|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Zanim zaczniesz budować rower elektryczny (film) |
Autor |
Wiadomość |
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1334 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Wto 05 Sty, 2016 Zanim zaczniesz budować rower elektryczny (film)
|
|
|
Witam was. Ponieważ mam pewne doświadczenie z różnymi podzespołami elektrycznymi oraz kilka rowerów elektrycznych różnego typu, chciałbym sie z wami podzielić swoją wiedzą. W filmie chciałbym opisać wady i zalety roweru elektrycznego, rodzaje silników, dobór sterowników, rodzaje baterii i ich zastosowanie. Generalnie w filmie są takie podstawy, które powinieneś wiedzieć, szczególnie jeżeli celujesz w budżetową konstrukcję, zeby nie naciąć się na używane podzespoły, które nie będą kompatybilne ze zwykłym rowerem
https://youtu.be/c4K3dMfk48s
Zastrzegam sobie prawo do edycji pierwszego posta, z biegiem czasu powstaną kolejne filmy. Planuję zrobić taki kilku odcinkowy film na żywo z wykonywanej pracy o tematyce:
1. Jak dobrze dobrać silnik do danej prędkości i zastosowań, jak przeliczać prędkość na RPM i odwrotnie, czy opłaca się kupować szybkie silniki na niskie napięcie…
2. Jak budować baterię krok po kroku + film ze składania
Ładowarka modelarska turnigy reaktor kontra icharger 106b+, podstawowe funkcje, discharge + regenerativ discharge, wykresy +logview
https://youtu.be/BoPJgeEsimo
3. jak testować ogniwa, jak wykonać opornicę i co to jest tryb DISCHARGE + , jak liczy się rezystancję aby uzyskać dany prąd do rozładowywania (prawo OHMA)
4. Co zrobić jak kupiliśmy baterię i nie chce ona trzymać – jak i czy w ogóle można ją uratowa?
5. Jak podłącza się sterownik do roweru elektrycznego, jak go dobrać, aby się nie przegrzewał podczas jazdy
6. Powiem o przevoltowaniu silnika na wyższe napięcie z czym się to wiąże jak zachowuje się prędkość i moc oraz temperatura.
Jako ciekawostkę przygotowałem dla was kalkulator liczenia RPM dla danej prędkości oraz prędkości przy danych RPM i średnicy koła
przelicznik RPM vmax.xls
|
Pobierz Plik ściągnięto 227 raz(y) 27,5 KB |
|
Ostatnio zmieniony przez glebor Nie 10 Sty, 2016, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Bujakoto
prezes
Pomógł: 6 razy Wiek: 41 Dołączył: 22 Gru 2015 Posty: 733 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Wto 05 Sty, 2016
|
|
|
Pierwszy
Film na YouTubie obejrzałem pierwszy HaHaHa.
Odnośnie Twojego filmu:
* Fajnie, że powstają takie produkcje
* Dowiedziałem się o przechowywaniu baterii
* Dowiedziałem się o różnicach przekładniowe, bezprzedkladniowe
* Dowidziałem się czym jest wydajność 1C, 2C, obciążenia itd
* Bardzo fajnie zobrazowane podłączenie BMS vs sterownik
* Fajnie opisujesz swoje doświadczenia z ogniwami.
* Fajnie zobrazowane/opisane kabelki sterownika, tylko opisujesz kabelki czytając z kartki i nie zauważyłeś, że np: PAS nie ma na rysunku i kilka innych... drobnostka.
Uwagi.... drobne...
* Słychać jak przekładasz kartkę czytając
* HobbyKing nie jest z Chin, wysyłają z Norwegii.
* Jak wymieniasz nazwy/modele np: ładowarki, fajnie jak by umieścił ich nazwy na ekranie, szybko je wymieniasz.....
Czekam na następne |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1334 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Wto 05 Sty, 2016
|
|
|
Nie ukrywam, że masz rację część po prostu czytałem z laptopa, ale cały artykuł jest mojego autorstwa, pisałem wszystko z głowy. Mówię o tych ładowarkach szybko, bo chciałem je tylko wymienić, więcej szczegółów będzie w następnych filmach |
|
|
|
|
Bujakoto
prezes
Pomógł: 6 razy Wiek: 41 Dołączył: 22 Gru 2015 Posty: 733 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Wto 05 Sty, 2016
|
|
|
Coś Ty, nie bierz nic do Siebie, to błahostki.
Fajny materiał.
Uporządkował i uzupełnił moją wiedzę.
