Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Mój pierwszy e-bike 500W 36V |
Autor |
Wiadomość |
Szymek
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 09 Cze 2013 Posty: 296 Skąd: Klb
|
Wysłany: Pią 17 Sty, 2014
|
|
|
Nostusek napisał/a: | s_ice napisał/a: | Mój silnik za przekładnia da trochę ponad 5Nm |
Malutko - przekładnia raczej na 100% powinna to znieść - w końcu to są przekładnie do pracy z dużymi obrotami gdzie siły działające na przekładnię są dość spore.. |
Im wyzsza predkosc tym mniej Nm, a im nizsza tym wiecej, dla tej samej mocy.
Byc moze przekladnia z duzej katowki da rade.
@s_ice
Daj znac, jak to sie spisuje w praktyce, tzn. wytrzymalosc i poziom halasu. |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Pią 17 Sty, 2014
|
|
|
Szymek napisał/a: | Im wyzsza predkosc |
Pamiętaj że przekładnia w kątówce pracuje pod dużymi obrotami i tam oprócz tego musi znosić jeszcze siły odśrodkoe działające na zębaciznę więc z natury musi być mocniejsza.
Szymek napisał/a: | Im wyzsza predkosc tym mniej Nm, a im nizsza tym wiecej, dla tej samej mocy. |
To właśnie po to tak szybko kręci się silnik szlifierki żeby z małej mocy uzyskać duży moment który jest również zależny od obrotów. Proste porówannie - wysoko obrotwy silnik w motocyklu "typu ścigacz" kręci się do np. 15 tysięcy obr/min i uzyska np. 150-170 km i ze 200 Nm z pojemności np 1,6 litra. Ale np. Opel Omega z silnikiem 3.0 V6 ma 211 km... i kręci się o połowę wolniej. Jeśli zwięszysz obroty to również urośnie moment obrotowy.
Twoje Twierdzenie ma odzwierciedlenie tylko w przepisie o rowerach elektrycznych gdzie moc ma spaść do zera po osiągnięciu 25 km/h . |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
aniski
początkujący
Dołączył: 20 Cze 2013 Posty: 8 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Pią 17 Sty, 2014
|
|
|
Witam wszystkich serdecznie
Wg. mnie dla twojego sinika
Moc = 500W
26cali co daje obwód 2.07m
35km/h daje 582m/min
prędkość obrotowa koł = 281/obr/min
Moment=moc/(2*Pi*n/60)=500(2*3.14*281/60)=17Nm
Moment jaki uzyskujesz na kole jest około 17Nm
Oczywiście u Ciebie Silnik ma dużo wyższe obroty a mniejszy moment. Po każdym stopniu przekładni zmienia się moment i obroty (w zależności od przełożenia). Musisz teraz policzyć momenty na poszczególnych elementach (wałach), co da ci jaki moment musi przenieść (oczywiście w teorii) poszczególna przekładnia.
Jakbym coś pomylił proszę o poprawkę |
|
|
|
|
s_ice
młodzik
Pomógł: 1 raz Wiek: 41 Dołączył: 11 Sie 2013 Posty: 89 Skąd: Gorlice
|
Wysłany: Pią 17 Sty, 2014
|
|
|
obliczenia będą raczej dobre.
Moment na kole jest spory dlatego właśnie przekładnia kątowa ma być pierwszą przekładnią, aby nie przenosić dużych momentów. Za tą przekładnią będzie druga, ale już na paskach i kołach HTD. Jako końcowa przekładnia pewnie nie zdało by to egzaminu. Ciągle szukam uszkodzonej szlifierki z dobra przekładnią. Póki co przygotuje chyba tą małą co mam do testow. W ostateczności zrobie obudowę do kół których pełno na "alldrogo". |
|
|
|
|
aniski
początkujący
Dołączył: 20 Cze 2013 Posty: 8 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Pią 17 Sty, 2014
|
|
|
Trzeba jeszcze zobaczyć jaką sprawność ma taka przekładnia, żeby nie stracić zbyt dużo. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 17 Sty, 2014
|
|
|
Mam taką przekładnię. Przenosi do 1,5 kW. Jedna ośka przelotowa, druga kątowa. Chciałem to kiedyś wykorzystać właśnie do silnika wzdłuż roweru. Pomysł upadł, leży niewykorzystana.
pkatowa.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 954 raz(y) 132,02 KB |
|
|
|
|
|
JerzyZ
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 7 razy Dołączył: 16 Lip 2010 Posty: 794 Skąd: Warszawa - Ursynów
|
Wysłany: Pią 17 Sty, 2014
|
|
|
aniski napisał/a: | ...Moment jaki uzyskujesz na kole jest około 17Nm
...
