ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Bolid
Autor Wiadomość
kojack 
początkujący
kojack



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 27 Maj 2011
Posty: 42
Skąd: Małopolska
Wysłany: Śro 13 Cze, 2012   Bolid

Postanowiłem zaprezentować efekty mojej próby wykonania pojazdu/samochodziku dla mojej córki. W kilku tematach przedstawiałem swój "bolid" ale własnego tematu jeszcze nie miał. Nie jest bardzo się czym chwalić z racji mojego podejścia do budowania czyli jak najszybciej aby przekonać się co wyjdzie. Nie mam zbyt bogatego zaplecza maszynowego więc wszystko wygląda jak wygląda.

Konkrety:
-Silnik wraz z przekładnią zaadoptowany z elektrycznego wspomagania do toyoty (chyba corolli) - szacuję że ma on ok. 360-380W przy zasilaniu 12V.
Ogromnie wytrzymałe bydle można go męczyć pół dnia a on nawet się nie zagrzeje. Poza tym bez problemu jest w stanie wozić mnie a ważę prawie 90kg. Każdy sterownik testuję najpierw na sobie. Jak sobie poradzi mogą jeździć dzieci.
- Przekładnia ślimakowa jest cichutka i umożliwia na zamontowanych w tyle kołach osiągnąć niewyobrażalną prędkość 7km/h. Ot tyle żeby nie trzeba było za dzieckiem za szybko biegać ale trzeba bardzo solidnie maszerować. Muszę przyznać, że pojazd jest całkiem dzielny w terenie tzn. mocy mu nie brakuje.
- Koła standard - chińskie do taczek 26cm średnicy z przodu oraz 30cm z tyłu. (drugi komplet - młodzi już jeden zdarli od szybkich startów po hamowanie na ostro)
- Zawieszenie - tył na sztywno , oś przednia wahliwa.



- Akumulator - w tym momencie Greensaver 12V 20Ah - używka.
- Sterownik tu można długo pisać
a. pierwszy samoróbka na TL494 i 4szt. IRFZ44N - jeden sezon ale prędkość obcinał do niecałych 6km/h,
b. chiński do skutera 12V 200W - o dziwo dawał radę prawie 2 tyg.
c. sterownik od rs232 wersja 60A (wytrzymała bez przeróbek 2h) po zastosowaniu 2szt. IRFZ44 - 1 miesiąc. Następne uszkodzenie usmażyło go na cacy.
d. teraz kolejny na 3szt. IRFZ44N z NE555 - zobaczymy jak długo.

Założenia - ma być prosto bez udziwnień tak aby dzieci mogły spokojnie pojeździć.



Początki, jeszcze z akumulatorem samochodowym 55Ah - niestety zarżniętym więc jazda do 1,5h to był max





W wyniku ewolucji powstało to:



W sumie się udało bo jakby nie patrzeć bolid ewoluuje od prawie 2lat w to czym teraz jest.
Wyposażenie:
-hamulec tarczowy na jedno tylne koło.
- bezpiecznik "s" B20 jako zabezpieczenie przeciwzwarciowe - testuję teraz B6 bo przynajmniej on próbuje zadziałać przy normalnych prądach rzędu 40A. B20 działa tylko po zwarciu.
-Światła power led przód oraz czerwone na ledach tył.
-Deska rozdzielcza - stacyjka od quada, 2szt. wskaźników tj. ilość energii (voltomierz) i chwilowe zużycie prądu (amperomierz), licznik rowerowy sigma seedmaster 5000 z czujnikiem na przednim kole.
- Lusterko boczne,
- trąbka klakson,
- kierownica z sklepu z zabawkami,
- fotelik rowerowy umożliwia regulację przód-tył i mogą jeździć dzieci w różnym wieku.
- bagażnik to pudełko z ikei itd.

Osiągi:
- prędkość - 7km/h
- zasięg przy jeździe po nawierzchni gładkiej (asfalt) - 14km
- średni czas operacyjny ok. 2h
- czas ładowania - nie wiem, używam automatycznej ładowarki z lidla ;)
Zdjęcia są trochę nieaktualne bo kilka rzeczy się zmieniło - choćby błotniki przednie









A było i tak:


Lew już zniknął z przedniej maski.

