ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Budowa pierwszego roweru EV
Autor Wiadomość
Tektronic 
brygadzista
Pasjonat Elektroniki


Pomógł: 1 raz
Wiek: 27
Dołączył: 12 Paź 2013
Posty: 269
Skąd: Toruń
Wysłany: Sob 12 Paź, 2013   Budowa pierwszego roweru EV

Cześć, zamierzam wziąść się za budowę roweru roweru z silnikiem

Posiadam silnik 24V 350W ze skutera elektrycznego wraz z dwoma akumulatorami 12V 14Ah i sterowaniem.
Silnik posiada już zębatkę na wale, chciałbym zamontować go nad tylnym kołem tak, by w razie czego można było go przesunąć by zmienić przełożenie.
Co do samego roweru myślałem o jego przedłużeniu a mianowicie o przesunięciu trochę tylnego koła w ten sposób zyskał bym trochę miejsca na akumulatory.
Sam rower jest typu górskiego i posiada popularny "amortyzator" który ku mojemu ździwieniu jest pusty w środku i rusza się swobodnie ,a sprężyna na zewnątrz niego jakoś nie
amortyzuje naszych dróg :grin:

I tu przyszedł mi pomysł by oprzeć tył na sprężynach gazowych o odpowiednim udźwigu sądzę że zawieszenie całości na kilku takich krótkich sprężynach (coś jak wielowahacz) bardziej by się sprawdziło i "zawieszenie" było by pewniejsze.

Co o tym sądzicie ? :cool:
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Nie 13 Paź, 2013   

Tektronic napisał/a:
I tu przyszedł mi pomysł by oprzeć tył na sprężynach gazowych o odpowiednim udźwigu sądzę że zawieszenie całości na kilku takich krótkich sprężynach (coś jak wielowahacz) bardziej by się sprawdziło i "zawieszenie" było by pewniejsze.


Jak się bawić to się bawić - zrób zawieszenie magnetyczne. Teoretycznie do wykonania tylko trzeba duuuużo magnesów i długiej lagi...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
szalony
[Usunięty]

Wysłany: Nie 13 Paź, 2013   

Najszybciej zebys zrobił tak jak ja mialem. Naped na przód , zebatka na silnik 9z na koło 110z i wolnobieg jednorzedowy 16z i wszytsko śmigało . tylne koło zakąłdasz do przodu , nakrecasz wolnobieg i zebatke 110z na koło. . całosc przy zasilaniu 44V smigało ponad 40km/h

jak cos to została mi zebatka , łancuch, druga zebatka i mocowanie . jak bys ise skusił to pisz na pw
 
 
Tektronic 
brygadzista
Pasjonat Elektroniki


Pomógł: 1 raz
Wiek: 27
Dołączył: 12 Paź 2013
Posty: 269
Skąd: Toruń
Wysłany: Nie 13 Paź, 2013   

Mi zależy by umieścić napęd z tyłu a akumulatory z przodu pod ramą możliwie jak najniżej. W przyszłości zamontowałbym silnik dedykowany na piastę na przednie koło.

Silnik który posiadam ma już zębatkę, chcę dospawać 2 profile nad tylnym kołem (coś jak bagażnik" i na nim zamontować silnik, połączyć łańcuchem i dobrać jak naj optymalne przełożenie przesuwając silnik względem zębatek tylnego koła.

Silnik byłby włączany poprzez taką samą manetkę jak w samochodzie ,ruchem do góry, jednocześnie chciałby stworzyć coś jak "retarder" z tego co mi wiadomo silniki dedykowane na piastę mają obwód hamowania ja chciałbym właśnie za pomocą tej manetki hamować, jeden ruch w dół - lekko , drugi -mocniej.

Myślę tez nad hamulcem elektromagnetycznym ale wiem że z silnikiem z tylu połączonym w ten sposób tego nie osiągnę. Z przodu nie chcę dawać silnika z tego względu że mam tam hamulec tarczowy i nie chciałbym nic tam kombinować i przerabiać , poza wstawieniem silnika w piastę. Samą tylną część chcę trochę przedłużyć i oprzeć jak wspomniałem na sprężynach gazowych także powinno tam się zrobić więcej miejsca :)
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Nie 13 Paź, 2013   

Sprężyna gazowa ( jeśli myślisz o siłowniku takim jak np. w bagażniku samochodu) raczej się nie nada. Coś mi się wydaje, że one mają jednakową lub prawie jednakową siłę przy ruchu tłoka. Dodatkowo mają dość silne tłumienie, za silne do zawieszenia. Znajomy buduje pojazd z siłownikami pneumatycznymi takimi jak w automatyce przemysłowej. Zamierza je napompować do odpowiedniego ciśnienia po jednej stronie tłoka. Takie rozwiązanie jest chyba właściwsze.
 
