Jak ładować akumulatory 36V z napięcia 12V |
Autor |
Wiadomość |
ICE
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 8 razy Dołączył: 15 Maj 2016 Posty: 321 Skąd: wlkp
|
Wysłany: Pon 13 Cze, 2016
|
|
|
Żeby nie zakładać nowego tematu, dopytam tutaj czy układ zaprezentowany poniżej zadziała zgodnie z moimi oczekiwaniami tj. zrobiłem układ, który automatycznie po wpięciu ładowarki 12V przełączy szeregowe połączenie akumulatorów (36V 14Ah) na połączenie równoległe do ładowania (12v 42Ah)
W układzie wykorzystałem 6 przekaźników 40A z jednym stykiem przełącznym.
Z góry dzięki za wszelkie sugestie
|
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 13 Cze, 2016
|
|
|
A może tak?
|
|
|
|
|
ICE
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 8 razy Dołączył: 15 Maj 2016 Posty: 321 Skąd: wlkp
|
Wysłany: Pon 13 Cze, 2016
|
|
|
zeeltom, tak też jest ok.
Ale miało być całkowicie bezobsługowo. Dlatego wymyśliłem sobie taki układ. A w kosztach to kilka przekaźników samochodowych za kilka złotych listwa zaciskowa i trochę przewodów. Wiec myśle ze warto sie nad tym zastanowić. Pytam jednak osoby bardziej obeznanie w elektryce czy zamysł mojego układu jest poprawny. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 13 Cze, 2016
|
|
|
Schemat wydaje się OK.
Ja bym jednak nie kombinował z przekaźnikami. Wystarczy, że jeden z nich nawali, albo dostanie jakiegoś opóźnienia i będzie problem. |
|
|
|
|
madejp
dyrektor
Pomógł: 21 razy Dołączył: 19 Paź 2015 Posty: 417 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pon 13 Cze, 2016
|
|
|
Rozważ jakie ładne zwarcie zrobisz, jak Ci się np. P2 zepsuje (zaspawa), a reszta zadziała.... |
|
|
|
|
ICE
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 8 razy Dołączył: 15 Maj 2016 Posty: 321 Skąd: wlkp
|
Wysłany: Pon 13 Cze, 2016
|
|
|
madejp napisał/a: | Rozważ jakie ładne zwarcie zrobisz, jak Ci się np. P2 zepsuje (zaspawa), a reszta zadziała.... |
No to fakt, z drugiej strony to możemy zawsze gdzieś doszukać się takiej sytuacji. Pytanie jest na ile to jest prawdopodobne i czy idzie w jakiś sposób ten układ przed tym zabezpieczyć? |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 13 Cze, 2016
|
|
|
Najpewniej jest na wtyczkach, które zaproponowałem.
Ja mam tak u siebie spięte 4 x 12V w słoneczniku i rowerze.
Co jakiś czas ładuję je z 12V celem wyrównania napięć na każdym. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 13 Cze, 2016
|
|
|
ICE napisał/a: | madejp napisał/a: | Rozważ jakie ładne zwarcie zrobisz, jak Ci się np. P2 zepsuje (zaspawa), a reszta zadziała.... |
No to fakt, z drugiej strony to możemy zawsze gdzieś doszukać się takiej sytuacji. Pytanie jest na ile to jest prawdopodobne i czy idzie w jakiś sposób ten układ przed tym zabezpieczyć? |
Jest b.prawdopodobne ze nie będą idealnie wszystkie razem sie przełączać. To oznacza najpierw zaiskrzenie,a potem zwarcie. Tak się nie robi. Połączenie wg schematu Tomka jest calkowicie bezpieczne i sprawdzone. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
madejp
dyrektor
Pomógł: 21 razy Dołączył: 19 Paź 2015 Posty: 417 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pon 13 Cze, 2016
|
|
|
2 x więcej przekaźników. 1 zestaw przekaźników do szeregu z dwoma obwodami - obwód NC łączy akumulatory w szereg, obwód NO łączy obwód sterowanie drugiego zestawu przekaźników. A drugi zestaw przekaźników do łączenia akumulatorów równolegle, obwód NO łączy akumulatory równolegle. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 14 Cze, 2016
|
|
|
To przyklad jak cos można skoplikowac i uczynic niepewnym. Niepewnym bo mówimy również o przenoszeniu prądów rzędu 20A, wstrząsy oraz zajmowane dodatkowe miejsce. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
ICE
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 8 razy Dołączył: 15 Maj 2016 Posty: 321 Skąd: wlkp
|
Wysłany: Wto 14 Cze, 2016
|
|
|
WojtekErnest napisał/a: | To przyklad jak cos można skoplikowac i uczynic niepewnym. Niepewnym bo mówimy również o przenoszeniu prądów rzędu 20A, wstrząsy oraz zajmowane dodatkowe miejsce. |
Z jednej strony masz rację, z drugiej nie będzie zmian i postępu nie wprowadzając nowych rozwiązań. Może masz rację pisząc że duże prądy, ale przekaźniki sa przystosowane do pracy z prądem 40A, więc nie powinien być z tym problem. Dodatkowo w układzie przekaźniki przełączają podczas podłączenia ładowarki, czyli niskie napięcie i mały prąd. W czasie pracy w układzie są w pozycji wyjściowej.
Piszę o tym układzie bo mam ładowarkę 12V, 6A której chciałem użyć do ładowania żeby nie wydawać już pieniędzy na następna do ładowania w szeregu.
Ale może wtyczki to jedyny dobry sposób... |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 14 Cze, 2016
|
|
|
Nie kombinuj, bo ludzie ci dobrze radzą.
Albo zrób na wtyczkach, albo kup ładowarkę na sumaryczne napięcie akumulatorów.
Unikniesz nieszczęścia. |
|
|
|
|
ICE
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 8 razy Dołączył: 15 Maj 2016 Posty: 321 Skąd: wlkp
|
Wysłany: Wto 14 Cze, 2016
|
|
|
zeeltom napisał/a: | zrób na wtyczkach |
Tak chyba wyjdzie taniej niż zakup nawet najtańszej chińskiej ładowarki.
I ładowanie jak zakładałem równolegle. |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 14 Cze, 2016
|
|
|
W przypadku aku żelowych jestem zwolennikiem ładowania szeregowego. Tak wyrównuje się aku li-po, li-ion. Pb, Ni-Cd, Ni-MH wyrównuje się ładowaniem prądowym. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 15 Cze, 2016
|
|
|
W przypadku żeli można ładować szeregowo dopóki wszystkie akumulatory mają identyczne Rw.
Po dłuższym czasie zaczyna się wszystko rozjeżdżać i ładowanie równoległe pomaga na jakiś czas.
Mam woltomierze na każdym akumulatorze z osobna i od kliku lat to śledzę, więc mam jakieś doświadczenie poparte praktyką, a nie tylko teorię
Gdy napięcia zaczynają mi się rozjeżdżać powyżej 0,5V, to ładuję je równolegle do spadku prądu poniżej 0,1A na sztukę. W przypadku 4 akumulatorów wyłączam zasilacz poniżej 0,4A i napięciu 14,5V.
Po tym zabiegu akumulatory mają przez jakiś czas identyczne napięcia w pakiecie szeregowym i wtedy ładuję je dedykowaną ładowarką na 48V. |
|
|
|
|
|