|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Konwersja składaka 20"... |
Autor |
Wiadomość |
SirHans
początkujący Modyfikator
Dołączył: 28 Sty 2016 Posty: 18 Skąd: Opole
|
Wysłany: Pią 29 Sty, 2016 Konwersja składaka 20"...
|
|
|
Witam!
No więc mam składaczka takiego, jak na fotce - korba 56z, z tyłu kaseta 3x7 (11-17z), kupę czasu (głównie na szukanie części) i piwa poświęciłem na zrobienie z 20-letniego trupa tego cacka
(jeśli ktoś chce foty z powstawania/montażu to wstawię )
Składak jest kozak - prędkość spacerowa to 30-35km/h, jeśli depnę na pedały to 50+km/h
Minęły trzy lata... I przyszedł czas na modernizację tylnego koła
Zmienić piastę na taką z tarczówką i w końcu zrobić felgę na czerwony anod... i jakoś trafiłem na film z elektrycznym bajkiem... A skoro już mod, to od razu na dużą skalę! - To lubię!
Rozumiem, i tego najbardziej mi szkoda, że po zelektryfikowaniu spadnie mi prędkość na pedałach, ale cóż...
Po spędzeniu 13h przy komputerze, przeczytaniu multum forów, poradników, blogów i video-tutoriali, mój wybór padł na:
Silnik Nine Continent RH2804 D -> http://nexun.pl/sklep/sil...tyl-kaseta.html
Sterownik GT 1500W, 60V, 45A -> http://nexun.pl/sklep/ste...1500w-48v-.html
Bateria 20s1p 5Ah albo 16s1p 5Ah (4 albo 5 akumulatorów LiPo 4s1p 5Ah 20C)
Waga roweru ze mną (wliczyłem wagę aku, silnika i wsadu do koszyka..) - jakieś 90-95kg
W teorii zasięg powinien oscylować między 20 a 40km (według kalkulatora, dla obu wersji baterii, ...przy obciążeniu 50% i tak jest 40km/h - kosmos ).
Rower jest typowo asfaltowy miejski. Zasięg mnie w pełni satysfakcjonuje, jeśli będę chciał więcej, to zwiększę pojemność
Moje pytania:
1. Czy jest sens instalowania baterii 20s przy tym sterowniku, skoro operuje na 60V?
2. Czy ten sterownik da się programować? Np. siłę hamowania? (złącze CA3?)
3. Jakiś tańszy porównywalny albo lepszy sterownik za podobną cenę?
4. Jak bardzo takie sterowniki są odporne na wilgoć/deszcz?
5. Jaka jest różnica pomiędzy ładowarkami 3A/6A(8A), tzn jak to wpływa na czas ładowania/żywotność akumulatorów? (tia, wiem, na modelarskich forach... ale może ktoś tutaj wie )
6. Czy te ładowarki http://nexun.pl/sklep/lad...2v-3a-200w.html mogą współpracować z inwerterami napięcia? Tzn: Ogniwa solarne -> falownik -> ładowarka?
7. Czy ten silnik ma jakieś zauważalne opory przy odłączonym zasilaniu?
8. Jest sens zabezpieczać to termicznie?
Pozdrawiam i z góry dzięki za konstruktywne wypowiedzi
IMG184.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 495 raz(y) 1,37 MB |
|
_________________ https://www.youtube.com/watch?v=LO5rHS1C-60 |
Ostatnio zmieniony przez SirHans Nie 31 Sty, 2016, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
przenikanie
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 2 razy Dołączył: 23 Gru 2013 Posty: 392 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pią 29 Sty, 2016
|
|
|
Pytania sugerują pogoń za mocą - czyli symptom choroby zwanej "watowicą złośliwą". Pytanie tylko, czy to najlepsze rozwiązanie konstrukcyjne? Toteż zamiast odpowiadać na konkretne problemy proponuję chwilę refleksji.
Duży silnik = duża waga silnika i duży pobór, bateria starcza na krótko albo jest duża, pojemna, zapewnia dłuższy dystans, ale jest... ciężka. Silnik bezprzekładniowy 9C = ciężko jechać na pedałach bez prądu.
