|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Ładowanie lijonów ładowarką do kwasowo-ołowiowych ? |
Autor |
Wiadomość |
Elektrotonus
prezes Łukasz R
Pomógł: 17 razy Wiek: 47 Dołączył: 17 Lip 2016 Posty: 820 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 19 Sty, 2017
|
|
|
Racja Wojtku. Zatem będzie zewn. uniwersalna przystawka monitorująca. Przyda się zawsze. Tylko może wystarczy zwykła bateria 9V ? Ten miernik z allegro będzie dobry ? Co z ciut wysokim napięciem jak na 13S ? Spadnie pod obciążeniem baterii ? |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 19 Sty, 2017
|
|
|
Oczywiście z 9V baterii będzie ten miernik dzialal, ale ja proponuję tym co mają 'zbędne' 18650 by włożyć tam takie słabsze ogniwo, które nie przyda się w rowerze. Prosty pomysł na spadek napięcia, to szeregowy rezystor 1 Ohm o mocy przynajmniej 5W umieszczony między ładowarką a WEJ mierniczka. Wyjście miernika do akumulatora.
Wtedy przy prądzie ok 3 A spadek napięcia na samym rezystorze wyniesie ok 3 V a woltomierz będzie wskazywał w przybliżeniu napięcie Twojego akumulatora. Oczywiście to rozwiązanie które pomoże w ładowaniu awaryjnym, okazjonalnym ładowarką która nie jest przeznaczona do li-ionów 13S. Czyli można to robić wyłącznie pod nadzorem, przy okazji kontrolując prąd, szczególnie w obszarze bliskim 54-54,6 V. Byłoby dobrze aby wtedy prąd nie przekraczał 0,5-1A a lepiej jeszcze mniej, aby BMS
defacto nie 'walczył' z ładowaniem zamiast rozładowywać ogniwa w pobliżu progu. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
Elektrotonus
prezes Łukasz R
Pomógł: 17 razy Wiek: 47 Dołączył: 17 Lip 2016 Posty: 820 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 19 Sty, 2017
|
|
|
OK. Tak zbudowany miernik przyda się do kontrolowania dedykowanej do lijonów też ? Czy powinna być wersja bez tego opornika 1 OHM ? |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Czw 19 Sty, 2017
|
|
|
Elektrotonus napisał/a: | ....Muszę zasilacz ten VA miernik zewn zasilaniem, czy mogę z ładowarki z lini zasilnia wentylatorka ? |
Wentylator w tych ładowarkach zmniejsza prędkość (napięcie) wraz ze zmianą obciążenia (prądu) na wyjściu. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 19 Sty, 2017
|
|
|
Elektrotonus napisał/a: | OK. Tak zbudowany miernik przyda się do kontrolowania dedykowanej do lijonów też ? Czy powinna być wersja bez tego opornika 1 OHM ? |
Jeśli będzie ładowarka dedykowana do li-ionów to opornik jest zbędny, ale mierniczek przyda się do kontroli przebiegu ładowania. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
Elektrotonus
prezes Łukasz R
Pomógł: 17 razy Wiek: 47 Dołączył: 17 Lip 2016 Posty: 820 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 17 Kwi, 2017
|
|
|
Zbudowałem sobie taką przystawkę, miernik. Zasilanie 9V. Mam już ładowarkę dedykowaną do lijon , jednak nie zaszkodzi mieć kontrolę nad procesem ładowania
|
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 03 Sie, 2017
|
|
|
Skoro pisze się, że BMS kontroluje prąd pobierany, napięcie minimalne i maksymalne, to co szkodzi dać wyższe napięcie zasilania, niż dopuszczalne dla litów w pakiecie? Wiem, bezpieczeństwo itp. bo coś może się popsuć. Ale zakładając, że nic się nie popsuje, to można ładować baterię z BMS zamiast 42V napięciem np. 46V? BMS powinien odciąć ładowanie po osiągnięciu maksimum. Dobrze myślę? |
|
|
|
|
Perszing1800
stażysta
Pomógł: 2 razy Dołączył: 24 Cze 2012 Posty: 162 Skąd: Jastrzębie-Zdrój
|
Wysłany: Czw 03 Sie, 2017
|
|
|
Jak sama nazwa wskazuje to jest zabezpieczenie przed ewentualnym przeładowaniem w skutek za wysokiego napięcia podanego z ładowarki/zasilacza.
Co nie znaczy że trzeba korzystać z niego na odzień
"To co może się nie udać, nie uda się na pewno" |
_________________ Nie popełnia błędów Ten co nic nie robi;)
http://www.ermail.pl/link...CTYlT7Aj2YTjljX |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Czw 03 Sie, 2017
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Skoro pisze się, że BMS kontroluje prąd pobierany, napięcie minimalne i maksymalne, to co szkodzi dać wyższe napięcie zasilania, niż dopuszczalne dla litów w pakiecie? Wiem, bezpieczeństwo itp. bo coś może się popsuć. Ale zakładając, że nic się nie popsuje, to można ładować baterię z BMS zamiast 42V napięciem np. 46V? BMS powinien odciąć ładowanie po osiągnięciu maksimum. Dobrze myślę? |
Niby naładujesz ale:
1. bateria nie osiągnie pełnej pojemności, a przy równoczesnym przekroczeniu optymalnego prądu, spadek pojemności będzie już bardzo duży.
