ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Litowe akumulatory - ładować dużym czy małym prądem?
Autor Wiadomość
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 20 Sty, 2016   Litowe akumulatory - ładować dużym czy małym prądem?

tas: wydzielone z tematu: http://forum.arbiter.pl/v...der=asc&start=0

tas napisał/a:
zależy mi raczej na przedłużeniu żywotności aku

Wolne ładowanie wcale nie polepsza żywotności.
Ba! Skraca ją bo czas procesów chemicznych zachodzących w ogniwach jest dłuższy.
Zalecany prąd ładowania to 0.5C i tego należy się trzymać przy li-ion. Wątpie byś miał aku 6Ah a ładujesz 3A...od 0.5C można troche odejść mając dużo ogniw upakowanych jedno koło drugiego bo będą sie lekko nagrzewać ale poniżej tego 0.3C tak naprawde nie powinno się schodzić :sad:
Ostatnio zmieniony przez tas Pią 22 Sty, 2016, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Śro 20 Sty, 2016   

NO wiem wiem, też to słyszałem, ale nie widziałem nigdzie wiarygodnych testów poza teorią, a na logike widzę to inaczej wiec przynajmniej czuję się że robię dobrze :D
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 20 Sty, 2016   

Chociażby pierwszy link
http://powercartel.com/20...es-die-lecture/
Cytat:
Longer charge cycles have higher coulombic inefficiency, and therefore more destructive parasitic reactions.

Ogólnie dużo można poczytać wyszukując artykuły ze słowami
Kod:
"parasitic reactions"
 
 
syntony 
stażysta


Dołączył: 28 Gru 2014
Posty: 113
Skąd: kielce
Wysłany: Czw 21 Sty, 2016   

Dobrze wiedzieć... A ja myślałem że oszczędzam akku ładując 2A :D

Edit:
a to dotyczy też li-poli?
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 21 Sty, 2016   

Nie wiem czy można się kierować tylko zasadami odnoszącymi się do 1 ogniwa. Bo w pakiecie zawierajacym dziesiątki czy nawet setki ogniw połączonych rownolegle-szeregowo, ładowanie wysokim pradem, szybko powoduje ujawnianie się roznic między nimi.
A to oznacza ze niektóre ogniwa moga być w procesie ladowania bardziej przeciazane, nagrzewane a inne mniej. Poza tym pod koniec wkracza BMS który ma więcej-dluzej do wyrownywania.
Dlatego dla pakietu złożonego z ogniw, dla których max ladowanie to 0.5 C niekoniecznie jest zdrowe utrzymywanie 0.5C. W całośći wg mnie typowo prąd jednak winien być mniejszy, co nie znaczy ze czasem, pod nadzorem nie możemy dawać więcej.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Czw 21 Sty, 2016   

atomek1000 napisał/a:
tas napisał/a:
zależy mi raczej na przedłużeniu żywotności aku

Wolne ładowanie wcale nie polepsza żywotności.
Ba! Skraca ją bo czas procesów chemicznych zachodzących w ogniwach jest dłuższy.

To jak to jest że Li-Ion ładowany szybko 2.5 godz prądem 1C ma tylko 97% nominalnej pojemności a ładowany 3 godz nominalnym prądem 0.5C ma 100% pojemności. Dane w załączniku dla Samsunga.

ż samsung icr18650p.pdf
Pobierz Plik ściągnięto 188 raz(y) 172,97 KB

 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 21 Sty, 2016   

tkoko napisał/a:
dla pakietu złożonego z ogniw, dla których max ladowanie to 0.5 C

Dla li-ion zazwyczaj jest to zalecany prąd ładowania.. A szybkie ładowanie to 1C.

Informacja o %naladowania w stosunku do prądu ciekawa ale nic nie znacząca dla naszej dyskusji. Te % i tak w zyciu nie zrobi różnicy a objawia sie tylko w pradzie ponad 0.5c o ktorym w ogóle nie mówimy.
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Czw 21 Sty, 2016   

atomek1000 napisał/a:
...Informacja o %naladowania w stosunku do prądu ciekawa ale nic nie znacząca dla naszej dyskusji. Te % i tak w zyciu nie zrobi różnicy a objawia sie tylko w pradzie ponad 0.5c o ktorym w ogóle nie mówimy.

