ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
Elektryczny FORD ESKORT
Autor Wiadomość
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pon 22 Sty, 2007   

Elektryczny silnik jest inny niż spalinowy. Wyprzedzanie jest zawsze niebezpieczne. Jeśli wyprzedzamy nawet mocnym autem, wystarczy że wyprzedzany nas nie zauważy i doda gazu. Droga publiczna to nie wyścigi.
Jeżdżę elektrycznymi autami i jeszcze jednym spalinowym (TOYOTA 1,4), technikę jazdy mam identyczną i efekty zewnętrznie podone.
Z tym skuterkiem coś nie gra. Albo za duża kita, albo uszkodzone akumulatory. Akumulatory długo stały przed montażem, ewentualnie złe ładowanie (prostownik musi mieć odpowiednie parametry - pulsacja, napięcia szczytowe, prąd konserwujący. itp.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
GlowaSkrzydlowa
[Usunięty]

Wysłany: Wto 23 Sty, 2007   Taka rzeczywistość

Eksploatuję już trzeci zestaw, który zawsze jest na pokładzie skuterka pod kontrolą. Nie ma mowy o nierównym wyładowywaniu z powodu upadku któregoś akumka w stosie napięciowym. W skuterze mam system kontrolny. Co do pobieranego prądu też. Gdy któryś akumlator zaczyna padać w stosie wyciągam go i coś z tym robię, żeby tą usterkę naprawić. Biorę go np na pomiar pojemności przez wyładowanie prądem 1.75A i przy okazji sprawdzam jego pojemność. Widzę jak szybko one tracą swój wigor pojemnościowy podczas swojej egzystencji. Z 12Ah dość szybko wchodzą na pojemność 7 do 8 Ah i tak to wygląda. Okresowo wyładowywuję więc do końca każdy indywidualnie i ładuję zalecaną do tego ładowarką 12V 1.5A EST-507, która pod koniec ładowania asymptotycznie zmniejsza prąd i może pozostawać na dłużej spięta z akumlatorem doprowadzając tym do wyrównywania stanu poszczególnych ogniw w nim. Takie ładowanie trwa dobę. Codziennie ładuję ładowarką od skuterka na 36V która prąd 1.5A odcina szybko gdy akumy osiągają 14.9V. Teraz moje akumki mają z 50% swojego nominału Ah i też na nich jeżdżę, skoro pokonuję dystans 6km.
Jakby nie było pół roku to ze 170 cykli ładowania. Musi tak być, że ubywa z nich wigoru.
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Wto 23 Sty, 2007   

Akumulator musi być ładowany do napięcia 14,25V, potem podtrzymanie konserwujące do 13,8V lub odłączyć. Tętnienia muszą być mniejsze od 0,5%. Muszą zrobić minimum pełnych cykli - 200, jak mniej rozładowane to więcej cykli. Mówimy o EUROPOWER. Można je rozładować do 10,5V.
Jeśli te wszystkie warunki są spełnione i gwałtownie spada zasięg, to ekumulatory są złe, może to są używki. Wielu ludzi bierze w na "Zachodzie" usługę demontażu z UPSów i sprzedają jako nowe; wówczas tak się zachowują te akumulatory.
Prawidłowow wymienia się cały zestaw.
Jest jeszcze kwestia obciążeń: za małe ciśnienie w oponach, opory łożysk w kołach i innych mechanizmach, hamulce itp.. To zwiększa prąd obciążenia i szubko spada zasięg, wówczas też mogą wystąpić te objawy.
Jeszcze sprawa przegrzania silnika, jego oporów, niedobrania prawidłowego, łańcuchy.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Arbiter 
Administrator
Założyciel forum, administrator


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 936
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 23 Sty, 2007   

ano nie ma.
a pomysł był niezły na takiego parcha...
 
 
GlowaSkrzydlowa
[Usunięty]

Wysłany: Śro 24 Sty, 2007   

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Akumulator musi być ładowany do napięcia 14,25V, potem podtrzymanie konserwujące do 13,8V lub odłączyć.

