ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Jakie silniki sa najekonomiczniejsze?
Autor Wiadomość
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 31 Lip, 2012   

Czyli wychodzi, że najekonomiczniejszy silnik, to nogi i pedały :-D
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 669
Skąd: Kielce
Wysłany: Wto 31 Lip, 2012   

No tak, zasilisz schabowym z frytkami i jedziesz dalej :D
_________________
I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło...
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Śro 01 Sie, 2012   

Dobraku napisał/a:

Suche fakty:

Silnik 250W/24V 1500W/48V
Przejechane: 577 km 646 km
Cykli ładowania : 31 21
Średnia prędkość: 16,4 km/h 18,8 km/h
Średnia moc : 170W 247W
średni pobór: 10,4 Wh/km 12,9 Wh/km


Ciekawe wyniki. Wychodzi na to że na silniku 24V srednio ok. 20km zrobiłeś na jednym ładowaniu,
a na drugim 48V ok. 30km.
Te dane są na podstawie ładowania tego samego zestawu acu? Ile miały pojemności te acu?
Ja akurat w tym sezonie na kilkuletnim aluminiowym rowerze z Praktikera ponad 1000km już w tym sezonie zrobiłem na chińskich oponach terenowych za ok. 20PLN ;)
Wychodzi na to że spokojnie średnio ok. 250W mocy wystarcza.
Interesują mnie te dane, bo mam zamiar zamiast łańcucha alternator BOSCHa wykorzystać ze swoim regulatorem alternatora i silnika BLDC oraz koło zamachowe zamiast acu do gromadzenia i odzysku energii w czasie jazdy.
Idea jest taka, że przed wycieczką rozkręcam z gniazdka 230V poprzez trafo w kilka minut taki FES o średnicy 0.5m o wadze ok. 15kg do kilku tysięcy RPM (6000 max czyli 100Hz) i silnik BLDC czerpie prąd jak nie pedałuję z tego rozpędzonego koła zamachowego, a jak pedałuję to bezposrednio z alternatora od pedał i brakujący prąd z tego FES. Nadmiar energii też ląduje w FES - również ta z ozdysku przy zjazdach z górki, tak aby nie rozpędzać się za bardzo bo straty na opory powietrza zbyt duże i lepiej tą energię zmagazynować i np. cały czas "lecieć" sobie 25km/h. Oczywiście sterownik na podstawie manetki gazu sam kontroluje tą prędkość i ew. odzysk eenrgii-moim zadaniem jest tylko podziwiać widoki i spokojnie sobie pedałować bez zadyszki :D

Tym sposobem, na prostych odcinkach kiedy mało energii się zużywa FES jest rozpędzane, a przy podjazdach spowalniane, bo nie naciskam bardziej na pedały tylko korzystam ze zgromadzonej energii w FES.
Dzięki temu praktycznie cały czas dostarczam jak mi się chce energii do FES-mogę nawet się zatrzymać n apoboczu "podpedałować" i później nie być zawalidrogą na trasie, bo zgromadzona energia na postoju pozwoli w szybki sposób pokonać odcinek drogi, który pokonywałbym w dłuższym czasie z mniejszą mocą, gdybym miał rozładowany mechaniczny akumulator.

Mało tego, na postoju gdyby było gniazdko 230V, to bardzo szybko można by rozpędzić ten FES ponownie i jechać dalej. Najlepiejgdyby w ogóle nie trzeba się było zatrzymywać i np. na stacjach benzynowych był tor z napięciem 12-24V i taki mały "pit stop" by starczył żeby jechać do kolejnej stacji EV :D

Być może całkowicie dałoby się tym sposobem wyeliminować acu, bo wiadomo mają ograniczone ilości cykli ładowania i też trochu ważą, no i nie można od tak po prostu "wlać" do nich prądu, a rozpędzić FES można bardzo szybko-po prostu sporo większą moc można przyłożyć w krótkim czasie, bo nie ogranicza nas prąd ładowania acu...

Temat jest ciekawy i dane co do zużycia Wh/km, które zapodaliście zachęcające do zbudowania takiego monstrum...

Przy FES 15kg i pierścieniu o promieniu wewnętrznym r1=0.150m, zewnętrznym 0.25m, czyli średnicy 0.5m, enregia zgromadzona w takim wirującym bączku ze 100Hz (6000 RPM) jest równoważna 0.035 kWh i teoretycznie pozwala na podniesienie masy 100kg na wysokość ponad 120m, więc być może taki bufor byłby wystarczający na pokonywanie całkiem sporych wzniesień, bo energia ta też jest równoważna ok. 25 x energii kinetycznej 100kg "pędzacej" z prędkością ok. 25km/h, a przy hamowaniu oczywiście FES byłby rozpędzany odzyskiwaną energią...

