|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Yamaha XPC26 przeróbka na 36v , zewnętrzny sterownik i liion |
Autor |
Wiadomość |
Kajman
prezes
Pomógł: 2 razy Dołączył: 18 Kwi 2017 Posty: 719 Skąd: Bdg
|
Wysłany: Śro 26 Kwi, 2017 Yamaha XPC26 przeróbka na 36v , zewnętrzny sterownik i liion
|
|
|
Witam,
Poczaiłem się chwilę żeby coś żonie zrobić, natchniony optymistycznymi relacjami Pykacza z forum na temat jego przeróbki leciwej Yamahy XPC26 postanowiłem pójść w jego ślady. Wybór padł na yamahę, ponieważ to tani już w zakupie, uważany za granicą za pancerny rower elektryczny z silnikiem centralnym, gdzie można sobie przełożenia zmieniać z rączki. Oryginalnie 240 czy 250W szczotkowy motor na 24v z akumulatorem NiCD 5000mAh. Udało mi się upolować taką yamahę za bdb kasę w idealnym stanie, jeszcze oryginalne, nie zjechane opony, zębatki jak nowe, generalnie stan cudo, tyle że daleko na wsi i tylko odbiór osobisty. Zdarzyło się że ojciec jechał tamtędy i odebrał mi rower. Oczywiści aku słabe, ale obstawiam że jakbym je kilka razy przecyklował z reflexem to by też wstało (pewnie z ciekawości jeszcze to zrobię). Z ciekawości przejechałem się z PAS i ja i moja żona, oboje uznaliśmy że nam to nie do końca odpowiada.
Plan był prosty, ujęty w temacie postu. Wczoraj przyszedł do mnie rower oraz sterownik z manetkami, więc zabrałem się do roboty.
Oto pacjent przed operacją:
Żeby nie tachać narzędzi co chwilę, przetransportowałem rower do domu i do dzieła. Osłony plastikowe zeszły moment, królowa została naga
Stan rzeczywiście na moje igiełka:
Szybkie rozeznanie w kablach, tutaj mamy kabelek od oryginalnego włącznika (2 pierwsze od góry) oraz trzy następne to wskaźnik ledowy naładowania akumulatora, który był sterowany przez oryginalny sterownik i już działać nie będzie:
Kabelki od silnika i aku łatwo namierzone, oryginalny sterownik też:
Resztę kabli odpinam i tyle, są zbędne. Jest tam PAS, termistor z akumulatora i jeszcze jakieś cuda.
Sterownik był ładnie zabezpieczony przed wodą, więc i mój od razu zabezpieczyłem na wszelki wypadek. Swoją droga strasznie duża skrzynka na taki mały sterowniczek. Na szczęście, ale to za chwilę. Najpierw warstwa MgChem:
Efekt:
Teraz przymiarka czy sterownik wchodzi w miejsce oryginalnego:
Chwila pracy dremelem i wchodzi
Nawet ori osłona pasuje po lekkim szlifie:
Jako że dmuchamy na zimne, kładę drugie zabezpieczenie przed wodą, tym razem silikon Elastil E41:
Kabelki od magmowego chińskiego sterownika są za krótkie, więc obcinam przy sterowniku yamahy i lutuję do kabli ze sterownika. Swoją drogą fajnie, że po 20 latach wciąż są takie same złączki w rowerze jak i nowym sterowniku. Szkoda że za krótkie
Kabelki zrobione, zaizolowane, pierwsze podłączenie na akumulatorach z modeli i tadam! Rower żyje. W międzyczasie sprawdzam już ogniwa Boston Power Swing 5300 które wybrać do pakietu:
To był pierwszy wieczór, wczorajszy. Dziś ruszam dalej z robotą |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
|
|
|
|
Kajman
prezes
Pomógł: 2 razy Dołączył: 18 Kwi 2017 Posty: 719 Skąd: Bdg
|
Wysłany: Śro 26 Kwi, 2017
|
|
|
A dziękuję, poszło dziś w miarę dobrze
Najpierw wydłubałem oryginalny akumulator 24v NiCd, po wstępnym sprawdzeniu na ładowarce wyszedł dobrze, poprawię jego kondycję na specjalnych programach do tego przeznaczonych i jeszcze komuś posłuży w rowerze lub skuterze podwodnym Ponoć są tam bdb ogniwa Sanyo.
Co ciekawe ładowanie 3.5h miało trwać i posiadał w środku czujnik temperatury podpięty do ładowarki i do oryginalnego sterownika.
