|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Raporty " spalania" czyli ile wh/km pożera nam row |
Autor |
Wiadomość |
Yin
prezes
Pomógł: 9 razy Dołączył: 24 Lut 2014 Posty: 805 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Pon 19 Paź, 2015
|
|
|
Zakładając temat chodziło mi o konkretne namacalne porównanie pomiędzy rożnymi konstrukcjami. Takie praktyczne testy terenowe . |
|
|
|
|
hudy147
stażysta
Dołączył: 30 Sie 2015 Posty: 164 Skąd: Bochnia
|
Wysłany: Wto 20 Paź, 2015
|
|
|
Mi wyszło przy ostrej jeździe 35Wh/km.
7x9. 18s12p. 66.6V 24Ah
Sterownik nastawiony na max 33A.
Ciśnienie w oponach niskie. Wiatr silny. Trasy pod ostre góry i przez las i bagno prędkości ponad 50kmh.
Ale wróciłem szczęśliwy |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 20 Paź, 2015
|
|
|
Chyba bardziej jesteś szczęśliwy, że w ogóle wróciłeś |
|
|
|
|
Pykacz
szef
Pomógł: 16 razy Dołączył: 03 Lip 2012 Posty: 1561
|
Wysłany: Wto 20 Paź, 2015
|
|
|
Mi najwięcej wyszło średnio z całego aku 67Wh/1km . Aku 20s , sterownik ustawiony na 150A/400A.Prędkość max 90km/h po prostym według GPS i ostre przyspieszanie jak miałem początki watowicy tej prawdziwej . A i tak nie byłem zadowolony z osiągów bo się szybko człowiek przyzwyczaja. Teraz to co innego .Nie ma EV nie ma ciągot . Na razie . |
|
|
|
|
Tomas
szef
Pomógł: 20 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Mar 2015 Posty: 1740 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Wto 20 Paź, 2015
|
|
|
Cytat: | z całego aku 67Wh/1km |
To przy niby dużej baterii powiedzmy 80V/30AH = 35km zasięgu. Mało ale fun z jazdy maksymalny pewnie.
Pykacz a jakie miałeś najmniejsze zużycie Wh na 96150 i RHR jadąc spokojnie po asfalcie ~30km/h sprawdzałeś ?
Pykacz napisał/a: | A i tak nie byłem zadowolony z osiągów bo się szybko człowiek przyzwyczaja. |
No właśnie domyślam się że ile by nie było to się człowiek i tak przyzwyczai |
|
|
|
|
MixhaL
prezes
Pomógł: 3 razy Wiek: 43 Dołączył: 22 Maj 2011 Posty: 909 Skąd: Lubelskie
|
Wysłany: Wto 20 Paź, 2015
|
|
|
Dla mnie te porównania są trochę idiotyczne, to tak jakby porównywać gruszkę do jabłka.
Całkiem inne zużycie energii ma silnik szybkoobrotowy a całkiem inne wolnoobrotowy a także całkiem inne zużycie energii jest na słabym i mocnym sterowniku.
I tak silnik wolnoobrotowy szybciej przyśpiesza więc zużyje zdecydowanie mniej energii.
Mocny sterownik pozwala też na szybsze przyśpieszanie więc też zużyje mniej energii oczywiście moc w granicach rozsądku.
Między 2.5kW a 5kW jest znacząca oszczędność podczas zabawy tak samo jeżeli chodzi o wolny silnik. |
_________________ Cyklon
BOMBER V1, V2, V3
RAIDEN |
|
|
|
|
Tomas
szef
Pomógł: 20 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Mar 2015 Posty: 1740 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Wto 20 Paź, 2015
|
|
|
Nie czaisz idei autora tematu.
Chodzi właśnie o to żeby zobaczyć co, z czym i ile spala.
Autor pisze przecież żeby podać najpierw wszystkie dane. |
|
|
|
|
Yin
prezes
Pomógł: 9 razy Dołączył: 24 Lut 2014 Posty: 805 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Wto 20 Paź, 2015
|
|
|
Tomas napisał/a: | Nie czaisz idei autora tematu.
Chodzi właśnie o to żeby zobaczyć co, z czym i ile spala.
Autor pisze przecież żeby podać najpierw wszystkie dane. |
Dokładnie tak. Wiem że jak by miało być jeszcze bardziej dokładnie to musiała być jeszcze waga bajkera, pozycja za kierownicą ( opory powietrza) typ opon, ciśnienie w nich, średnia prędkość z danego wyniku etc.
