|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: Nostusek Sob 07 Gru, 2013 |
Grzejący się akumulator przy ladowaniu równoległym |
Autor |
Wiadomość |
buckowina
prezes
Pomógł: 2 razy Wiek: 50 Dołączył: 07 Sty 2012 Posty: 566 Skąd: Polska
|
Wysłany: Nie 04 Sie, 2013 Grzejący się akumulator przy ladowaniu równoległym
|
|
|
Mam w rowerze 4szt. aku 7,2ah i przy jeździe łącze je szeregowo, ale podczas ładowania przepinam je równolegle i o dziwo pod koniec ładowania zaczyna mi się dosyć mocno grzać jeden z akumulatorów i po rozpięciu pakietu napięcie jest na nim najniższe. Co może to powodować oraz jak sprawić, aby ten akumulator nie grzał się, co zapewne jest niepożądanym efektem?
Gdzieś na forum przeczytałem, że ten akumulator, który się grzeje może być mocniejszy od reszty i przez to bierze więcej prądu, grzejąc się. Tylko czemu skoro jest najmocniejszy to ma najniższe napięcie? |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Nie 04 Sie, 2013
|
|
|
Raczej jest lekko padnięty i dlatego się grzeje. Zrób test pojemności np. żarówką. Masz 4 sztuki to sobie porównaj czas świecenia, to już da odpowiedź czy odstaje od reszty. |
|
|
|
|
buckowina
prezes
Pomógł: 2 razy Wiek: 50 Dołączył: 07 Sty 2012 Posty: 566 Skąd: Polska
|
Wysłany: Nie 04 Sie, 2013
|
|
|
Po rozładowaniu w szeregu napięcie na nim jest najwyższe, zastanawiam się czy nie zacząć ładować aku równolegle, ale do każdego dołączyć opornik 0,1R Może to by wyrównało prądy? |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 04 Sie, 2013
|
|
|
Wychodzi na to, że ma dużą oporność wewnętrzną. Jest padnięty. Wymień na nowy. |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Nie 04 Sie, 2013
|
|
|
Pisałem że niektóre aku tak się zachowują, ten na razie jest najlepszy, ale po następnym ładowaniu może być najgorszy. Akumulatory najlepiej wyrównywać malutkim prądem, po zasadniczym naładowaniu puszczamy prąd max 0,05C, a nawet0,03C przez kilka lub kilkanaście h. Czemu się grzeje? Rezystancja wew. z wzrostem temp. maleje i prąd wzrasta. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 04 Sie, 2013
|
|
|
100% żeli, które miałem i się grzały, były na wykończeniu. Niemożliwe, żeby 3 były padnięte, a ten jeden dobry, jeśli były kupowane z jednej serii. |
|
|
|
|
buckowina
prezes
Pomógł: 2 razy Wiek: 50 Dołączył: 07 Sty 2012 Posty: 566 Skąd: Polska
|
Wysłany: Nie 04 Sie, 2013
|
|
|
Te akumulatory nie były kupowane, tylko wyciągnięte z ups. Na razie poużytkuję tak jak jest, a jak padnie, to wymienie wszystko na takie z tego samego urządzenia |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 04 Sie, 2013
|
|
|
To tym bardziej ten jeden może być uwalony
A nie napuchł przypadkiem? |
|
|
|
|
buckowina
prezes
Pomógł: 2 razy Wiek: 50 Dołączył: 07 Sty 2012 Posty: 566 Skąd: Polska
|
Wysłany: Nie 04 Sie, 2013
|
|
|
o dziwo nie napuchł |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Nie 04 Sie, 2013
|
|
|
Akumulatory takie to typu zamkniętego. Po osiągnięciu stanu naładowania dochodzi do elektrolizy wody z elektrolitu i wydzielenia tlenu i wodoru, który jest łączony w wodę na korkach z wydzieleniem ciepła. Jeżeli energii jest za dużo, rośnie ciśnienie i temperatura co powoduje wybulenie, albo ucieczkę gazów przez wentyle i również utratę pojemności. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
Joki
młodzik
Pomógł: 1 raz Dołączył: 07 Cze 2013 Posty: 81 Skąd: Białystok
|
Wysłany: Pon 05 Sie, 2013 Re: Grzejący się akumulator przy ladowaniu równoległym
|
|
|
buckowina napisał/a: | Mam w rowerze 4szt. aku 7,2ah i przy jeździe łącze je szeregowo, ale podczas ładowania przepinam je równolegle i o dziwo pod koniec ładowania zaczyna mi się dosyć mocno grzać jeden z akumulatorów i po rozpięciu pakietu napięcie jest na nim najniższe... |
Jeśli przy ładowaniu równoległym się grzeje, to znaczy, że płynie przez niego większy prąd. To oznacza, że ma mniejszą rezystancję wewnętrzną niż pozostałe. To z kolei oznacza, że albo jest dobry a pozostałe padnięte albo jest padnięty w ten sposób, że ma zwartą jedną celę.
