ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Budowa elektrycznego quada
Autor Wiadomość
DeeX 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Lut 2012
Posty: 194
Skąd: Gdynia
Wysłany: Czw 16 Lut, 2012   Budowa elektrycznego quada

Witam
Jestem nowy na forum ale w tematyce pojazdów elektrycznych siedzę już od paru lat.
Pomysły na zbudowanie pojazdu elektrycznego były różne- zaczynając od zbudowania roweru do sportów ekstremalnych poprzez crossa a ostatecznie kończąc na quadzie.
Rower odpadł bo w wyczynowym kolarstwie górskim części by się nadzwyczaj szybko "kończyły"
Cross już bardziej wytrzymały ale bardzo mało miejsca
Najlepszy okazał się quad: dużo miejsca, rozkład masy na 4 koła no i dość duża wytrzymałość (ramę na pewno trzeba będzie wzmocnić gdyż wiadomo że napęd elektryczny będzie na pewno cięższy od spalinowego)

Od dzieciaka uprawiałem ekstremalna odmianę kolarstwa górskiego jaką jest downhill / freeride.
Dorosłem i zacząłem interesować się większymi zabawkami.
Moi kuzyni śmigają na crossach i wydają około 3-4 tysięcy zł. na około 80 mth (paliwo, oleje, serwis, części).
To właśnie oni (szczególni ich wydatki) dali mi do myślenia o zbudowaniu pojazdu elektrycznego do sportu ekstremalnego.

Quada już zakupiłem-jest to yamaha banshee
Napędzany był silnikiem dwu cylindrowym dwusuwowym o mocy 38KM i 50Nm zespolony z 6-cio stopniową kłową (niepotrzebne sprzęgło) skrzynia biegów (to właśnie skrzynie biegów nakłoniła mnie do kupienia tego quada gdyż nie dość że ma 6 przełożeń to jeszcze jest smarowana innym środkiem smarnym niż korbowód co ułatwi oddzielenie korbowodu od skrzyni biegów pozostawiając samą niewielką skrzynie biegów)

Głównymi założeniami jest zbudowanie bezawaryjnego, bezobsługowego (odpada silnik szczotkowy), lekkiego, uzyskującego 80km/h bądź więcej quada, który mógłby konkurować z profesjonalnymi quadami spalinowymi.

Akumulatory jakie chce zastosować to lifepo4 bo są lekkie i nie maja samozapłonów
Falownik to już zdaje się na Was
Silniki które najbardziej wpadły mi w oko to te z oferty hpevs http://hpevs.com/nev/ac-12
Najlepiej by było gdyby można było zrobić chłodzenie cieczą bo quad miał by jeździć po terenie a kurz i piach mogły by skrócić żywot łożysk a nawet uszkodzić uzwojenie. Dla tego moje pytanie brzmi czy można obudować silnik i zalać go olejem transformatorowym z wymuszonym obiegiem i chłodnicą cieczy?

Teraz trochę danych:
zakładana masa około 170kg max
przełożenie skrzyni biegów na "6" 24:21
przełożenie między skrzynią biegów a osią napędzaną 14:41
obwód koła 1.82 metra
Ciężko mówić o zasięgu bo jak to w terenie bywa co chwila zmienia się prędkość, wzniesienie i inne obciążenia ale około 40 minut by w zupełności starczyło tym bardziej że planuje zrobić moduł z akumulatorów, wymieniać je gdy będzie taka potrzeba i jechać dalej.

Tak więc jeżeli nie będzie zmieniane przełożenie między skrzynią biegów a osią napędzaną silnik musi wygenerować 1878 obrotów na minutę (oczywiście jeżeli między silnikiem a skrzynią będzie przełożenie 1:1 a takiego na pewno nie będzie).

Wdzięczny bym był gdyby ktoś mógł podać strony gdzie znajdę wzory jakiej mocy będę potrzebował silnik no i za wszelkie sugestie.

Pozdrawiam Damian
 
 
r2d2 
prezes
Elektromąter



Pomógł: 4 razy
Wiek: 48
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 550
Skąd: Kielce
Wysłany: Pią 17 Lut, 2012   

Nie chcę Cię zniechęcać, ale założenia tego projektu trochę przypominają mi próbę zasilenia śmigłowca elektrycznego za pomocą akumulatorów ołowiowych (chodzi mi o zdolność do pokonywania wzniesień) ;) Z drugiej strony jeśli masz odpowiednio duży budżet (głównie na akumulatory) to oczywiście wszystko jest możliwe :)
Pozdro.
_________________
sztuczna inteligencja nie pokona prawdziwej głupoty ;)
 
 
DeeX 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Lut 2012
Posty: 194
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pią 17 Lut, 2012   

Jeżeli chociaż trochę zainteresowałeś się tym co napisałem to zwróć uwagę na cenę samego silnika elektrycznego wraz ze sterownikiem. Zauważyłeś na pewno parę cyferek, które przekraczają wartość rodzinnego samochodu (przy obecnym kursie waluty). Więc z ceną akumulatorów też prędzej czy później dam sobie rade i uzbieram wystarczającą ilość dudków.
Prawdą jest że nie chce tego zbudować w miesiąc tylko kupować poszczególne elementy na tyle prędko na ile prędko będą się pojawiać pieniądze w portfelu.

