ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
Rower elektryczny raty 0% sklep E-biker.pl

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Pikacz
Autor Wiadomość
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6168
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pon 03 Wrz, 2012   Pikacz

........
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
Ostatnio zmieniony przez tas Śro 05 Wrz, 2018, w całości zmieniany 144 razy  
 
 
Robsonik20 
kierownik


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 06 Mar 2011
Posty: 363
Skąd: LBN
Wysłany: Pon 03 Wrz, 2012   

Ile za to cacko:D
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 69 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3223
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 04 Wrz, 2012   Re: Miernik rowerowy "Pikacz Dream" :)

tas napisał/a:

Jako bazę użyłem rewelacyjny miernik/watomierz marki HobbyKing, model HK-010 za marne 19$

Gratulacje za pomysł i wykonanie tym bardziej ze samo urządzenie jest tanie.
Ale moje 'samopoczucie' psuje opinia na temat 'rewelacyjnosci' tego urządzenia np. taka:
Balancer totally out of calibration, i wonder if someone in factory check this box. Get perfectly balanced battery with icharger 106B (not from HK), put in HK-010 and beep-beep-beep - your battery is unbalanced. Showing 3.88V-3.82V-3.82V. Is my icharger decalibrated that much?? I took voltmeter and it show me 1.77V-1.77V-1.77V. Impossible. I spend about 15 minutes to find my old voltmeter, (the one with mechanical gauge), but it measured the same as new multimeter. Strange. Ok, so lets test again, i took another battery, (Zippy 2200 3S 20C) and put it to HK-010. Of course beep-beep - unbalanced. So a select balancing mode and wait for some time. After balancing end, HK-010 show perfectly balanced battery at 4.12V-4.11V-4.11V. BUT.. Both my voltmeters shows 4.00V-4.05V-4.05V. Same as icharger. I wonder what wattmeter could show, can i trust wattmeter if balancer is totally crap? Make a sence. What now with this cheap and useless box? Send it for repair to HK? It cost more than box.. Leave money in HK and throw HK-010 to basket?
Czy ty zmieniajac program w tym watomierzu zrobiłes podopbne próby, pomiary innym miernikiem ? Bo jesli powyższe problemy sa typowe dla tego modelu to niestety jest to nie tylko nieprzydatne ale i grożny gadzet, bo mogący przyczynic sie do uszkodzenia cel ogniw.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6168
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 04 Wrz, 2012   

Powoli i spokojnie. Twoje "złe samopoczucie" jest nieuzasadnione :)
Mówisz o module balansowania, którego nie ma po aktualizacji softu. Faktem jest, że do zastosowań EV w tym urządzeniu jest ono niepotrzebne i zostało wyłączone (głównie dlatego, że niemożliwy jest pomiar prądu i jednoczesny monitoring poszczególnych cell w podłączonym pakiecie z powodów technicznych).
Opinia, którą przytaczasz jest opisana pod kątem modelarstwa - wtedy faktycznie ktoś mógłby sobie balansować swój pakiet od samolotu tym badziewnym miernikiem. Ale w praktyce nikt tego nie robi, bo każda ładowarka ma swój własny balanser.

Czyli reasumując - powyższy cytat nie dotyczy urządzenia po zmianach, gdyż wszystkie pomiary idą po głównej linii zasilającej, gniazdo balansera jest nie używane.

Oczywiście można dodać kalibrację napięcia dla każdej z cell (co jest proste do zrobienia) i można będzie sobie ustawić te napięcia samemu i dokładnie- naprawiając to co chińczyk zepsuł. Tylko się rodzi pytanie - po co :)

Jeśli chodzi natomiast o dokładność pomiarów głównych - to przewidziałem różną tolerancję elementów w różnych egzemplarzach watomierza i w menu urządzenia jest odpowiednia opcja kalibracyjna na taką okoliczność.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 69 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3223
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 04 Wrz, 2012   

tas napisał/a:

Oczywiście można dodać kalibrację napięcia dla każdej z cell (co jest proste do zrobienia) i można będzie sobie ustawić te napięcia samemu i dokładnie- naprawiając to co chińczyk zepsuł. Tylko się rodzi pytanie - po co :)

Jeśli chodzi natomiast o dokładność pomiarów głównych - to przewidziałem różną tolerancję elementów w różnych egzemplarzach watomierza i w menu urządzenia jest odpowiednia opcja kalibracyjna na taką okoliczność.

