|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Bateria li-ion |
Autor |
Wiadomość |
dezmol
stażysta
Dołączył: 19 Lip 2012 Posty: 127
|
Wysłany: Pią 24 Sie, 2012
|
|
|
A jak podłącze taką baterię 6 Ah do tej co mam 12Ah LIFEPO4 to jak to będzie brało prąd? Pół z tej pół z tej ??? Czy może jakiś przełącznik zrobić bateria LIFEPO4/ Li-ion ???
A mam jeszcze pytanie odnośnie samej konstrukcji baterii, bo nie wiem czy dobrze rozumuje.
A mianowicie, żeby uzyskać 6 Ah potrzebuje połączyć 39 szeregowo równolegle ogniw po około 2 Ah. Nie bardzo tylko wiem co jeszcze trzeba zrobić. Jak by ktoś mógł to opisać tu albo na priv był bym wdzięczny. |
|
|
|
|
tomeczekokok
prezes
Pomógł: 8 razy Wiek: 30 Dołączył: 24 Cze 2012 Posty: 794 Skąd: Rybnik (śląsk)
|
Wysłany: Pią 24 Sie, 2012
|
|
|
Zasada jest taka.
Najpierw zwiększasz możliwie pojemność prosproporcjonalnie do ilości sztuk tak aby starczyło ci na połączenie ich tak aby starczyło na pożądane przez Ciebie napięcie akumulatora.
Przykładowo:
Chcesz uzyskać 48V z Lion które po naładowaniu na maxa mają 4,2V. łączysz 12 sztuk szeregowo( nie martw się, że 12 razy 4,2 to50,4V. Napięcie i tak spadnie przy obciążeniu), ale jeżeli chce zwiększyć pojemność musisz łączyć najpierw równolegle ogniwa a potem szeregowo.
Przykładowo:
Masz 36 ogniw i chcesz mieć 48V. łączysz najpier po 3 sztuki równolegle a potem 12 paczek szeregowo tych już poskładanych.
Jeżeli chodzi o łączenie dwóch typów ogniw to nie radzę. Nie mają tych samych napięć ani pojemności. To tak samo jak włożysz 2 baterię do lampki i jedna będzie rozładowana a druga naładowana. Co się stanie?. Ta rozładowana dobije tą naładowaną a rozładowana może sie wylać, nie mówiąc juz o sytuacji takiej jak w EV bo tam są pożądne prądy i napięcia i co tam by sie działo przy takim połączeniu to nikt chyba nie wie.:)
Generalnie:
Jeżeli łączymy ogniwa to tej samej marki, dostawcy, czasu zakupienia i pojemności a także rodzaju chyba, że będziemy ich uzywać na przemian. Gdy rozładuje się jeden to odłączamy go i podłączamy drugi w jego miejsce. Współpraca nie ma możliwości bez napisanych warunków powyżej.
Pozdrawiam |
_________________ "Modliszka"- StreetFighter E-bike |
|
|
|
|
dezmol
stażysta
Dołączył: 19 Lip 2012 Posty: 127
|
Wysłany: Pią 24 Sie, 2012
|
|
|
tomeczekokok napisał/a: | Chcesz uzyskać 48V z Lion które po naładowaniu na maxa mają 4,2V. łączysz 12 sztuk szeregowo( nie martw się, że 12 razy 4,2 to50,4V. Napięcie i tak spadnie przy obciążeniu), ale jeżeli chce zwiększyć pojemność musisz łączyć najpierw równolegle ogniwa a potem szeregowo. | A jak mam już połączone te ogniwa to gdzie się wpina BMS ( gdzie taki na 48V można kupić) i czy w ogóle jest potrzebny. |
|
|
|
|
tomeczekokok
prezes
Pomógł: 8 razy Wiek: 30 Dołączył: 24 Cze 2012 Posty: 794 Skąd: Rybnik (śląsk)
|
Wysłany: Pią 24 Sie, 2012
|
|
|
BMS podłączasz do każdej paczki połączonej szeregowo aby monitorować napięcia. Sterownik odcina ogniwa jeżeli spadną poniżej 3,2V, i po osiągnięciu prz ładowaniu 4,2V bo to jest pełne naładowanie dla Li-Ion. Podałem Ci opis ogniw Litowo- jonowych. Dla innych te charakterystyki będą się różniły. Np dla LIFEPO4 napiecie stałe max to jak dobrze pamiętam 3,5V. Musisz po prostu poczytać charakterystyki danych typów ogniw na Google.
