Pomiar przyśpieszenia. |
Autor |
Wiadomość |
radasss
dyrektor Radosław
Pomógł: 7 razy Wiek: 56 Dołączył: 18 Lis 2007 Posty: 413 Skąd: Luboń/k.Poznania
|
Wysłany: Czw 01 Paź, 2015 Pomiar przyśpieszenia.
|
|
|
Tas: wydzielone z innego tematu
Przyspieszenie od 0 - 90 km/h w sekundach można z dużą dokładnością wyznaczyć ze wzoru: t = 0,625m/P
Masa w kg, moc w kW.
Dla e-bika z tego tematu łącznie z kierowcą m=165 kg, P=6,5 kW to czas t=15,8 s
Czyli prawie tyle co podaje autor +10 s |
_________________ warsztatmotocykli.pl |
Ostatnio zmieniony przez tas Sob 03 Paź, 2015, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Czw 01 Paź, 2015
|
|
|
Coś jest nie tak z tym wzorem, mam na kilka dni pożyczonego bajka z napędem o mocy około 6kW i rozpędza się do prędkości max kilka sek. Jutro z ciekawości zmierzę, ale wydaje mi się subiektywnie że to jest max 6sek.
Znając czas, masę i prędkość max to chyba niutona da się z tego wyciągnąć... ciekawe.
Do tego trzeba jakąś matematyczną głowę chyba. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 02 Paź, 2015
|
|
|
radasss napisał/a: | Przyspieszenie od 0 - 90 km/h w sekundach można z dużą dokładnością wyznaczyć ze wzoru: t = 0,625m/P
Masa w kg, moc w kW.
nk: |
A nieliniowo wzrastajace opory powietrza nie 'zakłócają' tego prostego wzoru ?
Coś chyba nie tak.. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
MixhaL
prezes
Pomógł: 3 razy Wiek: 43 Dołączył: 22 Maj 2011 Posty: 909 Skąd: Lubelskie
|
|
|
|
|
Yin
prezes
Pomógł: 9 razy Dołączył: 24 Lut 2014 Posty: 805 Skąd: Katowice
|
|
|
|
|
MixhaL
prezes
Pomógł: 3 razy Wiek: 43 Dołączył: 22 Maj 2011 Posty: 909 Skąd: Lubelskie
|
Wysłany: Sob 03 Paź, 2015
|
|
|
wystarczy jak zmierzy do 60km bo przy 90 ze względu na prędkość max silnik będzie tracił sprawność podczas przyśpieszania
czekamy na pomiary |
_________________ Cyklon
BOMBER V1, V2, V3
RAIDEN |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Sob 03 Paź, 2015
|
|
|
Są na sali jakieś matematyczne geniusze?
Czy da się wyprowadzić wartość momentu obrotowego z takich przykładowych danych?:
Prędkość początkowa: 5km/h
Prędkość końcowa: 50km/h
Czas przyśpieszenia: 5sek
Edycja:
Ha, znalazłem
http://www.obliczenia.pl/...id=71&Itemid=97
Wybornie, banalny sposób w obliczaniu Nm |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
wookie
brygadzista wookie
Pomógł: 7 razy Dołączył: 24 Sie 2015 Posty: 247 Skąd: Piaseczno
|
Wysłany: Sob 03 Paź, 2015
|
|
|
Z tych danych policzysz przyspieszenie.
Do policzenia momentu to trochę za mało danych, potrzeba jeszcze co najmniej średnicę koła i masę pojazdu.
Do tego należałoby uwzględnić moc zużywaną na pokonanie oporów powietrza, oporów i toczenia, które jak wiemy wcale nie są łatwe do zmierzenia, ani nie rosną liniowo. Do tego dochodzi energia kumulowana jako moment pędu samego silnika.
Pewne kwestie z ww. można pominąć, ale masa pojazdu i rozmiar koła to minimum, żeby przejść do wyliczenia Nm.
