ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Poszukiwany kontroler do silnika BLDC + sam silnik
Autor Wiadomość
mrgiver 
młodzik


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Mar 2012
Posty: 74
Wysłany: Nie 04 Mar, 2012   Poszukiwany kontroler do silnika BLDC + sam silnik

Witam wszystkich i proszę o poradę w dobraniu podzespołów.

W ramach mojej pracy mgr mam zbudować (prototyp) elektrycznego wózka inwalidzkiego z autorskim sterowaniem.
Sterowanie oparte o ruchy głowy - powiedzmy że jest / będzie i nie jest to problem. Problem jest z napędem i budową mechaniczną.
Do tej pory, z uwagi na dostępność środków, rozważałem użycie silników BLDC ( http://www.maxev.pl/p29,s...oldenmotor.html
), zasilany co prawda z 24V tylko + sterownik GoldenMotor BAC-028x z tej samej strony. Zaletą tego sterownika jest to, że może pracować z różnymi napięciami (gdyby okazało się, że jest miejsce / pieniądze na trzeci akumulator), a przede wszystkim może sterować silnikiem do jazdy do tyłu / do przodu, no i cena w sumie też była przystępna (w porównaniu do tej z ekonapedów: http://forum.arbiter.pl/v...p=21874#21874).

Czyli w celu uproszczenia budowy mechanicznej tego prototypu chciałem zastosować silniki wplecione w piastę + sterownik, którym chciałem sterować z własnej elektroniki.


Pytanie premia: manetka do współpracy ze sterownikiem Goldemotora jaki ma interfejs ? Jaki zakres napięcia podaje? Hallotronowa, na wyjściu sygnał proporcjonalny do obrotu ? Czy może ma jakiś śmieszny interfejs cyfrowy, podobnie jak kabelek do programowania tego sterownika ? Bo podobno bez PAS to on może działać, a hamowanie / zmiana kierunku to sygnał dwustanowy jest chyba.

Niestety, chwilowo w podanym sklepie (maxev.pl) nie ma tego sterownika. W związku z tym poszukuję w dalszym ciągu zestawu napędowego: silnik + sterownik. Przeglądałem forum ( M.IN. http://forum.arbiter.pl/v...sterownik+bldc, także http://forum.arbiter.pl/v...k+bldc&start=0) ale nie wyniosłem nic konkretnego z tych poszukiwań.

Moje wymagania (wersja 1):
- silnik BLDC, zapleciony już do obręczy lub ewentualnie do zaplecenia w obręcz (nie za dużą, 20-22 calowe koła wystarczą), (2 sztuki), moc jednego silnika: 200-350W,
- kontroler, który umożliwia jazdę w przód i tył, którym da się sterować z własnej elektroniki (a nie z manetki) (2 osobne kontrolery na każde koło, chyba że jest jeden obsługujący dwa silniki, na 24V).


Wersja 2 - gdyby nie udało się znaleźć tego wyżej:
- silniki DC 24V, 2 szt., może mieć wbudowaną przekładnię, drugi stopień przekładni do zbudowania,
- kontroler, który umożliwi jazdę w dwie strony i da się nim sterować z własnej elektroniki,
- tak, patrzyłem na projekty budowy własnej kopii Segwaya, to rozwiązanie do końca mnie nie satysfakcjonuje.

Kontrolery nie muszą mieć zwrotu energii (ale mogą). Warunek konieczny - potrzebna jest mi faktura i możliwość zapłaty przelewem.

To nie ma być demon szybkości - ale powinien umieć ruszać się bez problemu przy małych prędkościach oraz oczywiście pokonywać podjazdy.

Ktoś może coś zaproponować? Jeśli trzeba, służę dodatkowymi wyjaśnieniami, bo piszę na gorąco i mogłem o czymś zapomnieć.

Dzięki za propozycje.
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Nie 04 Mar, 2012   

A nie chcesz zrobić sobie sterownika z zastosowaniem układu MC33035 + MC33039 z wykorzystaniem czujników hala lub sensorless ML4425.
_________________
pozdr
Tomek
 
 
mrgiver 
młodzik


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Mar 2012
Posty: 74
Wysłany: Nie 04 Mar, 2012   

tomson napisał/a:
A nie chcesz zrobić sobie sterownika z zastosowaniem układu MC33035 + MC33039 z wykorzystaniem czujników hala lub sensorless ML4425.


Chcę fabryczny kontroler jakiś, z kilku powodów:
- jest marzec, a praca gdzieś pod koniec maja/ pocz. czerwca pewnie musi być oddana,
- do zrobienia takiego kontrolera trzeba części za trochę więcej niż parę złotych, a jeżeli ich pozyskiwanie ma być na takiej samej zasadzie, jak dotychczas, to można się nie doczekać (na gotowy sterownik kasa była, nie wiem jak z jej ewentualnym przekwalifikowaniem - nie ja płacę),
- swój własny kontroler mogę (mam zamiar) zbudować w ramach luzów, jak nie będzie goniącego terminu - niestety, aż tak dużego doświadczenia z elektroniką dużych prądów nie mam i boję się, że mogłbym nie zdążyć - to przede wszystkim.
- no i gotowe rozwiązanie wydaje mi się na chwilę bardziej pewne niż własne prototypy, które de facto nie do końca są celem tej pracy.

PS. Gdzie można dostać te układy (w Polsce) ? Pytam na przyszłość, dla mnie.
Aczkolwiek, odkąd się dowiedziałem, że moje zakupy nie dojdą raczej do skutku, to zintensyfikowałem poszukiwania dot. własnego kontrolera BLDC.
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Nie 04 Mar, 2012   

Teoretycznie układy możesz dostać w TME ale szybciej kupisz na ebayu w ostateczności w farnellu.

