ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Mój pierwszy e-bike 500W 36V
Autor Wiadomość
Szymek 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 09 Cze 2013
Posty: 296
Skąd: Klb
Wysłany: Pią 17 Sty, 2014   

Nostusek napisał/a:
s_ice napisał/a:
Mój silnik za przekładnia da trochę ponad 5Nm


Malutko - przekładnia raczej na 100% powinna to znieść - w końcu to są przekładnie do pracy z dużymi obrotami gdzie siły działające na przekładnię są dość spore..

Im wyzsza predkosc tym mniej Nm, a im nizsza tym wiecej, dla tej samej mocy.
Byc moze przekladnia z duzej katowki da rade.
@s_ice
Daj znac, jak to sie spisuje w praktyce, tzn. wytrzymalosc i poziom halasu.
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Pią 17 Sty, 2014   

Szymek napisał/a:
Im wyzsza predkosc


Pamiętaj że przekładnia w kątówce pracuje pod dużymi obrotami i tam oprócz tego musi znosić jeszcze siły odśrodkoe działające na zębaciznę więc z natury musi być mocniejsza.

Szymek napisał/a:
Im wyzsza predkosc tym mniej Nm, a im nizsza tym wiecej, dla tej samej mocy.


To właśnie po to tak szybko kręci się silnik szlifierki żeby z małej mocy uzyskać duży moment który jest również zależny od obrotów. Proste porówannie - wysoko obrotwy silnik w motocyklu "typu ścigacz" kręci się do np. 15 tysięcy obr/min i uzyska np. 150-170 km i ze 200 Nm z pojemności np 1,6 litra. Ale np. Opel Omega z silnikiem 3.0 V6 ma 211 km... i kręci się o połowę wolniej. Jeśli zwięszysz obroty to również urośnie moment obrotowy.
Twoje Twierdzenie ma odzwierciedlenie tylko w przepisie o rowerach elektrycznych gdzie moc ma spaść do zera po osiągnięciu 25 km/h .
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
aniski 
początkujący


Dołączył: 20 Cze 2013
Posty: 8
Skąd: Pruszków
Wysłany: Pią 17 Sty, 2014   

Witam wszystkich serdecznie

Wg. mnie dla twojego sinika

Moc = 500W
26cali co daje obwód 2.07m
35km/h daje 582m/min
prędkość obrotowa koł = 281/obr/min
Moment=moc/(2*Pi*n/60)=500(2*3.14*281/60)=17Nm

Moment jaki uzyskujesz na kole jest około 17Nm

Oczywiście u Ciebie Silnik ma dużo wyższe obroty a mniejszy moment. Po każdym stopniu przekładni zmienia się moment i obroty (w zależności od przełożenia). Musisz teraz policzyć momenty na poszczególnych elementach (wałach), co da ci jaki moment musi przenieść (oczywiście w teorii) poszczególna przekładnia.

Jakbym coś pomylił proszę o poprawkę
 
 
s_ice 
młodzik


Pomógł: 1 raz
Wiek: 41
Dołączył: 11 Sie 2013
Posty: 89
Skąd: Gorlice
Wysłany: Pią 17 Sty, 2014   

obliczenia będą raczej dobre.
Moment na kole jest spory dlatego właśnie przekładnia kątowa ma być pierwszą przekładnią, aby nie przenosić dużych momentów. Za tą przekładnią będzie druga, ale już na paskach i kołach HTD. Jako końcowa przekładnia pewnie nie zdało by to egzaminu. Ciągle szukam uszkodzonej szlifierki z dobra przekładnią. Póki co przygotuje chyba tą małą co mam do testow. W ostateczności zrobie obudowę do kół których pełno na "alldrogo".
 
 
aniski 
początkujący


Dołączył: 20 Cze 2013
Posty: 8
Skąd: Pruszków
Wysłany: Pią 17 Sty, 2014   

Trzeba jeszcze zobaczyć jaką sprawność ma taka przekładnia, żeby nie stracić zbyt dużo.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 17 Sty, 2014   

Mam taką przekładnię. Przenosi do 1,5 kW. Jedna ośka przelotowa, druga kątowa. Chciałem to kiedyś wykorzystać właśnie do silnika wzdłuż roweru. Pomysł upadł, leży niewykorzystana.



