ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Budowa bateri z Hobby King
Autor Wiadomość
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 02 Wrz, 2012   

tas napisał/a:
Oj nie tak.
Kupujesz 8szt i ładujesz wszystkie równolegle. A w rower wpinasz np 16s2p.
Ładowarka będzie mieć 14.4V i 33Ah więc będzie ładować 7A. Ja tak mam i używam i działa to bardzo fajnie.
Przepięcie aku szeregowo<->równolegle trwa 20 sek. Trzeba zrobić 2 proste złączki miedzy pakietami 16s1p oraz prosty rozgałęźnik do ładowania równoległego.
W sumie nie wiem co by tu jeszcze wyjaśnić bo to najbardziej prosty i skuteczny sposób ładowania tych aku :)

Czy zanim zaczniesz ladowac taki zrownoleglony pakiet sprawdzasz napiecie pojedynczych ogniw ? Jaka miedzy nimi jest roznica napiec PRZED LADOWANIEM ?
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 02 Wrz, 2012   

Nie sprawdzam, bo nie ma takiej potrzeby. Mam pewność, że na żadnym z ogniw napięcie nie spadło poniżej 3.3V. Gdyby tak było - alarm mnie poinformuje.

W praktyce wygląda to mniej więcej tak:
1 cela: 3.40
2 cela: 3.48
3 cela: 3.40
4 cela: 3.50

Trzeba zrozumieć jak to działa.
Alarm pilnuje napięcia 3.3V ALEEE.... o ile obciążając aku dużym prądem gdy jest naładowany spadku napięcia prawie nie ma, to gdy jest prawie pusty powodujemy spadek napięcia.
Zatem wygląda to tak: jedziemy z jakąś tam prędkością generując obciążenie. Aż w końcu na jakimś z ogniw zbijamy napięcie do 3.3V i odzywa się alarm. W tym momencie zdejmujemy gaz, obciążenie znika, napięcie się podnosi o wartość spadku pod obciążeniem, alarm milknie. Na celach napięcie podnosi się do ~3.4V, a my wiemy, że koniec jazdy bo piskało.
Jeśli znów będziemy chcieć obciążyć cele to teraz wystarczy bardzo mały prąd by napięcie spadło poniżej 3.3V bo tam już nie ma nic energii. Zatem ogniwa tak naprawdę mają bardzo dobre warunki pracy. I tak naprawdę nigdy nie spadną poniżej niebezpiecznego napięcia.
No i druga sprawa, taki alarm jest też prostym wskaźnikiem napięcia i daje możliwość kontroli co się dzieje i jakie są spadki napięcia na każdym z ogniw. Widać które jak działa i pierwsze pada.
Ostatnio zmieniony przez tas Nie 02 Wrz, 2012, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
mar56 
dyrektor


Pomógł: 4 razy
Wiek: 67
Dołączył: 15 Lut 2011
Posty: 443
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 02 Wrz, 2012   

Cytat:
mar56 gdzie taki BMS można kupić ??


np.na stronach chinskich BMSbattery,Elifebike,ebay,typu alibaba itd.
_________________
zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany...
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 02 Wrz, 2012   

tas napisał/a:
Nie sprawdzam, bo nie ma takiej potrzeby. Mam pewność, że na żadnym z ogniw napięcie nie spadło poniżej 3.3V. Gdyby tak było - alarm mnie poinformuje.

W praktyce wygląda to mniej więcej tak:
1 cela: 3.40
2 cela: 3.48
3 cela: 3.40
4 cela: 3.50
...

Nie zrozumiales mojego pytania. Poniewaz do ładowania łaczysz ROWNOLEGLE pakiety 14,4 V, to moje pytanie dotyczylo napiecia PRZED ladowaniem takich pakietow.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 02 Wrz, 2012   

Nie sprawdzam.
Zrozumiałem pytanie i wyjaśniłem Ci dlaczego nie ma potrzeby tego sprawdzać.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 02 Wrz, 2012   

tas napisał/a:
Nie sprawdzam.
Zrozumiałem pytanie i wyjaśniłem Ci dlaczego nie ma potrzeby tego sprawdzać.

Upraszczasz... bo do ładowania łaczysz ROWNOLEGLE pakiety a wtedy ich nierowność powoduje ze sie nawzajem 'przepompowują'
Czyli przyjmujac ze np pakiet 1 ma równe cele n x 3,3 V a druki pakiet n x n x 3,6 V to po zrownolegleniu + i - , nawet bez ladowania będą przepływaly duze prądy miedzy celami.
W takim przypadku nalezy slabszy pakiet nieco podladowac i dopiero wtedy zrownoleglic i dokonczyc ladowanie.
Dlatego pytałem jaką masz różnicę na pakietach przed ładowaniem. Jak przy okazji sprawdzisz to podaj, szczególnie wtedy jesli caly zestaw bedzie silnie rozladowany.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Perszing1800 
stażysta