Akurat ważę zwykle ok. 75-80 kg, więc bardziej opłaca się odchudzić nieco pedałując i mieć większy zasięg niż wozić zbędne kg.

Zobaczymy-tak czy inaczej powinno dać się zrobić napęd bez żadnych łańcuchów z akumulatorem mechanicznym FES.
Altek BOSCHa za ok. 100 PLN można dostać-pasowałoby za 100 USD jakieś 2x BLDC 500W skołować, to gdyby nie trzeba było acu kupować co jakiś czas to inwestycja szybko mogłaby się zwrócić...

Energię w FES łatwo kontrolować, bo zależy od prędkości obrotowej do kwadratu (RPM) i prosty pomiar czestotliwości czujnikiem Halla daje nam teoretyczną ilość energi zmagazynowanej.

Najlepiej zintegrować taki sterownik z GPS, który by wiedział jakie jest ukształowanie terenu i oszacował potrzebną energię na pokonanie kolejnych kilometrów...ale to już kolejny etap.

Za to koncepcja z FES wydaje się łatwa do zrealizowania i ztestowania w domowym warsztacie :D
 
 
mar56 
dyrektor


Pomógł: 4 razy
Wiek: 67
Dołączył: 15 Lut 2011
Posty: 443
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 12 Sie, 2012   

Zrobiłem dzisiaj jazdę rowerem,pomiar mocy wykonany Watomierzem Turnigy 130A,pomiar odległości i szybkości Datalogger GPS Holux m-241.Rower gudereit z silnikiem 350W z przekładnią planetarną w tylnym kole,bateria 36V/10Ah LiFePO4,koła 28",ciśnienie 2 bary,moja waga 95kg+rower 21kg,dynamo w przednim kole ,droga 4x1,25km dwa razy tam i z powrotem tą samą drogą żeby nie było że z górki i z wiatrem.Wyniki U=39V,Imax=21,9A,Pmax=759W,zużycie energii na 5km =43,6Wh na km wynosi 8,72 Wh/km ,przy bardziej napompowanych kołach zapewne zużycie mniejsze,dystans 5km,średnia prędkość 19,8km/h.Jak ktoś ma wątpliwości że zużyje mniej jadąc 1,5kW DD to chętnie skonfrontuję to z moim rowerem we wspólnej jeździe.Podjadę do 40 km od Łodzi rowerem.
_________________
zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany...
 
 
tomson 
prezes
TOMSON


Pomógł: 4 razy
Wiek: 47
Dołączył: 15 Lut 2009
Posty: 649
Skąd: Otwock_EŁK
Wysłany: Nie 12 Sie, 2012   

Czy masz silnik o mocy 350W max czy 1000W max to jadąc z prędkością 25km/h silnik pobiera ok 250W w terenie płaskim i dużych różnic nie będzie pomiędzy przekładniowym i DD
ja mam Crystalyte HT2425 akumulator 15 cel LiFe i średnio mam ok 12Wh/km a prędkość średnia jest 28km/h a maksymalną mam 32km/h
Moj rowerek waży 26kg opony mam 700X38C szwalbe energizer plus a ja ważę 85kg
_________________
pozdr
Tomek
Ostatnio zmieniony przez tomson Nie 12 Sie, 2012, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
mar56 
dyrektor


Pomógł: 4 razy
Wiek: 67
Dołączył: 15 Lut 2011
Posty: 443
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 12 Sie, 2012   

Nie wiem jak mam wytłumaczyć inaczej niż pomiarami,niby to samo ale jest różnica.Jak masz duży silnik to będzie on miał większe straty własne niż mały.Może tak jadąc samochodem z silnikiem 170KM 60km/h i seicento z silnikiem 40 KM 60 km/h to seicento mniej spali(zakładam ten sam typ silnika,ta sama waga,benzyna)
Wg mnie najekonomiczniejszy jest silnik o wykorzystywanej mocy takiej na który jest zaprojektowany,mówiąc prościej silnik 350W wykorzystujesz 350W.A nie silnik 1500W a wykorzystujesz 300W,to jest bardzo wygodne ,wręcz nieraz b.pożądane ale nie najekonomiczniejsze.
_________________
zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany...
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 12 Sie, 2012   

Jak ktoś pojedzie 10km/h to może będzie różnica bo przy takim napięciu silnik DD będzie mieć sprawność 50%, a z planetarką 70%. Ale kto jeździ 10km/h...
A przy 25km/h oba silniki mają sprawność identyczną, a skoro w przyrodzie nic nie ginie...

Ja na moim potwornie nie ekonomicznym i ciężkim DD o mocy maksymalnej 3600W z akumulatorami ~280Wh jadę ~30km ze średnią prędkością ~25km/h. To policz ile pobiera ten strasznie prądożerny silnik na jeden kilometr...

