|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Nie 08 Gru, 2013 |
Wybór silnika do roweru |
Autor |
Wiadomość |
eneuro [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 07 Paź, 2012
|
|
|
tas napisał/a: |
Poczytaj sobie forum ile tu już było opisywanych awarii silników z przekładniami - cała masa.
A ile awarii silnika DD? 2 może? I to awarie z powodu prostych błędów obsługi a nie samego silnika. |
No ale "sprzedawcy" xxxEV na tym forum dalej polecają silniki nieDD (z nylonowymi elementami w środku) za kilkaset PLN podczas gdy DD GoldenMotory 1000W są w stosunkowo dobrych cenach do dostania i do ściągnięcia z Holandii
Efekt jest taki, że ktoś chyba nawet założył sobie 2a takie 2x250W i.... ma zasięg 23km przy jakiejś baterii ok. 0.5kWh i z jednego z tyłu coś kapie na dodatek
BTW: Wystarczy do plecaka zabrać mniej jedzenia, albo nie 2x1.5L wody tylko 0.75L, a najlepiej schudnąć te 5kg i... po co bawić się w jakieś takie zawodne "wynalazki" po pozorem zaoszczedzenia kilku kg.
Bez sensu |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Nie 07 Paź, 2012
|
|
|
Silniki w kole z przekładnią są lżejsze i tańsze, dlatego więcej ludzi je używa i bardziej ostro się eksperymentuje z tańszymi oraz się częściej przeciąża, więc będzie więcej opisów na forach. Inna sprawa często wstyd się niektórym przyznać do zepsucia takiego bez przekładni i bez szczotek, a najchętniej niektórzy to reklamują, pomimo że sami zawinili. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
Pykacz
szef
Pomógł: 16 razy Dołączył: 03 Lip 2012 Posty: 1561
|
Wysłany: Nie 07 Paź, 2012
|
|
|
Właśnie o to chodzi że nie chcę z przekładnią ale za to chętnie bym widział z wolnobiegiem (sprzęgłem) . Występuje to zawsze razem czy np można kupić ze sprzęgłem ale bez przekładni ? Specjalnie na niższej wadze o 2-3 kg mi nie zależy . Co do schudnięcia to przez ostatnie 3 tygodnie zjechałem z wagi 94 do 91,5 (planuję dojść do starej wagi czyli 87-88 przy 187cm ) Więc to tym bardziej nie problem . Chyba |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Nie 07 Paź, 2012
|
|
|
Albo DD albo przekładnia.
Sprzęgło nie jest samoistnym elementem. To po prostu jedna z możliwości, które daje przekładnia. |
|
|
|
|
bartek
prezes Łebmajster
Pomógł: 5 razy Wiek: 41 Dołączył: 13 Kwi 2011 Posty: 508 Skąd: Włoszczowa
|
Wysłany: Nie 07 Paź, 2012
|
|
|
Praktycznie jest to możliwe do zrobienia, ale nie spotkałem się z takimi silnikami.
Zazwyczaj wolnobiegi są zintegrowane z przekładnią. Mam jednak jeden silnik przekładniowy, który ma wolnobieg o konstrukcji że:
Zębatka pierścieniowa która zazwyczaj zamontowana jest na sztywno z korpusem silnika jest luźna i ma w sobie zapadki po zewnętrznej stronie, które zahaczają o korpus. W ten sposób działa w nim wolnobieg. Zębatka w jedną stronę kręci się sama, a w drugą stronę zahacza o korpus i kręci całym silnikiem.
Czyli myśląc tokiem silnika DD z wolnobiegiem można by zamiast zębów na takim pierścieniu zamontować magnesy i będzie działało. Oczywiście tego silnika który mam nie da się tak przerobić, ale projektując silnik od podstaw jest to możliwe... moim zdaniem.
Jak kolejnym razem będę rozbierał silnik w celu przeglądu to porobię kilka fotek.