Ale już podając ta parę danych które wymieniłem (typ napędu ( hub / mid /rolka etc) typ silnika, wielkość koła, sterownik, typ baterii ) już coś niecoś o ''spalaniu'' wywnioskować można. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Wto 20 Paź, 2015
|
|
|
Przecież sami nie macie powtarzalności pomiaru na własnych rowerach (albo macie +-20%) na różnych trasach, a co dopiero ktoś zupełnie inny miał się do tego przyrównywać?
Wasze wyniki mogą być brane pod uwagę tylko dla takiej pogody, takiej trasy i takiego roweru w tym konkretnym dniu i nic więcej.
Tez uważam, że takie dane są bezwartościowe, tzn przebieg cały.
Nawet nie wiadomo po jakim terenie, jaki wiatr, ile było wyprzedzania, ile świateł po drodze, jakie straty na amortyzację jakie opony i jakie ciśnienie.
Moim zdaniem, aby to miało sens, musi zostać standaryzowane, tzn to co wspominałem wcześniej odnośnie Pikaczowej funkcji obliczania zasięgu (lub ręcznie - wyznaczyć 100-200m odcinek i zmierzyć ile Wh kosztuje nas jego przejechanie).
Przejeżdżamy 200m po tej samej równej asfaltowej drodze bez wiatru, w tym samym kierunku w tych samych warunkach:
1. Z prędkością 20km/h = 90km zasięgu
2. Z prędkością 30km/h = 70km zasięgu
3. Z prędkością 40km/g = 45km zasięgu
Ponawiamy, tym razem ze wspomaganiem
Ponawiamy, tym razem na innym ciśnieniu w oponach
Ponawiamy, tym razem z inną pozycją itp itd
I teraz ja widząc takie wyniki znajdę u siebie 200m równej drogi i sprawdzę swój rower. Na wynik nie wpłynie ani wiatr, ani trasa, ani górki, ani inne czynniki.
Inaczej się nie da. Bo by musiał być drugi mierzony rower obok waszego i w tych samych warunkach DOKŁADNIE z tą samą prędkością i po tych samych górkach jechać, wtedy można porównywać |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Pykacz
szef
Pomógł: 16 razy Dołączył: 03 Lip 2012 Posty: 1561
|
Wysłany: Wto 20 Paź, 2015
|
|
|
Tomas napisał/a: | Cytat: | z całego aku 67Wh/1km |
To przy niby dużej baterii powiedzmy 80V/30AH = 35km zasięgu. Mało ale fun z jazdy maksymalny pewnie.
Pykacz a jakie miałeś najmniejsze zużycie Wh na 96150 i RHR jadąc spokojnie po asfalcie ~30km/h sprawdzałeś ?
Pykacz napisał/a: | A i tak nie byłem zadowolony z osiągów bo się szybko człowiek przyzwyczaja. |
No właśnie domyślam się że ile by nie było to się człowiek i tak przyzwyczai |
Aku było 84V 40Ah . Nie powiem radocha była ale kończyła się po około 30km jak się wykorzystywało tyle mocy ile się chciało w każdym momencie jakim się chciało .
Z minimalnym zużyciem jest problem przy takich gratach (do szybkiej jazdy i dużych mocy (przynajmniej u mnie tak było)) . Najmniejsze jakie zanotowałem to 28 lub 31Wh/1km (nie pamiętam dokładnie). I to na tej samej trasie co zwykle , z pomaganiem na max nogami przy ruszaniu zawsze , max prędkość 30km/h (ale to absolutny max) oraz pomaganie nogami w górki . Max zużycie wynosiło do 800-1000W w piku a choćbym nie wiem co robił to np przy żółwim tempie 7-10km/h nie schodziło poniżej 350-400W . Prawdopodobnie ten zestaw pracował w mega nieefektywnych obrotach by jeździć ekonomicznie (powoli) i takie straty dawał , do tego moja waga 95-97kg a "roweru" jakieś 47kg = około 145kg z czego około 75% masy może więcej przypadało na tylne koło o szer. 2,75cala napompowanego max do 3,5bar .
Paradoksalnie jazda "ekonomiczna" nie dawała praktycznie większego zasięgu niż "normalna" jazda bez ograniczeń (nie mylić z jadą jak wariat czyli 67Wh/km ).
