|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: Nostusek Sob 07 Gru, 2013 |
Sterownik z funkcją ustawienia stałego zużycia energii |
Autor |
Wiadomość |
michalg
początkujący
Dołączył: 02 Gru 2012 Posty: 19 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 18 Sty, 2013 Sterownik z funkcją ustawienia stałego zużycia energii
|
|
|
Witam,
Czy spotkaliście się gdzieś ze sterownikiem do silnika rowerowego, który umożliwiałby ustawienie i utrzymywanie stałego zużycia energii?
Co chciałbym osiągnąć: silnik elektryczny ma mi służyć tylko jako wspomaganie pedałowania. Zakładając, że w pedałowanie wkładam X Wh chciałbym obniżyć zużycie energii o stałą wielkość Y, otrzymując sumarycznie zużycie na poziomie X-Y , oczywiście niezależnie od prędkości, która w zależności od wiatru/profilu terenu może się zmieniać.
Istnieją takie sterowniki?
Pozdrawiam,
Michał |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pią 18 Sty, 2013
|
|
|
W seryjnych tanich chińskich sterownikach tego nie ma.
Taką opcje widziałem w balanserze do pakietów Litowych.
Sterował on manetką pośrednicząc między kciukiem, a sterownikiem - dynamicznie tak dozował napięcie by nie przekraczać zadanej mocy.
Można dość łatwo zrobić takie coś, elementów mało, program dość prosty. |
|
|
|
|
Mictronic
młodzik Electronics designer
Wiek: 30 Dołączył: 22 Kwi 2009 Posty: 76 Skąd: Bydgoszcz
|
Wysłany: Nie 20 Sty, 2013
|
|
|
Kazdy chinski sterownik pwm praktycznie ma ograniczenie pradowe realizowane w petli ujemnego sprzezenia zwrotnego od wartosci pradu.
Prąd jest mierzony poprzez pomiar napięcia na oporze o znanej rezystancji, wstarczy nam tylko dobrac ten opor doswiadczalnie przy max odkreconej manetce a sterownik ograniczy tak wspolczynnik pwm by plynal tylko ustalony przez rezystor ten sam prad.
Chyba oto chodzilo, w kazdym razie jest to najprostsza metoda.
Dodam jeszcze ze w tych sterownikach zamiast rezystora stosuje sie drut o okreslonej dlugosci lub kulke cyny na przewodach prądowych. |
|
|
|
|
Szczygiel
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Lut 2006 Posty: 226 Skąd: Siedlce
|
Wysłany: Nie 20 Sty, 2013
|
|
|
Bajecznie proste rozwiązanie to zainstalowanie tempomatu. Ustalasz zakres wspomagania, fiksujesz i pedałujesz. Im więcej naciskasz na pedały tym mniej silnik pobiera prądu co świetnie widać na watomierzu. Tempomat to równolegle spięty programowalny przyspiesznik.
Wszystko. |
_________________ Pozdrawiam, https://sites.google.com/site/ergodrive/ |
|
|
|
|
mar56
dyrektor
Pomógł: 4 razy Wiek: 68 Dołączył: 15 Lut 2011 Posty: 443 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Nie 20 Sty, 2013
|
|
|
Większość obecnie sprzedawanych sterowników BLDC chińskich,oferuje funkcję tempomatu.Wystarczy przytrzymać manetkę przyspieszenia kilka sekund w jednej pozycji,zadanej prędkości by ten utrzymywał stalą prędkość bez względu na obciążenie. |
_________________ zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany... |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Nie 20 Sty, 2013
|
|
|
Dziwnie Wam działa ten tempomat.
W moim typowym chińskim sterowniku przy ustawieniu jakiejś prędkości - nie ma mowy o stabilizacji mocy. Tylko przy bardzo dużej dozie wyobraźni i samozaparcia można przyjmować, że stabilizacja ma widełki +-200%. Więc niby co ma stabilizować?
Ustawiasz 25km/h, watomierz pokazuje Ci 200W
Zaczynasz pedałować i rozpędzasz rower do 30km/h przy którym trzeba 400W energii. Czy tempomat daje ci nadal 200W? Nie daje. Wskazanie obciążenia na watomierzu pokaże 60W pracy jałowej silnika. Pozostałe 340W masz z nóg.
Tempomat działa poprzez określenie stałego napięcia, a więc stałej RPM obrotów. A tu chodzi o to, by dostosowywać maksymalne napięcie podawane na silnik względem obliczanej napięcia i prądu. A skoro prąd zależy od prędkości i obciążenia momentu - więc tempomat nie może działać tak, jak potrzebuje tego autor tematu.
Albo trzeba zbudować prosty układ sterujący manetką na zasadzie pośredniczenia i przejmowania w locie sygnału albo bawić się z nastawnymi rezystorami w sterowniku, tak jak to opisał Mictronic.
Mój tempomat działa tak:
Jadę 25km/h, ustawiam i włączam tempomat. Zużycie: 250W
Zaczyna się podjazd - prędkość spada do 18km/k, zużycie skacze do 350W
Zaczyna być z górki - prędkość 35km/h, zużycie spada do 50W.
No więc gdzie tu stabilizacja czegokolwiek prócz napięcia na silnik w typowym chińczyku? |
|
|
|
|
mar56
dyrektor
Pomógł: 4 razy Wiek: 68 Dołączył: 15 Lut 2011 Posty: 443 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Nie 20 Sty, 2013
|
|
|
OK! ten tempomat działa jeśli jedziesz względnie poziomo i obciążenie nie jest w b.dużym zakresie.Wiadomo że jak jedziesz z górki to nie będzie Ci hamował żeby utrzymać jednakową prędkość i odwrotnie jadąc pod górę nie wyzwoli 3 krotnie większej mocy,bo ona się bierze z wyższego napięcia.
Ten rezystor czy bocznik regulacyjny w sterowniku ma za zadanie nie dopuścić do przekroczenia dopuszczalnego prądu odcięcia,żeby nie uwalić tranzystorów mocy.
I należy sie z nim ostrożnie obchodzić,bo ma niską oporność,ale jeśli któś lubi wymieniać trazystory to może kombinować. |
_________________ zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany... |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|