Ok. To super że to przewidzialeś kalibracje na głównym pomiarze ale jesli traktować to za urządzenie pomiarowe uważam za konieczne by było to równiez na poziomie cel. Jesli to ma byc miernik rowerowy to nie moze on wprowadzc w bład że np. cele sa równe a w istocie są rozjechane i odwrotnie.
Na marginesie trzeba sprawdzic czy kalibracja na '0' czyli zgodność np 3,7 V mierzona miernikiem zewnetrznym i Twoim watomierzem będzie taka sama np. przy napięciu np. 2,8 V.
Nie wiemy czy ten przetwornik "chinczyka" i system kalibracji na punkt działa liniowo w szerszym zakresie .
Życzę sukcesu :-)
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 17 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 539
Skąd: Sudety
Wysłany: Wto 04 Wrz, 2012   Re: Miernik rowerowy "Pikacz Dream" :)

tas napisał/a:
Jako bazę użyłem rewelacyjny miernik/watomierz marki HobbyKing,

Nie tylko miernik , ale modyfikacja też jest rewelacyjna.
Mam pytanie - czy jest możliwość przeróbki polegającej na wyniesieniu bocznika poza miernik (tak jak w Cycle Analyst)? Mam tylny napęd i prowadzenie przewodów prądowych na przód roweru i z powrotem trochę mnie zniechęca.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6168
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 04 Wrz, 2012   

WojtekErnest: Proszę przeczytaj jeszcze raz ze zrozumieniem informacje o tym urządzeniu w postach powyżej, może to zmniejszy chaos ;)
To NIE JEST balanser, NIE mierzy pojedynczych cell, NIE monitoruje ich ponieważ FIZYCZNIE nie jest możliwy pomiar poszczególnych cel (na tym urządzeniu bez dużych zmian obwodów) jednocześnie mierząc prąd i napięcie całego pakietu.

Od dbania o cele każdy ma BMSy, alarmy itp itd.

Zakres funkcji i możliwości opisany jest w 1 poście.

Borsuk: wszystko się da, ale wymaga to przeróbek fizycznych miernika, a to się przeczy z założeniami projektu :P
Ale powiem Ci, że "+" miernika (czerwony przewód) możesz połączyć i zastąpić 1, wtedy do miernika pójdą tylko 3przewody. Lub wyjmij LCD i 6/7 żyłową taśmą podprowadź na kierownicę/inne widoczne miejsce :)
Ostatnio zmieniony przez tas Wto 04 Wrz, 2012, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Wto 04 Wrz, 2012   Re: Miernik rowerowy "Pikacz Dream" :)

tas napisał/a:

Jako bazę użyłem rewelacyjny miernik/watomierz marki HobbyKing, model HK-010 za marne 19$
Obrazek

A na jakim uP ten miernik chodzi? Jakiś AVR Atmela, czy coś innego?

Nie wystarczy po prostu za te 19$ kupić uP za 2$, źródło napięcia odniesienia za <1$ i mierzyć prąd i napięcie? Do tego kilka diod do sygnalizacji stanu rozładowania acu i ew. prosty wyświetlacz do pokazania ilości zużytych kWh? Jak bateria ma max 0.5 kWh to wiadomo że więcej się z niej nie wyciśnie, czyli jak zużylismy 0.1 kWh i przejechaliśmy 10km, to mniej więcej wiadomo ile da rady jeszcze pojechać ;)

A sterownik niech pilnuje czy któreś cele/acu nie nie są za bardzo rozładowane.

BTW: Spotkaliście się z czyms takim, że sterownik BLDC robi "bypass" acu/celi który w szeregu jest już kompletnie rozładowany, tym samym ogólne napięcie na silniku spadnie (bo odłaczy to acu) ale reszta (np. z 48V) dalej jedzie ale na mniejszym napięciu i ograniczonym prądzie?
Tym samym eliminujemy najsłabsze ogniwo w łańcuchu i jedziemy dalej...ale z mniejszą mocą tak aby nie obciążać prądem zbytnio pozostałych acu...
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 17 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 539
Skąd: Sudety
Wysłany: Wto 04 Wrz, 2012   

tas napisał/a:

