ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Podniesienie napięcia w celu poprawy wykorzystania baterii
Autor Wiadomość
Mikkonen 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Wrz 2016
Posty: 112
Skąd: Starachowice
Wysłany: Czw 01 Wrz, 2016   Podniesienie napięcia w celu poprawy wykorzystania baterii

Na wstępie witam wszystkich na forum. Za jakiś czas będę przymierzał się do budowy swojego pierwszego ebika. Obecnie w głowie tworzę jakieś tam zarysy projektów, no i nurtuje mnie jedna kwestia. Mianowicie, czy podnosząc napięcie baterii ponad znamionowe napięcie sterownika można zwiększyć wykorzystanie baterii poprzez możliwość głębszego rozładowywania cel ? Opiszę to dokładnie na przykładzie:

Zestaw Bafang BBS02 48V 750W.
Wbudowany w niego kontroler odcina zasilanie, gdy spadnie ono poniżej 41V.
Przy standardowym pakiecie 13S daje to 3.15V na celę w momencie odcięcia. Jest to znacznie powyżej bezpiecznego dolnego napięcia dla ogniw 18650.

Budujemy więc baterię 14S, uzyskujemy z niej przy pełnym naładowaniu 51.8V. Zakładamy, że tak podwyższone napięcie nie zaszkodzi kontrolerowi ani silnikowi. Kontroler w dalszym ciągu odetnie zasilanie przy 41V, jednak dla pakietu 14S stanie się to, gdy na celi będzie około 2.93V. Jest to jednak wartość wciąż bezpieczna dla ogniw.

BMS nie będzie miał tu żadnego udziału - zazwyczaj odcina przy 2.5V.

Z prostej kalkulacji wynika, że stosując taki zabieg zwiększymy wykorzystanie baterii o 7.5% dzięki możliwości jej głębszego rozładowywania (ale wciąż w bezpiecznej granicy). Proszę doświadczonych kolegów o odniesienie się do mojego pytania, a jeśli jestem w błędzie to proszę mnie z niego wyprowadzić :)
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 01 Wrz, 2016   

Moim zdaniem niby w błędzie nie jesteś ale :
-obciążone lub rozladowane ogniwo na ktorym jest napiecie 3,2-3,3 V uznajemy za rozladowane w 95 %
- nie uzyskasz 7 % wzrostu bo w dolnym zakresie napięć ogniwo nie odda takiego prądu jak przy 4V
czyli nie bedzie to zysk 7 % mocy lub pojemnosci oddanej do silnika
- dopuszczanie do progowych rozladowan tych ogniw teoretycznie jest możliwe ale w praktyce zmniejsza ich trwałość z uwagi na towarzyszący temu wzost temperatury.
Czyli nie tędy droga. Jeśli już to zwiększyć pojemność pakietu albo dac ogniwa wysokopradowe co sie przełoży na większy zasięg i rzadsze doprowadzanie do V min.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 01 Wrz, 2016   

Ja od zawsze doradzam ludziom 14s zamiast 13s jako 48V. Napięcie odcięcia wtedy jest niżej i lepiej wykorzystuje się baterię. Szczególnie pomocne w bateriach gdzie jest mało ogniw równolegle i dość mocny sterownik co powoduje zdecydowanie zbyt wczesne odcinanie sterownika.
Bafang zniesie 14s bez kłopotu. To nadal jest '48v' mimo nominalnego ~50,5v.
Pełne naładowanie baterii 14s to 58.8V.
 
 
Mikkonen 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Wrz 2016
Posty: 112
Skąd: Starachowice
Wysłany: Czw 01 Wrz, 2016   

Czyli dobrze kombinuje :) Mówisz że ładuje się aż do 58.8V ? To sporo. Chyba lepiej będzie wziąć wersję 500W (ten sam zestaw co 750, tylko ograniczony do 18A zamiast pełnych 25A). Wersja 750W z takim przewoltowaniem może szybko zmielić przekładnie wewnętrzne.
 
 
Elektrotonus 
prezes
Łukasz R



Pomógł: 17 razy
Wiek: 47
Dołączył: 17 Lip 2016
Posty: 820
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 02 Wrz, 2016   

atomek1000 napisał/a:
Ja od zawsze doradzam ludziom 14s zamiast 13s jako 48V. Napięcie odcięcia wtedy jest niżej i lepiej wykorzystuje się baterię. Szczególnie pomocne w bateriach gdzie jest mało ogniw równolegle i dość mocny sterownik co powoduje zdecydowanie zbyt wczesne odcinanie sterownika.
...
Pełne naładowanie baterii 14s to 58.8V.




Właśnie będę składał 13s 4p z lijon. Zamówiłem ładowarkę 48V (48V 4A 13s 54.6V)

Pierwotnie miałem składać 12s. Czy dołożenie 1s do 14s skutkuje koniecznością zakupu innej ładowarki ? BMS jest na 14s. Sterownik będzie na 48V. Bateria ta ma zasilać silnik 7x9 ale potem ma byc do zasilania przekładniowego 250W 48v w rowerze żony ;-)
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1902
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 02 Wrz, 2016   

Tak ładowarka jest potrzebna inna albo obecnej mozesz zmienić napięcie jeżeli to taka z potencjometrem. Instrukcje są na forum.
 
 
Elektrotonus 
prezes
Łukasz R



Pomógł: 17 razy
Wiek: 47
Dołączył: 17 Lip 2016
Posty: 820
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 02 Wrz, 2016   

Ten wątek ?

http://forum.arbiter.pl/v...er=asc&start=15

Generalnie jakie napięcie po naładowaniu ma pakiet 13s i 14 s lijon ? W przypadku wykorzystania tego z dedykowanym sterownikiem 48V 250W z silnikiem 48V przekładniowym nie uszkodzę czegoś ? Podobnie jak sterownik 48V 500W z silnikiem 7x9 NC ? Mogę zyskać na prędkości 7x9 ale nie wiem, czy nie wpakuje za dużej mocy w silnik 250W. Ta bateria ma być później dla żony. Chyba,że jej zbuduje z używanych lijonów. Jeszcze nie wiem. Mój projekt e-bików ewoluuje, teraz e-merida dostaje wiekszy silnik i osprzęt.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group