ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
Rower elektryczny raty 0% sklep E-biker.pl

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Gdzie kupować akumulatory i jakie są godne polecenia?
Autor Wiadomość
tom
początkujący


Dołączył: 10 Sie 2011
Posty: 18
Wysłany: Czw 19 Kwi, 2012   Gdzie kupować akumulatory i jakie są godne polecenia?

Ostatnio spróbowałem pojeździć moim rowerkiem - o ile po równej drodze jest OK, to po 3 podjazdach pod niewielkie wzniesienie akumulatory sa padnięte. No cóż... Kupiłem 2 najtańsze żelowe 12V 7Ah, w sumie kosztowały 70zł i z założenia miały być tylko na próbę. Teraz chcę kupić coś lepszego.

Myślałem o paluszkach AA NiCd. W tej chwili można kupić praktycznie tylko akumulatorki Vipow. Kupiłem na próbę kilka sztuk i zrobiłem testy - no cóż... Nie jest to żadna rewelacja... Ale przy okazji przetestowałem też 2 paluszki Energizer NiMH 2045mAh - i odnośnie tych akumulatorków test wyszedł obiecująco. Ale one są droższe i może da się znaleźć coś równie dobrego, a tańszego.

Myślę też nad zakupem akumulatorów LiPO modelarskich, ale nie wiem, gdzie je mozna dostać. Na stronie HobbyKing mają spory wybór, ale nigdy nic nie kupowałem z zagranicy i nie wiem, jak do tego się zabrać.

Stąd pytanie: Jakie akumulatorki są godne polecenia i gdzie je kupić? A może ktoś właśnie coś sprowadza i można się dopisać do zamówienia?




Jeszcze podam wyniki moich testów akumulatorków Vipow i Energizer:




Vipow 900mAh - cena 2zł/szt. na Allegro:

Prąd zwarcia - 22A (chyba kiepsko jak na NiCd)... Z tego wychodzi rezystancja wewnętrzna na poziomie 50mΩ.

Akumulator w pełni naładowany, obciążony rezystorem 0,66Ω (2x0,33Ω szeregowo), prąd rozładowujący wyniósł około 1,8A, czyli około 2C) wytrzymał 21 minut do osiągnięcia napięcia 0,9V. Daje to pojemność 600mAh (2/3 pojemności deklarowanej na obudowie).

Akumulator w pełni naładowany, obciążony rezystorem 0,33Ω, prąd rozładowujący wyniósł około 3A, czyli niecałe 3,5C) wytrzymał 9,5 minuty do osiągnięcia napięcia 0,9V. Daje to pojemność 475mAh (nieco ponad połowę pojemności deklarowanej na obudowie).

Akumulator w pełni naładowany, obciążony rezystorem 0,165Ω (2x0,33Ω równolegle), prąd rozładowujący wyniósł około 6A, czyli ponad 6,5C) wytrzymał około 3 minut do osiągnięcia napięcia 0,9V. Daje to pojemność 300mAh (1/3 pojemności deklarowanej na obudowie).

Widać, że te akumulatorki są kiepskie - wydaje się, że NiCd powinny być dobre do ciężkich warunków, ale jednak firma Vipow to jakieś badziewie.
Podsumowując: akumulatorki mają niską masę - około 18 gramów - bateria złozona z 200 sztuk takich ogniw (20 w szereg i 10 równolegle) będzie ważyć jakieś 4kg wliczając w to masę koszyczków, w których te baterie mogą być zamontowane. Cena 200 ogniw na Allegro to 400zł. Przy takiej baterii można liczyć na realną pojemność wynoszącą 5-6Ah przy poborze prądu 20A.

Plusem Vipow jest też to, że praktycznie wcale się nie grzeją aż do momentu, gdy są rozładowane i napięcie na nich spada. Wtedy pojawia się wyraźne nagrzewanie.




Akumulatorki Energizer NiMH 2450mAh:

Akumulator w pełni naładowany, obciążony rezystorem 0,33Ω, prąd rozładowujący wyniósł około 3,5A, czyli niecałe 1,5C) wytrzymał 42 minuty do osiągnięcia napięcia 1V. Daje to pojemność 2450Ah (tyle, ile zadeklarowano na obudowie).

