ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Zakupy akumulatora - kolejne pytanie świerzaka
Autor Wiadomość
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Pią 20 Wrz, 2013   

Ja swojego czasu robiłem sobie zasilacz regulowany od 0 do 30V na JEDNYM tranzystorze bez stabilizatorów i wepchnąłem tam 18,8 mF kondensatorów - na oscyloskopie było gładziuteńko - tętnienia mi wyszły na poziomie ok 5 mV przy 30V - dołączając do niego różne wzmacniacze audio klasy "home made edition" w głośniku była cisza absolutna - żadnego brumu sieci...

Co do diód - dałem poczciwe BYP 680 które wytrzymywały BEZ GRZANIA się prądy do 12A...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
delaa
młodzik
Lama-Rama


Dołączył: 10 Wrz 2013
Posty: 83
Skąd: Poznań
Wysłany: Sob 21 Wrz, 2013   

Witam przy sobocie !

Mam kolejne pytanie natury akumulatorowej - przeglądając info na temat budowy baterii z pakietów modelarskich natknąłem się na takie dwa rozwiązania jeśli chodzi o połączenie szeregowo równoległe - rysunek poniżej:



Pomijając fakt że się człowiek walnął w opisie na rysunku, jakoś tam w tekście uzasadnia zalety i wady obu rozwiązań:

__opis___

Jakie jest zdanie praktyków ? Zbierać razem "plusy i minusy" pomiędzy grupami pakietów czy nie ? Tak jak w Metodzie nr 1 czy nie jak w metodzie 2 ? Pomijając konieczność przepinki przy ładowaniu przy wyborze metody 2.

Z drugiej strony fachmani z endles-sphere proponują coś takiego:


czyli metoda 2 i dodatkowa elektronika do pilnowania "balansu" - którą dzisiaj postaram się rozgryźć.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 21 Wrz, 2013   

Ale co tu wybierać - przecież to jest dokładnie to samo na obu schematach...
Na pierwszym masz wycinek drugiego ;)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 21 Wrz, 2013   

W metodzie 2 sa złącza ktore dają dostęp do pomiaru pojedynczego pakiet. W metodzie nr 1 zaklada sie chyba lutowanie 4 pakietow rownoleglych.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
delaa
młodzik
Lama-Rama


Dołączył: 10 Wrz 2013
Posty: 83
Skąd: Poznań
Wysłany: Sob 21 Wrz, 2013   

tas napisał/a:
Ale co tu wybierać - przecież to jest dokładnie to samo na obu schematach...
Na pierwszym masz wycinek drugiego ;)


Przepraszam-niedokładnie pisałem post oczywiście, że w poprzednim moim wpisie na obu obrazkach jest to samo - już myslałem, że jakaś pomroczność mnie dopadła - chodzi mi o taką różnicę:

SPOSÓB 1





SPOSÓB 2




Teraz widać o co męczę ;-)
 
 
szalony
[Usunięty]

Wysłany: Sob 21 Wrz, 2013   

Jak to chcesz balansować? kazde ogniwo osobno ?? Nie kombinuj... pierwszy sposob jest poprawny. bo balansujesz każdą cele złożoną z 4 ogniw .Jesli łączysz wszytskie plusy do kupy to i minusy nalezało by połączyc.

 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Sob 21 Wrz, 2013   

Zwróć uwagę, że jeżeli na drugim rysunku połączysz trzema pionowymi kreskami czarne łączniki między ogniwami, otrzymasz pierwszy rysunek.
W drugim masz 16 napięć, w drugim cztery. I tak jest łatwiej nad nimi panować.
 
 
delaa
młodzik
Lama-Rama


Dołączył: 10 Wrz 2013
Posty: 83
Skąd: Poznań
Wysłany: Sob 21 Wrz, 2013   

Dziękuję - prosto i na temat.

Miałem dylemat bo człowiek na swojej stronie pisze, że w przypadku nr 2 łatwiej zachodzi wyrównywanie napięć ale za cenę przepinania do ładowania.
Zastosuję więc układ 1 - klasyczny, do ładowania łatwo rozpiąć i zrobić "paralel charging" a przy eksploatacji - będzie oddzielny alarm na każdy z dwunastu pakietów czyli każda z 48 pojedynczych cel pod kontrolą.

Pozdrowienia!
 
 
Pawiel 
brygadzista
Pawieł


Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 281
Skąd: Legionowo
Wysłany: Sob 21 Wrz, 2013   

tas napisał/a:
Za taką kasę, przy odrobinie szczęścia można mieć 16s9p czyli jakieś 3kwh energii.
Wystarczyłoby to na przejechanie spokojnie 250km bez pedałowania albo 400km ze wspomaganiem :D


Tas. Wszystko łądnie pięknie. Dolary, Watogodziny, itd...
Tanio i pewnie.
No i tak powinno być.
Z tymi akkusami jest jedno "ale".

