|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Kawasaki ZZeRo Projekt |
Autor |
Wiadomość |
Passat_EQ
prezes
Pomógł: 15 razy Dołączył: 08 Paź 2016 Posty: 580 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Sob 03 Gru, 2016
|
|
|
Tutaj drugi stopien mocy ale tym razem odseparowany galwanicznie małymi transformatorami po stronie sterowania,
stopien mocy2.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 332 raz(y) 183,88 KB |
|
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Sob 03 Gru, 2016
|
|
|
Znalazłem zdjęcia (chyba od kolegi KrzysiekEV, jeżeli dobrze pamiętam) z dyskusji na shoutboxie jakiś czas temu, nie wiem jak zakończyły się te próby. Najlepiej by było gdyby sam autor się wypowiedział. Mam nadzieję, że mogę sobie pozwolić na udostępnienie tego tutaj:
https://drive.google.com/open?id=0B1zDi-m6shlXV291b2dyd3pRQ1U |
|
|
|
|
KrzysiekEV
stażysta KrzysiekEV
Pomógł: 14 razy Wiek: 48 Dołączył: 23 Kwi 2013 Posty: 148 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Sob 03 Gru, 2016
|
|
|
To jest foto lekko przypalonego (przez wodę) sterownika kolegi Barmal starego typu sinus.
Wy lutowałem wszystkie mosfety , wymieniłem driver IR2110 , i zmontowałem na takich mosfecikach nowy stopień mocy : IXFN230N10
Chodzi fajnie , 120A potrafi w silnik walnąć , ale teraz już coś lepszego prubuję zrobić.
Sterownik z pełnym FOC na specjalizowanym scalaku - launchpadzie testowym od TI :
W skład tego pająka wchodzi:
LaunchPad F28069M - http://www.ti.com/tool/launchxl-f28069m
Drivery mosfet - IRS2186
Pomiary prądu faz silnika - ACS711KLCTR-25AB-T
I mostek testowo na IRFZ44
Zamiast bawić się w pająki można dokupić gotowy stopień mocy : http://www.ti.com/tool/BO...h-EN-Everything
Ale i tak za mały prąd , napięcie do mocnego EV.
Całe oprogramowanie i kody źródłowe za darmo po rejestracji ( MotorWare i Code Composer Studio).
Samouczki - Laby na Youtube : https://www.youtube.com/r...query=instaspin
Instaspin FOC jest głównie bez czujnikowy ale w MotorWare 17 dodali niedawno halotrony do cięzkiego startu od zera.
Przez USB się całość programuje , debuguje .
Czas pożegnać archaiczne 6-step BLDC
Ale nie śmiećmy koledze w temacie.
Update:
Ten procesorek tez obsługuję silniki klatkowe zwarte ACIM , sprawdze przy okazji czy 380V na 60V ruszy.
foc-prototyp.JPG
|
Pobierz Plik ściągnięto 372 raz(y) 616,39 KB |
mosfety 230A 100V-.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 317 raz(y) 491,46 KB |
|
Ostatnio zmieniony przez KrzysiekEV Nie 04 Gru, 2016, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Passat_EQ
prezes
Pomógł: 15 razy Dołączył: 08 Paź 2016 Posty: 580 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Nie 04 Gru, 2016
|
|
|
Bardzo ciekawe te IXFN230N10 - pierwszy raz takie widze. W jakiej cenie realnie mozna je kupic ?
Mają troche małe napięcie pracy i gigantyczna pojemnosc bramki.
Przy tych 100V to chyba nie bardzo nadaje sie do duzych projektów ?
Z takich najnowszych impulsowych stopni mocy jakie miałem w rekach podpatrzyłem tranzystory IRFP4768 (20zł w soltronik) 250V VDS, 500w moc strat, pojemnosc niestety podobna, prąd prawie 100A |
|
|
|
|
KrzysiekEV
stażysta KrzysiekEV
Pomógł: 14 razy Wiek: 48 Dołączył: 23 Kwi 2013 Posty: 148 Skąd: Częstochowa
|
Wysłany: Nie 04 Gru, 2016
|
|
|
Nie pamiętam dokładnie , z alle brałem chyba po 65 zł/sztuka te 230N10 , nowe chyba 130 zł gdzieś były.
Mam też grubszy kaliber http://fusiblesysemicondu...et/M313B010.pdf
400A ale też marne 100V . 123 zł/szt .Wielkie klocki , ciężko w obudowę do roweru by było upchać.
Jakieś 3 godz. temu znowu przy teście przebiłem biedne 2szt. IRFZ44N , FOC przy hamowaniu strasznie podbija odzyskiem napięcie i z 35V walneło do ponad 50V na zasialczu.
Musze testową bateryjke 36V zmontować do testowania i oscyloskopem popatrzeć ile nawala przepięciami w mosfety. |
|
|
|
|
Passat_EQ
prezes
Pomógł: 15 razy Dołączył: 08 Paź 2016 Posty: 580 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Nie 04 Gru, 2016
|
|
|
Chyba nie warto do roweru isc w pojedynczy taki tranzystor.