Akumulator w pełni naładowany, obciążony rezystorem 0,165Ω (2x0,33Ω równolegle), prąd rozładowujący wyniósł około 6,5A, czyli ponad 2,5C) wytrzymał około 20,5 minuty do osiągnięcia napięcia 1V. Daje to pojemność 2200mAh (90% pojemności deklarowanej na obudowie).

Akumulatorki Energizer mocno się grzeją podczas pracy. Po teście wysokoprądowym akumulator ciężko było wziąć do ręki, bo po prostu parzył. Jednak ładnie trzyma pojemność.Do jazdy praktycznie wystarczyłaby bateria złożona z 60 ogniw (3 równolegle i 20 szeregowo), ważyłaby ona około 2kg, miałaby realną pojemność około 7Ah, jednak podczas jazdy mocno by sie grzała (nie wiem, jak to wpłynie na żywotność). Cena 60 ogniw na Allegro to niecałe 500zł.

Mam zamiar jeszcze przetestować akumulatorki Pentagram NiHM (podobno bardzo dobre, chociaż marka nie najlepsza). Myśle też nad testem najtańszych NiMH z Allegro po 2zł o mało wiarygodnej pojemności 4700mAh - nie wierzę w tę pojemność, ale jeśli okażą się lepsze od Vipow to może być ciekawa alternatywa. Ale na razie waham się co wybrać - czy w ogóle iść w paluszki AA? Może ktoś z Szanownych Forumowiczów ma tu ciekawe doświadczenia lub też planuje coś sprowadzić i można by sie dołączyć?
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 20 Kwi, 2012   

Za 280 zł masz chilwee 12V 20Ah. Żele, ciężkawe (około 7 kg sztuka), ale sprawdzone. Mam zestaw 4x już 3 rok, i nadal mają jakieś 80% pojemności.
 
 
Jarol 
młodzik


Dołączył: 08 Kwi 2011
Posty: 99
Skąd: Zabrze
Wysłany: Pią 20 Kwi, 2012   

zeeltom napisał/a:
Za 280 zł masz chilwee 12V 20Ah. Żele, ciężkawe (około 7 kg sztuka), ale sprawdzone. Mam zestaw 4x już 3 rok, i nadal mają jakieś 80% pojemności.


20Ah mają te żele przy prądzie rozładowania 1A. W rowerze prąd jest sporo większy i z deklarowanej pojemności wykorzysta się 50-60%.

Moim zdaniem nie warto inwestować w aku żelowe. Jak za około 450zł poskładałem baterie Li-ion o napięciu 58,8V i 18Ah ( pojemność przy prądzie rozładowania 30A) i wadze 5,6Kg.
 
 
mar56 
dyrektor


Pomógł: 4 razy
Wiek: 63
Dołączył: 15 Lut 2011
Posty: 443
Skąd: Łódź
Wysłany: Pią 20 Kwi, 2012   Re: Gdzie kupować akumulatory i jakie są godne polecenia?

tom napisał/a:

Akumulatorki Energizer mocno się grzeją podczas pracy. Po teście wysokoprądowym akumulator ciężko było wziąć do ręki, bo po prostu parzył.

Nagrzewanie akumulatorka może swiadczyć o tym że rozładowywany jest zbyt dużym prądem,nie należy dopuszczac do zbyt wysokiego nagrzewania bo można uszkodzić akumulator lub zmniejszyć mu pojemnosc.Energizery to dobre akumulatorki i szkoda je zepsuć,z innych akumulatorkow AA,czy AAA polecam Sanyo.Tyle tylko że bateria złożona w szeregu ze zbyt wielu ogniw bez kontroli po pewnym czasie może się rozjeżdżać,tj. niektóre będą niedoładowane inne przeładowane,skutkuje to zmianą napięcia baterii ale decyzja należy do Ciebie.Dobrym wskaźnikiem pojemności akumulatorka jest waga,im cięższy tym lepiej.
_________________
zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany...
Ostatnio zmieniony przez mar56 Pią 20 Kwi, 2012, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 20 Kwi, 2012   

Używałem ich w skuterze 650W i przejeżdżałem na nich 60 km z szybkością 40 km/h.
A do swoich dodaj cenę reszty osprzętu: ładowarki, bms i kontrolowania każdego ogniwa z osobna.
 