2. wobec braku ładowania CV (wyrównawczego) nastąpi bardzo szybkie "rozjechanie" baterii gdyż BMS nie będzie w stanie "wyrównać" cel. Efektem będzie coraz większy "rozjazd" cel. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 03 Sie, 2017
|
|
|
zeeltom napisał/a: | ...to można ładować baterię z BMS zamiast 42V napięciem np. 46V? BMS powinien odciąć ładowanie po osiągnięciu maksimum. Dobrze myślę? |
Niestety źle myślisz. BMS odcina zasilanie przy przekroczeniu napiecia oraz obciaza, balansuje ogniwa w zakresie 4,17 - 4,25 ale o jakosci i prawidlowosci ladowania/naladowania decyduje przede wszystkim ladowarka. W opisanym przez Ciebie przypadku będzie tak ze zasilacz będzie wymuszal niemal do konca duzy prad, co oznacza ze balanser z pradem 50 mA nic nie zmieni. Czyli ogniwa będą szybko i najczesciej nierówno naladowane ale po odlaczeniu napiecie spadnie do np 4,10 V i po kilku takich próbach ogniwa beda rozbalansowane i pewnie przegrzane. Tylko właściwa ladowarka która obniza prąd ladowania juz na poziomie 4,10-4,12 V i robi to ze sporym nachyleniem, tak aby przy 4,17-4,19 V był prąd rzedu 0,3 A poprawnie naladuje pakiet. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 15 Sie, 2017
|
|
|
Mam ładowarkę do żeli z wewnętrznymi 3 potencjometrami. Ustawiłem napięcie jednym z nich równo 42V na wyjściu. I bateria naładowała się do 42V. Niestety zmiana potencjometrem spowodowała, że ładowarka nie wyłącza się, wiatraczek pracuje cały czas, ale napięcie wyjściowe jest 42V cały czas. Do czego służą pozostałe dwa potencjometry? Brak wyłączenia wiatraczka może zaszkodzić baterii? Mam jeszcze inne ładowarki do żeli, ale nie ma w nich potencjometrów, a napięcia wyjściowe są nieco poniżej 42V. Zmierzyłem napięcie na kondensatorze po przetwornicy na elektrolicie i jest ono równe napięciu wyjściowemu. Da się jakoś zwiększyć to napięcie do 42V? Czym to się reguluje? Coś przez transoptor? Skoro po transformatorku nie ma więcej, ale jakaś regulacja napięcia wyjściowego musi przecież być realizowana w jakiś sposób? |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Wto 15 Sie, 2017
|
|
|
nie mozesz podtrzymywac napiecia 42V caly czas na tej baterii bo to jej szkodzi. Musisz ustawic ladowarke tak aby sie sama wylaczala po naladowaniu. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 15 Sie, 2017
|
|
|
A czemu nie? Co jej szkodzi? Teoretycznie prąd już nie płynie, bo akumulator osiągnął napięcie maksymalne równe napięciu ładowarki. To nie jest jednoznaczne z odłączeniem ładowarki?
Oczywiście mam na myśli pozostawienie ładowarki na noc, a rano jej odłączenie. Nie mam zamiaru trzymać tego pod prądem tygodniami. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 15 Sie, 2017
|
|
|
zeeltom napisał/a: | A czemu nie? Co jej szkodzi? Teoretycznie prąd już nie płynie, bo akumulator osiągnął napięcie maksymalne równe napięciu ładowarki. i. |
Tylko w teorii, bo aku z li* nie jest monolitem czyli są segmenty słabsze i mocniejsze a nie wiemy jaki prad płynął w obszarze 41,0; 41,5; 41,7 V. Do tego balanser caly czas sciaga napiecie do 4,15 lub 4,17 V w zaleznosci od modelu a ładowarka wtedy z powrotem podaje 'jakis' prąd.
Czyli może sie okazać ze rano jest efekt odwrotny do założonego, czesc ogniw ma 4,25 a inne 4,13; 4,15. Itp |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Wto 15 Sie, 2017
|
|
|
zeeltom napisał/a: | A czemu nie? Co jej szkodzi? Teoretycznie prąd już nie płynie, bo akumulator osiągnął napięcie maksymalne równe napięciu ładowarki. To nie jest jednoznaczne z odłączeniem ładowarki?
Oczywiście mam na myśli pozostawienie ładowarki na noc, a rano jej odłączenie. Nie mam zamiaru trzymać tego pod prądem tygodniami. |
Sprawdź sobie prąd przy napięciu 42V, będziesz wiedział czy bateria Li-xxx pobiera nadal prąd czy nie. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|