|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Mój pierwszy EV-rower 250W |
Autor |
Wiadomość |
nanab
kierownik Elektronik
Pomógł: 5 razy Wiek: 32 Dołączył: 26 Lip 2011 Posty: 351 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Pią 09 Wrz, 2011 Mój pierwszy EV-rower 250W
|
|
|
Właśnie odbyłem pierwszą prawdziwą jazdę moim e-rowerem. Jego budowa trwała od dość dawna(ponad rok), w międzyczasie zdążyłem zrezygnować z jednej praktycznie gotowej koncepcji i zacząć wszystko prawie że od nowa. Na dzień dzisiejszy rower jeździ, ale nie jest w 100% gotowy. Jestem w trakcje robienia instalacji elektrycznej-migacze, światła itd i komputera pokładowego-pomiar prędkości, odległości, BMS, i może coś jeszcze.
Aktualne wyposażenie:
- silnik BLDC 250W 24V na koło tylne z maxev.pl + sterownik z tego samego sklepu
- bateria li-ion 6S15P z ogniw laptopowych 17670 Panasonic(leżaki magazynowe) 21,6V 18,75Ah
- ładowarka accucell-6 50W
- licznik rowerowy z tesco
Zacznę od platformy:
Rower zbudowałem z części pozyskanych z dwóch dawców:
- jeden typowy supermarketowiec - dwa koła, widelec, kierownica, siodełko, przedni hamulec
- drugi kupiony kiedyś we Francji za 10 ojro oddał ramę, suport i opony
Reszta sprzętu firmy shi(t)mano tj. obie przerzutki, łańcuch, tylny hamulec, wolnobieg, korba, klamkomanetki, pancerze, linki zakupiłem na allegro pozbywając się niecałych 200zł. Po złożeniu wszystkiego w całość powstał dość solidny, lekki i przyjemny rowerek.
Bateria:
Zbudowałem ją z 10szt baterii laptopowych toshiba kupionych na allegro za 15zł sztuka.
To było dość ryzykowne, ale opłaciło się-za 150zł mam bateryjkę która waży 3,5kg a wystarcza na ponad 40km jazdy w różnych warunkach. Jest zbudowana w konfiguracji 6S15P.
Jak by ktoś był ciekaw tu jest datasheet tych ogniw:
http://www.volny.cz/skocd...ncgr17670hc.pdf
Pierwszy koncept:
Pierwsza wersja miała być napędzana szczotkowym silnikiem 350W kupionym na allegro, niestety konieczne było dorobienie przekładni. Z dostępnych części rowerowych stworzyłem jednokierunkową przekładnie łańcuchową z możliwością zmiany przełożenia(nie w czasie jazdy).
Wszystko szło doskonale do momentu pierwszych prób. Okazało się, że moja przekładnia ma szereg wad, głównie duże opory, hałas i problem ze spadaniem łańcucha z pomiędzy wałka silnika a wałka pośredniego. Projekt zarzuciłem kiedy dowiedziałem się o możliwości kupienia silnika do zaplecenia w cenie poniżej 1000zł.
Zanabyłem zestaw 250W 24V silnik BLDC z kołem+sterownik ze sklepu maxev i zamontowałem w rowerze. Ze sterownikiem nie było problemów-po dorobieniu mocowania przykręciłem go do bagażnika. W trakcie montażu silnika niestety poleciało trochę mięcha i wzbogaciłem się o parę siwych włosów-silnik był za szeroki, o jego oś za gruba. Koło nie dało się zamontować prosto-zobaczyłem to dopiero przy regulacji hamulca. Musiałem popracować nad ramą szlifierką. Po paru godzinach nerwów w końcu udało mi się prosto zamontować koło.
Skróciłem i polutowałem kable(przekrój tych od zasilania silnika woła o pomstę do nieba), ułożyłem i przytwierdziłem do ramy. Zalutowałem porządniejsze konektory, naładowałem i zbalansowałem bateryjkę. W drogę!
Dziś odbyła się pierwsza jazda na tym silniku, od razu sprawdziłem zasięg na jednym ładowaniu.