Mimo wszelkich zalet mają małe dwie wady. Palą się i rzadziej ekspldują.
Dzieje się to niezmiernie rzadko, jak np. się je solidnie przeładuje albo eksploatuje baterie z uszkodzoną/napuchniętą celą.

Wśród kolegów zza granicy zdarzały się (rzadko) pożary pakietów i (jeszcze rzadziej) pakiety powodowały większe szkody (spalony garaż...).
Poczytajcie DIYelectriccar.com i EndlessSphere.com.

Przykłądowy filmik:
http://www.youtube.com/watch?v=nTsVO6UZDX0

Poza tym LiPole są jak najbardziej inetesujące.

By the way: mojemu koledze zaczęła się palić (chińska) ładowarka (do LiFePO4) podczas łądowania.
Dobrze że był w domu.

Katastrofa z LIPo:

http://www.endless-sphere...hp?f=14&t=31849

Praktyczne wnioski i teoria:

http://endless-sphere.com...4ea4244b890b386
 
 
delaa
młodzik
Lama-Rama


Dołączył: 10 Wrz 2013
Posty: 83
Skąd: Poznań
Wysłany: Sob 21 Wrz, 2013   

Wszystko co piszesz to niestety prawda ale coś za coś - przy odpowiednim traktowaniu w przypadku sprawnych ogniw nie pozostawianych podczas ładowania i rozładowywania samopas - ryzyko jest małe - ile lipoli pracuje w komórkach breloczkach depilatorach wibratorach i innych sprzętach gdyby miały nic nie robić tylko się palić byłoby naprawdę źle nie chcę odbiegać od tematu, który sam założyłem ale też mam trochę "shizę" na punkcie palących się akumulatorów stąd jak ładuję bez nadzoru - bardzo rzadko - w nocy małym prądem to robię to w takiej skrzynce jak na zdjęciu. Wyjazd na wakacje np. i skrzynka ląduje w piekarniku albo wywożę do pracy ;-) .

 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 21 Wrz, 2013   

Pawiel.
Zajmij się czym pożytecznym, że tak ujmę, a nie straszeniem eksplodującymi LiPolami :P
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Nie 22 Wrz, 2013   

Nie popadajmy w paranoje. Li-pole są praktycznie wszędzie a jakoś nie słyszy się o kimś kto zginął od wybuchu akumulatora. Praktycznie wszystkie polskie roboty amatorskie i nie tylko jeżdżą na li-polach od paru lat a filmik z przebicia widziałem tylko jeden.
http://www.youtube.com/watch?v=UknhRyaxD78
 
 
Szymek 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 09 Cze 2013
Posty: 296
Skąd: Klb
Wysłany: Nie 22 Wrz, 2013   

Jeśli już lipol miałby się zapalić, a będzie dodatkowo umieszczony w szczelnej skrzyneczce, lub solidnie obudowany, to dodatkowo zrobi jeszcze buuum.
Cukier szkodzi, sól szkodzi, lipole szkodzą, a powietrze i woda zatrute.
PS. dwa dni temu we Włoszech przy autostradzie widziałem płonącą mini ciężarówkę, chyba do wywozu śmieci. To nie było pierwsze płonące auto, które w życiu widziałem.
Ostatnio zmieniony przez Szymek Nie 22 Wrz, 2013, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
szalony
[Usunięty]

Wysłany: Nie 22 Wrz, 2013   

Jak sie dobrze użytkuje to nic nie ma prawa wybuchnąc.. Dla scisłosci moj pierwszy pakiet li ion nie rownomiernie sie rozładowywał przez co jedna cela zeszła ponizej 2v a pozostałe miały ponad 3,5V ... jedyne co to dwie sąsiednie cele sie nagrzały.. miały ok 45-55 stopni... okazało sie ze po wystygnieciu odwrociły sie bieguny na tej celi ktora sie za głeboko rozładowała a pozostałe dwie sąsiadujące miały 0,0V. Reszta ogniw była sprawna az do konca zywotnosci pakietu.. potem poszedł na recykling
 
 
Pawiel 
brygadzista
Pawieł


Dołączył: 15 Mar 2011
Posty: 281
Skąd: Legionowo
Wysłany: Nie 22 Wrz, 2013   

Reakcja na moje posty świadczy o tym że coś w tym jest :)
No i że ludzie na forum to rozsądne towarzystwo..
Szalony ma rację - że jak ktoś je dobrze użytkuje to nie wybuchnie.
Skrzyneczka zabezpieczająca to świetna sprawa.

Widziałem ostatnio na forum Mazdę Miatę z bagażnikiem wypchanym LiPolami 5Ah 20C z HobbyKinga (podobnymi do tych co używa np. Tas).
Autko ma przyśpieszenie 5s do 100kmh.
Szkoda że nie zapisałem linka - bo bym go tutaj podał.

Pozdro.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group