Moim zdaniem oczywiście |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Sob 03 Paź, 2015
|
|
|
Najbardziej interesuje nie teoretyczna moc matematyczna, bo do tego trzeba więcej danych, tylko praktyczna moc "na kole" bo to ona przekłada się na konkretne parametry.
A w tym świetle nawet obwód koła jest bez znaczenia, bo nie gra roli jak bardzo zmieniamy stosunek RPM<->Nm skoro wyjściowo to i tak daje nam to jakieś tam przyśpieszenie, które chcemy zmierzyć. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
wookie
brygadzista wookie
Pomógł: 7 razy Dołączył: 24 Sie 2015 Posty: 247 Skąd: Piaseczno
|
Wysłany: Sob 03 Paź, 2015
|
|
|
Moc, a moment obrotowy to nie są tak bardzo pokrewne pojęcia.
Moc (W) można utożsamiać bardziej z prędkością maksymalną, ale nie w przypadku gdy kończy się szybkość obrotowa silnika, ale gdy silnik pracuje z maksymalną mocą, którą równoważą opory powietrza i inne.
Moment obrotowy (Nm) ma większe przełożenie na przyspieszenie.
Żeby policzyć moc z Twoich danych to trzeba w łatwy sposób obliczyć przyrost energii kinetycznej pojazdu (mV*V/2) i podzielić przez czas rozpędzania. Chociaż moim zdaniem bliższy prawdzie wynik byśmy osiągnęli gdybyśmy liczyli przyrost energii potencjalnej w określonym czasie.
Czyli jedziesz pod stromą górę na pełnym gazie i mierzysz w jakim czasie uzyskałeś np np 100m wysokości npm. Energia potencjalna ciężkości to m*g*h, czyli masa * 9.81 N/kg * 100m.
Jak się poskraca jednostki to powinien wyjść wynik w dżulach.
Na waty to już łatwo zamienić, 1J = 1W*1s
Posumowujący, przy rowerze z kierowcą o masie 100kg wyszłoby:
98100 J przyrostu energii
Jeśli hipotetycznie nabrałbyś te 100m wysokości w 100 sekund to moc wyszłaby:
981W
Gdzieś się pewnie pomyliłem, bo to trzeba liczyć na kartce, a nie w takim okienku i w głowie. |
|
|
|
|
radasss
dyrektor Radosław
Pomógł: 7 razy Wiek: 56 Dołączył: 18 Lis 2007 Posty: 413 Skąd: Luboń/k.Poznania
|
Wysłany: Nie 11 Paź, 2015
|
|
|
Proszę o wyjaśnienie co przedstawia ten wykres: http://i534.photobucket.c...zpsa8b38f6c.jpg
W szczególności co oznacza jednostka na osi poziomej i na co można ją przeliczyć ? |
_________________ warsztatmotocykli.pl |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Nie 11 Paź, 2015
|
|
|
Z lewej strony jest prąd fazy [A], z prawej jest wartość progowa prądu przed przegrzaniem, na osi poziomej jest przyspieszenie, ale nie wiem jaka to jednostka (lbs to chyba funty albo coś takiego). |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Nie 11 Paź, 2015
|
|
|
to jest ciąg, czyli z jaką siłą silnik pcha do przodu.
Można przeliczyć na kg
1lbs = 0.45kg |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
radasss
dyrektor Radosław
Pomógł: 7 razy Wiek: 56 Dołączył: 18 Lis 2007 Posty: 413 Skąd: Luboń/k.Poznania
|
Wysłany: Pon 12 Paź, 2015
|
|
|
Ciąg to rewelacyjna jednostka obrazująca przyspieszenie jednoślada. Należy sądzić, że w niedalekiej przyszłości nasze sprzęty będą latać. Krótko mówiąc parametr do niczego nie przydatny |
_________________ warsztatmotocykli.pl |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Pon 12 Paź, 2015
|
|
|
Moim zdaniem nie można używać pojęcia ciągu tylko w przypadku statków powietrznych. Na tym wykresie pokazuje to jednak, że przy danym silniku, prądzie i wielkości koła otrzymujemy taką siłę "pchającą" na funta masy. |
|
|
|
|
|