 
Jarol 
młodzik


Dołączył: 08 Kwi 2011
Posty: 99
Skąd: Zabrze
Wysłany: Pią 20 Kwi, 2012   

zeeltom napisał/a:
Używałem ich w skuterze 650W i przejeżdżałem na nich 60 km z szybkością 40 km/h.
A do swoich dodaj cenę reszty osprzętu: ładowarki, bms i kontrolowania każdego ogniwa z osobna.


To się zgadza ale do aku żelowych też jest potrzeba ładowarka i BMS chyba że ładujesz każdy aku z osobna i trwa to dpowiednio długo??
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 20 Kwi, 2012   

Ładuję wszystkie na raz szeregowo. Do żeli nie jest potrzebny BMS. W moim przypadku raz na jakiś czas sprawdzam woltomierzem po rozładowaniu stan każdej baterii z osobna. Jak dotąd nie miałem jakichś drastycznych przypadków w rozjechaniu się akumulatorów. Co innego 4 sztuki w szeregu, a co innego kilkadziesiąt, czy kilkaset bateryjek.
 
 
Jarol 
młodzik


Dołączył: 08 Kwi 2011
Posty: 99
Skąd: Zabrze
Wysłany: Pią 20 Kwi, 2012   

zeeltom napisał/a:
Ładuję wszystkie na raz szeregowo. Do żeli nie jest potrzebny BMS. W moim przypadku raz na jakiś czas sprawdzam woltomierzem po rozładowaniu stan każdej baterii z osobna. Jak dotąd nie miałem jakichś drastycznych przypadków w rozjechaniu się akumulatorów. Co innego 4 sztuki w szeregu, a co innego kilkadziesiąt, czy kilkaset bateryjek.


To sprawdź przy końcu ładowania jakie masz napięcie na poszczególnych akumulatorach.
 
 
tom
początkujący


Dołączył: 10 Sie 2011
Posty: 18
Wysłany: Pią 20 Kwi, 2012   

zeeltom napisał/a:
Za 280 zł masz chilwee 12V 20Ah. Żele, ciężkawe (około 7 kg sztuka), ale sprawdzone. Mam zestaw 4x już 3 rok, i nadal mają jakieś 80% pojemności.


Rzeczywiście, to ciekawy wybór w przyzwoitej cenie i może się na to skuszę. Jednak jak na moje potrzeby jest to za duża bateria - mi wystarczy jakieś realne 24V, 5-6Ah przy 20A więc się waham, czy inwestować w takie kolosy...

A swoją drogą - jak wygląda cena tych akumulatorów? W tej chwili na Allegro są po 159zł/szt. Czy ta cena 280zł dotyczy 2 sztuk, czy w tej chwili na Allegro jest jakaś wyjątkowa okazja?

Jarol napisał/a:
Moim zdaniem nie warto inwestować w aku żelowe. Jak za około 450zł poskładałem baterie Li-ion o napięciu 58,8V i 18Ah ( pojemność przy prądzie rozładowania 30A) i wadze 5,6Kg.


Jak wygląda sprawa z obciążalnością Li-ion? Z tego, co się orintuję - obciążalność jest na poziomie 2C - to nie jest dużo (dla mnie optimum to 4C). A drugie pytanie - jak się udało to złożyć w tej cenie? Jak rozumiem - bateria składa się z 16 ogniw szeregowo i 8 równolegle. Daje to 128 ogniw. Dobrze piszę? Zatem wchodzi po 3,50zł/ogniwo. Jeśli te ogniwa są w pełni sprawne to cena jest naprawdę ciekawa... Można zapytać, czy były kupowane na Allegro, czy z jakiegoś innego źródła? I czy były jakieś markowe, czy no-name? Obawiam się o parametry noname'ów - na przykładzie Vipow i Pentagram mam spore obawy, że będą daleko odbiegały od produktów firmowych...



I jeszcze jedno - próba akumulatorków Pentagram 2600mAh (ponoć dobrze wypadają w testach jakichśtam gazet). Próba obciążenia tego rezystorem 0,165Ω spowodowała natychmiastowy spadek napięcia w pełni naładowanego ogniwa do około 0,9V - nie dało się przeprowadzić testu. Może te akumulatorki nawet mają te swoje 2600mAh, ale przy malutkim prądzie. Do roweru się nie nadają. Z Energizerami (oraz z Vipowami Ni-Cd, które wcześniej uważałem za kiepskie) przegrywają już na starcie...
 