Zgodzę się z tym. Jest to ogólnie książkowo znana wiedza. A co Pan powie o notce w krótkiej instrukcyjce załączonej do ładowarki EST-507 12V/1.5A. w której pisze, że "akumlator w końcowym etapie ładowania tą ładowarką, gdy osiągnie napięcie równe lub mniejsze niż 14.9V może pozostawać dowolnie długo."
Wiadomo, że wpływa wtedy do akumlatora minimalny prąd ładowania,(sprawdzałem to nawet) utrzymujacy stan minimalnego gazowania. Wiadomo, że zachodzi wówczas proces wyrównywania dysproporcji stanu rozładowania na poszczególnych sześciu ogniwach wewnętrznych w zespolonym akumlatorze. Ale, żeby dowolnie długo tobym się z tym raczej nie zgodził z tego co wiem z książkowej wiedzy. W końcu będzie zatężał się elektrolit i ubywało z niego wody, której w zasadzie nie przewiduje się jej uzupełniania.
Producentem tych ładowarek jest "STEF-POL" w Brwinowie. www.stef-pol.civ.pl
W instrukcji tej zamieszczona jest uwaga, "że ładowanie tą ładowarką spełnia oczekiwania użytkownika jak i producentów akumlatorów.
Co by Pan panie Zbyszku powiedział w tej sprawie?
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Śro 24 Sty, 2007   

14,9V jest dopuszczalne, ale trzeba zmierzyć napięcie szczytowe, napięcie po naładowaniu musi spaść na 13,6V do 13,9V. Sprawdzić tętnienia. Jeszcze jej nie rozbierałem. Podejrzewam, że ona nie jest przetwornicą impulsową i ma tętnienia (jest chyba na 50Hz, ze zwykłym trafo sieciowym). Wówczas psuje akumulator.
Druga sprawa, że te akumulatory psują się przy małych prądach poniżej 0,02C (diody kontrolne, mierniki itp.), muszą być albo obciążone znacznym prądem, albo całkiem odłączone (w czasie czuwania); inaczej się trwle uszkadzają. Nieraz starczy dioda świecąca podłączona przez tydzień.
Tak przewiduje DTR-ka producentów wszystkich VRLA (AGM, żelowych, itp.).
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
NocnyPtak
brygadzista
konstruktor-amator



Wiek: 61
Dołączył: 12 Mar 2006
Posty: 229
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 24 Sty, 2007   

Zbyszek Kopeć napisał/a:
Druga sprawa, że te akumulatory psują się przy małych prądach poniżej 0,02C (diody kontrolne, mierniki itp.).

A, to ciekawa informacja. Warto wiedzieć.
_________________
Pozdrawiam
Jakub Waltoś
____________________________
http://nocnyptak.pl
 
 
GlowaSkrzydlowa
[Usunięty]

Wysłany: Czw 25 Sty, 2007   

Jeszcze nigdy nie spotkałem się w monografi o akumlatorach ołowiowych, że małe prądy poboru miałyby je uszkadzać. Nie wiem dlaczego ta informacja miałaby dotyczyć VRLA - (Zaworki gumowe kapturkowe), lub AGM - (elektrol.w separat.) To w zasadzie nic nie zmienia jeśli chodzi o konstrukcję akumlatora w odniesieniu do klasycznych. Na czym miałoby polegać to uszkodzenie. Jeśli chodzi o te tętnienia, mam rozumieć, że najlepiej ładować jak najbardziej wyrównanym prądem. Chyba dobrze rozumiem. Ładowarka ta o której wspominałem posiada transformator. Kiedyś wkrótce z ciekawości zmierzę tętnienia w czasie ładowania tą ładowarką. Wtedy powrócę do tego tematu w rozmowie z Panem, ale w poście o akumlatorach. Niewiele to i tak zmieni, bo na codzień ze względu na szybkość ładowania posługuję się ładowarką impulsową 36V 1.5A (bez transformatora), tą co była na wyposażeniu skutera. Tamte używam przy ładowaniach indywidualnych poszczególnych akumlatorów, gdy przeprowadzam kontrolne wyrównywania ich stanów.
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Czw 25 Sty, 2007   