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 24 Cze 2012
Posty: 162
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: Nie 02 Wrz, 2012   

Może i ja wtrącę swoje 3 grosze ;)
Mam pakiet co prawda Li-Ion ale podobnie jak Tas używam połączonych szeregowo a potem spinam równolege.
13S8P a do ładowania 6S16P(tak tak ten jeden P muszę ładować osobno) .Jeśli są dobrane o podobnych parametrach ogniwa to różnice są najwyżej 0,04V to jakie by miały prądy iść wyrównawcze przy takiej różnicy potencjałów?Według mnie żadne większe wartości które by mogły zaszkodzić zarówno Li-Pol jak i Li-Ion a Tas ma z tej samej firmy,w tym samym czasie zakupione a więc nie sprawdza bo się zużywają równo ;)
_________________
Nie popełnia błędów Ten co nic nie robi;)

http://www.ermail.pl/link...CTYlT7Aj2YTjljX
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 02 Wrz, 2012   

Perszing1800 napisał/a:
Może i ja wtrącę swoje 3 grosze ;)
....Jeśli są dobrane o podobnych parametrach ogniwa to różnice są najwyżej 0,04V to jakie by miały prądy iść wyrównawcze przy takiej różnicy potencjałów?

To własnie chciałem wiedzieć !. Jęsli róznica na zaciskach ogniwa które potem zrownoleglasz jest tylko 0,04 V to jest ok ale jesli 0,2 czy 0,3V to juz nie.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 02 Wrz, 2012   

WojtekErnest, nie upraszczam, to już jest proste i upraszczać nie ma co.
Niech będzie i 0.3V różnicy na 1 celi. I co z tego. Nie ma to żadnych skutków negatywnych.
Spinasz ogniwo najniższe z najwyższym i na jednym napięcie się podnosi, a na drugim spada. A jako, że są to sytuacje, gdy pojemności już nie ma (bo normalnie nie ma różnicy w napięciu na celach) napięcie wyrównuje się natychmiast i przy niewielkich prądach.

Przykładowe napięcia cel całkowicie rozładowanego pakietu podałem już wcześniej jako wyjaśnienie braku potrzeby sprawdzania napięcia i braku potrzeby jego wyrównywania.

W praktyce wygląda to tak, że o ile w obrębie 1 pakietu różnice w napięciu ogniw są max 0.25V, to w przypadku różnic miedzy pakietami najbardziej i najmniej wyładowanym to tylko max 0.4V, więc trudno tu mówić o jakiejkolwiek różnicy czy też o znaczących prądach. Ich po prostu nie ma bo być nie może :)
Prądy są na tyle małe, że nie potrafią nawet zagrzać przewodu 22AWG, po którym wyrównują się cele między sobą. A to bardzo cieniutki przewodzik.

No chyba, że ktoś na siłę szuka problemów i zepnie wyładowany aku z naładowanym.
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Pon 03 Wrz, 2012   

Przy budowie pakietów cele powinny być wyrównoważone jak najdokładniej. W uproszczeniu - różnica wynąsząca 0,25V pomiędzy celami to w perspektywie czasu zabójstwo dla tych słabszych i ograniczenie całkowitej pojemności pakietu mimo że pakiet może być zupełnie dobry.

Jeżeli masz np. 3 pakiety po 4S i łączysz je równolegle do ładowania to powinieneś również połączyć wtyki balansera - nie tylko główne wyprowadzenia.. Może u Ciebie dojść do skrajnej sytuacji że np pakiet osiągnie 14,4V ale jedna cela będzie nie doładowana a reszta mocno przeładowane - i napięcie na wyjściu będzie się zgadzało.. Wytłumaczę Ci na przykładzie równania... 3,5+3,5+3,5+3,5=14 oraz 5+2+4+3=14

Suma się zgadza i w pierwszym wypadku masz pakiet równy napięciami ale w drugim przypadku pierwsza cela jest przeładowana, druga niedoładowana a pozostałe są w normie... Zatem - chcesz ładować pakiety modelarskie równolegle - musisz połączyć wyprowadzenia mocy pakietu równolegle i balansowanie również... Wtedy poprzez zrównoleglone połączenia do balansera zajdzie Tobie tzw. samobalansowanie i np. 2 ogniwo z pierwszego pakietu które będzie bardziej wyładowane zostanie doładowane poprzez przepływ prądów wyrównawczych z 2-gich ogniw innych pakietów poprzez połączone równolegle wtyki balansera. I jeżeli dodatkowo podepniesz całość do balansera ładowarki to wyrównasz ogniwa sumarycznie... Jedyną wadą jest fakt iż przy podpięciu przewodów balaserów z ogniw równolegle moga popłynąć nimi znaczne prądy przy dużych dysproporcjach ogniw... Rzędu kilkudziesięciu amperów - im większe dysporoporcje tym większe prądy wyrównawcze..
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
Perszing1800 
stażysta