Na wadze nienajgorzej, ale to wciąż 5000mAh 24v:
Dla odmiany 36v i 10600mAh:
No i do dzieła, musiałem być dość płaski w łączeniach bo miejsca nie za wiele góra dół, zwłaszcza na jednym końcu oryginalnej obudowy jest ciaśniej.
Żeby nie rozbierać oryginalnych ładnych pakietów 4s1p musiałem troszkę pobawić się z ich ustawieniem względem siebie, przerobić łączniczki którymi się te plastiki spinają i pomyśleć dobrze nad połączeniami elektrycznymi. 8S2P od spodu wyszło cudownie prosto:
Komplecik 10s2p właśnie złożony, prawa strona miała ciaśniej więc kabelki musiałem pospłaszczać przed lutowaniem Tu już tak prosto nie było
I w końcu w obudowie:
Fajnie weszło Akuratnie, jest miejsce na BMS, muszę jeszcze dorobić inną wtyczkę ładowarki. Zamówiłem na szybko 3A z Magmy, mam nadzieję że nie zabije mi ogniw, może ktoś wie jak ona ładuje, czy pełne cc-cv czy tylko cc?
Założyłem manetki z Magmy, szału nie robią, ale działają Muszę wykombinować jakiś wskaźnik naładowania/ile zostało w akumulatorze dla żony, wiecie gdzie takie coś kupić? Może po prostu voltomierz, najlepiej jeszcze z temperaturą to bym pod silnik też podłączył Najdłużej bawiłem się z założeniem plastików, trochę ciaśniej się zrobiło bo nie obcinałem starych wtyczek (a w sumie trza było). Ale udało się wszystko złożyć, zamknąć i jest jak oryginał! Fajnie wykończony jest ten rower, przemyślany bardzo i bardzo dobrze wykonany. Jedynie tylna dolna osłona jest na trytytkę, bo jej mocowanie było w steroniku oryginalnym, którego już nie ma Przy okazji dorobię blaszkę, nagwintuję i będzie. Tak samo radiator od nowego sterowniczka przykręcę do ramy, niech ma duży radiator
Ładowarka ma być jutro, BMS pojutrze. I wtedy finito elektryko Aaaale, brak ładowarki nie przeszkadza w testach
https://vimeo.com/214877828/edb534a422?utm_source=email&utm_medium=vimeo-cliptranscode-201504&utm_campaign=29220
Żona zachwycona, trochę się boi, silnik od dołu mocno ciągnie, widziałem jak jej łapki napinało Nie ma jeszcze wyczucia. I biegi są trochę poza nią Na filmie jedzie na 2 biegu z 4, więc duży luz. Na 1 rower jedzie 25/h zgodnie z oczekiwaniami. To już by wystarczyło, ale mamy nawet więcej Żona dla zdrowia dopedałowuje, więc zasięg będzie spory. I manetka jej leży dużo bardziej niż PAS co ciekawe, tak jak i mi z resztą Przy okazji testy vmax, ale niech się naumie tym jezdzić Dużo radości z takiego rowerku Polecam wszystkim. Całość operacji zamknęła się w 1000zł, uważam że bdb wynik. A jeszcze mam na sprzedaż oryginalną ładowarkę, sterownik i akumulatory, coś się odzyska |
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Śro 26 Kwi, 2017
|
|
|
Kajman napisał/a: | ....... Zamówiłem na szybko 3A z Magmy, mam nadzieję że nie zabije mi ogniw, może ktoś wie jak ona ładuje, czy pełne cc-cv czy tylko cc? .... |
Nie zabije. Ładuje "klasycznie" CC/CV. Przy twojej pojemności ładowanie CC będzie zapewne do 41 - 41.5V, przez ~2godz. Następnie nastąpi spadek prądu CV. Po osiągnięciu ~1A (~1godz) zapali się zielona dioda, lecz spadek prądu CV będzie trwał nadal nawet poniżej 0.01A (dalsze 4godz). Końcowe napięcia w ładowarkach Magmy bywają różne (41.75 - 41.9) lecz mieszczą się w granicach tolerancji dla LI-Ionów. |
|
|
|
|
Kajman
prezes
Pomógł: 2 razy Dołączył: 18 Kwi 2017 Posty: 719 Skąd: Bdg
|
Wysłany: Śro 26 Kwi, 2017
|
|
|
E no to fajnie, takie długie wyciszanie to ogniwa akurat lubią. Taką ładowarkę do włożenia w gniazdko to żona sobie ogarnie sama i w razie potrzeby w piwnicy albo w pracy się doładuje. Szukałem mocniejszej, bo ogniwa można spokojnie 7.4A ładować bez degradacji, ale z drugiej strony, po co się spieszyć, skoro będzie musiała albo w pracy albo w domu i tak swoje odsiedzieć A ni znalazłem żadnej w normalnych pieniądzach Poza tym dziś pedałowała bez wspomagania i też była zadowolona, więc jak co to sobie do domu dojedzie Dopiero jak na mostek wpychała to troszkę ciężko jej było
Kusi mnie żeby samemu spróbować pojechać, ale to będzie hardcore test 120+, poza tym to malutka dameczka jest i mi kierownica kolana obija |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 27 Kwi, 2017
|
|
|
Po Twojej publikacji zdrożeja używane/uszkodzone Yamahy
Brawo, |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
Ostatnio zmieniony przez WojtekErnest Czw 27 Kwi, 2017, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 27 Kwi, 2017
|
|
|
Ja rozumiem, że spać nie mogę, bo mam pewne sprawy związane ze zlotem, ale TY?