Mały, lekki, sympatyczny rower (w dodatku składak, który można włożyć do bagażnika i pojechać z nim gdzie się chce) ja bym zaopatrzył w mały, lekki silnik przekładniowy bezoporowy. Spokojnie da się na nim wyciągnąć bardzo rozsądne prędkości w granicach 40-50 km/h. I może to być rower zdecydowanie szybszy niż wtedy, gdy zastosuje się silnik bezprzekładniowy. Oczywiście cała sztuka to dobrać odpowiedni zestaw bateria-silnik-sterownik. Ale zapewniam, że da się to zrobić o wiele mniejszym kosztem niż stosując watożerny osprzęt, którego moc i tak nie zostanie wykorzystana. Sam stosuję silniki przekładniowe i wiem, co potrafią |
_________________ Hase Kettwiesel 60V/2kW
Hase Lepus 48V/0.5kW |
|
|
|
|
SirHans
początkujący Modyfikator
Dołączył: 28 Sty 2016 Posty: 18 Skąd: Opole
|
Wysłany: Pią 29 Sty, 2016
|
|
|
przenikanie napisał/a: |
(...) ja bym zaopatrzył w mały, lekki silnik przekładniowy bezoporowy. (...) |
To zaproponuj coś Przykład jakiś daj - poczytam |
_________________ https://www.youtube.com/watch?v=LO5rHS1C-60 |
|
|
|
|
przenikanie
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 2 razy Dołączył: 23 Gru 2013 Posty: 392 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pią 29 Sty, 2016
|
|
|
Jeżdżący przykład masz na obrazku przy nicku. Silnik przekładniowy w przednim kole 20, spory trójkołowiec niemiecki Hase, prędkość maksymalna 50 km/h - i aż za dużo, do wykorzystania tylko na szosie.
A tu masz jeżdżący przykład amerykańskiego trójkołowca Sun. Rower dwukrotnie cięższy od poprzedniego, sam rower 35 kg, a i tak prędkość 45 km/h na kole 20.
Nie będę tu wszystkich zanudzał szczegółami konstrukcyjnymi, parametrami sterownika, baterii, jak to dobierałem itd., w każdym razie efekty są zadowalające. Jak chcesz bliższe szczegóły - to na PW |
_________________ Hase Kettwiesel 60V/2kW
Hase Lepus 48V/0.5kW |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pią 29 Sty, 2016
|
|
|
Jak można zanudzać o szczegółach konstrukcyjnych elektryka na forum o budowie elektryków? |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
SirHans
początkujący Modyfikator
Dołączył: 28 Sty 2016 Posty: 18 Skąd: Opole
|
Wysłany: Sob 30 Sty, 2016
|
|
|
przenikanie napisał/a: | (...) Silnik bezprzekładniowy 9C = ciężko jechać na pedałach bez prądu. (...) |
Tu mnie kolega przenikanie zrobił zagwózdkę... Macie te rowery z silnikami 9C, to jak to jest? Wypowie się ktoś?
Nie ukrywam, że jednak chciałbym móc pojechać na pedałach, bo gdyby prawa Murphy'ego nie działały, to bym wyrzucił łańcuch i zamontował podnóżki zamiast pedałów
Tas... Napisz coś! <ładnie prosi>
Aha... Jeszcze jedno i bardzo ważne, bo ja mam pecha do mundurowych: Czy na tym sterowniku da się zablokować (oczywiście nie na stałe) prędkość na 25km/h? |
_________________ https://www.youtube.com/watch?v=LO5rHS1C-60 |
Ostatnio zmieniony przez SirHans Sob 30 Sty, 2016, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Eryk1000
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 40 Dołączył: 22 Lis 2013 Posty: 1119 Skąd: Wadowice
|
Wysłany: Sob 30 Sty, 2016
|
|
|
Przecież silnik DD bez prądu kręcony działa jak prądnica czyli stawia opór, nie jest tak bardzo ciężko kręcić. Po prostu czuć że coś w piaście siedzi i tyle. Do domu da się dojechać w wypadku awarii sterownika, aku. Najgorszy przypadek gdy wybuchną tranzystory lub będziesz miał zwarcie przewodów fazowych wtedy opór jest na tyle duży że lepiej wezwać lawetę |