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 24 Cze 2012
Posty: 162
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: Pon 03 Wrz, 2012   

Odpowiem w moim imieniu i zarówno za Tasa bo wiem że zarówno On i ja łączymy ze sobą przewody główne do ładowania jak i przewody do balansera ładowarki ;)
_________________
Nie popełnia błędów Ten co nic nie robi;)

http://www.ermail.pl/link...CTYlT7Aj2YTjljX
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 03 Wrz, 2012   

Perszing1800 napisał/a:
Odpowiem w moim imieniu i zarówno za Tasa bo wiem że zarówno On i ja łączymy ze sobą przewody główne do ładowania jak i przewody do balansera ładowarki ;)

Moje wczesniejsze uwagi i obszerniejsze tlumaczenie Nostuska sprowadzają sie do jednego że uproszczeniem jest nadzorowanie balanserem cel co 3,7 V i przekonanie ze jest dobrze , gdy nie sprawdza się napiecia PAKIETU skladajacego sie z 4 cel i pakiety takie się łaczy równolegle.
Dobrze że jak piszecie metoda sie sprawdza bo ogniwa nowe, jednakowe ale gdy jest rozjazd miedzy nimi rzedu 0,4 V a niedługo zapewne więcej to "na zdrowie" im nie wyjdzie.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pon 03 Wrz, 2012   

Poza tym ja nie wiem, co tak się wszyscy uczepili tego napięcia.

Ludkowie drodzy. Cały czas mówię o NAPIĘCIU WYŁADOWANEGO pakietu (a nie takiego do połowy pełnego czy coś). NIGDY nie ma tak i nie może być, że wyładowany pakiet ma cele wyładowane tak samo, no ludzie, litości z takimi dziwnymi teoriami :)
Nawet w nówce sztuce fabrycznej 1 raz naładowanej rozładowanie na końcu powoduje rozjazd (a w takiej co przejechała 2k km jest identycznie).
Zawsze ta jedna cela ma najmniej i ona włącza alarm, czy to dźwiękowy czy w BMSie.
A wtedy rozjazdy po 0.25V są nie tylko normalne i typowe, ale też nic nie szkodzące, przewidywalne i się je ignoruje bo nic nie znaczą :)
To potwierdza nie tylko praktyka i widzenie tego na własne oczy, ale też nawet pobieżna lektura wykresu napięcia/pradu do pojemności dowolnego akumulatora Li.

Tyle ode mnie co by już nie masłować maślanie, bo zdecydowanie żałuję, że zabrałem głos w dyskusji :)
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Wto 04 Wrz, 2012   

Cytat:
A wtedy rozjazdy po 0.25V są nie tylko normalne i typowe, ale też nic nie szkodzące, przewidywalne i się je ignoruje bo nic nie znaczą :)


Pod obciążeniem tak - to normalne i nasili się przy końcu procesu rozładowania. Po odłączeniu obciążenia różnica pomiędzy celami się zmniejszy.

tas napisał/a:
NIGDY nie ma tak i nie może być, że wyładowany pakiet ma cele wyładowane tak samo, no ludzie, litości z takimi dziwnymi teoriami :)
Nawet w nówce sztuce fabrycznej 1 raz naładowanej rozładowanie na końcu powoduje rozjazd (a w takiej co przejechała 2k km jest identycznie).
Zawsze ta jedna cela ma najmniej i ona włącza alarm, czy to dźwiękowy czy w BMSie.


Dokładnie tak jak piszesz i się z Tym zgadzam. Zawsze BMS pilnujący pakietu powinien mieć warunek " wyłącz w momencie gdy KTÓRAKOLWIEK cela zejdzie z napięciem poniżej progu. Gdyby czekać aż wszystkie zejdą do jednego poziomu to te słabsze byśmy skatowali i uszkodzili ich "chemię" które to spowoduje zmniejszenie pojemności. Zejście z napięciem poniżej progu na wszystkich celach używa się jako drugi (krytyczny!) stopień zabezpieczenia w BMS. Ale najczęściej działa to pierwsze zabezpieczenie tylko. Drugie zabezpieczenie używa się jako zabezpieczenie podnapięciowe aby nie używać pakietu gdy jest rozładowany.
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
dagor200 
początkujący


Dołączył: 23 Sie 2012
Posty: 48
Wysłany: Pią 07 Wrz, 2012   

Hooby King to ciekawa alternatywa zakupu ale należy zwrócić uwagę na koszty dostawy. Jeśli wybierzesz towar z europy to ceny wachają się w okolicy maks 25 dolarów. Niestety wiele towarów brakuje w europie i trzeba zamówić jako global a wtedy cena przesyłki to 72 dolary. Cena również znacznie zależy od wagi towaru. Drobne rzeczy warto zamówić w global np miernik napiecia cell w akumulatorach koszt 3 dolary. Ceny przesyłki przybliżone
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group