ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Problem z budową pakietu Lipo
Autor Wiadomość
SST-90 
młodzik


Dołączył: 01 Mar 2014
Posty: 50
Skąd: Trójmiasto
Wysłany: Pon 26 Sty, 2015   

Witam:)

Odgrzewam kotleta :)

Obecnie przez zimę, selekcjonuje omawiane ogniwa. ok 10% nie nadaje się do projektu, reszta jest ok. Wstępnie chciałem zrobić 14 pakietów 5s (tak abym mógł je ładować ładowarkami modelarskimi, a te są do max 6s) i połączyć w 7x 10s . Widzę że zostanie mi sporo ogniw i tak sobie pomyślałem żeby zrobić 50/50 5s i 6s a sterownik zasilić 11s. Rozważam taką opcję ponieważ omawiane ogniwa szybko tracą napięcie. Przy rozładowywaniu ich prądem 1A, już po minucie-dwóch napięcie spada do 3.8V. więc podczas pracy silnika, napięcie na ogniwach będzie od 3.8V do 3.4V , niżej nie schodzę, szkoda ogniw.

Pytanie: Czy ktoś próbował zasilać taki lub podobny sterownik napięciem wyższym niż 42V ?

Czy coś się może przepalić ? Czy jak poprawie trochę chłodzenie to będzie ok ?
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 27 Sty, 2015   

Rozumiem ze masz problem braku prądu a nie braku napięcia. Radzilbym się skupić na budowie pakietu z większą ilością segmentów równoległych (P) aby przypadający prąd na ogniwo byl sporo mniejszy niz 1A ale nie zmieniać części, ilości szeregowej (S) by napięcie końcowe bylo dostosowane do sterownika i silnika.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
wibi 
szef


Pomógł: 42 razy
Dołączył: 23 Sie 2014
Posty: 1072
Skąd: Śląsk
Wysłany: Śro 28 Sty, 2015   

SST-90
Jeśli chcasz używać baterii z ogniw Litowych a dodatkowo w granicach napięcia 4.2-3.8 to właściwie szkoda twojego trudu i pracy.Ogniwo (a) LiJon (LiPoly) są na napięcie 3.7V i to jest napiecie pracy,to wyższe czyli 4.2V to głównie napięcie ładowania którego nie należy przekraczać z wiadomych powodów (grzanie-pożar itp.).Ogniwo naładowane do napięcia 4.2V przy spadku napiecia do 3.8V (jak piszesz wyżej) oddaje zaledwie około 20% posiadanej mocy a pozostałe 80% mocy bywa niewykorzystane a dodatkowo wcale nie zwiększa żywotności a wręcz przeciwnie.Bateria musi pracować czyli być rozładowywana i ładowana i to w zakresie na jaki została wyprodukowana.Gdy tak się nie dzieje,czyli nie rozładujesz baterii co jakiś czas to po roku możesz "położyć na niej krzyżyk",zdechnie.Firmy przyjmują, że dolne napięcie ogniwa to 3.2V a nawet 2.9 też jest jeszcze bezpieczne.Gdy spadnie poniżej 2.9 niektórych ogniw zabezpieczonych "elektroniką" nie da się ładować gdyż ta "elektronika" odcina ogniwo (a) od ładowarki pomimo, ze ogniwo jest jeszcze do "odratowania"
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 28 Sty, 2015   

Troszeczkę mówimy o dwóch rzeczach. Ja piszę o tym żeby wzmocnić charakterystykę pakietu aby napięcie chwilowe pod wplywem obciążenia nie spadalo tak bardzo. Ale trzeba pamiętać ze po ustaniu tego (za) duzego obciążenia napiecie ogniw z powrotem rośnie. Czyli w opisanym przypadku robi mu się chwilowo powiedzmy 3,4 V by w czasie jazdy przy mniejszym prądzie, pakiet wrocil do 3,9 V a po zatrzymaniu roweru, wręcz wroci np do 4V.
wibi ma racje co do TRWALEGO rozladowania ogniw ale w (za) slabym prądowo pakiecie ale mającym zapas pojemnosci jest tak jak ja piszę.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
SST-90 
młodzik


Dołączył: 01 Mar 2014
Posty: 50
Skąd: Trójmiasto
Wysłany: Sob 07 Mar, 2015   

Witam:)

Dziękuje za sugestie.

