ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
nierówne balansowanie ogniw przez ładowarkę
Autor Wiadomość
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 28 Lut, 2015   

bmsy zazwyczaj mają opcje over voltage na wlasnie 4.25(lub blisko) która powoduje to że podczas ładowania nierówne segmenty są doładowywane do końca. Inaczej sytuacja wyglądała by tak:
4.15
4.15
4.20
i to by był koniec ładowania a bms balansował by do 4.15 ostatnią.
Pozwalając na przevoltowanie na czas ladowania sytuacja wygląda tak
4.19
4.19
4.24
i dopiero się kończy i balansuje do 4.19
 
 
lkuc18 
kierownik


Dołączył: 10 Gru 2013
Posty: 314
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 28 Lut, 2015   

Może nieszkodliwe ale raczej ma to duży wpływ na żywotność akumulatorów. Ktoś tu na forum kiedyś przytaczał w nawiązaniu do jakichś testów ile cykli przeżywają Li-Po w przypadku ładowania do 4,2 oraz 4,1 i różnica była miażdżąca na korzyść ładowania do 4,1.
 
 
syntony 
stażysta


Dołączył: 28 Gru 2014
Posty: 113
Skąd: kielce
Wysłany: Sob 28 Lut, 2015   

No właśnie chodziło mi o to co pisze lkuc18. Jedna cela by się szybciej zużywała i z czasem problem rozbalansowania by narastał.

Ale zrobiłem tak jak radził wojtek, przejechałem 45km i teraz mam 3,73 na każdej celi czyli ten rozjazd w napięciach jest nieproporcjonalny pod koniec ładowania. Wydaje się że jednak wszystko jest ok, zobaczymy z czasem bo mam za sobą dopiero kilka jazd.

Co do mojego bmsa to znalazłem info na jakiejs chinskiej stronie (tłumaczone translatorem z chińskiego):
Aktualny wyważone: 80mA (VCELL = 4.20V czasu)
z punktu kontroli równowagi: 4,18 ± 0,03 V
Overcharge progu: 4,3 ± 0,05 V
opóźnienia przeładowania: 75mS
przeładowania wydania: 4,05 ± 0,05 V
nadmiernego rozładowania progu: 2,4 ± 0,08 V

Najbardziej dziwi mnie to ostatnie, czyli prog nadmiernego rozladowania 2,4. Bms niby dedykowany do li-po..
Ostatnio zmieniony przez syntony Sob 28 Lut, 2015, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 28 Lut, 2015   

Hehe coś pomieszałeś :)
Do 4.2V to jest żywotność standardowa i normalna. Do 4.1V rezygnując z pojemności zamieniasz ją na żywotność. To nie ma nic wspólnego z dobrym i złym ładowaniem. Jakbyś ładował do 3.9V to byś miał pewnie z 2000 cykli i 65% pojemności do dyspozycji.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
lkuc18 
kierownik


Dołączył: 10 Gru 2013
Posty: 314
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 28 Lut, 2015   

Hmm, no cóż, chyba sprawa z moją ładowarką się nie wyjaśni. Ma ktoś może jakąś niedrogą ładowarkę do testowania ogniw? Może to być coś typu Turnigy Accucel-6.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 28 Lut, 2015   

syntony napisał/a:
......przejechałem 45km i teraz mam 3,73 na każdej celi czyli ten rozjazd w napięciach jest nieproporcjonalny pod koniec ładowania. Wydaje się że jednak wszystko jest ok, zobaczymy z czasem bo mam za sobą dopiero kilka jazd.
..

Raz na jakis czas warto taki pomiar , wyrownanie zrobic. Cudów nie ma, ogniwa maja prawo sie roznic, szczegolnie gdy eksploatacja jest z duzym obciążeniem, rozladowanie ogniwa bliskie U min. Wtedy warto pomóc BMS a przy okazji pakiet będzie szybciej ladowany bo faza balansowania będzie krotsza.
Kluczowym jest wczesniejsze wykrycie ew. trwale gorszej celi.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Szymek 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 09 Cze 2013
Posty: 296
Skąd: Klb
Wysłany: Pon 02 Mar, 2015   

Mam dwie ładowarki i ładują identycznie-rozjazdy 0,02 max, cyli ok.
Mam natomiast inny problem. Ładowarki nie doładowują do końca, czyli ustawiam 4.2V i kiedy dochodzi do końca przy prądzie 0,2A następuje koniec ładowania, w efekcie na ogniwach mam ok. 4.15V.
Na początku ładowały doprze, prąd spadał do 0,1-0,0A i było 4,2V. Zrobiło się to z czasem i na obu ładowarkach jednocześnie.
Podniesienie napięcia CCV do nawet 4,3V nic nie zmienia, bo kończy ładowanie przy prądzie 0,4-05A.
Ma ktoś radę na to?
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pon 02 Mar, 2015   

Krok 1: Zmniejsz prąd ładowania na 0.5A, odpal ładowanie z balansowaniem i powiedz do jakiego napięcia naładuje (pomiar multimetrem) każdą z cel :)

Krok 2: Po naładowaniu ustaw znów ładowanie z balansowaniem, ale tym razem na 0.1A, przewiń ekran na napięcia poszczególnych cel i porównaj je z jednocześnie mierzonym napięciem na multimetrze. Napisz, czy są jakieś różnice w pomiarach.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Szymek 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 09 Cze 2013
Posty: 296
Skąd: Klb
Wysłany: Pon 02 Mar, 2015   

Mierzyłem i na mierniku pokazuje niższe o ok. 0,4V napięcie niż na ładowarkach, dlatego zwiększałem CCV, najpierw o te 0,4V, a potem aż o 1V by oszukać tą różnicę, ale tak jak pisałem zakańcza ładowanie przy jeszcze większym prądzie.
Spadki na przewodach i gniazdach można wykluczyć. Tylko czemu obydwie się tak samo rozkalibrowały i dlaczego zwiększanie napięcia ładowania nic nie zmienia.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pon 02 Mar, 2015   

Ale miałeś zmierzyć napięcie na celach, a nie aku jako całości, bo to akurat jest mało ważne ;)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 02 Mar, 2015   

A ładowanie w trybie 1S poprawnie ładuje segmenty do 4,2 a nawet 4,25 V ?
Bo podany przez Ciebie przyklad moze wskazywac również na zbyt duze rozbalansowanie i
ladowarki przerywaja ten proces lub ze ogniwa maja zwiększoną RW lub/i uplywnosc i wprawdzie w procesie ladowania dochodzi do napiecia 4,25 V ale po odłączeniu napiecie dosc szybko spada do 4,15. Zakladam ze te pomiary/ladowanie wykonujesz bez zalaczonego BMS....
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group