). p.s Pamiętajcie że jestem leśnikiem |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Sob 19 Kwi, 2008
|
|
|
W silniku MELEXA nie ma takich potrzeb. Silnik szeregowy właśne tak działa, że jak opory maleją, to silnk ma coraz większe obroty i MELEX jedzie coraz szybciej.
Pociągi mają inne silniki i tam jest inna sprawa. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
|