ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Automatyczny wyłącznik przy rozładowywaniu akumulatora
Autor Wiadomość
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Wto 29 Sty, 2013   Automatyczny wyłącznik przy rozładowywaniu akumulatora

Aby mierzyć pojemność akumulatora, kupiłem watomierz Turnigy 130A. I wszystko byłoby piękne, gdyby nie jeden problem: pod koniec pomiaru trzeba wyłączyć obciążenie, gdy napięcie spadnie poniżej pewnej wartości (aby nie katować akumulatora).
Czy ktoś ma pomysł na wyłącznik (lub chociaż sygnalizator), który zwolni mnie od czuwania?
Najlepiej z regulacją np. 1V...40V. No i jeśli wyłącznik, to żeby nie zapalił łuku na stykach.
 
 
bartek 
prezes
Łebmajster


Pomógł: 5 razy
Wiek: 40
Dołączył: 13 Kwi 2011
Posty: 508
Skąd: Włoszczowa
Wysłany: Wto 29 Sty, 2013   

Ten watomierz ma z boku wejście +/- do zasilania samego miernika ( 5V-60V ). Podepnij go tam osobnymi kabelkami do akumulatora i jak będziesz miał już niskie napięcie na aku. to rozłączysz przewody prądowe od silnika, ale watomierz będzie Ci dalej działał na zasilaniu z aku. Nie pobiera on wielkich prądów tak więc spokojnie dojedziesz do domu.
_________________
-
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE

Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
-
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 50
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 634
Skąd: Kielce
Wysłany: Wto 29 Sty, 2013   

Najprostszym rozwiązaniem byłby dzielnik napięcia zasilający z akumulatorów jakiś odpowiedniej wielkości stycznik który rozłaczałby obwód 'roboczy' po obniżeniu napięcia na akumulatorach do niebezpiecznego poziomu, wadą takiego rozwiązania będzie napięcie na akumulatorach które w zależności od aktualnego obciążenia może się zmieniać w dosyć szerokim zakresie, drugą wadą jest to że włączony stycznik pobiera cały czas dodatkowy prąd.

Co do samej sygnalizacji to dzielnik napięcia i dioda RGB powinna wystarczyć, dobrze ustawione zasilanie tej diody pozwoli na orientacyjne określenie aktualnego napięcia akumulatorów na podstawie utraty jej świecenia w kolorach które wymagają wyższych napięć.
No i ta dioda niezbyt prądożerna jest, mam taki układ sygnalizacji napięcia w bateriach do wkrętarek i dobrze się sprawdza pomimo banalnej konstrukcji ;)

Pozdro.
_________________
Używaj odpadów, zanim podczas pierwszej nuklearnej zimy stanie sie to modne...
Ostatnio zmieniony przez r2d2 Wto 29 Sty, 2013, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 29 Sty, 2013   

Jakbyś nie znalazł nic lepszego do wiosny, to w Pikaczu, który robię jest takie coś że gdy napięcie spada poniżej jakiegoś ustawionego progu lub/i gdy nastąpiło wyssanie z aku więcej jak określonej ilości Ah to włącza się piszczek. No i można by się 'podpiąć' pod niego z jakimś dużym tranzystorem. Dzięki temu by to działało tak, że uruchomienie alarmu odłączało by całe zasilanie roweru.
Ciekawe, czy jakiś duży tranzystor byłby dobry jako włącznik 'beziskrowy'.
 
 
bartek 
prezes
Łebmajster


Pomógł: 5 razy
Wiek: 40
Dołączył: 13 Kwi 2011
Posty: 508
Skąd: Włoszczowa
Wysłany: Wto 29 Sty, 2013   

Mój pierwszy post trochę nie na temat :P ale może chociaż taki sygnalizator: http://allegro.pl/woltomi...2819297953.html
_________________
-
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE

Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
-
 
 
mar56 
dyrektor


Pomógł: 4 razy
Wiek: 66
Dołączył: 15 Lut 2011
Posty: 443
Skąd: Łódź
Wysłany: Wto 29 Sty, 2013   

Każdy sterownik ma dodatkowy cienki (pomarańczowy)przewód,który musi być połączony z plusem(czerwony)aby sterownik mógł pracować,wystarczy na nim zrobić wyłącznik(b.mały prąd)aby przerwać obciążenie akumulatora.
_________________
zrób sobie ebikea,źycie to nie bajka
Ukradł rower, jemu ukradziono - co za różnica: jest zamieszany...
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Wto 29 Sty, 2013   

Dziękuję za wypowiedzi!
Może nie opisałem dość dokładnie sytuacji: nie chodzi o rozładowanie w czasie jazdy - tym zajmuje się u mnie sterownik.
Chodzi o "laboratoryjny" pomiar pojemności akumulatora.
Co do diody kolorowej - no też nie do końca OK, bo trzeba na nią patrzeć!
Co do pobieranej mocy - mam na myśli zasilanie z oddzielnego źródła.
Chyba będzie to układ z TL431, a w roli wyłącznika przekaźnik samochodowy(?). Wolałbym uniknąć MOS-FET'ów.
Nie można by prościej?
Woltomierz z Allegro - chyba dobry, ale te 69zł (i to sam pomiar, niestety - jeszcze zostaje wyłącznik).
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1755
Skąd: Gliwice
Wysłany: Wto 29 Sty, 2013   