Ja zajmuję się zawodowo konserwacją akumulatorów, UPSów (mają po ponad 100 aku. w jednym zestawie) w rozdzielniach energetycznych, itp. i muszę takie szczegółowe dane poszczególnych akumulatorów znać.
Akumulator AGM jest akumulatorem VRLA; akumulator żelowy to jest akumulator VRLA. AGM jest akumulatorem kwasowym ołowiowym z kwasem uwięzionym w macie włókna szklanego; akumulator żelowy jest akumulatorem kwasowym ołowiowym z kwasem uwięzionym w żelu; różnią się niektórymi parametrami. AGM mają bezpieczniki - zaworki gumowe, żelowe mają troszkę inną konstrukcję obudowy zabezpieczającą nadciśnienie; obydwa pracują w nadciśnieniu. W AGM jest jeszcze wypełniacz (podobne do pasty żelowj).
W stosunku do klasycznych to aku. VRLA bardzo się różnią - głównie wymagania do prostowników.
Przy ciągłych malutkich prądach w aku. VRLA zachodzą subtelne reakcje chemiczne i jony nie mają możliwości pełnego przepływu, to trwale uszkadza aku..
Też miałem wątpliwości i sprawdzałem to praktycznie; parę sztuk wyrzuciłem.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
GlowaSkrzydlowa
[Usunięty]

Wysłany: Pią 26 Sty, 2007   

Widzę, że dużo ma pan wiedzy o akumlatorach z racji zawodu. Mam jeszcze troche pytań do Pana w sprawie akumlatorów. Proponowałbym dyskusję w poście "akumlatory", bo z tematu elektrycznego forda zeszliśmy na inny temat. Dla tych co tu wchodzą lepiej by było, aby ta dyskusja była w innym temacie. Zapraszam więc do tematu akumlatory.
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią 26 Sty, 2007   

Tam już jestem.
A jeśli chodzi o FORDA z Akademii Morskiej, to robota im się udała.
Tak dobre wyniki pomiarów z hamownii mnie zaskoczyły.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Użytkownik
[Usunięty]

Wysłany: Sob 27 Sty, 2007   

GłowaSkrzydłowa: a analizowałes wielkosć prądu wyładowania w stosunku do pojemności baterii ? napisz jaka to dokladnie bateria (napiecie i pojemnosc) i jaki masz silnik w swoim pojeżdzie, jęzeli prądy wyładowania sięgają 2C to nie dziw sie ze Ci padaja jak muchy te akumulatory. Przykładowo wez akumulator samochodowy 38 Ah z malucha i wsadz go do opla omegi 2,3 litra, ten akumulatorek padnie Ci w ciągu roku do połtora wlasnie ze wzgledu na duze prądy wyładowania w instalacji opla, znacznie wieksze jak w maluchu, ale jak wsadzisz ten sam akumulator ale o pojemnosci 65 Ah to bedziesz jezdzic na nim 4 lata bez problemu tym oplem 2.3l.

Kolejna sprawa to kontroler, wadami prostych konstrolerów są szpilki prądowe trwające nanosekundy przy kazdym impulscie sterujacym silnik i sięgające nawet kilkunastu C, takie szpileczki bardzo ładnie i po cichu niszcza akumulatory. Rozwiązaniem tego problemu może byc użycie na wyjściu taniego kontrolera dużego kondensatora o pojemnosci kilku faradów (cenowo nie opłacalne) lub wstawienie dławika wygładząjącego na wyjściu z tym że taki dławik to ważyl by pare kg więc tez odpada ....

U Zbyszka problem ten nie występuje bo ma markowego curtisa a nie jakies chinskie gowno za 50 zl jako uklad kontroli obrotów silnika, ja w rowerze moim elektrycznym mialem ten problem i mialem wlasnie robic specjalny kontroler w zasadzie to mial byc zasilacz impulsowy o regulowanym liniowym "sztywnym" napięciu ale co do czego rower rozebralem i nie zrobilem.

