|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Nie 24 Sty, 2016 |
Budowa ładowarki do LiIon/LiPo |
Autor |
Wiadomość |
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 25 Sty, 2016
|
|
|
wit napisał/a: |
szybkie ładowarki omijają ten problem -pod koniec ładowania celowo podają wyższe napięcie -wymuszając większy prąd i szybsze doładowywanie -a co minutę na kilka sekund przestają ładować i mierzą napięcie (powinny na każdym ogniwie oddzielnie!) -i znowu załączają -ewentualnie zmniejszając napięcie i prąd.
niejako zamiast pomału i bezpiecznie -ładują ostrymi szturchnięciami. Takie ładowanie ma sens tylko wtedy gdy każda sekcja lub ogniwo mierzone jest oddzielnie -więc albo balanser lub bms wymieniający dane z ładowarką -albo balanser zintegrowany w ładowarce.
zaleta -szybko ładuje do pełna -ale chwilowo przeciąża ogniwa i istnieje ryzyko przeładowania -oszczędza czas ładowania -ale skraca trwałość baterii. |
To prawda.
Ale nawet ładowarki z umiarkowanym prądem które ładują pakiety troszkę wyeksploataowane ale w zasadzie równe, 'natrafiają' na taki stan że w trakcie ładowania
sa segmenty które osiągają 4,20 , inne mają nadal 4,18 a po odłączeniu wszystkie mają np 4,17 V. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
wit
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Wrz 2009 Posty: 285 Skąd: Skierniewice
|
Wysłany: Pon 25 Sty, 2016
|
|
|
. |
_________________ Witek. |
Ostatnio zmieniony przez wit Nie 25 Lut, 2018, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1334 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pon 25 Sty, 2016
|
|
|
Ucieszyłeś mnie z tym napięciem i prądem.
To już wiem, jakie podzespoły gotowe zaadaptować do ładowania ogniw |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Pon 25 Sty, 2016
|
|
|
To pokaż co masz, chętnie popatrzymy |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1334 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pon 25 Sty, 2016
|
|
|
jak skończę projekt to zaprezentuje
zastanawiam sie jeszcze, bo można łączyć 2x zasilacz od xboxa.
Nie chodzi tutaj o koszty, ale o to, że zasilacze xboxa maja porządną stabilizację i są idiotoodporne. Można je łączyć szeregowo i równolegle w tyle pakietów ile dusza zapragnie
Koszt 2 szt to około 70zł. Koszt chińskich impulsówek na 24V to około 140zł tylko pytanie jaka jest ich jakość ... |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 25 Sty, 2016
|
|
|
glebor napisał/a: | Ucieszyłeś mnie z tym napięciem i prądem.
To już wiem, jakie podzespoły gotowe zaadaptować do ładowania ogniw |
Jeśli myślisz o podzespołach gotowych opartych o TP4056, to muszę Cie zmartwić, do pakietów z dużą ilością równoległych ogniw się nie nadają a do łączenia szeregowego w dużym łańcuchu np 10S też. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1334 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pon 25 Sty, 2016
|
|
|
oczywiście wiem, nie jest to oparte na tp4056 - aż taka prowizorka to nie jest Tp 4056 mają wspólną masę. U mnie służą jako ładowarki do pojedynczych pakietów aby wstępnie podrównać ogniwa. Przed testowaniem ładuje je równo, żeby każde miało te 4,17-4,2V mam taka ładowareczkę na 20P jak już się to ogarnie, łącze 20 ogniw równolegle i rozładowuje ichargerem oraz ładuje spięte wszystkie równolegle, po czym ładuje to w miarę małym prądem, tak aby przed testowaniem każda cela była naładowana idealnie do tego samego napięcia i potem po kolei lecą na ładowarki do testowania ogniw i rozładowuje każde z osobna
Tutaj jednak chciałem zrobić ładowarkę do porządnych pakietów opartą na mikroprocesorze programowalnym wykorystując odpowiedni model step -upa z kalibracją napięcia i natężenia metoda cyfrową, pamięcia twardą na 5 trybów ustawiania napięć - tyle wystarczy do moich pakietów żeby od razu był klik i auto amperaż i napięcie bez chłodzenia z 12V na 54,6 spokojnie idą 2A, ale więcej strach; na 24V pójdą 4-5A czyli tele ile dają rade moje BMSy. Można by się pokusić o 36V zasilanie i w tedy dać pełną moc 400W uwzględniając straty są realnie 15-20% patrzyłem i na 36V ładowarka jest w stanie wydusić 8A na 42V i 6,5A na 54,6V oraz równe 5A na pakiet li-po 16S na 68,8V (przy ładowaniu do 4,3V) natomiast patrzyłem głównie jaki amperaż wbija przez chwilę, bo nie ma jeszcze chłodzenia już widzę, że oryginalny radiator jest do wyrzucenia i poleciał od procesora z kompa stacjonarnego. Musiałem na końcówce mocy dodać w sumie 2 mosfety dodatkowo, żeby lepiej odprowadzało ciepło bo są fabryczne w obudowie tc220. Na obecną chwilę jak przyjdzie obudowa i jakis prosty system sterowania chłodzeniem typu termistor, tranzystor i wiatrak będę bardzo zadowolony.
Przy moich 5 rowerach które kisze w garażu a każdy jest na inne napięcie (jakoś tak wyszło) to zakup 3 5 amperowych ładowarek to 1,5 tys. Taki moduł wyjdzie około 300zł już z drobiazgami typu obudowa, wtyczki, zasilacz, przetwornica, przyciski konektory kolgpin Będzie obudowa, z której tylko będzie wystawał wyświetlacz i 4 guziki jak w ichargerze
+ 2 piny bananowe do podłączenia i gniazdo komputerowe do gniazdka, ale teraz jakbym się pochwalił, to jest plontanina kabli i bajzel na około, jak skończę poleca foty |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|