Więc jadę...
1km. zatrzymuje się, kontroluję temperaturę- silnik, bateria zimne, regulator lekko ciepły.
10km - ponowna kontrola- regulator ciepły, silnik i bateria minimalnie ciepłe.
20km - nadgarstki i tyłek zaczynają boleć, chwila na rozprostowanie kości, kontrola-wszystko ciepłe. Tylny hamulec odmawia posłuszeństwa, mam jeszcze przedni, więc jadę dalej...
30km - nadgarstki obolałe, ale pewnie końcówka baterii więc jadę dalej... Luzuje się kierownica, sznurówka wkręca mi się w łańcuch.
40km - nieźle, muszę wytrzymać-może dam radę dobić do okrągłych 50km
45km - niestety, koniec prądu
Moc nie jest ogromna, ale to miłe uczucie kiedy rower sam przyspiesza bez pedałowania. Prędkość max po płaskim to ok 26km/h, przyspieszenie do niej to kilka sekund. Sądzę, że gdyby podłączyć baterię 7S albo 8S spokojnie przekroczył by 30km/h. Co ciekawe Nawet ze stromej górki nie rozpędził się ponad 28km/h- zachowywał się jak by osiągnął swoje max obroty i nawet mimo zapasu mocy i jazdy z górki nie potrafił się kręcić szybciej. Myślałem, że to wina spiętej zworki ograniczenia prędkości, ale zworka jest rozpięta.
Gość w samochodzie, którego wyprzedziłem bez pedałowania miał fajną minę
Kwestia zasięgu nie jest jeszcze zamknięta- dopiero teraz zauważyłem, że naładowałem baterię programem li-io czyli do 4,1V/ ogniwo, a w datasheecie podają napięcie końcowe ładowania 4,2V. Chyba jednak przekroczę 50km
Rozładował mi się aparat, zdjęcia i ciąg dalszy jutro.
Edit: dodałem opis baterii |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Sob 10 Wrz, 2011
|
|
|
Super rozwiązanie napędu ale ta poprzednia konstrukcja była skomplikowana przez co fajniejsza... Gdybym ja miał dostęp do takich cel jak ty...
u mnie również powstaje rowerek o podobnej do Twojej konstrukcji tylko że ja będę miał przekładnię jednostopniową na łańcuchu od Pocket-Bike. Masakrycznie dużo musiałem się nakombinować żeby to rozwiązać i mam nadzieję że jutro uda mi się odpalić poraz pierwszy mój sprzęt - wykombinowałem że najfajnieszym schowankiem dla sterownika będzie sakwa w ramie lub pod siodełkiem - w tym celu okazyjnie po 3,74zł sztuka kupiłem w markecie takowe. |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
mar56
dyrektor
Pomógł: 4 razy Wiek: 67 Dołączył: 15 Lut 2011 Posty: 443 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Sob 10 Wrz, 2011
|
|
|
Na 24V zasadniczo powinno być 8S ale wtedy do ładowania musiałbyś użyć turnigy8s 2 razy droższej ale lepszej bo szybciej byś naładował(150W).
Z tego powodu też może Ci wcześniej odcinać sterownik z powodu zbyt niskiego napiecia pomimo jeszcze nierozladowanych baterii. |
_________________ zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany... |
|
|
|
|
tomasz_kombi
prezes amator
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 810 Skąd: Zagłębie
|
Wysłany: Sob 10 Wrz, 2011
|
|
|
Nostusek napisał/a: | Gdybym ja miał dostęp do takich cel jak ty... | Jeśli nie ma ich już na allegro to mogę odstąpić swoje |
|
|
|
|
nanab
kierownik Elektronik
Pomógł: 5 razy Wiek: 32 Dołączył: 26 Lip 2011 Posty: 351 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Sob 10 Wrz, 2011
|
|
|
Nostusek napisał/a: | wykombinowałem że najfajnieszym schowankiem dla sterownika będzie sakwa w ramie lub pod siodełkiem |
Ja jestem zdania, że wszystko warte więcej niż 10zł powinno być porządnie przykręcone-amatorów cudzej własności nie brakuje niestety.
mar56 napisał/a: | Z tego powodu też może Ci wcześniej odcinać sterownik z powodu zbyt niskiego napiecia pomimo jeszcze nierozladowanych baterii. |
Nie jestem pewien, ale sterownik jest chyba zbudowany do baterii żelowych, więc odcina przy 18V. 18V/6cell=3V/celę czyli ideał dla 6S Dla 8S trzeba by pokombinować ze sterownikiem żeby odcinał nieco(6V) wcześniej i żeby nie zepsuł baterii głębokim rozładowywaniem.
