|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Dobór silnika i akumulatora |
Autor |
Wiadomość |
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Pią 05 Lut, 2016
|
|
|
Wszystko fajnie ale chyba jeszcze mylisz sterownik sinusowy od wektorowego |
|
|
|
|
SirHans
początkujący Modyfikator
Dołączył: 28 Sty 2016 Posty: 18 Skąd: Opole
|
Wysłany: Pią 05 Lut, 2016
|
|
|
qaz33 napisał/a: | Wszystko fajnie ale chyba jeszcze mylisz sterownik sinusowy od wektorowego |
No właśnie... Wiedziałem, że ktoś mnie o to zahaczy... Więc zacznijmy od początku... Czym jest układ elektroniczny zwanym tutaj popularnie "sterownikiem"?
Otóż układ ten, jest niczym innym, jak falownikiem <wiki tutaj>.
Rozróżniamy dwa typy falowników:
- skalarny
- wektorowy
Przy sterowaniu skalarnym zmieniając częstotliwość musimy utrzymać stałą wartość znamionowego strumienia, dlatego należy zmieniać również amplitudę napięcia zasilającego, mając na celu utrzymanie maxymalnego momentu obrotowego.
Wynikowo: zapewniamy stały stosunek <delta>U/<delta>f (prościej będzie: U/f=const), czyli proporcjonalnie do częstotliwości zmieniamy amplitudę napięcia. Dostarczamy stały strumień do silnika, pomijając spadki na uzwojeniach stojana.
Sprawa bardzo prosta - w szóstej klasie podstawówki na fizyce było o wielkościach skalarnych - są stałe i już.
Sterowanie wektorowe z kolei wpływa na wzajemne położenie wektorów przestrzennych napięć, prądów i strumieni skojarzonych, zarówno w stanach ustalonych I PRZEJŚCIOWYCH.
Przy sterowaniu wektorowym możemy ekstrapolować wartości czynne i bierne, po chwili porównać je z wartościami silnika i ewentualnie skorygować (coś jak CDI w silnikach spalinowych)...
Rozróżniamy dwa typy falowników wektorowych: FOC i DTC.
FOC - jest na rynku, DTC - hmmmm... <myśli>
Ja CHCĘ sterownik DTC <3 <marzy>
Dobra, stop!
...to teraz ja przedmówcę zapytam, który z tych sterowników jest sinusoidalny, czy może żaden z nich, czy może oba?
I co ma sinus do całokształtu, Kaziu? |
_________________ https://www.youtube.com/watch?v=LO5rHS1C-60 |
Ostatnio zmieniony przez SirHans Pią 05 Lut, 2016, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Pią 05 Lut, 2016
|
|
|
O matko, teraz skolei to mylisz silniki asynchroniczne z synchronicznymi.
Poczytaj najpierw co to jest silnik BLDC i sposoby sterowania. O tym sa miliony informacji w necie, na tym forum zreszta tez jest sporo opisane |
|
|
|
|
SirHans
początkujący Modyfikator
Dołączył: 28 Sty 2016 Posty: 18 Skąd: Opole
|
Wysłany: Pią 05 Lut, 2016
|
|
|
Jejuś... BLDC jest ciężko (albo nawet niemożliwe) spalić... Chociaż na tym forum dowiedziałem się, że jednak się da..
I może zamiast się wymądrzać na forum tutaj, to pogadamy przy barze?
Było o falownikach a teraz mam o silnikach pisać? I tak mnie nie odpowiedziałeś na pytanie z sinusem.. |
_________________ https://www.youtube.com/watch?v=LO5rHS1C-60 |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Pią 05 Lut, 2016
|
|
|
To moze tak, wyroznia sie 3 metody sterowania silnikami BLDC, sa to:
- sterowanie trapezowe (6-step)
- sterowanie sinusowe (6-step)
- wektorowe
Jezeli zaczniesz ogladac na oscyloskopie przebiegi to te dwa ostatnie beda wlasnie sinusoidalne i ciche. ALE. Roznica w sterowaniu jest kolosalna. w sterowniku wektorowym masz duzo lepsza sprawnosc dzieki temu ze kat miedzy strumieniem a momentem jest utrzymywany w najoptymalniejszej wartosci czyli 90 stopni (gdy nie uzywamy funkcji flux-weakening) za to w sterowaniu zwyczajnym sinusowym dzieje sie samowolka. Sterownik nic nie wylicza tylko pcha ampery ile w lezie nie wazne czy one ida w strumien czy w moment. Mozna powiedziec ze sterownik sinusowy to taki oszukany trapez ze sztucznie wygladzonymi krawedziami. tracimy na sprawnosci i na momencie ale za to mamy cichsza prace.