Przy normalnej jeździe z ostrymi przyspieszeniami (bo to daje radochę) ale nie przeginając z prędkością (to daje radochę ale tylko do czasu potem się zwyczajnie nudzi) robiłem jakieś 65-67km zasięgu na aku a przy mega ekonomicznej jeździe (jak opisana wyżej) robiłem praktycznie tyle samo (bo zasięg większy o 3-5km jest pomijalny) a przypominam że ta sama trasa. Dziwne ale prawdziwe bo z tym aku co miałem powinienem na eko zrobić jakieś 180-200km a robiłem jakieś 65km. |
|
|
|
|
Tomas
szef
Pomógł: 20 razy Wiek: 42 Dołączył: 23 Mar 2015 Posty: 1740 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Wto 20 Paź, 2015
|
|
|
Dzięki za solidne info.
Pykacz napisał/a: | Dziwne ale prawdziwe bo z tym aku co miałem powinienem na eko zrobić jakieś 180-200km a robiłem jakieś 65km. |
No właśnie zastanawia mnie z czego to się bierze.
Przecież sterownik FOC + sprawniejszy (względem RH) silnik to przy ekonomicznej jeździe powinno być zasięgu tyle co piszesz. Żeby masa baikera i szerokość kapcia aż tak wpływała ? |
|
|
|
|
Eryk1000
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 40 Dołączył: 22 Lis 2013 Posty: 1119 Skąd: Wadowice
|
Wysłany: Wto 20 Paź, 2015
|
|
|
Pykacz Ty to miałeś spalanie aż sam się dziwię w to co podałeś. Z tym aku 82V 40Ah faktycznie powinieneś robić mega zasięgi a tu taka niespodzianka, tak jakbyś miał "dziurę w baku" |
_________________ Jeżdżę na :
E-Giant Terrago
Viking Power 6000W + |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Wto 20 Paź, 2015
|
|
|
Będzie więcej superbajków to się dowiemy ile wynosi "standard w praktyce".
To, że rower zużywa mało energii nie znaczy, że w praktyce tyle będzie bo raczej na takim pojeździe nikt 20km/h nie jeździ |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Wto 20 Paź, 2015
|
|
|
Sądzę że jak na razie nikt z nas jeszcze nie wynalazł "Perpetum mobile". Posiłkując się symulatorem roweru el.
http://www.electricbikesimulator.com/index,pl.html
widzę że przy tej samej wadze oraz oporach powietrza i toczenia, każdy rower mniej więcej zużywa tyle samo kW/km niezależnie od napięcia czy mocy gdyż moc potrzebna do jazdy z daną prędkością jest podobna. Jedyny parametr który może zmienić zużycie kW to sprawność ale przy typowej sprawności na poziomie 80% najlepsze są sprawniejsze o ~10% (dane - napedy -z tej samej strony) i tyle można zyskać.
Sam na płaskiej trasie ~60 km w trybie "Full" uzyskałem 3Wh/km przy prędkości 30km/godz i zostało mi z 30-40% baterii, ale już przy podjeździe na Szyndzielnię 11,5km, przewyższenie ~700metrów w trybie "Medium" ~15km/godz, z akumulatora 7,8Ah zostało mi zero pojemności czyli 24,5Wh/km. Tak na marginesie, mimo 250Watt mocy (i 75% mocy) na dogonienie i wyprzedzenie każdego "górala" którego spotkałem na podjeździe (11%) potrzebowałem 200-300 metrów!!! |
|
|
|
|
Yin
prezes
Pomógł: 9 razy Dołączył: 24 Lut 2014 Posty: 805 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Śro 21 Paź, 2015
|
|
|
tas napisał/a: | Przecież sami nie macie powtarzalności pomiaru na własnych rowerach (albo macie +-20%) na różnych trasach, a co dopiero ktoś zupełnie inny miał się do tego przyrównywać?
Wasze wyniki mogą być brane pod uwagę tylko dla takiej pogody, takiej trasy i takiego roweru w tym konkretnym dniu i nic więcej.
|
Troszkę nie o to chodzi Wyniki mogą być zupełnie rożne nawet dla tego samego roweru na tej samej trasie - co łatwo można zaobserwować dojeżdżając np do pracy. Kwesta stylu jazdy i prędkości. Nie chodzi o wynik typu mój rower ''spala'' dokładnie tyle a tyle wh, co o szersze zestawienie rożnych konstrukcji z rożnymi silnikami i sterownikami. Bo przecież inne '' spalanie'' będzie miał lekki rower miejski z silnikiem przekładniowym i sterownikiem 250W i v -max 30 km/h a inny superbike z hubzillą z v - max 100 km/h:) |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|