[edit]No tak tylko teraz tak sobie myślę czemu miał by służyć taki wolnobieg w silniku DD. Przecież największy opór takiego silnika to duża waga całego korpusu który trzeba tak czy inaczej rozkręcić/rozbujać. |
_________________ -
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE
Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
- |
|
|
|
|
eneuro [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 08 Paź, 2012
|
|
|
bartek napisał/a: | Przecież największy opór takiego silnika to duża waga całego korpusu który trzeba tak czy inaczej rozkręcić/rozbujać. |
Nie no moment bezwładności tego kilkukilogramowego DD przy ok. 4 Hz, czyli 240 RPM przy 26", czyli ok. 7m/s, inaczej 25km/h to raczej niewielka ilość energii i największe opory to oczywiście opory powietrza, albo jakiś stromy podjazd |
|
|
|
|
Szczygiel
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Lut 2006 Posty: 226 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Pon 08 Paź, 2012
|
|
|
Według mnie problemem silnika DD jest jego dwukrotnie większa waga no i oczywiście opór magnetyczny. Poza tym są same zalety czyli niezawodność wprost niewiarygodna. Na swoich dwóch silnikach mam przejechane ponad 20 i 40 tys. km bez awarii, przeglądu itp. Jeden pomalowałem ponownie bo był już nieźle podrapany. |
_________________ Pozdrawiam, https://sites.google.com/site/ergodrive/ |
|
|
|
|
eneuro [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 08 Paź, 2012
|
|
|
Szczygiel napisał/a: | Poza tym są same zalety czyli niezawodność wprost niewiarygodna. Na swoich dwóch silnikach mam przejechane ponad 20 i 40 tys. km bez awarii, przeglądu itp. |
A jakie DD masz z ciekawości? Rozumiem, że nie były za bardzo "przegrzewane"?
No to rzeczywiście niezły przebieg jak na bezawaryjną jazdę-właśnie o to chodzi, że przy tych cenach ok. 100$ zrobienie za tą kasę tylu kilosów (nawet jeśli cena by była x4 bo 4y 1kW potrzebuje zastosować, tak żeby być w zgodzie z ustawą -moc ciągła do 4kW w moim przypadku) , to wygląda to dobrze i jest szansa na szybki zwrot inwestycji
BTW: Oporu magnetycznego nie powinno być jak się dostarczy minimalną moc potrzebną do pokonania oporów powietrza. Przy Cx<0.25 to nie będzie dużo nawet przy prędkości 50km/h...
Wiec raczej spodziewałbym się 2óch trybów pracy takiego silnika:
albo dostarczamy do niego moc na podtrzymanie założonej prędkości
albo pracuje w trybie odzysku przez dłuższy czas podczas zjazdu
Więc chyba nie powinno być tak że DD hamuje znacząco jak jest otwarty obwód i te 3fazy są odłączone w sterowniku, chyba że te komercyjne sterowniki jakmś automatycznie w trybie odzysku działają jak się bardziej rozpędzimy niż by to wynikało z ustawienia manetki gazu? |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pon 08 Paź, 2012
|
|
|
Już mi wypadło, kto zastosował nazwę silnika "DD", normalnie to określenie można by zastosować do silników typu AC, ale tu coś brak precyzji.
Pewnie "eneuro" zna sprawę. |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
Szczygiel
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Lut 2006 Posty: 226 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Pon 08 Paź, 2012
|
|
|
Wg angielskiej wersji Wikipedii DD - Direct drive mechanism to tylko tyle, że napęd przekazuje siłę bezpośrednio z silnika bez redukcji, przekładni.
Moje silniki to klasyczne BLDC Crystalyte z czujnikami hallotronowymi w odmianach 4011 i 407/4012.
Oczywiście w tych silnikach występuje opór magnetyczny, wystarczy pokręcić swobodnie kołem i jest on zauważalny gołym okiem.
Obecnie w ofertach różnych firm coraz częściej spotykamy tego rodzaju określenie (DD) dla odróżnienia silników z różnego rodzaju przekładniami (tu w domyśle rozważamy silniki stosowane we wspomaganiu pedałowania w rowerach). |
_________________ Pozdrawiam, https://sites.google.com/site/ergodrive/ |
|
|
|
|
Zbyszek Kopeć
szef
Pomógł: 4 razy Dołączył: 15 Paź 2006 Posty: 3284 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pon 08 Paź, 2012
|
|
|
W tej Wikipedii nie używają skrutu "DD".