A jakie jest twoje zdanie na bardziej rozbudowaną tabelę chargé condition np. poniżej

żżSamsung-SDI-ICR18650-26A.pdf
Pobierz Plik ściągnięto 204 raz(y) 233,55 KB

 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 21 Sty, 2016   

A jakie ma być? Coś ma wyniknąć z tego? Rozmawialiśmy o żywotności ogniw czyli wpływie długiego czasu reakcji chemicznych.
W testach "cycle Life" i tak dają 0.5C a przecież zależy im na jak najlepszym wyniku tego testu więc nie przypadkowo to 0.5c tam jest.
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Czw 21 Sty, 2016   

A dla mnie 0.2C jest lepsze od 0.5C które jest tylko kompromisem między maksymalną pojemnością baterii a możliwie krótkim czasem ładowania. I jeżeli komuś zależy na czasie to ładuje (jak Tas) wyższym prądem, natomiast jeżeli zależy na trwałości i pojemności to ładuje mniejszym prądem (nawet 0.2C). Dotyczy to moim zdaniem każdego akumulatora. Już sam fakt że przy dwukrotnie wyższym prądzie (0.5C / 1C) czas ładowania nie jest proporcjonalnie mniejszy (17%) świadczy że Li-Ion do prawidłowego nasycenia potrzebuje "długiego" czasu ładowania. A odnośnie trwałości ładowarek. Mam najtańsze ładowarki Magmy i mają one zarówno zabezpieczenie przeciążeniowe jak i zabezpieczenie termiczne. Ponadto od napisanego artykułu minęło kilka lat i "technika" poszła w tym czasie do przodu.
 
 
madejp 
dyrektor


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 19 Paź 2015
Posty: 417
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 22 Sty, 2016   

Ale ta nieproporcjonalność wynika głównie z tego, że ładując 1C przyśpieszasz głównie fazę CC. W fazie CV już takiego przyśpieszenia nie będzie. Do tego nie zdziwiłbym się, jakby się okazała, że przy 1C mniej Wh trzeba wpompować w baterię, żeby osiągnąć maksymalne napięcie.
A ciekawe jaka różnicę w czasie ładowania uzyskuje tas?
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 22 Sty, 2016   

W rzeczywistości ładowanie dużym prądem prowadzi do tego ze faza CV jest krótsza, bo szybciej dochodzi do osiagniecia napiecia granicznego i wyłączenia ładowania.
Po wyłączeniu spada napięcie ogniw ponizej progu.
A dopiero dłuższa faza CV, z małym prądem łagodnie dociaga napięcie, przy okazji dając BMS-owi czas na wyrównywanie różnic.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 22 Sty, 2016   

Cytat:
trwałości i pojemności to ładuje mniejszym prądem (nawet 0.2C). Dotyczy to moim zdaniem każdego akumulatora.


Na pojemności tak na trwałości nie. Bo ładowanie zajmuje wiecej czasu = szybsza degradacja ogniw.
Kolejnyn dowodem na to jest ze prad stały, pobierany przez bms powinien być minimalny aby ogniwo nie pracowało ciągle. To tez jest czasem w datasheetach podane.
 
 
MARCIN 
prezes


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 15 Mar 2014
Posty: 519
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 22 Sty, 2016   

atomek1000 napisał/a:
...o ładowanie zajmuje wiecej czasu = szybsza degradacja ogniw.

Co w takim razie jest czynnikiem decydującym o trwałości? Co z tego, że elektrony dłużej przepływają przez elektrody ogniwa i przez elektrolit? Ciepło się wtedy wolniej wydziela, a osady elektrodowe są bardziej drobnoziarniste (oczywiście nie musi to być najprawdziwsza prawda, wyjątki zawsze mogą się zdarzyć - jest to jedynie ogólna zasada).
Można założyć z dużą dozą prawdopodobieństwa, że wszystkie chemikalia, które istnieją w ogniwie w stanie rozładowanym, istnieją również w stanie naładowanym (bo niczego nie da się zrobić na 100% ;) ), tylko w mniejszym stężeniu. Tak więc długość czasu ładowania określa tylko szybkość przemieszczania się ładunków elektrycznych i długość czasu pozostawania określonych faz w pewnych stężeniach (pewnych reagentów jest więcej przy rozładowanym ogniwie, a innych jest więcej przy naładowanym ogniwie).
Biorąc pod uwagę fakt, że zalecane jest przechowywanie Li-Ion naładowanych w 40-50%, to można wyeliminować zagadnienie stężeń reagentów na trwałość układu, a decydującym staje się czas przepływu ładunków elektrycznych. Tylko co do tego ma natężenie płynącego prądu?? I to małe natężenie prądu. Czyżby przy małych gęstościach prądowych wydzielały się niepożądane produkty reakcji elektrochemicznych?
_________________
"Nikt nie jest zniewolony w bardziej beznadziejny sposób niż ci, którzy fałszywie wierzą, że są wolni" - Goethe
 
 
tkoko 
prezes


Pomógł: 19 razy
Dołączył: 26 Lut 2015
Posty: 684
Skąd: Czechowice-Dz
Wysłany: Pią 22 Sty, 2016   

madejp napisał/a:
Ale ta nieproporcjonalność wynika głównie z tego, że ładując 1C przyśpieszasz głównie fazę CC. W fazie CV już takiego przyśpieszenia nie będzie....

Nie wiem czy widziałeś tabelę, ale tam czas ładowania zarówno prądem 1C jak i 2C jest taki sam?! spada jedynie pojemność (zapewne temperatura)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group