_________________ Jeżdżę na :
E-Giant Terrago
Viking Power 6000W + |
Ostatnio zmieniony przez Eryk1000 Sob 30 Sty, 2016, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Sob 30 Sty, 2016
|
|
|
Jedzie się ciężej niż z takim co ma sprzęgło ale bez przesady. Da radę awaryjnie wrócić do domku ale nie będzie to przyjemność. Powiem tak. Jeśli ktoś chce czasem jechać bez napędu to lepiej przekładniowy ze sprzęgłem |
|
|
|
|
ap0f1s
prezes
Pomógł: 15 razy Wiek: 36 Dołączył: 02 Paź 2014 Posty: 757 Skąd: Kęty
|
Wysłany: Sob 30 Sty, 2016
|
|
|
Bez problemu da się jechać, czuć bardziej ciężar roweru niż opór silnika. Na swoim zrobiłem już dużo km bez udziału napędu , gdyż na początku budowy miałem problemu z bocznikiem, który powodował odcinanie bms. |
|
|
|
|
toft
szef Pan kierowca
Pomógł: 10 razy Dołączył: 22 Mar 2010 Posty: 1756 Skąd: Gliwice
|
|
|
|
|
Yin
prezes
Pomógł: 9 razy Dołączył: 24 Lut 2014 Posty: 805 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Sob 30 Sty, 2016
|
|
|
ap0f1s napisał/a: | Bez problemu da się jechać, czuć bardziej ciężar roweru niż opór silnika. |
Dokładnie tak. Imho nie zniechęcaj się do silnika - mam jedne koło 20" z zaleconym 9c 14x4 śmiga to bardzo fajnie Ewentualnie jak radzi Toft - mid choć do tego trzeba trochę determinacji i zacięcia technicznego. |
|
|
|
|
SirHans
początkujący Modyfikator
Dołączył: 28 Sty 2016 Posty: 18 Skąd: Opole
|
Wysłany: Sob 30 Sty, 2016
|
|
|
Yin napisał/a: | [Ewentualnie jak radzi Toft - mid choć do tego trzeba trochę determinacji i zacięcia technicznego. |
Hah! Wyzwanie to nic wielkiego
...Tylko że jeśli dobrze kumam temat, to będę musiał wyrzucić mój piękny anodowany czerwony blat... :/
Ale spoko; mam jeszcze dwa stare składaki na podwórku, to pomyślę zaraz po tym, tymczasem skoncentrujmy się na zagadnieniach, które postawiłem w pierwszym poście |
_________________ https://www.youtube.com/watch?v=LO5rHS1C-60 |
|
|
|
|
Yin
prezes
Pomógł: 9 razy Dołączył: 24 Lut 2014 Posty: 805 Skąd: Katowice
|
|
|
|
|
SirHans
początkujący Modyfikator
Dołączył: 28 Sty 2016 Posty: 18 Skąd: Opole
|
Wysłany: Nie 31 Sty, 2016
|
|
|
Wszystko ładnie-pięknie, ale jak napisałem -> mid to może być mój drugi projekt
Tymczasem po następnych kilkunastu godzinach siedzenia przy klawiaturze moje myśli się już skrystalizowały:
- Silnik: 9C 14x4 (jest coś szybszego?)
- Sterownik: Sabvoton - ma być cichutko i wydajnie
- teraz się zastanawiam nad zasilaniem 24s.. Yyyyy.... 28s?
- i kumuluję kapitał..
A tak w ogóle, to zacznę od wzięcia kątówki i TIGa do ręki i dorobię tylny amor na początek... potem wezmę się za modelowanie skrzyneczek pod lipo..
Reszta problemów/pytań odpadła - podszkoliłem się
BTW: O co chodzi z modułem BT do Sabvotona? Co ma do tego smartfon? Nie nadążam trochę za skośnookimi mikroprocesorkami... Nie odpali bez sparowanego urządzenia, czy co? |
_________________ https://www.youtube.com/watch?v=LO5rHS1C-60 |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 31 Sty, 2016
|
|
|
A może wzorem do Twojej konstrukcji może być Dahon IKON Electric
Moja konstrukcja oparta o Kross Grand wprawdzie na kołach 24 ""
|
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|