pkatowa.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 954 raz(y) 132,02 KB

 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Pią 17 Sty, 2014   

aniski napisał/a:
...Moment jaki uzyskujesz na kole jest około 17Nm
...
Jakbym coś pomylił proszę o poprawkę

Wszystko w porządku - w wikipedii pod hasłem "moment siły" jest prosty wzór na zależność między mocą, prędkością obrotową i momentem - w powszechnie stosowanych jednostkach.
 
 
s_ice 
młodzik


Pomógł: 1 raz
Wiek: 41
Dołączył: 11 Sie 2013
Posty: 89
Skąd: Gorlice
Wysłany: Pią 17 Sty, 2014   

zeeltom jakie wymiary obudowy ma ta niebieska przekładnia? I jakie średnice mają osie?
Przekładnia wygląda na masywną więc pewnie trochę waży, ale to może złudzenie.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 17 Sty, 2014   

Kwadrat 76 mm o grubości 46 mm. Waga, na "oko" jakieś pół kilograma.
Każda ośka 10 mm zeszlifowana o 1 mm na płasko.
Przekładnia 1:1.
 
 
s_ice 
młodzik


Pomógł: 1 raz
Wiek: 41
Dołączył: 11 Sie 2013
Posty: 89
Skąd: Gorlice
Wysłany: Pią 17 Sty, 2014   

Przed chwilą robiłem test przekładni od szlifierki bez obciążenia. Podłączyłem do mojego silnika w rowerze.

Przekładnia pracuje cicho w porównaniu do łańcucha. Co ciekawe to sam silnik chodzi głośniej niż przekładnia hehe.

Test z hałasu zaliczony ;-)
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Pią 17 Sty, 2014   

Bez obciążenia będzie chodzić cicho - obciąż ją choćby ciężkim kołem zamachowym
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
s_ice 
młodzik


Pomógł: 1 raz
Wiek: 41
Dołączył: 11 Sie 2013
Posty: 89
Skąd: Gorlice
Wysłany: Sob 18 Sty, 2014   

Nie miałem pod ręką żadnego obciążenia, aby sprawdzić czy będzie hałasować.
Dziś zrobiłem na próbę jedno koło zębate HTD 8M 20z o szerokości 20mm.
Może niedługo będę miał paski to sprawdzę jak to się zgra.

A to moja próbna zębatka:

Hmm nie wiem jak zrobić, aby było widać podgląd od razu.

zeeltom - otwórz załącznik i adres wstaw jako IMG:



IMAGE00801.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 711 raz(y) 97,64 KB

IMAGE00802.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 322 raz(y) 104,06 KB

IMAGE00799.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 344 raz(y) 109,96 KB

Ostatnio zmieniony przez Nie 19 Sty, 2014, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
Saku 
dyrektor



Wiek: 35
Dołączył: 29 Paź 2013
Posty: 400
Skąd: SWDN
Wysłany: Sob 18 Sty, 2014   

No ciekawe :roll: a jak z wytrzymaloscia tego kola w porownaniu do ameliniowego?
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Sob 18 Sty, 2014   

Ale ładne to koło. Kto to robił?
 
 
s_ice 
młodzik


Pomógł: 1 raz
Wiek: 41
Dołączył: 11 Sie 2013
Posty: 89
Skąd: Gorlice
Wysłany: Nie 19 Sty, 2014   

dziękuję zeeltom. Będę wiedział na przyszłość teraz już nie mogę poprawić bo pisze, że tylko przez 240 minut mogę edytować post.

To koło robiłem z najgorszego tworzywa do testów. Docelowo będzie z czarnego tworzywa tak zwany poliacetal. Są to wytrzymałe tworzywa właśnie do takich celów jak nakrętki trapezowe, koła zębate itp. nie wiem czy są trwalsze od aluminiowych, ale to wyjdzie w praktyce.

Koło robiłem sam. Sam zaprojektowałem i frezowałem na mojej pseudo maszynie cnc własnej produkcji. Jak testy wyjdą pomyślnie to wytnę sobie pozostałe koła jak tylko znajdę chwilę czasu.

Pozdrawiam
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group