|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Dyskusja o ebajkowej instalacji elektrycznej |
Autor |
Wiadomość |
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Wto 18 Paź, 2016
|
|
|
1. Dodaj rezystor 5-10R 3W na przewodzie wejśiowym +BATT na stacyjkę - uniemożliwi to występowania iskry na stykach spowodowanych obciążeniem pojemnościowym przetwornicy.
2. Odepnij się od zapasowego kompletu hall i zostaw je na złączu bo teraz zajmujesz sobie bardzo cenny element zapasowy jakimś mało ważnym odczytem prędkości. Zrób odczyt prędkości klasycznie na kole poprzez kontaktron. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
lydkamen
początkujący
Dołączył: 06 Wrz 2016 Posty: 36 Skąd: Bialystok
|
Wysłany: Wto 18 Paź, 2016
|
|
|
tas napisał/a: | 1. Dodaj rezystor 5-10R 3W na przewodzie wejśiowym +BATT na stacyjkę - uniemożliwi to występowania iskry na stykach spowodowanych obciążeniem pojemnościowym przetwornicy.
2. Odepnij się od zapasowego kompletu hall i zostaw je na złączu bo teraz zajmujesz sobie bardzo cenny element zapasowy jakimś mało ważnym odczytem prędkości. Zrób odczyt prędkości klasycznie na kole poprzez kontaktron. |
1. uwzględnię
2. Kwestia osobistych priorytetów. Dla mnie pomiar prędkości jest ważny. Pomiar przy kole chce wywalić ze względu na mnogość już kabelków (czystość instalacji w rowerze-jestem estetą).
Uzupełniłem schemat o kwestię oświetleniowa.
schematłydek końcowy.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 423 raz(y) 259,85 KB |
|
_________________ Paweł |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 18 Paź, 2016
|
|
|
Na wszelki wypadek proponuję dodac przelotowy bezpiecznik (+) od gniazda ładowania.
Zabezpieczy przed nieostrożnym zwarciem gniazda/wtyku ładowania, uszkodzoną łądowarką, odwrotnym załączenieniem +/- czy nawet celowym zwarciem pinów 1 i 2 przy próbie kradzieży roweru itp. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Wto 18 Paź, 2016
|
|
|
Obie przetwornice (ich ejście +BATT) przepuść przez stacyjkę, teraz ta druga może zostać włączona nawet jeśli główny wyłącznik zasilania (stacyjka) w rowerze jest wyłączony. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
lydkamen
początkujący
Dołączył: 06 Wrz 2016 Posty: 36 Skąd: Bialystok
|
Wysłany: Wto 18 Paź, 2016
|
|
|
tas napisał/a: | Obie przetwornice (ich ejście +BATT) przepuść przez stacyjkę, teraz ta druga może zostać włączona nawet jeśli główny wyłącznik zasilania (stacyjka) w rowerze jest wyłączony. |
Co wtedy jak będę chciał jechać w nocy bez napędu elektrycznego ? To nie włączę oświetlenia?
BMS ma termostat na 75C. Doklejamy na klej termiczny do pakietu? |
_________________ Paweł |
|
|
|
|
lydkamen
początkujący
Dołączył: 06 Wrz 2016 Posty: 36 Skąd: Bialystok
|
Wysłany: Wto 18 Paź, 2016
|
|
|
WojtekErnest napisał/a: | Na wszelki wypadek proponuję dodac przelotowy bezpiecznik (+) od gniazda ładowania.
Zabezpieczy przed nieostrożnym zwarciem gniazda/wtyku ładowania, uszkodzoną łądowarką, odwrotnym załączenieniem +/- czy nawet celowym zwarciem pinów 1 i 2 przy próbie kradzieży roweru itp. |
Uwzględniam.
schemat łydek końcowy 1.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 338 raz(y) 261,85 KB |
|
_________________ Paweł |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Wto 18 Paź, 2016
|
|
|
lydkamen napisał/a: | tas napisał/a: | Obie przetwornice (ich ejście +BATT) przepuść przez stacyjkę, teraz ta druga może zostać włączona nawet jeśli główny wyłącznik zasilania (stacyjka) w rowerze jest wyłączony. |
Co wtedy jak będę chciał jechać w nocy bez napędu elektrycznego ? To nie włączę oświetlenia?
|
1. Po prostu nie dajesz gazu, zresztą nie będziesz chciał tak robić, nikt tak nie robi (choć, jeśli to Twój pierwszy ebajk to możesz nie być tego świadomy)
2. Watomierz Ci zgaśnie, nie będzie liczyć danych
3. Wprowadzasz dodatkowy element ryzyka do instalacji, w zamian nie otrzymując żadnej funkcjonalności.
lydkamen napisał/a: | BMS ma termostat na 75C. Doklejamy na klej termiczny do pakietu? |
Tutaj jest pewna dowolność, ale przyjęło się, jeśli prąd ładowania lub rozładowania w instalacji jest bliski max BMSa - lepiej nakleić na BMSie, a jeśli te parametry są blisko max dla ogniw - lepiej zamontować im (zamiast tego 75) wył term 50st NC montowany równolegle do tego BMSowego. Ogólnie to jest temat już taki specyficzny, bo raczej kierowany do bardzo wykręconych i obciążanych konstrukcji. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
lydkamen
początkujący
Dołączył: 06 Wrz 2016 Posty: 36 Skąd: Bialystok
|
Wysłany: Wto 18 Paź, 2016
|
|
|
Chyba ostateczna wersja.
schemat łydek końcowy 1.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 412 raz(y) 261,6 KB |
|
_________________ Paweł |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 18 Paź, 2016
|
|
|
Troszkę mały ten bezpiecznik.