Parę fotek:
Musze jeszcze popracować nad bateryjką-skorygować pojemności poszczególnych sekcji. Wczoraj po tym jak wróciłem do domu(ostatnie 2km pedałując, bo nie było już prądu) na jednej sekcji napięcie przysiadło niebezpiecznie mocno. 4 sekcje miały prawie identyczne napięcia 3,5V, jedna 3,7V i najsłabsza 2,5V. Do tej ostatniej będę musiał dołączyć jeszcze jedno ogniwo odpowiedniej pojemności. Po tym zabiegu i po doładowaniu do 4,2V Na 100% przekroczę 50km. |
|
|
|
|
mar56
dyrektor
Pomógł: 4 razy Wiek: 67 Dołączył: 15 Lut 2011 Posty: 443 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Sob 10 Wrz, 2011
|
|
|
Nie czegos takiego jak sterownik dedykowany do aku żelowych sprawdz napięcia odciecia w specyfikacji lub w czasie jazdy voltomierzem.
Mam podobny silnik tyle że 350W i na sterowniku jak byk napisane :undervoltage 20V czyli 2,5V na celę do tyle spokojnie można rozładować LiFePO4 które mam w zestawie 8S. |
_________________ zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany... |
|
|
|
|
nanab
kierownik Elektronik
Pomógł: 5 razy Wiek: 32 Dołączył: 26 Lip 2011 Posty: 351 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Sob 10 Wrz, 2011
|
|
|
Przejęzyczyłem się Miałem na myśli aku Pb 2V. Teraz nie chce mi się jeździć z miernikiem przyklejonym taśmą do ramy, sprawdzę, jak będę miał gotowy komputer. Jednak pamiętam, ze na drugim sterowniku(szczotkowy 350W 24V) odcięcie było nastawione na 18V.
Edit:
No tak, Ty masz Li-Fe, ja piszę o li-Po/Li-Io. Li-Fe mogą być rozładowywane nawet do 2V/celę, dla li-po albo li-io 2,75V to absolutne minimum. |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Sob 10 Wrz, 2011
|
|
|
tomasz_kombi napisał/a: | Jeśli nie ma ich już na allegro to mogę odstąpić swoje |
Wiele cenisz? bo mozliwe że za jakiś czas pomyślę o innych bateriach. nanab napisał/a: | Nostusek napisał/a:
wykombinowałem że najfajnieszym schowankiem dla sterownika będzie sakwa w ramie lub pod siodełkiem
Ja jestem zdania, że wszystko warte więcej niż 10zł powinno być porządnie przykręcone-amatorów cudzej własności nie brakuje niestety.
|
nie zawiną mi tego - o to się nie bój - prędzej cały rower gwizdną niż by się ktoś łaszczył na sterownik. W tym celu również przewierciłem ścianę ( fundament niemalże) w piwnicy do sąsiadki i wsadziłem potężny hak i na noc rowerek spinam łańcuchem by go nie wynieśli A wewnątrz mojej piwnicy wisi czujka ruchu i syrena alarmowa z powiadomieniem do mieszkania w razie wtargnięcia kogokolwiek... Póki co się nie przydało jeszcze i oby się nie przydało.... |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
tomasz_kombi
prezes amator
Pomógł: 14 razy Dołączył: 05 Lis 2009 Posty: 810 Skąd: Zagłębie
|
Wysłany: Nie 11 Wrz, 2011
|
|
|
Nostusek napisał/a: | Wiele cenisz? bo mozliwe że za jakiś czas pomyślę o innych bateriach. | Po tyle co kupowałem (kol. nanab zresztą też) czyli po 15zł za baterię (czyli wychodzi 1,66zł za ogniwo).