BMS można kupić na nie polskiej stronce BMSBATTERY, wpisz na Google. Oni tam mają wszystko. Na allegro produkuje to tylko jedna firma, przynajmniej tylko jedną wypatrzyłem ale robią to na dużych elementach a te z BMSBATTERY są na elementach SMD czyli dyskretnych. Taki BMS na SMD wyglada w wielkości podobnie do karty graficznej od PCta.:).
Bez sterownika BMS uszkodzisz ogniwa. To jest fakt. Wszystkie ogniwa typu li-ion, li-polimer, LIFEPO4 potrzebują sterownika BMS. Ja załatwiłem nie używając BMSa 108 ogniw MOLI niestety. Więc jeżeli nie chcesz kupować BMSa to niestety tylko akumulatory żelowe wchodzą w gre.
Pozdrawiam |
_________________ "Modliszka"- StreetFighter E-bike |
|
|
|
|
dezmol
stażysta
Dołączył: 19 Lip 2012 Posty: 127
|
Wysłany: Pią 24 Sie, 2012
|
|
|
tomeczekokok napisał/a: | Sterownik odcina ogniwa jeżeli spadną poniżej 3,2V, i po osiągnięciu prz ładowaniu 4,2V |
A czy jak będę miał ładowarkę z balasnserem to taki BMS mi będzie potrzebny - zakładając, że będę monitorować napięcie na pakietach w czasie rozładowania. |
|
|
|
|
dezmol
stażysta
Dołączył: 19 Lip 2012 Posty: 127
|
Wysłany: Pią 24 Sie, 2012
|
|
|
Czy dobrze rozumuje - tak należy podłączyć BMS ?Link |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pią 24 Sie, 2012
|
|
|
BMS to tylko opcja.
Równie dobrze (w większości zastosowań) wystarczy zwyczajna ładowarka modelarska z balanserem + pilnowanie napięcia rozładowania (różnego rodzaju alarmy).
Zastępuje to trudno osiągalne BMSy dla LiIon, jest o wiele tańsze (w pewnych konfiguracjach), a wszystkie elementy dostępne w Polsce.
No i nie ma problemu z wydajnością akumulatorów - nie ogranicza ich już maksymalny prąd rozładowania BMSa |
|
|
|
|
dezmol
stażysta
Dołączył: 19 Lip 2012 Posty: 127
|
Wysłany: Sob 25 Sie, 2012
|
|
|
A które z allegro możecie mi polecić na baterie 6 Ah ewentualnie 8 Ah.
A i jeszcze ciekaw jestem jakim prądem to mogę je rozładowywać żeby za szybko nie padły. |
|
|
|
|
tomeczekokok
prezes
Pomógł: 8 razy Wiek: 30 Dołączył: 24 Cze 2012 Posty: 794 Skąd: Rybnik (śląsk)
|
Wysłany: Sob 25 Sie, 2012
|
|
|
Najlepiej jak najniższym. Nie rozładowywuj ich poniżej nominalnej najniższej napięcia i będzie dobrze. Ja wiem z doświadczenia, że wycisnołem z 1Ah akumulatorka 7c ale to jest zabójstwo. Najlepiej 1c czyli jezeli masz 20Ah to możesz pobierać śmiało ciągły prąd 20A przez godzinę. |
_________________ "Modliszka"- StreetFighter E-bike |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|