Do 100V jest duzo różnych czesci, ktore maja niewiele gorsze prądy, za to łatwiej je wysterowac i maja mniejszy czas narostu i opadania impulsu, no i są duzo tańsze (pare zł). Jedynie co to trzeba ich dac wiecej niz jeden. Rds ON zasadniczo nie jest az tak istotny w momencie gdy nie dopilnujemy sterowania bramki co ma 10nF
Ja tutaj podrzucałem pomysły na elementy czynne bardziej dla projektu Volttana pod zasilanie 200V. |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Nie 04 Gru, 2016
|
|
|
W sumie to zauważyłem jeden mały problem.Wszystko spoko z takim przerabianiem kontrolera dopóki chcemy sterować silnikiem bldc ale np. w Tesli jest jakiś typ silnika AC i tam sterowanie już jest inne, potrzebny był by dawca do takiego silnika. A bldc na duże (>20kw) moce będzie bardzo drogi i pewnie równie ciężki (dlatego Tesla na swojej stronie pisze, że takiego nie używają).
Przypomniał mi się jeden projekt z instructables:
http://www.instructables....r-Electric-Car/
Sterownik foc dla silników AC(!), co ciekawe ma 200kW. Wszystko open source (hardweare/softweare), wie ktoś czy coś takiego gdzieś u nas powstało? Może to jest opcja do rozwiązania tych problemów |
|
|
|
|
volttan
początkujący
Dołączył: 05 Wrz 2016 Posty: 22 Skąd: Sokołów Podlaski
|
Wysłany: Wto 03 Sty, 2017
|
|
|
Witajcie,
Mechano zastanawiałem się nad tym rozwiązaniem. W ich sklepie mają gotową i uruchomioną płytę do tego sterownika. Pisałem do Paula jakiś czas temu, miał mi skompilować program z paroma zmianami, na razie czekam z powodu braku czasu z jego strony.
Krzysiek EV: Jestem żywo zainteresowany twoim pomysłem, chętnie bym przetestował rozwiązanie TI. Liczę na twoją pomoc
Tym czasem próbuje uruchomić Lebowskiego
https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=30&t=36602&hilit=lebowski&start=1500
Musze zaprojektować i zamówić płytkę pod jego chip, zbudowałem na płycie uniwersalnej i testuje, działa ale mój mały testowy silnik ma problemy ze startem pod obciążeniem. Bardzo szarpie.
Wczoraj rozebrałem inwerter boscha invocon2.3 nam zamiar wykorzystać z niego mostek IGBT razem z driverami i przetwornikami pomiaru prądu, bardzo ciekawe rozwiązanie drivery zapewniają galwaniczną izolację stopnia kocowanego, są tez przetwornicę +15V, -8V. Za parę dni rozrysuję układ sterujący i będę próbował go uruchomić.
zasilanie 450V max prąd fazowy 400A moc z jaką możne pracować to ponad 80kw
Krzysiek EV daj znać jak znajdziesz trochę czasu.
IMG_5654.JPG
|
Pobierz Plik ściągnięto 267 raz(y) 53,49 KB |
IMG_5653.JPG
|
Pobierz Plik ściągnięto 303 raz(y) 54,05 KB |
IMG_5624.JPG
|
Pobierz Plik ściągnięto 290 raz(y) 94,75 KB |
|
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Śro 04 Sty, 2017
|
|
|
volttan,
O jaki sklep chodzi? Nic takiego nie widziałem. |
|
|
|
|
volttan
początkujący
Dołączył: 05 Wrz 2016 Posty: 22 Skąd: Sokołów Podlaski
|
|
|
|
|
volttan
początkujący
Dołączył: 05 Wrz 2016 Posty: 22 Skąd: Sokołów Podlaski
|
Wysłany: Czw 20 Kwi, 2017 pierwsza jazda
|
|
|
Sterownik prawie gotów pierwsza jazda
Jest mały problem ze startem, trzeba mu lekko pomóc
Zapraszam na film.
Film |
|
|
|
|
radasss
dyrektor Radosław
Pomógł: 7 razy Wiek: 55 Dołączył: 18 Lis 2007 Posty: 413 Skąd: Luboń/k.Poznania
|
Wysłany: Czw 20 Kwi, 2017
|
|
|
No i bardzo ładnie. Jaką maksymalną moc uzyskałeś z obecnej konfiguracji ? |
_________________ warsztatmotocykli.pl |
|
|
|
|
volttan
początkujący
Dołączył: 05 Wrz 2016 Posty: 22 Skąd: Sokołów Podlaski
|
Wysłany: Pią 21 Kwi, 2017
|
|
|
Trudno powiedzieć bo nie mam czym zmierzyć, przydał by się teraz jakiś watomierz najlepiej z pomiarem baterii i innych parametrów taki komputer pokładowy /wyświetlacz.
Może coś polecicie, tylko ze rowerowe nie za bardzo się nadają ze względu na napięcie.
Teraz jest zainstalowana konfiguracja 42s2p ale zamierzam przełączyć na 84S.
Zarazie miałem ustawiony prąd fazowy na 100A docelowa ma być 400A
Nie próbowałem więcej bo jeszcze nie podłączyłem chłodzenia, może dziś się uda czekam na pompę obiegową |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Pią 21 Kwi, 2017
|
|
|
CA powinien dac rade. Ludzie je nawet w samochodach elektrycznych montuja |
|
|
|
|
volttan
początkujący
Dołączył: 05 Wrz 2016 Posty: 22 Skąd: Sokołów Podlaski
|
Wysłany: Pią 21 Kwi, 2017
|
|
|
qaz33 napisał/a: | CA powinien dac rade. Ludzie je nawet w samochodach elektrycznych montuja |
CA ?? a cóż to? |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|