Jakbym coś pomylił proszę o poprawkę |
Wszystko w porządku - w wikipedii pod hasłem "moment siły" jest prosty wzór na zależność między mocą, prędkością obrotową i momentem - w powszechnie stosowanych jednostkach. |
|
|
|
|
s_ice
młodzik
Pomógł: 1 raz Wiek: 41 Dołączył: 11 Sie 2013 Posty: 89 Skąd: Gorlice
|
Wysłany: Pią 17 Sty, 2014
|
|
|
zeeltom jakie wymiary obudowy ma ta niebieska przekładnia? I jakie średnice mają osie?
Przekładnia wygląda na masywną więc pewnie trochę waży, ale to może złudzenie. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 17 Sty, 2014
|
|
|
Kwadrat 76 mm o grubości 46 mm. Waga, na "oko" jakieś pół kilograma.
Każda ośka 10 mm zeszlifowana o 1 mm na płasko.
Przekładnia 1:1. |
|
|
|
|
s_ice
młodzik
Pomógł: 1 raz Wiek: 41 Dołączył: 11 Sie 2013 Posty: 89 Skąd: Gorlice
|
Wysłany: Pią 17 Sty, 2014
|
|
|
Przed chwilą robiłem test przekładni od szlifierki bez obciążenia. Podłączyłem do mojego silnika w rowerze.
Przekładnia pracuje cicho w porównaniu do łańcucha. Co ciekawe to sam silnik chodzi głośniej niż przekładnia hehe.
Test z hałasu zaliczony |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Pią 17 Sty, 2014
|
|
|
Bez obciążenia będzie chodzić cicho - obciąż ją choćby ciężkim kołem zamachowym |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
s_ice
młodzik
Pomógł: 1 raz Wiek: 41 Dołączył: 11 Sie 2013 Posty: 89 Skąd: Gorlice
|
Wysłany: Sob 18 Sty, 2014
|
|
|
Nie miałem pod ręką żadnego obciążenia, aby sprawdzić czy będzie hałasować.
Dziś zrobiłem na próbę jedno koło zębate HTD 8M 20z o szerokości 20mm.
Może niedługo będę miał paski to sprawdzę jak to się zgra.
A to moja próbna zębatka:
Hmm nie wiem jak zrobić, aby było widać podgląd od razu.
zeeltom - otwórz załącznik i adres wstaw jako IMG:
IMAGE00801.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 711 raz(y) 97,64 KB |
IMAGE00802.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 322 raz(y) 104,06 KB |
IMAGE00799.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 344 raz(y) 109,96 KB |
|
Ostatnio zmieniony przez Nie 19 Sty, 2014, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
Saku
dyrektor
Wiek: 35 Dołączył: 29 Paź 2013 Posty: 400 Skąd: SWDN
|
Wysłany: Sob 18 Sty, 2014
|
|
|
No ciekawe a jak z wytrzymaloscia tego kola w porownaniu do ameliniowego? |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Sob 18 Sty, 2014
|
|
|
Ale ładne to koło. Kto to robił? |
|
|
|
|
s_ice
młodzik
Pomógł: 1 raz Wiek: 41 Dołączył: 11 Sie 2013 Posty: 89 Skąd: Gorlice
|
Wysłany: Nie 19 Sty, 2014
|
|
|
dziękuję zeeltom. Będę wiedział na przyszłość teraz już nie mogę poprawić bo pisze, że tylko przez 240 minut mogę edytować post.
To koło robiłem z najgorszego tworzywa do testów. Docelowo będzie z czarnego tworzywa tak zwany poliacetal. Są to wytrzymałe tworzywa właśnie do takich celów jak nakrętki trapezowe, koła zębate itp. nie wiem czy są trwalsze od aluminiowych, ale to wyjdzie w praktyce.
Koło robiłem sam. Sam zaprojektowałem i frezowałem na mojej pseudo maszynie cnc własnej produkcji. Jak testy wyjdą pomyślnie to wytnę sobie pozostałe koła jak tylko znajdę chwilę czasu.
Pozdrawiam |
|
|
|
|
|