Tzn chodzi co o to żeby jechać narowerze, mierzyć watomierzem i żeby samo odłaczyło gdy ktoraś cela osiągnie min ale zachowało dane w watomierzu? Do części sterowników (pewnie tych z czzerownym kablem) można ponoć podać sygnał czegoś takiego jak cellog czy inny strażnik minimalnego napięcia... I wtedy po właczeniu alarmu sterownik odcina nie tylko wtedy kiedy osiagnie min napiecie dla całego pakietu ale również w przypadku osiągniecia go przez pojedynczą celę. Gdzieś na endless było coś takiego...
Pozdrawiam:)
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Wto 29 Sty, 2013   

toft napisał/a:
Tzn chodzi co o to żeby jechać na rowerze...)
Nie, nie, nie!
Chodzi mi o to, że siedzę sobie w domu i robię remanent w akumulatorach. Po naładowaniu każdego podłączam żarówki przez watomierz i gdy się akumulator rozładuje, odczytam z watomierza jaką ma pojemność i zapiszę mazakiem na akumulatorze.
Ale w tym czasie chciałbym posiedzieć przy kompie lub przy TV, bez ciągłego sprawdzania napięcia.
 
 
bartek 
prezes
Łebmajster


Pomógł: 5 razy
Wiek: 40
Dołączył: 13 Kwi 2011
Posty: 508
Skąd: Włoszczowa
Wysłany: Wto 29 Sty, 2013   

Cytat:
Woltomierz z Allegro - chyba dobry, ale te 69zł (i to sam pomiar, niestety - jeszcze zostaje wyłącznik).

No to tutaj jest podobny alarm ale trochę tańszy: http://www.jselektronik.p..._z_alarmem.html - chyba ta sama firma

Znalazłem jeszcze coś takiego: http://www.c-system.com.p..._sloneczna.html , ale cena duża: http://www.c-system.com.pl/cennik.html 110 zł i brak możliwości programowania.

Ale tutaj jest coś tańszego: http://sklep.uitm.pl/zabe...v20a-p-138.html
_________________
-
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE

Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
-
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1755
Skąd: Gliwice
Wysłany: Wto 29 Sty, 2013   

Kumam, no cóż ja to robię ładoewarką modelarską... max chyba 25 W ale działa. ( nie do końca bo przy rozładowaniu calego pakietu nie włacza się alarm i stop kiedy ktoraś z cel osiaga zadane min co dla mnie jest dziwne... ) ale wydaje mi sie ze takiego battery low voltage protection jak w kupie/sprzedam w temacie tasa dałoby się nawet do żela podłaczyć... buczek raczej słychcac z drugiego pokouju.. no chyba ze się myle ale warto poszukac bo cena jest "groszowa" zwlaszcza z ebaya czy takich tam
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Wto 29 Sty, 2013   

Toft:
Dzięki za podpowiedź. Wpisałem do Googla "low voltage alarm diy" i spróbuję czegoś takiego:
MicroScream: $5 Audible Lipo Alarm
Pewnie da się regulować, i energii też za dużo nie zabierze.
Bartek:
Też dzięki, jeśli nie wyjdzie - kupię ten z Allegro.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 29 Sty, 2013   



Takie pytanie do znawców tematu:
Czy można zastosować jakiś mocny mosfet jako włącznik bezstykowy do ebajka?
Kurcze, sporo by to rozwiązało głupich problemów, pewnie nie tylko mnie :)
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 35
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Śro 30 Sty, 2013   

bartek napisał/a:
Ale tutaj jest coś tańszego: http://sklep.uitm.pl/zabe...v20a-p-138.html


Mam to samo za 50 zł w gotówce do sprzedania !! Jakby ktoś chciał to chętnie. Towar nowiutki, zapakowany fabrycznie i nie używany prosto z półki, oczywiście z gwarancją producenta.

Mam również sygnalizator rozładowania akumulatora 12V za 50 zł - jak wyżej, nowe i z gwarancją.

Do tego oczywiście koszty przesyłki trzeba doliczyć. Wystawiam fakture lub paragon.
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 50
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 634
Skąd: Kielce
Wysłany: Śro 30 Sty, 2013   

tas napisał/a:
Czy można zastosować jakiś mocny mosfet jako włącznik bezstykowy do ebajka?
A nie lepiej by się sprawdził w tej roli tyrystor bo np: ma znacznie większą odporność na wysokie prądy, nie 'sklei' się jak mosfety w czasie awarii, odpalasz impulsem, nie wymaga podtrzymania, można nawet tak zakombinować z prądem przewodzenia (podtrzymanie) że wygasi się sam po osiągnięciu minimalnego dopuszczalnego poziomu rozładowania akumulatorów.

Technologia jak na obecne czasy dość prymitywna (analog) ale ogólną odporność prądową ma na poziomie przeciwczołgowym 'nie gniotsa, nie łamiotsa' zero-jedynkowe sterowanie, podobnie jak w przekaźniku ;) Mosfet to raczej taka 'lalka barbie', może i wyspecjalizowana, ale jak się zje..e to raz a dobrze i z max. fatalnym skutkiem (bo sklei 'styki') ;)

Pozdro.
_________________
Używaj odpadów, zanim podczas pierwszej nuklearnej zimy stanie sie to modne...
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group