To znaczy baterie są już nieco wybebeszone (odejdzie nieco roboty ) ale w każdej siedzi po 9 cel (tak jak na jednym zdjęciu powyżej).
Nostusek napisał/a: | na noc rowerek spinam łańcuchem by go nie wynieśli | Jedyny sensowny łańcuch to hartowany. Reszta - kupowana na metry (np. w "Casto") jest bez sensu bo sprzedawcy odcinają na wymiar nożycami z którymi najczęściej chodzą też "piwniczni amatorzy rowerowi". |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Pią 23 Wrz, 2011
|
|
|
tomasz_kombi napisał/a: | Jedyny sensowny łańcuch to hartowany |
Posiadam taki łańcuszek że tzw. "raki" na nim byś połamał Ma on z 50 lat już i przeszedł kilka prób napaści - żadna nie zakończyła się utratą mienia - dostałem go od dziadka kiedyś. Używał go do dźwigu jako zawiesie więc raczej jest mocny. |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
nanab
kierownik Elektronik
Pomógł: 5 razy Wiek: 32 Dołączył: 26 Lip 2011 Posty: 351 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Wto 19 Cze, 2012
|
|
|
Sezon się zaczął, więc zaczynam dorabiać wszystkie bajery, które planowałem: zestaw świateł, klakson, lusterka itd.
Kupiłem zestaw lusterek, małych migaczy, klosz tylnej lampy od jakiegoś motocykla/skutera/quada(nie wiem nawet), klakson i włącznik zespolony.
Koncepcja:
I w trakcie budowy:
Będę musiał jeszcze dorobić mocowanie prawego lusterka, przednią owiewkę, pogodzić włącznik zespolony z klamkomanetką i kupić jakiś ładny zestaw wskaźników i reflektor(myślałem nad jednym z malucha ). |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Wto 19 Cze, 2012
|
|
|
Co do lampki tylnej - jakiś czas temu zakupiłem bardzo fajną lampkę za 20 zł... Montujesz pod standartowe uszy w bagażnikach - jest z jedną naprawdę mocną diodą i światłowodami wokół - ja dodatkowo dołożyłem jej pasek taśmy z czerwonymi diodami SMD 5050 i świeci to nieźle... Nie myślałeś nad taką? |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
nanab
kierownik Elektronik
Pomógł: 5 razy Wiek: 32 Dołączył: 26 Lip 2011 Posty: 351 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Wto 19 Cze, 2012
|
|
|
Za drogo, nie pasuje, nie jest na 24V i nie ma stopu. |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Śro 20 Cze, 2012
|
|
|
nanab napisał/a: | Za drogo, nie pasuje, nie jest na 24V i nie ma stopu. |
20 zł to nie straszliwie wielkie pieniądze, co do napięcia - zmieniasz rezystor i już jest na 24V a stop można dorobić.. Pozostaje kwestia pasowania do całości - w tym momencie argumenty mi się skończyły |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
nanab
kierownik Elektronik
Pomógł: 5 razy Wiek: 32 Dołączył: 26 Lip 2011 Posty: 351 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Śro 20 Cze, 2012
|
|
|
Sory za trochę zgryźliwy charakter poprzedniego posta-obstawiłem spory zakład na francję Przeróbek było by tyle co zrobić lampę od nowa, a ten klosz kupiłem nówkę za 15zł. Co do rezystora to tracić na ciepło ponad 20V w pojeździe elektrycznym to słabe rozwiazanie. Z pasowaniem chodzi mi bardziej żeby ładnie zgrywało się z obudową baterii i żeby wygladało bardziej "motocyklowo" niż rowerowo. Tylna lampa będzie troche bardziej skomplikowana-podświetlenie tablicy rej., pozycyjne z dwóch okręgów diod i stop. Po wciśnięciu stopu zapalają się dodatkowe diody, a pozycyjne świecą jaśniej. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|