Ostatecznie baterie zbuduje z 60-70 ogniw. Czyli 12-14 pakietów 5s połączonych w 6-7 10s.

W takim przypadku prąd ciągły rozładowania będzie ok 1A na pakiet.

Zależy mi aby ładowanie całego pakietu było możliwie łatwe.

Jako że mam dwie ładowarki modelarskie imax B6 , pomyślałem, że mógłbym wszystkie pakiety 5s spiąć w dwa duże pakiety 5s i raz w tygodniu podłączyć dwa imaxy na całą noc. Roweru używam tylko na dojazdy do pracy 2km więc na pewno częstsze ładowanie nie będzie konieczne.

Pytanie: Czy nie będzie problemu jeśli pakiety spięte w 10s6p będą stale podłączone do silnika i jednocześnie spięte w 5s12p i podłączone do dwóch ładowarek modelarskich ?
Czy na czas ładowania muszę odłączać przewody zasilające regulator silnika?

Dodam, że raz na miesiąc będę balansował wszystkie pakiety a w czasie jazdy napięcie będę monitorował buzzerami. Może nie na wszystkie pakiety , ale na początek założę na 7 pakietów 5s bo tyle aktualnie mam buzzerów, a jak bateria się sprawdzi to dokupie na reszte.

Jeszcze kwestia buzzerów. Jeśli to wykonalne, to chciałbym je wyłączać jak nie bedę używał roweru. Czy wystarczy spiąć wszystkie minusowe przewodu balanserów i puścić przez włącznik ? Czy każdy trzeba załączać osobno. np. przez jakiś włącznik który by załączał 10 niezależnych obwodów. (o ile taki w ogóle istnieje:P )



Proszę o pomoc i porady
Pozdrawiam

e-bike.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 279 raz(y) 136,96 KB

 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 07 Mar, 2015   

Zdecydowanie ZLE.
Zrównolegliłes 6 pakietów po 5S ale zrównolegliłes również 2 ładowarki - czyli ich plusy i minusy.
Absolutnie tak nie mozna. Ponadto to sie zrobił pakiet 5S6P czyli napięcie ok 21 V które idzie do sterownika ? Po co ?
A poza tym co z balanserami ?
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
SST-90 
młodzik


Dołączył: 01 Mar 2014
Posty: 50
Skąd: Trójmiasto
Wysłany: Sob 07 Mar, 2015   

O czymś innym myślałem a coś zupełnie innego narysowałem. Teraz poprawiłem rysunek.

Proszę o komentarz.

e-bike1.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 257 raz(y) 128,64 KB

 
 
SST-90 
młodzik


Dołączył: 01 Mar 2014
Posty: 50
Skąd: Trójmiasto
Wysłany: Sob 07 Mar, 2015   

WojtekErnest napisał/a:

A poza tym co z balanserami ?




Dodam, że raz na miesiąc będę balansował wszystkie pakiety a w czasie jazdy napięcie będę monitorował buzzerami. Może nie na wszystkie pakiety , ale na początek założę na 7 pakietów 5s bo tyle aktualnie mam buzzerów, a jak bateria się sprawdzi to dokupie na reszte.

Jeszcze kwestia buzzerów. Jeśli to wykonalne, to chciałbym je wyłączać jak nie bedę używał roweru. Czy wystarczy spiąć wszystkie minusowe przewody balanserów i puścić przez włącznik ? Czy każdy trzeba załączać osobno. np. przez jakiś włącznik który by załączał 10 niezależnych obwodów. (o ile taki w ogóle istnieje:P )
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 07 Mar, 2015   

podlaczenie do kotnrolera jest poprawne ale do ladowarek nie.
Zapomniales o jednym plusie w lewej ladowarce to raz
a drugie to to że polacenia miedzy plusem a minusem te Grube muszą byc rozlaczane na czas ladowania
 
 
SST-90 
młodzik


Dołączył: 01 Mar 2014
Posty: 50
Skąd: Trójmiasto
Wysłany: Sob 07 Mar, 2015   

Dziękuje za pomoc:)

Czyli jak do ładowania będę sobie rozłączał połączenia między pakietami (te zaznaczone grubą czarna linią) to wystarczy ? przewodów do regulatora nie muszę rozłączać ?

Jak radzicie rozwiązać problem buzzerów ?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group