ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Ile Wh/km zużywa Twój rower (pojazd)?
Autor Wiadomość
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 31 Gru, 2013   

tas napisał/a:
Mam klasyczny rower, nie taki jak Twój skutero-podobny. Więc moje zdanie dotyczy tylko takich rowerów.
W klasycznym zwyczajnym rowerze między 3.5, a 4.5 bar nie ma mierzalnej różnicy. Pomiędzy poszczególnymi oponami jest minimalna różnica (nie więcej niż 15%).


U mnie też nie będzie już różnicy między 3 a 4 bary. Bo opona przy 3 już jest twarda jak stal ;)
Ale spróbuj między 2 a 3, to różnica zapewne będzie. I chyba nie ma znaczenia czy to będzie rower szosowy, czy podobny do skuterka ;)
Jak miałem skuter, gdzie ciśnienie podane na oponie było do 4 barów, a jeździłem na 3 i mniej, to też różnice w zasięgu czułem. Zawsze pompuję opony do maksymalnego dozwolonego ciśnienia, albo nawet troszkę więcej. Różnice w zasięgu (biorąc pod uwagę moją wagę i to, że jeżdżę na ciężkich żelach) są jednak spore. Na miękkiej oponie jeździ się po asfalcie, jak na twardej po piachu ;) ... prawie ;)
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 31 Gru, 2013   

Bez sensu.
Porównujesz pojazd >160kg roweropodobny z 100kg typowym bajkiem, tylko zamieszanie to prowadza.

Wiec może ujmę to inaczej.
Na MOIM bajku na KLASYCZNYCH oponach 26" 2.35 kostka między 3, a 4.5 bara NIE MA ŻADNEJ różnicy w zasięgu.
Po wymianie opon na gładkie 1.95 zasięg zwiększył się tak nieznacznie, że ciężko było to w ogóle zmierzyć. Może max 10%.
Jazda na zablokowanym zawieszeniu oraz na odblokowanym - bez wpływu na zasięg.
Dla siebie i swoich potrzeb już dawno temu obaliłem te mity.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 31 Gru, 2013   

To daj ciśnienie 2 bary i wtedy porównaj.
Przecież piszę, że u mnie też nie ma różnicy między 3 a 4 bary, bo opona jest tak twarda, że nie zmienia to zasięgu.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 31 Gru, 2013   

Nie odczuwam potrzeby jazdy na niedopompowanych oponach.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 31 Gru, 2013   

To nie pisz, ze cisnienie w opnach nie ma wplywu na zasieg :)
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 31 Gru, 2013   

Skoro to sprawdziłem i takie są wnioski to nie widzę powodu, by tego nie pisać.
Ale jak ktoś się upiera jeździć na pół kapciu, to na to już nie mam wpływu.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
sannis
brygadzista


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Paź 2013
Posty: 299
Skąd: z Parku
Wysłany: Wto 31 Gru, 2013   

A nie jest tak, że duże ciśnienie w oponach, rozmiar i gładkość powoduje zmniejszenie oporów
toczenia, które występują do pewnego momentu później już jest pęd i ważniejszy staje się opór powietrza. Dlatego rowery szosowe mają ciśnienia i opony jakie mają - chodzi o przyspieszenie i jazdę pod górkę.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 31 Gru, 2013   

Chyba to nie o to chodzi.
Opona generuje np 30W obciążenia. Dla silnika to nic, ale dla nóg to znaczące obciążenie, jeśli standardowy sprawny rowerzysta ma tego 200 czy 250W. Na nogach jest odczuwalna różnica bo każdy dodatkowy wat czujesz w mięśniach. Ale na silniku 30W w tą czy w tamtą stronę nie stanowi żadnej różnicy. Więc prawdą jest, że rowery szosowe są lżejsze do jazdy oraz prawdą jest, że takie opony prawie nie zwiększają zasięgu. Te 2 rzeczy są obok siebie i nie wykluczają się.