|
|
|
|
|
tkoko
prezes
Pomógł: 19 razy Dołączył: 26 Lut 2015 Posty: 684 Skąd: Czechowice-Dz
|
Wysłany: Czw 27 Kwi, 2017
|
|
|
Kajman napisał/a: | ...Kusi mnie żeby samemu spróbować pojechać, ale to będzie hardcore test 120+, poza tym to malutka dameczka jest i mi kierownica kolana obija |
Pojedziesz spokojnie po płaskim nawet bez pedałowania . Większym problemem od mocy silnika jest pojemność i moc baterii bo to wpływa na zasięg i prędkość. |
|
|
|
|
Mav
początkujący
Wiek: 46 Dołączył: 04 Sty 2017 Posty: 33 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Czw 27 Kwi, 2017
|
|
|
Kajman, na wskaźnik rozładowania coś takiego Ci starczy - i jeszcze normalne gripy założysz.
http://pokazywarka.pl/8ho0di/ |
|
|
|
|
Kajman
prezes
Pomógł: 2 razy Dołączył: 18 Kwi 2017 Posty: 719 Skąd: Bdg
|
Wysłany: Czw 27 Kwi, 2017
|
|
|
Brzydki ten wskaźnik, coś ładniejszego muszę znaleźć
Ogniwa zniosą, mają ciągły 26A na papierze, 20 na pewno w życiu przyjmą. 10.6Ah styknie pewnie na jakieś 15-20km pod moja osoba Muszę to kiedyś sprawdzić na uboczu
Dziś był test, do sklepu rowerowego trza było dojechać żeby ocenili czy da się wsadzić szersze opony, okazało się że są w mało spotykanym standardzie ERTRO w rozmiarze 37-590, ale 40 powinno wejsc, musze poszukać takowych w tym dziwnym standardzie i kupić coś na zapas.
Aaale do sklepu trza było dojechać Więc siodełko w górę poza kreskę MAX I dawaj 191cm i grube 120+kg na dameczkę z ramą 48 Musiało to fajne wyglądać minimalna prędkość jazdy na silniku to ok. 10-11km/h, v-max na 1 biegu 22-24, na drugim o dziwo niewiele więcej 27, na trzecim po nierównym chodniku to było 32km/h i juz się 4 nie odważyłem wrzucić Silnik letni Więc fajnie, to jedzie, strome górki idą, pod koniec pomagałem pedałami ciut bardziej ze strachu o zębatki i sterownik niż o motor i ogniwa |
|
|
|
|
Pykacz
szef
Pomógł: 16 razy Dołączył: 03 Lip 2012 Posty: 1561
|
Wysłany: Pią 28 Kwi, 2017
|
|
|
Widzę że skończyłeś . Cieszę się bo to już oficjalnie 2 Sparta , Yamacha przewoltowana na 10s Li-ion. Jak Tobie już pisałem w korespondencji na PW przy tym napięciu i prądzie max 25 A nasza domowa Sparta działa już ze 4 lata albo więcej i to działa całkowicie bez obsługowo czyli 4 lata temu poskładana i już więcej nigdzie nie zaglądane (nawet cały czas fabryczne szczotki są ) . Do tego "od nowości" aku bez BMSa ładowane modelarskimi ładowarkami .Będziesz zadowolony . |
|
|
|
|
Kajman
prezes
Pomógł: 2 razy Dołączył: 18 Kwi 2017 Posty: 719 Skąd: Bdg
|
Wysłany: Pią 28 Kwi, 2017
|
|
|
Jesteś jedyną osobą, na którą natrafiłem (szukając w całym internecie) z doświadczeniem w temacie, natchnąłeś i zadziałałem i jestem bardzo zadowolony, nie ma chyba tańszego sposobu na mida, a jedzie to bardzo fajnie. Szkoda że nie ma większych ram, bo bym sobie i ojcu też coś takiego sprawił, petarda, bardzo dziękuję za pomoc