Czekam na następne |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Wto 05 Sty, 2016
|
|
|
Elegancki filmik. Znający się dobrze na rzeczy nie zgodzą się z wieloma twierdzeniami zawartymi w nim. Dla początkujących jednak jest to fajne zródło informacji. Jeśli mogę coś zasugerować, to przydało by się troszkę wolniej referować. |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1334 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Śro 06 Sty, 2016
|
|
|
Wszystkie uwagi mile widziane, być może sam się czegoś nauczę i dowiem w temacie
W razie jakiś rażących błędów będę poprawiał materiał |
_________________ Posiadam nowe zestawy napędowe 250-1700w 36-48v akumulatory w bidonie sanyo ga 48v 17.5Ah
Robię aku na zamówienie w prostopadłościanie i trójkącie
Pełna oferta:
epojazdy.blogspot.com
TEL: 796782663
Przy odbiorze osobistym - 10% |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Śro 06 Sty, 2016
|
|
|
Ogolnie spoko, z ogromna wiekszoscia rzeczy sie zgadzam choc moze to byc za duzo wiedzy dla poczatkujacych naraz
Takie drobne uwagi:
-predkosc silnikow bldc bezprzekladniowych czemu do 90km/h? Sa i takie huby co daja sie rozpedzic do 120km/h a i pewnie sa i jeszcze szybsze.
- predkosc tych silnikow nie zalezy wylacznie od uzwojen silnika jak to zaznaczyles na poczatku ale takze od ich ilosci , ilosci magnesow i przylozonego napiecia i pewnie wielu wiecej, wspomniales pozniej jeszcze o napieciu ale ta pierwsza informacja moze troche mylic.
- wieksza ilosc uzwojen przeklada sie na wiekszy moment przy tym samym pradzie niz przy szybszym silniku ale zmniejszy to jego predkosc w wyniku czego moc sie nie zmieni. moc=predkosc*moment
-odzysk energii to nie zawsze tylko 1%, u mnie jest juz 10% a to juz pokazna liczba, to zalezy od sterownika i silnika
- czujnik PAS zawsze mozna zmiescic pod przednia tarcza zebata wiec nie trzeba miec odpowiednio dluzszej korby
- nie trzeba miec koniecznie ladowarki modelarskiej do ladowania aku a wiekszosci osobom wystarczy sprawdzic pojemnsc calej baterii przez jakies a'la hk-10 jako calosci |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1334 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Śro 06 Sty, 2016
|
|
|
qaz33 napisał/a: | Ogolnie spoko, z ogromna wiekszoscia rzeczy sie zgadzam choc moze to byc za duzo wiedzy dla poczatkujacych naraz
Takie drobne uwagi:
-predkosc silnikow bldc bezprzekladniowych czemu do 90km/h? Sa i takie huby co daja sie rozpedzic do 120km/h a i pewnie sa i jeszcze szybsze.
Oczywiście masz rację, prędkość podana miała być orientacyjna, taka w granicach rozsądku; 120 na rowerze bym chyba nie pojechał
- predkosc tych silnikow nie zalezy wylacznie od uzwojen silnika jak to zaznaczyles na poczatku ale takze od ich ilosci , ilosci magnesow i przylozonego napiecia i pewnie wielu wiecej, wspomniales pozniej jeszcze o napieciu ale ta pierwsza informacja moze troche mylic. (zgadza się, zależy jeszcze od mocy sterownika, mocy namagnesowania magnesów i przy mocniejszych konstrukcjach nawet ma wpływ grubość przewodów opmiędzy silnikiem a sterownikiem... Co sterownik to ma inne napięcie na wyjściu. Prędkości różnią się nieznacznie także od konkretnego sterownika, spadku napięcia na mosfetach zastosowanych w końcówce mocy i wielu innych czynników...