Jakiś filmik jak się to porusza - kierowniczka ma 3 i pół roku:
http://youtu.be/lBBZ2A4O590
http://youtu.be/W2BYwfmB-6I

Prowadzi siostrzeniec:
http://youtu.be/sGLBl-hwlHQ
Ostatnio zmieniony przez kojack Czw 14 Cze, 2012, w całości zmieniany 4 razy  
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Śro 13 Cze, 2012   

Nieźle, full wypas dla małolatów :D
Rozumiem że ten silnik to zwykłe DC ze szczotkami i regulujesz tylko napięcie impulsami ?
Jaki akumulator tam założony-no chyba nie zwykły samochodowy?
Właśnie te kółka robią największe wrażenie-one mają jakieś łozyska? ;)
Się chce coś zrobić to się robi i o to chodzi... jest fun jak później działa i przynajmniej wiadomo jak to naprawić samemu...
 
 
Jeaa
[Usunięty]

Wysłany: Czw 14 Cze, 2012   

Kojack świetnie ci to wyszło ! Gratulacje.
 
 
kojack 
początkujący
kojack



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 27 Maj 2011
Posty: 42
Skąd: Małopolska
Wysłany: Czw 14 Cze, 2012   

Akumulator to żelak. Silnik to najzwyklejsze DC na czterech szczotkach z regulatorem PWM. Z kółek oczywiście wyleciały oryginalne pseudo łożyska chińskie i są zamontowane zwyczajne deklowane kulkowe 6202ZZ.

W planach - nagłośnienie :mrgreen: - to życzenie córy.
 
 
Jeaa
[Usunięty]

Wysłany: Czw 14 Cze, 2012   

Hehe ,nagłośnienie? Ale mała będzie miała furę ! Radyjko i zimny łokieć kierowcy.
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Czw 14 Cze, 2012   Re: Bolid

kojack napisał/a:

- Zawieszenie - tył na sztywno , oś przednia wahliwa.
...
- Akumulator - w tym momencie Greensaver 12V 20Ah - używka.
...
- Sterownik tu można długo pisać
d. teraz kolejny na 3szt. IRFZ44N z NE555 - zobaczymy jak długo.

Niezły patent z ciągników z tą wahliwą przednią osią :)
Nie zauwazyłem, że pisałeś o akumulatorze-ciekawe jakby się HAZE EV w nim sprawowały-typowe do pracy cyklicznej-mam zamiar takie ściągnąć do swojego projektu EV.
Gazowanie na potencjometrze (naprościej) zrobiłeś w NE555 czy jakiś analogowy czujnik Halla (z magnesami) do pedału przyspieszenia?
 
 
kojack 
początkujący
kojack



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 27 Maj 2011
Posty: 42
Skąd: Małopolska
Wysłany: Czw 14 Cze, 2012   

Zwykły suwak - i działa tak od prawie 1,5 roku




Co do wahliwej osi to patent naprawdę prosty a zapewnia, że koło napędowe jest cały czas dociskane do podłoża. W terenie jest to nieoceniona zaleta bo młodzi szaleją również po grządkach ;)
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Nie 17 Cze, 2012   

A no robi wrażenie ten pedał-zawias do drzwi znalazł ciekawe zastosowanie ;)
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pon 18 Cze, 2012   

Wspaniały wynalazek ten pedał.
Gratuluję.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
galahad 
początkujący


Dołączył: 08 Kwi 2012
Posty: 20
Skąd: Kraków
Wysłany: Pon 18 Cze, 2012   

I to się nazywa polska inwencja twórcza :cool:

teraz robisz troszkę większy, 4 x silnik i większe aku..... hm.....
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pon 18 Cze, 2012   

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Wspaniały wynalazek ten pedał.
...


:D :D :D
 
 
nanab 
kierownik
Elektronik


Pomógł: 6 razy
Wiek: 32
Dołączył: 26 Lip 2011
Posty: 353
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Wto 19 Cze, 2012   

Nie bądźmy wulgarni. Mówi się homoseksualista...
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 19 Cze, 2012   

Co Wy wymyślacie, pedał "gazu" to "pedał gazu".
Jest góra w górach, jest góra we władzy i jest góry w budynku itp..
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 19 Cze, 2012   

Krzyknąłem kiedyś "pedał gazu", to jeden gość na chodniku przyspieszył ;)
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 19 Cze, 2012   

Zdyscyplinowany ?
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group