Ale bardzo wdzięczny będę za jakieś wzory, którymi kierowałeś się przy wyliczaniu potrzebnych do mojego projektu akumulatorkami.

pozdrawiam Damian
 
 
r2d2 
prezes
Elektromąter



Pomógł: 4 razy
Wiek: 48
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 550
Skąd: Kielce
Wysłany: Pią 17 Lut, 2012   

Potrzebujesz przelicznik momentów obrotowych? Proszę
Dobierz sobie silnik z podobnym (do oryginału) momentem na wale. Nie ma wzorów które idealnie opisały by mechanikę pojazdu który próbujesz zbuidować, zresztą niech sie ktoś inny jeszcze wypowie...

Niby koszty nie grają roli ale piszesz że: 'Moi kuzyni śmigają na crossach i wydają około 3-4 tysięcy zł. na około 80 mth (paliwo, oleje, serwis, części).
To właśnie oni (szczególni ich wydatki) dali mi do myślenia o zbudowaniu pojazdu elektrycznego do sportu ekstremalnego.'
Nie chcę Cię martwić ale zębatki (i inne części) będą Ci się sypać, bez względu na to czy to spalina czy elektryk, a wynika to głównie z terenu (i warunków) w jakich będziesz jeździł :idea:

Pozdro.
_________________
sztuczna inteligencja nie pokona prawdziwej głupoty ;)
 
 
DeeX 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Lut 2012
Posty: 194
Skąd: Gdynia
Wysłany: Pią 17 Lut, 2012   

Na TEJ stronie wyczytałem że silnik elektryczny może mieć o 30% mniejszą moc niż ma silnik spalinowy a wynika to z charakterystyk i jakiś tam rzeczy...
Pytanie brzmi czy ta moc może być o te 30% mniejsza od oryginału przy zachowaniu oryginalnego przełożenia między silnikiem a skrzynką biegów czy to przełożenie można zmienić? Te 30% tyczy się samej mocy czy moment obrotowy może również mieć tyle % mniej od spalinowego?

A te 3-4tyś zł idą w dużej mierze na paliwo i oleje. O tak oczywistych kosztach jak zużywanie się zębatek, łańcucha, drążków kierowniczych, łożysk, gripów, klocków, tarcz, uszczelniaczy amortyzatorów, oleju w amortyzatorach, opon już nie wspominam bo wynikło by że najlepiej siedzieć w domu i nic nie robić.

PS tego linka mogłeś już sobie darować
 
 
r2d2 
prezes
Elektromąter



Pomógł: 4 razy
Wiek: 48
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 550
Skąd: Kielce
Wysłany: Sob 18 Lut, 2012   

Jeżeli chcesz mieć podobne osiągi do spalinowej 350-tki to mom. obr.musisz zdecydowanie mieć taki sam ew. większy niż 50Nm, silniki elektryczne mają dużo lepszy mom. obr. z kW niż spalinówka, spowodowany wysoką sprawnością, więc mocą zupełnie nie ma się co sugerować w tym przypadku. :idea:

Pozdro.
_________________
sztuczna inteligencja nie pokona prawdziwej głupoty ;)
 
 
mar56 
dyrektor


Pomógł: 4 razy
Wiek: 64
Dołączył: 15 Lut 2011
Posty: 443
Skąd: Łódź
Wysłany: Sob 18 Lut, 2012   

Z moich pobieznych wyliczen 25x3,2v 200ah ok.16 kwh silnik w przyblizeniu ok.20kw praca ok.30min(uwzględniam straty).Same aku 25x 2k $ http://www.all-battery.co...blebattery.aspx wynosi ok.80k zl jak Cie stac na taki wydatek za same aku to gratuluję.Moim skromnym zdaniem gra nie warte świeczki,decyzja należy do Ciebie. :mrgreen:
Dodam że to jest cena jak lubisz adrenalinę,w wersji light nawet 10 razy taniej.
_________________
zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany...
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 5 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 790
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Sob 18 Lut, 2012   

Może przyda się ta strona:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Moment_si%C5%82y
podająca zależność momentu siły, prędkości obrotowej i mocy.
 
 
Pir-serwis 
kierownik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 333
Skąd: Ostrowiec Warszawa
Wysłany: Nie 19 Lut, 2012   

MAR przesadzasz.

