ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Prośba o pomoc w doborze silnika.
Autor Wiadomość
Marucha79
[Usunięty]

Wysłany: Wto 13 Lut, 2007   

o ile sie orientuję te prądnice są równoległe a nie szeregowe, tam sprawa jest prostsza, bo wystarczy zmienić polaryzację tylko jednego uzwojenia. Styczniki wydają mi się pewniejszym sposobem, ale czy dwa wystarczą?
Może znasz te strone http://www.pg.gda.pl/~jarguz/melex/melex.htm , jest tam sporo ciekawych informacji o dawcy twojego silnika.
 
 
NocnyPtak
brygadzista
konstruktor-amator



Wiek: 61
Dołączył: 12 Mar 2006
Posty: 229
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 13 Lut, 2007   

fidzio napisał/a:
Mam teraz nowy problem w postaci nawrotnika, gdyz pojazd musi jezdzic w obu kierunkach.

No a jak do tej pory , przy silniku spalinowym była realizowana zmiana kierunku jazdy? :shock: Przecież silnik spalinowy zazwyczaj kręci się w jedną tylko stronę :P a skrzynia od WFM-ki raczej nie ma wstecznego :D ?
_________________
Pozdrawiam
Jakub Waltoś
____________________________
http://nocnyptak.pl
 
 
fidzio
[Usunięty]

Wysłany: Wto 13 Lut, 2007   

Do tej pory był... podnośnik który był najbardziej awaryjną częścią drezyny. Dlatego chcemy go wyeliminować
 
 
stas
[Usunięty]

Wysłany: Czw 15 Lut, 2007   

fidzio napisał/a:
Do tej pory był... podnośnik który był najbardziej awaryjną częścią drezyny. Dlatego chcemy go wyeliminować

W melexie zmienia sie kierunek jazdy przez zmiane sposobu wlaczenia uzwojenia wzbudzenia. Mozna kupic po prostu przelacznik od Melexa - przelacznik kierunku jazdy. Raczej tani zakup.
Mozesz spytac tutaj:
http://www.melexem.republika.pl/czesci/czesci.html
Silnik do melexa, ktory bedziesz miec ma predkosc 2800 obr/min i w standardowym melexe rozpedza go do 20 km/h. W nowszych melexach stosuje sie silniki 2.1kW na predkosc 3200 obr/min i dopiero one daja rade rozpedzac melexa do 25km/h.
Zapewne opory jazdy twojego pojazdu beda zblizone do oporow jazdy melexa z kabina. Przyspieszenie powinno byc podobne bo Melex wazy tak jak twoj pojazd okolo 400kg.
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 16 Lut, 2007   

Dodam:
MELEX ma silnik szregowy. Jego nominalne obroty (np.: 2800) odpowiadają prędkości 22 km/h do 25 km/h. Po równej poziomej asfaltowej drodze (przy napompowanych kołach i prawidłowej zbieżności) MELEXa rozpędzałem do prędkści 40 km/h, a nieraz 50 km/h, bo w silniku szregowym przy mniejszym obciążeniu obroty rosną ponad nominał.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
fidzio
[Usunięty]

Wysłany: Sob 17 Lut, 2007   

Cytat:

W melexie zmienia sie kierunek jazdy przez zmiane sposobu wlaczenia uzwojenia wzbudzenia. Mozna kupic po prostu przelacznik od Melexa - przelacznik kierunku jazdy.

Czyli moje tyrystorowe projekty były raczej S-F :) . Jak dobrze rozumiem zmiana kierunku jazdy następuje poprzez odwrócenie biegunowości prądu wzbudzenia? Jakiego rzędu natężenia prądu można się tam spodziewać?
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Sob 17 Lut, 2007   

Prąd nominalny MELEXa wynosi ok. 70A (przy mniejszym obciążeniu spada), prąd startu wynosi do ok. 150A, ale bywają chwile większych prądów i dlatego oryginalnie daje się elektroniczne regulatory (na MOSFETACH) z prądem do 5 minut - 270A, a potem spada i ogranicza do prądu ciągłego - 125A.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
fidzio
[Usunięty]

Wysłany: Sob 19 Kwi, 2008   

Witam

Temat wraca jak bumerang, po kryzysie finansowym wracam znów do produkcji owego pojazdu. Jestem leśnikiem a nie elektrykiem ale nie jestem w stanie zrozumieć jak w silniku szeregowym można zmienić sposób podłaczenia uzwojenia wzbudzenia? Moze mi to ktoś przetłumaczyć?? No i czemu silnik szeregowy melexa ma 4 wyprowadzenia? Spotkane przeze mnie do tej pory silniki szeregowe miały tylko 2 :)