Raczej poprawniej będzie gdy będzie miał prąd x 2 w stosunku do max prądu ładowania. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
lydkamen
początkujący
Dołączył: 06 Wrz 2016 Posty: 36 Skąd: Bialystok
|
Wysłany: Wto 18 Paź, 2016
|
|
|
WojtekErnest napisał/a: | Troszkę mały ten bezpiecznik.
Raczej poprawniej będzie gdy będzie miał prąd x 2 w stosunku do max prądu ładowania. |
Ładowarka daje max 3,5 A. Także jest ok. |
_________________ Paweł |
|
|
|
|
lydkamen
początkujący
Dołączył: 06 Wrz 2016 Posty: 36 Skąd: Bialystok
|
Wysłany: Wto 18 Paź, 2016
|
|
|
tas napisał/a: | Obie przetwornice (ich ejście +BATT) przepuść przez stacyjkę, teraz ta druga może zostać włączona nawet jeśli główny wyłącznik zasilania (stacyjka) w rowerze jest wyłączony. |
Nie znam parametrów styku stacyjki . Czy możliwe jest obciążenie takim prądem, żeby nie spalić stacyjki? |
_________________ Paweł |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Wto 18 Paź, 2016
|
|
|
Tam jest mały prąd, bo to jest +Batt, czyli popłynie tam może 2A max (2A x 60V = 120W).
Ale z powodu tego, że przetwornice mają kondensatory to się ładują skokowo i na chwilę iskrzy, aby nie wypaliło styków po 100x to fajnie jest mieć ten rezystor. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
madejp
dyrektor
Pomógł: 21 razy Dołączył: 19 Paź 2015 Posty: 417 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 18 Paź, 2016
|
|
|
Jeśli tam płynie prąd 2A, to na tym rezystorze 5R wydzieli mu się 20W. Przy tym będzie spadek napięcia o 10 V - jak na to zareaguje E-lock? (to akurat łatwo wyeliminować przesuwając rezystor za rozgałęzienie na E-lock).
Poza tym, gdy kondensatory w przetwornicy nie zostaną rozładowane, będą utrzymywały jakieś napięcie na wejściu E-lock i znowu - jak na to zareaguje E-lock.
Ja bym potraktował wyjście z tej stacyjki jako sygnałowe i wykorzystał wejście ENABLE przetwornicy, które najczęściej posiadają, przy czym trzeba pamiętać, że jest ono zanegowane. A przetwornice pozostawił na stałe podłączoną do BMS'a. Problem iskrzenia będzie wtedy tylko przy podłączaniu przetwornicy do instalacji. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Wto 18 Paź, 2016
|
|
|
ale tam nie płynie 2A, bo kto z 12V ciągnie 120W
Ale może faktycznie zmienić to na ~2R? |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
lydkamen
początkujący
Dołączył: 06 Wrz 2016 Posty: 36 Skąd: Bialystok
|
Wysłany: Śro 19 Paź, 2016
|
|
|
madejp napisał/a: | Jeśli tam płynie prąd 2A, to na tym rezystorze 5R wydzieli mu się 20W. Przy tym będzie spadek napięcia o 10 V - jak na to zareaguje E-lock? (to akurat łatwo wyeliminować przesuwając rezystor za rozgałęzienie na E-lock).
Poza tym, gdy kondensatory w przetwornicy nie zostaną rozładowane, będą utrzymywały jakieś napięcie na wejściu E-lock i znowu - jak na to zareaguje E-lock.
Ja bym potraktował wyjście z tej stacyjki jako sygnałowe i wykorzystał wejście ENABLE przetwornicy, które najczęściej posiadają, przy czym trzeba pamiętać, że jest ono zanegowane. A przetwornice pozostawił na stałe podłączoną do BMS'a. Problem iskrzenia będzie wtedy tylko przy podłączaniu przetwornicy do instalacji. |
Niestety nie mam przetwornicy w wejściem sterującym. Przetwornica weźmie max 2A. Przy 2 omach to będzie mocy wydzielanej nadal 8W, to sporo. Szkoda ,żeby się to marnowało ,szczególnie że nie korzystamy z napięcia sieciowego tylko aku. A może by tak wstawić diode 5A i problem rozwiązany,i żadnych strat i iskrzyć nie bedzie.
Przestałem gdybać i rozważać. Podłączyłem układ przetwornicy na krótko z pełnym obciążeniem. Napięcie wsteczne na wejściu przetwornicy to tylko 24V. Prąd przetwornicy wejściowy to tylko 80mA. Także darować se można diody i inne rezystory.Taki prąd nic stykom nie zrobi przez paręnaście tys załączeń. Prędzej stacyjka z kluczykiem mechanicznie się zużyją niż styki polecą. Miernik Brymen z funkcją Crest max min. Czas pomiaru 0,8ms. |
_________________ Paweł |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|