Może i dobrze z takim skrótem, bo w wielu miejscach pisali "autoamtik", gdyż rubryka wymagała wpisu o przekładni, ale to nie jest określenie (symbol) już legalne (naukowe itp.). |
_________________ EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl |
|
|
|
|
eneuro [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 08 Paź, 2012
|
|
|
Szczygiel napisał/a: |
Moje silniki to klasyczne BLDC Crystalyte z czujnikami hallotronowymi w odmianach 4011 i 407/4012.
|
Dzięki za info - dobrze wiedzieć co stestowane i długo jeździ
Szczygiel napisał/a: |
Oczywiście w tych silnikach występuje opór magnetyczny, wystarczy pokręcić swobodnie kołem i jest on zauważalny gołym okiem.
|
Ale tak ilościowo-w porównaniu do oporów powietrza podczas jazdy- to ciekawe jaka część Nm przypada na ten magnetyzm
Wystarczyłoby... nawinać trochu żyłki i... sprawdzić przy jakim odważniku zaczyna się kręcić koło i z jaką prędkością, bo powinno graniczną prędkość osiagnąć jak już będzie zbyt mała moc, więc powinno dać radę po odłaczeniu sterów zwykłym miernikiem rowerowym zmierzyć prędkość kątową i oszacować te momenty hamujące na kompletnie odłączonym silniku, tylko z balkonu z kilku pięter trzeba by odważnik nie za duży spuścić chyba -najlepiej ni na kwiatki sąsiada
No chyba że producent to podaje, ale kojarzę prądy "biegu jałowego" tylko, więc eksperyment chyba potrzebny będzie |
|
|
|
|
Pykacz
szef
Pomógł: 16 razy Dołączył: 03 Lip 2012 Posty: 1561
|
Wysłany: Wto 09 Paź, 2012
|
|
|
To jaki silnik byście polecili , no i gdzie go kupić ? Rozważam dwie opcje napędzania roweru obie napęd na tył. Zasilanie do 60V . Prędkość max do 65km/h na 60V . Jeśli by sie okazało że prędkość do 45km/h będzie całkiem OK to zostałbym na napięciach 45V (ale ta opcja raczej dla mid-drive
1. Silnik w tylne koło DD .
2. Napęd mid-drive .
Za zasilanie będą robić ogniwa Li-ion (pryzmatyczne) . Aku w zależności od potrzeb mogę zbudować od 20Ah-30Ah lub więcej ale raczej nie będę przekraczał 30Ah by nie ładować zbyt długo (ładowarka Turnigy Accucell 8150 i iMAX B8+). Bateria podzielona na 2 pakiety z alarmami napięć z HobbyKinga.
Pomożecie coś dobrać? |
|
|
|
|
barmal
Projektant sterownika barmal X2, X4
Pomógł: 7 razy Dołączył: 20 Lip 2012 Posty: 475 Skąd: ...
|
Wysłany: Wto 09 Paź, 2012
|
|
|
Ja sie poruszam z tym silnikiem:
http://members.chello.pl/b.czyz/rower/9c800r.html
Przy 48V ponad 50km/h. Moc mierzona (krotkotrwala) to ponad 7kW!
Silnik jest stosunkowo ciezki, ale za to wytrzymaly i brak zbednych czesci mechanicznych.
Oczywiscie, przy tych mocach i predkosiach konieczne jest wzmocnienie przenoszace moment obrotowy osi silnika na rame!
Bez tego po dodaniu gazu os poprostu wygnie uchwyt.
Kolo tylko na tyl. |
|
|
|
|
eneuro [Usunięty]
|
Wysłany: Wto 09 Paź, 2012
|
|
|
barmal napisał/a: | Przy 48V ponad 50km/h. Moc mierzona (krotkotrwala) to ponad 7kW!
|
"Krótkotrwała" moc może być jeszcze większa jak... ktoś 230V podłączy pod 500W silnik, tyle że nie zdąży z niej skorzystać bo silnik (chyba sterownik wcześniej) pójdzie z dymem
Ten silnik co zapodałeś to tylko 800W chyba, za to nie widać tam ceny... jest bezcenny?
BTW: O gęsią skórkę przyprawiają mnie te prowizoryczne zabezpieczenia przed obróceniem się ośki w tych różnych silnikach BLDC:
Rozumiem, że jak składacie "dla siebie" to coś bardziej konkretnego zakładacie niż tą podkładkę z wypustkiem? Przy kilku kW może ta mała wypustka w tej podkładce nie wystarczyć zwłaszcza jak jakimś cudem poluzuje się nakrętka?
Pewnie trzeba by z solidnych płaskowników coś zespawać, tak żeby na większej długości ośki blokowała ją i pewnie najlepiej dodatkowo mocowanie do ramy zrobić... bo szkoda kasy na bezawaryjny silnik, jak zawiedzie... to prowizoryczne zabezpieczenie przed obróceniem ośki i "zwinie" nam kable zasilające
9c800r_Nine_continent-zabezpieczenie.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 281 raz(y) 19,16 KB |
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|