 
Jarol 
młodzik


Dołączył: 08 Kwi 2011
Posty: 99
Skąd: Zabrze
Wysłany: Pią 20 Kwi, 2012   

tom napisał/a:

Jak wygląda sprawa z obciążalnością Li-ion? Z tego, co się orintuję - obciążalność jest na poziomie 2C - to nie jest dużo (dla mnie optimum to 4C). A drugie pytanie - jak się udało to złożyć w tej cenie? Jak rozumiem - bateria składa się z 16 ogniw szeregowo i 8 równolegle. Daje to 128 ogniw. Dobrze piszę? Zatem wchodzi po 3,50zł/ogniwo. Jeśli te ogniwa są w pełni sprawne to cena jest naprawdę ciekawa... Można zapytać, czy były kupowane na Allegro, czy z jakiegoś innego źródła? I czy były jakieś markowe, czy no-name? Obawiam się o parametry noname'ów - na przykładzie Vipow i Pentagram mam spore obawy, że będą daleko odbiegały od produktów firmowych...


Ogniwa tak jak napisałeś mają wydajność 2C.
Moja bateria jest zbudowana z 10 ogniw połączonych równoregle i 14 szeregowo co daje łącznie 140 ogniw.
Natężenie prądu jakie jest w stanie wydolić bateria bez nadmiernego grzania sie ogniew to 35A.
Nie wiem jaki masz silnik że potrzbujesz większą wydajność prądową?? Mój ma 1500W i bateria daje radę bez problemu.
Ogniwa są marki SANYO kupowane z innego źródła niż allegro bo tam więszkość to padło.
 
 
tom
początkujący


Dołączył: 10 Sie 2011
Posty: 18
Wysłany: Pią 20 Kwi, 2012   

Jarol napisał/a:
Ogniwa tak jak napisałeś mają wydajność 2C.
Moja bateria jest zbudowana z 10 ogniw połączonych równoregle i 14 szeregowo co daje łącznie 140 ogniw.
Natężenie prądu jakie jest w stanie wydolić bateria bez nadmiernego grzania sie ogniew to 35A.
Nie wiem jaki masz silnik że potrzbujesz większą wydajność prądową?? Mój ma 1500W i bateria daje radę bez problemu.
Ogniwa są marki SANYO kupowane z innego źródła niż allegro bo tam więszkość to padło.
Potrzebuję baterii 24-woltowej, z której przez 15 minut można czerpać 500W. Żeby w 15 minut rozładować baterię należy ją rozładowywać prądem 4C, stąd 4C jest optymalnym rozwiązaniem dla mnie. Przy ogniwach o mniejszym prądzie ciągłym muszę ich dać więcej, przez co muszę kupić większą pojemność, z której nie będę korzystał.
Chociaż gdybym dostał te ogniwa w takiej cenie, o jakiej pisałeś to chyba bym sobie zafundował nadmiarową baterię... Możesz zdradzić, gdzie można dostać takie ogniwa w dobrym stanie i w takiej cenie?
 
 
Robsonik20 
kierownik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 06 Mar 2011
Posty: 363
Skąd: LBN
Wysłany: Pią 20 Kwi, 2012   

http://www.bmsbattery.com...ttery-pack.html
 
 
tom
początkujący


Dołączył: 10 Sie 2011
Posty: 18
Wysłany: Pią 20 Kwi, 2012   

Robsonik20 napisał/a:
http://www.bmsbattery.com/packs/384-24v-20ah-38120-lifepo4-battery-16-cells-ebike-battery-pack.html
To też ciekawa rzecz, ale nigdy nic nie kupowałem z zagranicy i podchodze do tego "jak pies do jeża". Troche sie boję i nie bardzo wiem, jak się do tego zabrać. Nawet nie wiem, jak tę podaną na ich stronie kwotę przeliczyć na złotówki i ile to w końcu wyjdzie z transportem i wszystkimi opłatami... Wolałbym kupic cos w Polsce. A może ktoś z forum ma doświadczenie, zamawia baterie za granicą i mógłbym się dopisać? Przy zbiorczym zamówieniu pewnie można zaoszczędzić na transporcie...
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Sob 21 Kwi, 2012   

Różnice napięć po pełnym naładowaniu nie przekraczają 0.1V.
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1749
Skąd: Gliwice
Wysłany: Sob 21 Kwi, 2012   

Cena czyni cuda:
http://www.hobbyking.com/...idproduct=15521
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group