Opór powietrza, górki, wiatr i inne dodatkowe opory są inna bajką. Mówię tylko o tym, o czym wspominałem w poprzednich postach.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Wto 31 Gru, 2013   

Jest jeszcze coś takiego jak nośność opony. Powyżej pewnego ciśnienia opona nie robi się już twardsza. Pewnie tak ale w funkcji ciężaru który na nią działą. Inaczej będzie też w przypadku slika a inaczej klocka. W klocku powyżej pewnej granicy to nie ciśnienie stanowi o twardości opony tylko sama guma klocka. W sliku ta zależność od cisnienia jest bardziej widoczna bo i mniej gumy jest do uginania. Np ja czuję dużą różnicę w moim balonie 26@2 cale między 3 a 4,5-5 atm. oczywiście zakładam drogę jako równy asfalt.
_________________
Moje pojazdy:
Hub middrive - w budowie http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=5394
Cruiser http://forum.arbiter.pl/v...er=asc&start=15
 
 
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Śro 01 Sty, 2014   

Ja mam wagę 93kg i w moje koła 700x42C ładuję 5,5bar czyli max ile można według tego co na niej napisane . Czuję bardzo różnicę w zasięgu i prędkości max jeśli ciśnienie będzie na poziomie 4bar ( z moich zapisków wynika że zasięg i prędkość spada mi wtedy o około 15-20%max a najbardziej czuć brak chęci przyspieszania) . Czuć to bardzo przy silnikach o małej mocy .
Żeby nie odbiegać od tematu zbytnio to mój rower http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1898 jak mam 5,5bar w oponach i jadę bardzo ale to bardzo ekonomicznie pobiera średnio od 6,7Wh/1km do nawet 19Wh/1km przy jeździe jak motorowerem co dawało mi zasięg od ponad 100 do 38km .
 
 
victor89 
początkujący


Wiek: 34
Dołączył: 18 Wrz 2010
Posty: 19
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 02 Sty, 2014   

Na forum rowerowym znalazłem wpis i badania dotyczące oporów toczenia generowanych przez opony. Założenie testu:

Cytat:
Rolling resistance: All tires are set up with 2,5 bar. Then they are set up on the testing role without load. Then they are accelerated on 20 kilometers per hour. Now the resistance is set to zero to eliminate air resistance and bearing friction. Then the wheel gets loaded with 50kg. After a short time the tire runs again with 20km/h. The difference from unloaded and loaded run results gets the rolling resistance in watt.
movements in the carcass play a larger role than the tread.


http://www.forumrowerowe....nia-porownanie/

Wahania od 20W do ponad 45W na jedną oponę przy obciążeniu 50kg.

Więc przy wadze bajka i rowerzysty 100kg różnice sięgają nawet 50W.

Pykacz - 0,67 kWh/100km to chyba obecny rekord na forum :D
Ostatnio zmieniony przez Nostusek Czw 02 Sty, 2014, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Czw 02 Sty, 2014   

victor89 napisał/a:


Pykacz - 0,67 kWh/100km to chyba obecny rekord na forum :D


Całkiem możliwe ale nie polecam bo taka jazda to nie jazda . :mrgreen: Ja tam wolę te 670Wh zużyć na 40km . :mrgreen: I tak z resztą potem robiłem ,ale rzeczywiście wybór jest . Albo ekonomicznie i duży zasięg albo dynamicznie i mniejszy . :mrgreen: Oczywiście po równym nie pedałuję .
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Pon 06 Sty, 2014   

Poziomka 30kg + ja 80kg, koła 20' z marnymi oponami, ciśnienie 3 bary, napęd silnikiem z magmy przekładniowym dodatkowo przez 2 łańcuchy, prędkość 30-40km/h. Wynik marny czyli 19Wh/km. Przy prędkościach rzedu 20km/h około 13Wh/km.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group