Dziś dostałem 40A BMS (biere z zapasem bo kto wie co przyszłości do łba strzeli), właśnie schnie po zabezpieczeniu przed wodą, zamontuję go zaraz. Nowe gniazdo ładowarki (okrągłe na 3 bolce) wcisnąłem w miejsce oryginalnego, jedynie puste przestrzenie uzupełnię ciepłym glutem bo już nie chce mi się rzeźbić za wiele jakiś estetycznych płytek dookoła
Zdecydowałem się na BMS i ładowarkę z Magmy aby uprościć operację tak, żeby żona sama sobie radziła i nic nie popsuła, z ładowarką modelarską (droższy wariant) lub dwiema (wbrew pozorom tańszy) nie byłbym taki pewny że nic nie zewrze, źle podłączy Bo kobity są zdolne A tak będzie miała ładowarkę jedną w pracy, drugą w piwnicy i pełnia szczęścia Ja co jakiś czas wezmę pakiet na swoją ładowarkę i sprawdzę czy wszystko w porządku, rezystancję każdej z cel sobie zmierzę przy ładowaniu-rozładowaniu i dalej wio W razie czego 10 zapasowych cel leży i czeka
Kurde ja chcę kolejny rower do modzenia! |
|
|
|
|
zigpriv
początkujący
Dołączył: 14 Paź 2017 Posty: 5 Skąd: minsk
|
Wysłany: Sob 14 Paź, 2017
|
|
|
Witam, od kilku lat używam Sparty Pharos. Faktycznie za fajne pieniądze ją kupiłem. Baterie NiMh ladowalem stacją Bosch która miała rozpoznawac typ ogniw ale jednego niefortunnego dnia podłączyłem ładowarkę 24v do żelowych i ugotowałem oryginalne sizeD ogniwka. Po tym wypadku wrzuciłem w lekko zdeformowaną temperaturowo obudowę 6S6P z BMS 20A.
Niestety sterownik chyba te 25,2V z Li-ion ma za mało bo wskaźnik sygnalizuje niski poziom U. Zastanawiam się czy przeróbka na 7S5P nie rozwali tego sterownika? W sumie to tylko 29,6V mu zapodam a z NiMh miał 20x1,43V.
Czy ten stary sterownik masz jeszcze do sprzedania? |
_________________ Zig |
|
|
|
|
Kajman
prezes
Pomógł: 2 razy Dołączył: 18 Kwi 2017 Posty: 719 Skąd: Bdg
|
Wysłany: Sob 14 Paź, 2017
|
|
|
Sterowik sprzedał się dość szybko. Mam jeszcze pakiet NiCd w idealnym stanie jak co. A generalnie możesz tam spokojnie zapodać 7S, nawet 8 prawdopodobnie by poszło, zobacz na jakim napięciu kończyło się ładowanie NiCd:
Oczywiście możesz miec inny sterownik, więc ostrożnie, mój tak wyglądał:
|
|
|
|
|
zigpriv
początkujący
Dołączył: 14 Paź 2017 Posty: 5 Skąd: minsk
|
Wysłany: Sob 14 Paź, 2017
|
|
|
Dzięki za odp.
Z tym 8s to chyba byłabym przesada bo w zadajniku jest sygnalizacja poziomu U
Wiec chyba max 7s co by w przybliżeniu dobrze swiecilo/ migalo.
A wracając do controllera: Czy ten twoj ropoznaje czy li-ion czy NiCd ma na wejściu?
I czy przełącznik w kierownicy realizuje jakoś ECCO funkcję (half power) ?
I już ostatnie: Halla bez problemu do tego sterownika podpiales?
Z góry wielkie dzięki. |
_________________ Zig |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|