 
Tektronic 
brygadzista
Pasjonat Elektroniki


Pomógł: 1 raz
Wiek: 27
Dołączył: 12 Paź 2013
Posty: 269
Skąd: Toruń
Wysłany: Nie 13 Paź, 2013   

Tak myślę o sprężynie jak od klapy bagażnika ale krótkiej , one są wypełnione gazem oraz zalane olejem który przepływając przez dziurki w tłoku , tłumi. Gdybym dobrał taki o odpowiedniej sile że gdybym usiadł na rower a ten wsunąłby się , to dalszy zakres posuwu powinien skutecznie pozwolić by tylne koło "pływało" po nierównościach tym samym amortyzując całość. :cool:
 
 
szalony
[Usunięty]

Wysłany: Nie 13 Paź, 2013   

za bardzo kombinujesz. Na allegro można kupic piaste tryb podwójny Joytech. takie coś : http://archiwum.allegro.p...3357479794.html nakrecasz zebatke z dwoch stron piasty. ja placiłem 18zł. i masz jedną zebatke z prawej - od napedu noznego a drugą strone wykozystujesz na napied elektryczny. Zebatka 110z na tył na koło i 9z na silnik , masz przełozenie 12,2 i silnik sie nie grzeje a i przyspieszenie masz dobre. nie kombinuj bo przekombinujesz jak juz kilku na tym forum. kasy wydali na kombinacje a efektów brak
 
 
Tektronic 
brygadzista
Pasjonat Elektroniki


Pomógł: 1 raz
Wiek: 27
Dołączył: 12 Paź 2013
Posty: 269
Skąd: Toruń
Wysłany: Nie 13 Paź, 2013   

Dzięki za doradzenie :)

Ja mam całe tylne koło do wymiany, raz że przyrdzewiałe dwa że całość lata na osi jak żyd po pustym sklepie :roll: . Można kupić koło od razu z piastą jaka wymieniłeś ,czy tylko oddzielnie ?
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Nie 13 Paź, 2013   

A na tej piaście oba gwinty są jednakowe, czy jeden jest "lewy"?
 
 
szalony
[Usunięty]

Wysłany: Nie 13 Paź, 2013   

Na tej piascie oba gwinty są prawe tak ze ten co jest po lewej trzeba bedzie zakontrować bo po nakreceniu bedzie sie odkręcać podczas jazdy. Ja poprostu uzyłem migomatu aby hefnąć dwie kropki od wewnetrznej strony aby sie nie odkrecała. trzyma az miło
Piaste mozna kupic na allegro i samemu trzeba zapleść. ja zaplatam sobie sam koła wiec problemu nie ma. raczej nie kupisz całego koła. W moim przypadku kosztowało to - obrecz 15zł , piasta 18zł, szprychy 9zł ... wiec koszta małe
 
 
Tektronic 
brygadzista
Pasjonat Elektroniki


Pomógł: 1 raz
Wiek: 27
Dołączył: 12 Paź 2013
Posty: 269
Skąd: Toruń
Wysłany: Nie 13 Paź, 2013   

Nigdy nie zaplatałem kół od A do Z :oops: ale chyba dałbym rade

Tu dokładnie taki rower jaki posiadam:


Chyba że obręcz zostawię i wymienię wolnobieg , piastę którą pokazałeś i szprychy oraz oponę na porządną ... continental ma fajne :)

Chciałbym mieć możliwość hamowania silnikiem na tylnej piaśćie, da wgl radę przy nie zakłucaniu pracy wolnobiegu ?
 
 
szalony
[Usunięty]

Wysłany: Pon 14 Paź, 2013   

skoro masz wolnobieg to jak chcesz hamowac silnikiem ?? odpuszczajac manetke gazu kolo kreci sie swobodnie , to nie jest bldc... strasznie kolego komplikujesz, jest tyle prostych rozwiązan.
Podaj moze określona ilość gotówki jaką chcesz przeznaczyć na projekt EV , szybciej bedzie nam cos dobrać niz rozmyślać nad twoim tokiem myślenia
 
 
Tektronic 
brygadzista
Pasjonat Elektroniki


Pomógł: 1 raz
Wiek: 27
Dołączył: 12 Paź 2013
Posty: 269
Skąd: Toruń
Wysłany: Pon 14 Paź, 2013   

Wiem że gdybym zamontował ten silnik na przednim kole o tak:

To wystarczyło by włączyłbym rewers i mam hamowanie, nie kombinuję tylko rozważam możliwości przecież od razu wszystkiego nie zrobię :wink:

Na całość mogę przeznaczyć jak na razie ok 400zł , to mało sam rower wymaga naprawy, ale niektóre elementy już mam z racji tego czym się zajmuje :wink: . Znacie może strony gdzie można dostać taniej żelowe niż na allegro ?

Tak wgl. silnik ma mieć na razie charakter wspomagający, potem BLDC :wink:
 
 
nanab 
kierownik
Elektronik


Pomógł: 6 razy
Wiek: 32
Dołączył: 26 Lip 2011
Posty: 354
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Pon 14 Paź, 2013   

Z tym że tak będzie hamować nawet bez hamowania.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 15 Paź, 2013   

Tektronic napisał/a:
Tak wgl. silnik ma mieć na razie charakter wspomagający, potem BLDC :wink:


Jakby to powiedzieć...
Przyjmij dobrą radę od nieznajomego i nie buduj 'na razie wystarczy', 'tymczasowo', 'teraz to, potem coś lepszego' i inne takie. Z tego nie ma nigdy nic dobrego, a stracisz czas i pieniądze pod całkowicie złudnym pozorem nauki.
Buduj to albo w wersji finalnej odpuszczając prowizorkę i dziwne patenty albo nie buduj, zbieraj budżet i złóż coś finalnego.
Zima idzie, dobry czas na zbieranie kasy i składanie w warsztacie bolida.

Aha, jeszcze jedna dobra rada. Jak myślisz, że ci wystarczy 250W to rób 500W. Jak myślisz, że ci starczy 500W to rób 1000W. Jak ci się wydaje, że ci wystarczy 10Ah... zrób 15Ah.
To kolejny sposób na oszczędność pieniędzy, czasu i nerwów.
Smutne, ale bardzo prawdziwe, sam zobaczysz :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group