Ja mam kity sterownika sensorless na 12 mosfetów bez tranzystorów ale faktury tobie nie wystawie. na 6 mosfetów mam dwa sterowniki kompletne jeden na 36V drugi na 48V ale przerobić oba do jednakowej wersji napięciowej to nie problem też bez faktury.Fotki PCB masz na linkach .
_________________
pozdr
Tomek
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Nie 04 Mar, 2012   

tomson napisał/a:
Fotki PCB masz na linkach .
Gdzie szukać tych linków?
 
 
mrgiver 
młodzik


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Mar 2012
Posty: 74
Wysłany: Nie 04 Mar, 2012   

tomson napisał/a:
na 6 mosfetów mam dwa sterowniki kompletne jeden na 36V drugi na 48V ale przerobić oba do jednakowej wersji napięciowej to nie problem


Do bldc, z opcją zmiany kierunku ruchu? To jakieś konkretne sterowniki (model) ?
Dzięki za odzew :)
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Nie 04 Mar, 2012   

Tu masz bezczujnikowy sensorless na 12 mosfetów http://forum.arbiter.pl/download.php?id=436

Starsze są na EB212-C-5 a nowsze na nowej PCB z nowszym prockiem EB312-C-1 takie samo PCB jak w sterownikach Crystalyte

http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1081
_________________
pozdr
Tomek
 
 
mrgiver 
młodzik


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Mar 2012
Posty: 74
Wysłany: Nie 04 Mar, 2012   

Dzięki!

Jutro sobie poczytam o tym, poszukam dokładniej jakiegoś schematu czy innego spisu części. Bo jak rozumiem, tranzystory trzeba samemu sobie znaleźć i domontować.
Czytam podany przez Ciebie link do tematu, ale juz mi się wszystko miesza i nie kontaktuje dziś, jutro będę na to patrzył, o co chodzi z tymi przełącznikami prędkości i jak to ugryźć, a przede wszystkim gdzie i za ile to kupić. No i tam coś o jakimś programowaniu jest. Jutro jest najlepszy dzień na wszystko :) , w tym na analizowanie :)

Edit: do tego jeszcze silnik dobrać, z czujnikami Halla i powinno być bliżej niż dalej do realizacji pracy.
 
 
mrgiver 
młodzik


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Mar 2012
Posty: 74
Wysłany: Wto 06 Mar, 2012   

Trochę mi dłużej zajęły poszukiwania i przyznam się bez bicia - z marnym rezultatem. Znaczy - rozumiem, ze to oznaczenie EB312 to wersja PCB - a jakie konkretnie sterowniki używają tych PCB?

Takie np: http://allegro.pl/sterown...2174711200.html ?

Tu: http://forum.arbiter.pl/v...69e886f9b#19733 piszesz
tomson napisał/a:
O zmianę obrotów chodziło mi o zmianę kierunku obrotów silnika bez przełączania przewodów w silniku.


W jaki sposób może to zachodzić? Jest jakiś dodatkowy przewód z przełącznikiem, że zmienia kierunek obrotu silnika ?


A może ktoś ma jakąś inną podpowiedź dla mnie, czego i gdzie szukać? Potrzebuję sterownik silnika BLDC o mocy kilkuset W, a znajduję samochodowe na grube kW. Gdzieś radzono zastosowanie sterownika modelarskiego? Jest to możliwe i dobre rozwiązanie?

Ponieważ silnik też nie został zakupiony , możliwa jest zmiana silnika na jakiś popularny DC - tylko znowu - gdzie szukać sterownika który nim pokręci w obie strony ? Może ktoś ma sprawdzone rozwiązania jakieś?
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Wto 06 Mar, 2012   

mrgiver napisał/a:
DC - tylko znowu - gdzie szukać sterownika który nim pokręci w obie strony ? Może ktoś ma sprawdzone rozwiązania jakieś?


Odwracasz podłaczenie silnika DC - tzn zamieniasz miejscami przewody silnika i już kręci się w drugą stronę.
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
mrgiver 
młodzik


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Mar 2012
Posty: 74
Wysłany: Wto 06 Mar, 2012   

Nostusek napisał/a:
Odwracasz podłaczenie silnika DC - tzn zamieniasz miejscami przewody silnika i już kręci się w drugą stronę.


mrgiver napisał/a:
W ramach mojej pracy mgr mam zbudować (prototyp) elektrycznego wózka inwalidzkiego z autorskim sterowaniem.


Ciężka w czasie jazdy się przepina przewody osobie niepełnosprawnej na wózku :)
Idee znam. Tylko szukam kontrolera jakiegoś, który mi to umożliwi - sterowanie obrotami i kierunkiem tych obrotów. Rozważałem GoldenMotor BAC-028x, ale on jest niedostępny i szukam podobnego.
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Wto 06 Mar, 2012   

A może by, chociaż chwilowo, wrócić do poprzedniej epoki i zastosować przekaźnik?
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 06 Mar, 2012   

Albo podwójny przełącznik dwupozycyjny?
 
 
mrgiver 
młodzik


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Mar 2012
Posty: 74
Wysłany: Wto 06 Mar, 2012   

Zaraz poszukam jakiegoś przekaźnika, który byłby zdatny do tej roli. W ostateczności takie coś by też mogło być. Sam się dziwię jednak, że poszukiwanie gotowego sterownika (jakiś mostek H), który by to umożliwiał, jest takie oporne dla mnie. Bo nikt mi nie powie chyba, że nie ma takich gotowych, do użycia z silnikiem 250W 24V DC, tylko przekaźnikiem trzeba jeszcze operować?
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Wto 06 Mar, 2012   

Starsza wersja PCB EB212-C-1 jest w tym sterowniku a nowsza jest w wersji na 72V

tu masz link
_________________
pozdr
Tomek
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group