P.S Jeżeli ten silnik jest silnikiem szeregowym to można w nim zastosować bocznikowanie, co nie? :)
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Sob 19 Kwi, 2008   

fidzio napisał/a:
Jestem leśnikiem a nie elektrykiem ale nie jestem w stanie zrozumieć jak w silniku szeregowym można zmienić sposób podłaczenia uzwojenia wzbudzenia? Moze mi to ktoś przetłumaczyć?? No i czemu silnik szeregowy melexa ma 4 wyprowadzenia? Spotkane przeze mnie do tej pory silniki szeregowe miały tylko 2


Silnik szeregowy któremu nie trzeba zmieniać kierunku wirowania ma 2 wyprowadzenia
Taki ktory ma zmieniany kierunek ma 4 wyprowadzenia
Nie trzeba nic kombinować tylko odwrócic podłączenie stojana,żeby zmienić kierunek
Można to robić w silniku szeregowym jak i bocznikowym
w bocznikowym jest łatwiej bo sa małe prądy wzbudzenia,a w szeregowym trzeba przełączać cały prąd silnika
Nie ma sensu przerabiać wzbudzenia z szeregowego na równoległe
Jeżeli ponumerujesz końcówki uzwojeń np. stojan 1 i 2
wirnik 3 i 4
to podłączasz dla jednego kierunku plus do 1 , 2 do 3 , 4 do minusa
dla drugiego kierunku plus do 2 , 1 do 3 , 4 do minusa

najlepiej chyba wykorzystać melexa oryginalny przełącznik
 
 
fidzio
[Usunięty]

Wysłany: Sob 19 Kwi, 2008   

Cytat:
Silnik szeregowy któremu nie trzeba zmieniać kierunku wirowania ma 2 wyprowadzenia
Taki ktory ma zmieniany kierunek ma 4 wyprowadzenia
Nie trzeba nic kombinować tylko odwrócic podłączenie stojana,żeby zmienić kierunek
Można to robić w silniku szeregowym jak i bocznikowym
w bocznikowym jest łatwiej bo sa małe prądy wzbudzenia,a w szeregowym trzeba przełączać cały prąd silnika
Nie ma sensu przerabiać wzbudzenia z szeregowego na równoległe
Jeżeli ponumerujesz końcówki uzwojeń np. stojan 1 i 2
wirnik 3 i 4
to podłączasz dla jednego kierunku plus do 1 , 2 do 3 , 4 do minusa
dla drugiego kierunku plus do 2 , 1 do 3 , 4 do minusa

najlepiej chyba wykorzystać melexa oryginalny przełącznik



Super teraz wszystko już rozumiem, bardzo ślizcnie dziękuje :) Przy czym raczej wykorzystam nie przełącznik meelxa a styczniki bo zmiana kierunku jazdy musi byc na pulpicie tego pojazdu. Po za tym styczniki mam a owego przełącznika jeszcze się nie dorobiłęm. Rozumiem również, że jeżeli stojan ma własne zaciski to można ten silnik zbocznikować za pomoca jakiegoś opornika o małym oporze (może byc to np przewód o grubym przekroju?)
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Sob 19 Kwi, 2008   

fidzio napisał/a:
Rozumiem również, że jeżeli stojan ma własne zaciski to można ten silnik zbocznikować za pomoca jakiegoś opornika o małym oporze (może byc to np przewód o grubym przekroju?)
_________________


Tego to ja nie rozumiem
co to znaczy zbocznikować??? pominąć uzwojenie?
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Sob 19 Kwi, 2008   

Silniki bywają też z dwoma cewkami szeregowymi oraz z dwoma cewkami równoległymi i czterema cewkami kompensacyjnymi, ale to już inna bajka.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
fidzio
[Usunięty]

Wysłany: Sob 19 Kwi, 2008   

O ile się nie myle to bocznikowanie to włączenie równolegle z uzwojeniem stojana opornika o małym oporze którego zadaniem jest ograniczenie prądu stojana - a co za tym idzie większe obroty silnika (stosuje się je w pojazdach trakcyjnych lokomotywach itp). p.s Pamiętajcie że jestem leśnikiem :)
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Sob 19 Kwi, 2008   

W silniku MELEXA nie ma takich potrzeb. Silnik szeregowy właśne tak działa, że jak opory maleją, to silnk ma coraz większe obroty i MELEX jedzie coraz szybciej.
Pociągi mają inne silniki i tam jest inna sprawa.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group