Tak że jak widzisz problem nie lezy w akumulatorach a raczej w prądach wyładowania i jakosci wykonania kontrolera silnika....
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Sob 27 Sty, 2007   

Dawid.
Zawsze chcesz być mądrzejszy od radia, ale to jeszcze trzeba mieć jakąś wiedzę, najlepiej się nie wychylaj.
Konserwując rozdzielnie energetyczne i olbrzymie UPSy spotykam się z różnymi problemami. Do tego mam też różne rowery elektryczne (EKONAPĘDY, INTERBIKE), także skutery z chińskim osprzętem i silnikami w kole. Służą idealnie. Ale aku. dobieram z dobrego źródła i przed zakupem wiem czy to używki, czy też nowe.
Ostatnio w rowerach przechodzę na NiMH, bo są lżejsze i korzystniej wyglądają.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Użytkownik
[Usunięty]

Wysłany: Sob 27 Sty, 2007   

Zbyszek Kopeć: a kto nie dawno na forum CNC roztrząsal dla czego silnik asynchroniczny ma niezarzysta liczbe żlobków (az tak niskiej wiedzy to sie po Tobie nie spodziewałem), albo kto nie ma pojęcia o parametrach tranzystorów ? kto uwazal prawo ohma za glupote dopiero co ? kto uwazal ze skrzynia biegów nie potrzebna dopiero co ? kto uważal przesylanie prądu wysokimi napięciami za durnote dopiero co.... ? a moze silnik magnetyczny zrobimy co ?

odpowiedz: >> TY << tak ze odnosnie wychylania sie :) to raczej sam do siebie piszesz, ja rozumie ze wiedza kazdego czlowieka rosnie z czasem i moja tez kiedys byla mala dzis jest większa ale Ty jestes inny, Ty sie nie chcesz niczego uczyc.

Nie chce Ci robic przykrosci ani Cie obrażać ale o działaniu UPSa to ty nie masz zielonego pojęcia. Co innego pojsc i wymienic akumulatory komus a co innego np naprawic uszkodzony UPS - całkiem inna bajka.

Zrozum wreszcie ze czasy młotka i przecinaka sie skonczyly... PRL juz za nami dawno ...

Konserwacja UPSa - nie rozsnieszaj mnie, a wiesz ze konserwacja drukarki to nic innego jak przeczyszczenie jej z brudu i nasmarowanie trybików w 20 minut ? ten kto to robi najczesciej nie ma pojęcia jak dziala ta drukarka co i jak robią poszczególne uklady scalone i inne elementy, jaki jest program w drukarcie itd... i tak samo jest z Tobą, a konserwacja roweru to nasmarowanie łańcucha i napompowanie opon.... tak samo jest z Twoja konserwacją UPSa tak, że nie osmieszaj sie. Konserwacje zazwyczaj moze wykonac byle Mietek po podstawówce a co innego obsluga konkretnych urządzen i naprawa ich.

Swoim postem pokazałes tylko i udowodniłes podkreslam udowodniłes ze nie masz pojęcia zielonego jak dziala kontroler silnika DC komutatorowego i kto tu sie wychyla ?

Co do uzywanych alumulatorów oczywiscie macie racje ale ja nadmieniam ze sa tez inne przyczyny padania akumulatorów o ktorych tu nikt nie wspomnial.

I nie żal sie tu zaraz jaki to Ty biedny a ja zły bo sam mnie podpuszczasz abym Ci pisal komentarze o "ostrzejszej" treści.
 
 
Zbyszek Kopeć 
szef


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 3284
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Sob 27 Sty, 2007   

Dawid.
Nie rozumiesz tekstów i przekręcasz wypowiedzi.
Ty nie znasz nawet prawa Ohma.
Z tobą nie da się dyskutować, ani czytać Twoich tekstów, przykro mi.
Chociaż Twoje strony są dość ciekawe.
_________________
EKOLOGICZNY BO ELEKTRYCZNY WIĘC ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !
http://www.samochodyelektryczne.pl
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group