Ale powiem Ci, że "+" miernika (czerwony przewód) możesz połączyć i zastąpić 1, wtedy do miernika pójdą tylko 3przewody. Lub wyjmij LCD i 6/7 żyłową taśmą podprowadź na kierownicę/inne widoczne miejsce :)

Fakt, przez bocznik idzie tylko minus, a plus już mam doprowadzony do woltomierza na kierownicy, więc potrzebne będą tylko 2 przewody.
Dzięki i pozdrawiam
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6168
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 04 Wrz, 2012   

atmega16
I nie opłaci się robić tego, masz już PCB, elementy, proca, wyświetlacz, obudowę, złącza i przewody. Wszystko działa itp. Poza tym takie urządzenie umie wykonać od podstaw może 5 osób na forum. A co z resztą... ;)

Borsuk: ale wtedy będzie działać tylko tryb pracy napięciowej. A w porwaniu do pojemnościowej nie jest zbytnio wygodny :)

Program do wgrania na watomierz dam około piątku/soboty bo muszę jeszcze dodać kilka opcji, które mi po głowie chodzą.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 69 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3223
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 04 Wrz, 2012   

tas napisał/a:
WojtekErnest:..
To NIE JEST balanser, NIE mierzy pojedynczych cell, NIE monitoruje ich ponieważ FIZYCZNIE nie jest możliwy pomiar poszczególnych cel (na tym urządzeniu bez dużych zmian obwodów) jednocześnie mierząc prąd i napięcie całego pakietu.

Poniewaz to oryginalne urządzenie mierzy cele , pokazuje 6 napięć ( czwarte zdjęcie na hobbyKing) , to sądziłem że da się go wykorzystać po Twoich modyfikacjach jako kalibrowane urządzenie POMIAROWE do pomiaru napięcia głównego i napięcia w celach.
Oryginalne urządzenie ma ( co widać na kilku zdjeciach) odczyt napięć , prądów i wskażnik graficzny ale 'siłą' Twojego rozwiązania jest zebranie na 1 ekranie najważniejszych informacji.
Z drugiej strony 'każdy' rower elektryczny ma prosty 3-4 diodowy wskaznik napięcia głownego i to sądzę dla wiekszości jest to wystarczająca informacja o ogólnym stanie zasilania.
Mnie brakuje tego do czego sądziłem zmierzasz urządzenia które na 1 czy 2 ekranach
pokaże napięcie na celach, pobór prądu / mocy. Ale musi pokazywać to dokładnie.
No i oczywiście nie miałem na myśli wykorzystanie go jako balansera....
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6168
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 04 Wrz, 2012   

Niestety budowa wewnętrzna urządzenia nie pozwala na monitorowanie tych samych cell, które spięte w pakiet są podłączone do głównej linii pomiarowej. Do tego trzeba by zastosować już duże przeróbki. No i to tylko 6 cell. A tu trzeba 8-16, bo na tylu się jeździ :)
Temat do rozwiązania, ale jeszcze nie teraz :P
 
 
rymi
początkujący


Dołączył: 20 Maj 2012
Posty: 42
Wysłany: Wto 04 Wrz, 2012   Re: Miernik rowerowy "Pikacz Dream" :)

borsuk napisał/a:
Mam tylny napęd i prowadzenie przewodów prądowych na przód roweru i z powrotem trochę mnie zniechęca.


Ja ten wskaźnik kupiłem jakiś czas temu, ale właśnie łamałem się z zamontowaniem z powodu ciągnięcia kabli prądowych na przód i z powrotem [też mam tylni napęd], ale jako, że mój sterownik od Trotter stopił mi wszystkie wtyczki/złącza to i tak muszę polutować/pozamieniać więc jednak skusiłem się to zamontowania tego miernika i kupiłem 2metry kabla elektrycznego 3+1 2,5mm w białej osłonie - ten ciągnący się kabel na przód jest aż tak brzydki z powodu swojej łącznej grubości, że aż piękny ;-) Z 1cm średnicy :-) .

Informacja o takiej modyfikacji miernika jeszcze bardziej mnie utwierdziła, że mam pociągnąć tego grubasa na przód i tyle :-) Niech widzą z daleka, że jeżdżę na EV ;-)
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6168
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 04 Wrz, 2012   

...
Ostatnio zmieniony przez tas Pią 08 Lut, 2013, w całości zmieniany 5 razy  
 
 
eneuro
[Usunięty]

Wysłany: Wto 04 Wrz, 2012   

tas napisał/a:
atmega16
I nie opłaci się robić tego, masz już PCB, elementy, proca, wyświetlacz, obudowę, złącza i przewody. Wszystko działa itp.