- wieksza ilosc uzwojen przeklada sie na wiekszy moment przy tym samym pradzie niz przy szybszym silniku ale zmniejszy to jego predkosc w wyniku czego moc sie nie zmieni. moc=predkosc*moment (racja, ładnie to ująłeś, ja aż tak dobrze nie potrafiłem
-odzysk energii to nie zawsze tylko 1%, u mnie jest juz 10% a to juz pokazna liczba, to zalezy od sterownika i silnika (skupiłem się na budżetowych konstrukcjach, tutaj akurat przeglądałem tematy co ludzie pisali o odzysku, sam próbowałem na infineonie uzyskać odzysk, ale nie doczytałem, że daje tylko do 36V a na 48V funkcja nie działa i moje doświadczenia tutaj się skończyły, swoją drogą 10% to całkiem ładnie)
- czujnik PAS zawsze mozna zmiescic pod przednia tarcza zebata wiec nie trzeba miec odpowiednio dluzszej korby (o tym patencie nie słyszałem, fajnie wyprubuję w nowych konstrukcjach)
- nie trzeba miec koniecznie ladowarki modelarskiej do ladowania aku a wiekszosci osobom wystarczy sprawdzic pojemnsc calej baterii przez jakies a'la hk-10 jako calosci | (oczywiście, jednak przy składaniu baterii zaopatrzyłbym się w taką. Jeżeli ktoś chce składać tylko jedną baterię, to średnio się to opłaca, dlatego lepiej zlecić to komuś z forum, kto dobrze "ogarnia" temat, natomiast do kilku rowerów już warto taki sprzęt mieć i doczytać sobie więcej informacji. Temat składania baterii jest tak rozległy, że nie da się go dobrze opisać nawet w godzinnym filmiku. Każda firma ogniw li-ion ma minimalnie inne charakterystyki rozładowania, ogniwa przy rozładowaniu tym samym prądem 2 różnych firm będą miały minimalnie inne napięcia (zakładając, że pojemność jest taka sama) długo by o tym opowiadać... Przy używanych ogniwach jednej firmy i tej samej liczbie cykli bywa, że wykresy się różnią, a baterie zużywają się każda w innym (ale zbliżonym do siebie) tempie. |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1334 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Nie 10 Sty, 2016
|
|
|
Załączam nowy film o ładowarkach modelarskich icharger 106B+ oraz turnigy reaktor
- opis jak podłączać
- podstawowe funkcje
- tryby rozładowywania
- różnice
- jak wyglądają wykresy
Jak czegoś brakuje, proszę w komentarzach pisać, nagram/zmienie/poprawię
Zapraszam do oglądania:
https://youtu.be/BoPJgeEsimo
Następny film będzie już docelowy jak testować ogniwa - przewidziany czas publikacji - 1 marca. (bedzie zawierał podstawy o budowie akumulatorów - prezentacja, informacje o rezystancji wewnętrznej, opisane prawa ohma i co oznacza rezystancja w miliohmach - przelicznik miliohmów na spadki napięć na ogniwie itp myślę, że będzie miał na pewno ponad godzinę... Będzie sporo materiału do opracowania. Część jako prezentacja, część jako film "na żywo" z pracy.
Być może przygotuję również artykuł jak wykorzystać do pomiarów ogniw wattmeter HK-010, zobaczymy czy czas pozwoli |
|
|
|
|
Bujakoto
prezes
Pomógł: 6 razy Wiek: 41 Dołączył: 22 Gru 2015 Posty: 733 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Nie 10 Sty, 2016
|
|
|
No teraz to widać masz flow, i fajnie notatki poszły w odstawkę, dzięki czemu od razu lepiej się słucha
Jak dla mnie amatora i laika to konkretna wiedza i doświadczenie. Gratulacje.
Fajnie, że powstają takie produkcje.
Pozostaje czekać na następne |
|
|
|
|
Dorothy
początkujący
Dołączyła: 16 Paź 2015 Posty: 5 Skąd: kraków
|
Wysłany: Wto 12 Sty, 2016
|
|
|
Widzę, że czeka mnie długa droga przed zabraniem się za zbudowanie własnego roweru elektrycznego. Fajnie, że zebraliście wartościowe tutoriale w jednym miejscu. Na pewno się przydadzą. |
_________________ "Dobre samopoczucie i zdrowa rodzina to dar nie do ocenienia. Zadbaj o komfort w swoim domu i wpuść do niego świeży powiew przez rekuperator." |
|
|
|
|
Student
początkujący
Wiek: 34 Dołączył: 15 Sty 2016 Posty: 2 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Sob 23 Sty, 2016
|
|
|
witam
mam moze troche głupie pytanie , mianowicie chodzi mi o dobór ładowarki do pakietu lipo 16s2p
oczywiście bms jest (16s)
lepsza będzie ładowarka 67.2V
taka --> 8A 540W
czy taka --> 3A 200W
różnica w cenie to prawie drugie tyle( za ta mocniejsza)
i zastanawiam sie jakie będą czasy ładowania, czy mocniejsza znacznie skróci ładowanie bateri, czy tylko troche |
|
|
|
|
Bujakoto
prezes
Pomógł: 6 razy Wiek: 41 Dołączył: 22 Gru 2015 Posty: 733 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Sob 23 Sty, 2016
|
|
|
Student napisał/a: |
lepsza będzie ładowarka 67.2V
taka --> 8A 540W
czy taka --> 3A 200W |
Miszczu tutaj masz wydzielony topik odnośnie ładowania.
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=4515
Zdania są podzielone.
* Jeśli mówią że lepiej dla żywotności ogniw ładować wolniej
* Inni mówią że ładując szybciej nie znaczy że ogniwa zużyją się szybciej
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|