Co do sterowania DTC czy FOC w silnikach trojfazowych, bezszczotkowych i synchronicznych to DTC sie normalnie nie stosuje bo ma gorsza wydajnosc od FOCa. Obie metody moga sterowac bezposrednio momentem z tym ze (tak w mocnym uproszczeniu) DTC korzysta z tabelek a FOC wylicza wszystko na biezaco |
|
|
|
|
Yin
prezes
Pomógł: 9 razy Dołączył: 24 Lut 2014 Posty: 805 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Pią 05 Lut, 2016
|
|
|
A jak działa flux-weakening? Tzn z forum dowiedziałem się ze zwiększa prędkość obrotową silnika kosztem jego większego grzania, ale fizycznie / elektrycznie jak to działa? |
|
|
|
|
MRL
początkujący mrl
Dołączył: 17 Sty 2016 Posty: 38 Skąd: Grójec
|
Wysłany: Sob 20 Lut, 2016
|
|
|
Jak podłączyć czujniki halla do sterownika, aby ich nie uszkodzić (kolorami)? |
|
|
|
|
piotrrs11
brygadzista
Pomógł: 3 razy Wiek: 30 Dołączył: 28 Mar 2014 Posty: 270 Skąd: Sulejów/Wrocław
|
Wysłany: Sob 20 Lut, 2016
|
|
|
MRL napisał/a: | Jak podłączyć czujniki halla do sterownika, aby ich nie uszkodzić (kolorami)? |
Czarny z czarnym, czerwony z czerwonym? Reszta jakkolwiek + samonauka lub metodą prób i błędów - opisane na blogu nexun |
_________________ some random strrrr |
|
|
|
|
MRL
początkujący mrl
Dołączył: 17 Sty 2016 Posty: 38 Skąd: Grójec
|
Wysłany: Czw 10 Mar, 2016
|
|
|
Kupiłem sobie silnik przekładniowy na przód 500W 8fun. Słyszałem, że przekładniowce osiągną maksymalnie 40 km/h. Z drugiej jednak strony im wyższe napięcie podane do silnika tym większa prędkość. I teraz pytanie: czy jak mam 48V i teraz jadę 40 km/h, a podłącze 60V to zwiększy się prędkość, czy sterownik/silnik jakoś będzie wiedział, aby nie dawać więcej prądu i nie pojedzie szybciej? |
|
|
|
|
SawArt
młodzik SawArt
Pomógł: 4 razy Dołączył: 04 Wrz 2015 Posty: 65 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 10 Mar, 2016
|
|
|
Pojedzie szybciej, zakładając zwykły sterownik i zwykłą manetkę a nie jakieś firmowe zestawy z pomiarem RPM. |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 10 Mar, 2016
|
|
|
MRL napisał/a: | podłącze 60V to zwiększy się prędkość |
Tak, zwiększy się prędkość. Moc również bo sterownik jeżeli jest na takie napięcie toda tyle samo prądu. Pamiętaj o tym, że przekładnia mocno ucierpi |
|
|
|
|
MRL
początkujący mrl
Dołączył: 17 Sty 2016 Posty: 38 Skąd: Grójec
|
Wysłany: Sob 12 Mar, 2016
|
|
|
Mam taki oto sterownik:
http://sklepebike.pl/pl/p...00W-36V48V-/163
Na 48V daje on max. 10A. Prędkość do 25 km/h. Jest tam taki niebieski kabelek odpinany do zdejmowania blokady, ale po odpięciu nic to nie dało. Ma ktoś jakiś pomysł?
Pzdr |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 12 Mar, 2016
|
|
|
A próbowałeś rozpiąć zworkę na górze zdjęcia? Chyba szare kabelki. |
|
|
|
|
MRL
początkujący mrl
Dołączył: 17 Sty 2016 Posty: 38 Skąd: Grójec
|
Wysłany: Sob 12 Mar, 2016
|
|
|
Podłączyłem, ale niestety nic się nie zmieniło. Na innej stronie znalazłem taką notkę: "This kind of controllers are not as same as the other commom controllers. It is the torque simulation controller. So when you change the level of the PAS by LCD or LED panel, the speed will not change. They are in same speed. But the torque is different. In other word, the output of controller power is different." Może tu tkwi odpowiedź? |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 13 Mar, 2016
|
|
|
No to masz napisane, że zmienia się moment, a nie szybkość i próby zmiany szybkości nic nie dadzą. Dziwny ten kontroler |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|