Nie ma różnic w poborze bo nie ma prawa być różnic w takich samych warunkach testowych przy takiej samej sprawności układów.
 
 
mar56 
dyrektor


Pomógł: 4 razy
Wiek: 67
Dołączył: 15 Lut 2011
Posty: 443
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 12 Sie, 2012   

Ty jedziesz swoim 3,6kW silnikiem i ja jadę swoim 350W silnikiem jedziemy obok siebie 25 km/h i zapewniam Cię że na tej samej energii dużo dalej zajadę,jak to Ciebie nie przekonuje to ja nie mam więcej argumentów.
_________________
zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany...
 
 
bartek 
prezes
Łebmajster


Pomógł: 5 razy
Wiek: 41
Dołączył: 13 Kwi 2011
Posty: 508
Skąd: Włoszczowa
Wysłany: Nie 12 Sie, 2012   

Cytat:
Czy masz silnik o mocy 350W max czy 1000W max to jadąc z prędkością 25km/h silnik pobiera ok 250W w terenie płaskim i dużych różnic nie będzie pomiędzy przekładniowym i DD

No tak jak napisał mar56 Silniki uzyskują swoja maksymalną efektywność przy danych obrotach. Więc jazda z prędkością 25 km/h na silniku 250W będzie bardziej ekonomiczna niż na silniku 1000W. Do tego dochodzi pewna mało zauważalna "gołym okiem" kwestia, że jak przy prędkości 25km/h na silniku 250W jedziesz pod górkę to silnik pociągnie maksymalnie te ~500W i pewnie trochę zwolni bo nie będzie dawał rady, a silnik 1000W pociągnie ~1000W i nie zwolni.
_________________
-
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE

Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
-
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 12 Sie, 2012   

mar56 napisał/a:
jak to Ciebie nie przekonuje to ja nie mam więcej argumentów.


Nie mam w zamiarze wywoływać kłótni ani zaogniać dyskusji. Moje obserwacje i rozsądek nie pozwalają mi zgodzić się ze stwierdzeniem, że silnik z przekładnią posiada wyższą sprawność jazdy od silnika DD (przy takiej samej prędkości, w której uzyskują taką samą efektywność). Uważam to za nielogiczne, niezgodne z prawami fizyki oraz niezgodne z danymi silników. Pomiary zużycia energii mojego silnika nie pozwalają na stwierdzenie, że jest mniej ekonomiczny niż mały silnik planetarny w warunkach opisanych powyżej. Tyle mogę powiedzieć z całą pewnością :)
 
 
MixhaL 
prezes


Pomógł: 3 razy
Wiek: 43
Dołączył: 22 Maj 2011
Posty: 909
Skąd: Lubelskie
Wysłany: Nie 12 Sie, 2012   

Ostatnio czytalem test pomiedzy silnikiem DD a planetarnym.
Silnij planetarny mial delikatnie wieksza sprawnosc przy spokojnej jezdzie ale przy duzej mocy sprawniejszy byl DD
_________________
Cyklon
BOMBER V1, V2, V3
RAIDEN
 
 
Dobraku 
stażysta
elektronik



Pomógł: 1 raz
Wiek: 36
Dołączył: 01 Mar 2012
Posty: 150
Skąd: Bełchatów
Wysłany: Pon 13 Sie, 2012   

Wczoraj (niedziela) moje oba rowery 1500W i 250W były w Radomsku i spowrotem czyli zrobiły dystans 89 km.

Jeden 250W juz naładowałem .... poszło 820 Wh, średnia moc na trasie 214W

wieczorem napisze ile wrąbał 1500W.
ok juz mam drugi wynik

1500W poszło 920Wh średnia moc 240W ( masa całościowa jakieś 15 kg więcej niż 250W)

Wnioski wyciągajcie sami :)
Ostatnio zmieniony przez Dobraku Pon 13 Sie, 2012, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Pon 13 Sie, 2012   

Te dane to bez wspomagania pedałowaniem zapodajecie?

Ciekawe jest to ze tak czy inaczej wychodzi że średnią moc macie do ok. 250W i to bez stosowania żadnych owiewek aerodynamicznych i myślę, że wystarczy po prostu doładowaywać taki acu (zwykły czy mechaniczny) w czasie jazdy pedałowaniem i spokojnie starczy na podjazy pod spore górki bez zadyszki.

mar56 napisał/a:
Zrobiłem dzisiaj jazdę rowerem,pomiar mocy wykonany Watomierzem Turnigy 130A,pomiar odległości i szybkości Datalogger GPS Holux m-241.


Rozumiem, że ten watomierz tylko całokwitą zużytą moc podaje, a nie ma możliwości logowania chwilowych wartości (np. co 1s) tak aby zgrać to z zapisami GPSa?
Jak masz loga z zapisem GPS w formacie NMEA (a pewnie w takim loguje), to zaimportuj te pliki do Google Earth (Plik/Open trzeba wybrać NMEA) i tam ładnie można zrobić min. wykres wysokości na całej trasie.