Skoro jednak podczas jazdy, w szeregu, pod obciążeniem ma najwyższe napięcie, to znaczy, że ma najwyższą rezystancję pod obciążeniem i raczej nie ma zwartej celi.
Sytuację mogłoby wyjaśnić podanie tych napięć...
Pozdrawiam. |
_________________ Sebastian
http://logado.pl
http://daihatsu.com.pl |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Pon 05 Sie, 2013
|
|
|
Joki napisał/a: | Jeśli przy ładowaniu równoległym się grzeje, to znaczy, że płynie przez niego większy prąd |
Wg. mnie grzeje się bo ten prąd nie ma się gdzie podziać. Nie zachodzą przemiany elektro-chemiczne. Ma mniejszą pojemność co potwierdza pomiar napięcia (najniższe z tych 4 szt.) |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pon 05 Sie, 2013
|
|
|
Jeżeli akumulator pod obciążeniem ma najwyższe napięcie to jego rez. wewnętrzna jest najniższa. Im zmiana napięcia z obciążeniem i bez większa tym aku gorszy, oczywiście wszystkie w podobnym stanie naładowania, temp itd. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Pon 05 Sie, 2013
|
|
|
Mnie oczywiście nikt nie posłucha ale wtrącę swoje 3 grosze - a czy ktoś z Was sprawdzał czy podczas ładowania równoległego płyną prądy wyrównawcze pomiędzy akumulatorami ?
Może być tak że akumulator jest zdrowy tylko po połączeniu równoległym z innych akumulatorów płyną prądy wyrówawcze do niego i dodatkowo jeszcze prąd ładowania - stąd pewnie to grzanie wynika... Osobiście testowałem kiedyś swoje aku ładowane równolegle i przez pierwsze kilkadziesiąt minut ładowania taka sytuacja miała miejsce...
PS. akumulator sprawny nie będzie chciał brać prądu niż może. To że częściowo rozładowany akumulator dołączymy do źródła prądu o wydajności np. 50A to nie oznacza że taki prąd popłynie. Przy takiej wydajności napięcie na akumulatorze dość szybko osiągnie wartości maksymalne jakie poda układ ładujący a prąd będzie bardzo wysoki tylko przez dłuższą chwilę.... |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
buckowina
prezes
Pomógł: 2 razy Wiek: 50 Dołączył: 07 Sty 2012 Posty: 566 Skąd: Polska
|
Wysłany: Pon 05 Sie, 2013
|
|
|
Niestety po ostatnim ladowaniu akumulator wyraznie napuchl, w wolnej chwili wymienie akumulatory na takie z jednej serii i mam nadzieje ze nie bedzie takiego problemu. Tylko teraz pytanie, jak w koncu najlepiej jest ladowac aku zelowe? szeregowo zle, bo.napiecia sie rozjezdzaja i rownolegle zle, bo wystepuje grzanie sie pojedynczych szt. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|