Przecież winston,czy Thunder sky są 12x tańsze.

Obecna cena w Czechach na 200Ah/3.2 V to 165EUR z okazji 10lecia-masz najlepszy próg ile byś nie wziąl-a tak normalnie musisz powyżej 5000EUR-by sie na niego zalapać.

Gra warta świeczki.

Sam mam Quada juz upatrzonego 3letniego z zarznietym silnikiem bodaj
Kymco 150-tylko cena jeszcze nie dograna i trzeba lawetą 120km jechać-ale lepszej okazji nie bedzie.
_________________
Paweł-Elektryczny Citroen BX
 
 
mar56 
dyrektor


Pomógł: 4 razy
Wiek: 64
Dołączył: 15 Lut 2011
Posty: 443
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 19 Lut, 2012   

Istotnie wziąłem cenę raczej z górnej półki ,ale nie zmienia to faktu ze aktualnie jest to mało opłacalne,jeśli wziąć pod uwagę żeby zestaw był porównywalny bądź lepszy od spalinowego quada wyczynowego.Grzebiąc w sieci znalazłem nawet całe zestawy(kity) ,nie wiem jak z jakością w b.atrakcyjnych cenach np. tutaj.Ok.5k $ za 100Ah.
_________________
zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany...
 
 
r2d2 
prezes
Elektromąter



Pomógł: 4 razy
Wiek: 48
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 550
Skąd: Kielce
Wysłany: Nie 19 Lut, 2012   

mar56 napisał/a:
żeby zestaw był porównywalny bądź lepszy od spalinowego quada wyczynowego
Chyba bliżej będzie mu już wtedy do samojezdnej 'spawarki' z zasilaniem, niż do quada ;)

BTW. Tak z ciekawości. Próbował ktoś może sterować silnikiem DC za pomocą jakiegoś większego inwertera?
Jak patrzę w specyfikację swojej Dedry to ma całkiem przyzwoite parametry wyjściowe i regulację prądu na potencjometrze ;)

Pozdro.
_________________
sztuczna inteligencja nie pokona prawdziwej głupoty ;)
 
 
mar56 
dyrektor


Pomógł: 4 razy
Wiek: 64
Dołączył: 15 Lut 2011
Posty: 443
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 19 Lut, 2012   

Zgadzam się ,z dobrej baterii spokojnie zrobisz spawarkę,tylko nie wiem jak z regulacją prądu spawania :lol: do quada może się przydać :lol:
_________________
zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany...
 
 
DeeX 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Lut 2012
Posty: 194
Skąd: Gdynia
Wysłany: Wto 21 Lut, 2012   

Lekki off-topic...

Pir-serwis podaj mi proszę stronę do tej hurtowni w Czechach
 
 
DeeX 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Lut 2012
Posty: 194
Skąd: Gdynia
Wysłany: Wto 17 Kwi, 2012   

Witam po dłuższym czasie...

Znalazłem informacje, które przy odrobinie waszej pomocy (ingerencji) przydadzą się do tego aby dobrać odpowiedni silnik elektryczny.

A więc tak:
oryginalny silnik spalinowy charakteryzuje się: mocą 51.6 KM (38 kW ) przy 7500 obr/min
momentem obrotowym 5.0 kgm (50 Nm) przy 7000 obr/min

Znalazłem wzór na moc

moc [W] = moment obrotowy [Nm] * obroty [rad/s]

który po przekształceniu daje

moc [W] = moment obrotowy [Nm] * 2 * pi * obroty [rpm]/60

tak więc dla tegoż silnika spalinowego wychodzi że:

50*6,28*7000/60=36633w = 36,6 kW

Wiadomo że nie będę krecił silnika elektrycznego do takich obrotów bo to nie ma sensu co widać na charakterystykach silników bldc

Więc na przykład stosując silnik ac-31 od hpevs który przy 1900 obrotów ma 162Nm otrzymuję 32,4 kW

Czy dobrze kombinuję?
 
 
r2d2 
prezes
Elektromąter



Pomógł: 4 razy
Wiek: 48
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 550
Skąd: Kielce
Wysłany: Wto 17 Kwi, 2012   

DeeX napisał/a:
Czy dobrze kombinuję?
Przy takiej mocy będziesz miał poważne problemy z zasilaniem tego silnika, przy jednoczesnym utrzymaniu sensownej masy quada.
Pisałem już wcześniej żebyś sugerował sie raczej momentem obrotowym, a do tego spokojnie wystarczy Ci 3x mniejszy silnik. Ten o którym piszesz to nadaje się do samochodu, a nie quada.

Pozdro.
_________________
sztuczna inteligencja nie pokona prawdziwej głupoty ;)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group