A jednak AVR :D
No akurat kończę własny programator Atmela z optoizolacją, żeby sobie portu LPT w laptopie nie "ubić" jakby jakieś napięcia i prądy z układu poszły do LPT ;)
Jak ztestuję to wrzucę schemat, bo też jest prosty a bezpieczniej jak jest izolacja ok. 5000V na optoizolatorze PC817...

Jakiś schemat tej "czarnej skrzynki" masz może?
Tam są jakieś piny żeby w trybie ISP ten procek na płytce bez wyciągania go przeprogramować.
Z tego co wiem, to trzeba sensownie PCB mieć zaprojektowane aby można było np. poprzez nałożenie programatora z góry na mikroprocesor Atmela go przeprogramować. Jak się samemu projektuje płytkę po uP to można to zrobić, ale czy aby na pewno taką furtkę zostawili w tym watomierzu, że bez wyciagania uP da się go przeprogramować? ;)

BTW: No może się opłacić zrobić to po swojemu, bo niektórzy np. mają problem z kablami do pomiaru prądu... a załatwiłby to myślę czujnik Halla z rdzeniem tak dobranym aby bezdotykowo prąd mierzyć.
Np. analogowy czujnik Halla SS495A -na bazie którego limiter rozładowania acu i ładowania projektuję i będę testował niedługo-można zasilić np. 5V i wyjście jest 0V-5V: 0V-2.5V wykrywa ujemny prąd, 2.5V-5V dodatni. Zaleta taka, że na jednym pinie uP mogę mierzyć prądy ujemne i dodatnie, bo zmienia się wtedy kierunek pola magnetycznego w rdzeniu, ale wyjście z czujnika SS495A nadal jest 0V-5V ;)

Bo roumiem, że prąd w tym watomierzu jakimś rezystorem zbocznikowanym jest robiony?

Wystarczy wtedy taki czyjnik z płytką bezpośrednio na aku umieścić i już zwykłymi kabelkami obrobiony sygnał cyfrowy przesyłać a nie ciągnąć z prądem kilka A tylko po to aby go zmierzyć, bo to straty.

No akurat w moim projekcie, raczej po swojemu to zrobię, bo chcę mieć full automat i minimum diód do kontrolowania wielu silników i kilku acu na raz.
Podobnie jak w spalinowcu-jedna kontrolka "check engine", rezerwy "prądu" z szacunkowym stanem, itp.
Minimum niezbędne aby się zorientować czy wszystko jest OK, a jak jest nie hallo to dopiero wtedy przegląd szczegółów i sterowniki diodami najeżone, aby łatwo zobaczyć czy któraś z nich nie pali się na czerwono, albo żółto co oznacza problemy ;)

No nic, ale dobrze wiedzieć, że to AVR Atmela... jest "dawcą serca" tutaj :D

UPDATE: Dopiero teraz zobaczyłem tą płytkę od spodu z zaznaczonymi padami do podpięcia się z programatorem :D
Czyli jednak ISP (In System Programming).
W razie problemów ściągacie dokumentację tego up ze strony ATMELA:
Atmel AVR ATMega16
Jest w tej dokumentacji sekcja o programowaniu ISP i to te linie i piny są tutaj wykorzystywane do programowania, więc w razie czego można coś sprawdzić po opisie pinów tego uP i ich stany w trakcie, jakby coś nie działało...

I już można po swojemu tą czarną skrzynkę oprogramować w C pod Linuxem :D
A najlepiej zainstalować Eclipse i dociągnąć do AVRów dodatki, bo sam generuje makefile do programowania np. w avr-dude....
Ja akurat preferuję język C do programowania uP...

Tylko zobaczyć do jakich pinów są te przyciski podpięte i czy może jakiś jest nieużywany, to sobie jakiś "by pass" zrobić.

Sprytne.
Dzięki za info co do uP... tak podejrzewałem że AVRa tam wsadzili, bo on chyba nie więcej jak 3$ kosztuje :D
Ostatnio zmieniony przez eneuro Wto 04 Wrz, 2012, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group