Widząc trasę (nachylenia i zjazdy), może coś więcej można by powiedzieć o zużyciu-wręcz próbować wyliczyć teoretyczne zmiany energii w czasie i porównać z odczytami z watomierza.

Wczoraj zalogowałem 2x trasę 110 km "ekonoboksem" (206 HDI 1.4), który spalił na niej około 0.25gr/km ;)
Interesuje mnie ta trasa bo, prowadzi do przyszłego centrum EV, czyli Krakoffa :)
W czasach studenckich przejechałem ją kiedyś rowerem, a za jakiś czas byłoby fajnie gdyby dało radę pokonać ją bolidem EV. Trasa super ciekawa, ładna okolica-wiele serpertyn i momentami spore róznice wysokosci.
BTW: Fragment drogi 79 (Szczucin-Kraków).

Własnie przy gotowuję oprogramowanie, które na podstawie zapisu GPS (w formacie NMEA) będzie w 3D trasę malować i wyliczać zmiany energii, no i teoretyczne zużycie z odzyskiem i bez, oczywiście uwzględniając szacunkowe wartości strat na opory powietrza i tarcie toczne.

Poza tym będę miał sterownik prostownika na mikrokontrolerze ATMELA ATTiny45, który będzie mógł też kontrolować napięcie i prąd nie tylko podczas ładowania acu, ale też podczas rozładowywania i możliwość logowania tego przez port równoległy, więc będzie można np. co 1s logować chwilową wartość zuzytego prądu i zgrać to później z danymi z GPS.
 
 
mar56 
dyrektor


Pomógł: 4 razy
Wiek: 67
Dołączył: 15 Lut 2011
Posty: 443
Skąd: Łódź
Wysłany: Pon 13 Sie, 2012   

Tak te dane bez pedałowania ,choć osobiście nie lubię jeździć na samym silniku,po to wykonałem lekki i wydajny rower by jeździć wspomagając pedałowanie.Na silniku to na równej drodze jedzie max 35-36km/h ale z pedałowaniem nawet dobijam do 50km/h jak się uprę.Z przodu mam tarczę kolarską i dzięki dużemu przełożeniu można wspomagając się silnikiem jechać dłuższy czas ok.35km/h.Na baterii 360Wh zrobiłem 34km jadąc ze śr.prędkością 33,4km/h,oczywiście też pedałując, ale zszedłem z roweru nie zlany potem.Ten GPS holux ma funkcję zapisywania logów i przy współpracy z programem Ez-tour,ładnie wyświetla trasę w Googlach Earth włącznie z danymi prędkościami,przewyższeniami w każdym punkcie trasy.Ale jak chciałbyś połączyć GPS z watomierzem Turnigy 130A to nie wiem bo nie ma on wyjścia komunikacyjnego,tylko wszystkie dane wyświetla na ekranie.Musiałbyś tak przerobić watomierz by dane przesyłać do USB,bądź dołożyć moduł bluetooth.Gdzieś na stronach modelarskich widziałem taki watomierz,tylko cena była wysoka coś koło 100$ z aplikacją nawet na komórkęnp.tutaj.Ten watomierz Turnigy 130A pokazuje kilka funkcji i też chwilowe wartości zmieniające się w czasie jazdy.
_________________
zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany...
 
 
Dobraku 
stażysta
elektronik



Pomógł: 1 raz
Wiek: 36
Dołączył: 01 Mar 2012
Posty: 150
Skąd: Bełchatów
Wysłany: Pon 13 Sie, 2012   

Moje dane też raczej bez pedałowania. 1500W sam silnik 250W lekko pedałowany ale naprawdę niewiele. Różnice praktyczne to takie że 250W wyciąga jakieś 33km max co dla mocniejszego silnika jest spokojną pracą. Tak jak wspomniałem oba rowery jechały jeden przy drugim więc podobne warunki.

Ja do logowania tras używam sportypal. działą na różnych platformach.

BTW: Trochę mnie zainspirowaliście .... W zeszłym roku, jeszcze do poprzedniego roweru zrobiłem sobie licznik do roweru własnie z pomiarami prądów napięc i zużyć, fajnie to działało ale po konwesji na wyższe napięcie zdemontowałem to. Teraz tak myślę czy własnie nie dołożyć obsługi odbiornika gps i nie logować wszystkiego w jednym miejscu :twisted:

Ja mierzyłem własnie moc chwilową co 1s. potem z tych danych robiłem średnią i prognozę na ile km mi jeszcze prądu powinno wystarczyć. Wszystko chodziło na atmedze8. Miałem tam jeszcze pomiar temperatury i coś a'la zmierzchówkę do oświetlenia.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group