|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Rower nie rusza (wszystko podłączone) |
Autor |
Wiadomość |
Qbakam
początkujący
Dołączył: 30 Kwi 2012 Posty: 22 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Czw 31 Paź, 2013 Rower nie rusza (wszystko podłączone)
|
|
|
Dzień Dobry,
Właśnie podłączyłem baterię, silnik (oraz jego hallotrony), sterownik i manetkę. Przy naciskaniu manetki nic się nie dzieje, rower stoi. Na pokładzie: Silnik 9C 2806, sterownik chiński 48V bardzo podobny do tego: http://nexun.pl/sklep/ste...v-36v-48v-.html manetka taka jak ta: http://nexun.pl/sklep/akc...d-przycisk.html
Co sprawdziłem:
Napięcie baterii: 53,4V
Sterownik: Napięcie na czerwonym przewodzie do manetki +5V, a na zielonym jest blisko 0 i na czarnym jest 0.
Manetka: Podłączyłem tylko jej 3-przewodowe gniazdo do właściwego gniazda sterownika-nie działało. Przy odłączonej manetce zbadałem jej opór między przewodami. Między stykiem 1 (po podłączeniu wchodzi do niego kabel 5V ze sterownika) a stykiem 3 jest oporność 46k ohm. Między 1 a środkowym(2) jest 44k ohm. Między 2 a 3 jest 2k ohm. Jeśli pokręcę manetką to wartości NIE ZMIENIAJĄ SIĘ.
Czy manetka jest zepsuta, czy działa inaczej niż się spodziewam? Sądziłem, że zadziała ona jak zwykły dzielnik napięcia (czyli przy ruszaniu manetką opór by się zmieniał między 1 a 2 i 2 a 3), a sterownik odczytując to napięcie z 2, poda więcej lub mniej prądu do silnika. Czy dobrze myślę?
Niewiadome:
Podłączyłem sterownik pod przewody baterii, które normalnie służą do jej ładowania. Zrobiłem tak, bo gniazda pasowały. (Gniazda do rozładowania baterii są ogromne i nie pasują do oryginalnej wtyczki sterownika). Czy to może być powód niedziałania?
Gdy odłączałem gniazdo manetki przy włączonym zasilaniu i podłączyłem je ponownie, to silnik zrobił tak z pół obrotu. (Napięcia na sterowniku cały czas są, gdy podepnę baterię).
Reszta przewodów które wychodzą ze sterownika jest rozwarta. Mój sterownik w tym temacie: http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=2028
Co robić? Czy może spróbować ze zwykłym potencjometrem (5-10k ohm) zamiast manetki? Czy manetka może być zepsuta?
Proszę o Waszą pomoc, mam nadzieję, że nie jest to jakaś katastrofalna usterka.
Pozdr, Jakub |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 01 Lis, 2013
|
|
|
Napięcie na manetce powinno się zmieniać. Może źle podłączyłeś przewody? Możesz wstawić potencjometr liniowy 10 kOhm. Jeśli manetka jest typu hallotron, to omomierzem nic nie zmierzysz.
Zasilanie koniecznie na grube przewody, te od ładowania się nie nadają. Musisz poszukać przewodów od stacyjki i je zewrzeć.
Inna wersja stacyjki, to dodatkowy przewód, na który podajemy całkowite zasilanie sterownika przez wyłącznik. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pią 01 Lis, 2013
|
|
|
Dodatkowo opisane zachowanie do złudzenia przypomina pomieszane przewody fazowe/halle.
Jeśli źle je podłączyłeś, w złej kolejności - to silnik zrobi dokładnie to samo co opisałeś - obróci kołem o 1/8 obrotu, zatrzyma silnik i już go nie ruszy. Też to trzeba sprawdzić. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Pią 01 Lis, 2013
|
|
|
Zmienione fazy i halle faktycznie spowodują takie zachowanie ale mimo to napięcie z manetki ma się zmieniać. Pozamieniaj przewody manetki. Czerwony +5V, czarny masa, zielony wyjście napięcia. Manetka jest zasilana przez rezystor i odwrotne podłączanie nie powinno spowodować uszkodzenia (mi nie powodowało). |
|
|
|
|
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Pią 01 Lis, 2013 Re: Rower nie rusza (wszystko podłączone)
|
|
|
Qbakam napisał/a: | Dzień Dobry,
manetka taka jak ta: http://nexun.pl/sklep/akc...d-przycisk.html
Co sprawdziłem:
Napięcie baterii: 53,4V
Sterownik: Napięcie na czerwonym przewodzie do manetki +5V, a na zielonym jest blisko 0 i na czarnym jest 0.
Manetka: Podłączyłem tylko jej 3-przewodowe gniazdo do właściwego gniazda sterownika-nie działało. |
Prawdopodobnie masz zamienioną kolejność przewodów na manetce. Czarny GND (0V) masz po prawej (na zdjęciu) a zazwyczaj jest jako środkowy. Porównaj tu http://www.maxev.pl/p10,m...ecitypower.html
Napięcie sygnału manetki masz na nalepce kontrolera - ma się zmieniać od 1,1 do 4,2V przy naciskaniu manetki. |
|
|
|
|
Qbakam
początkujący
Dołączył: 30 Kwi 2012 Posty: 22 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Śro 06 Lis, 2013
|
|
|
Dziękuję za cenne rady. Podłączyłem do gniazda manetki w sterowniku potencjometr. Koło się ładnie kręci w dobrą stronę.
Z manetką przy przyłożonym napięciu robiłem tylko jedną kombinację by sprawdzić ewentualne zmiany napięcia na 3 przewodzie,bez efektów. Kupiłem mniejszą manetkę (z racji oszczędności miejsca na kierownicy) i zobaczę jak przyjdzie czy działa podłączona.
Jeszcze drugie, drobne pytanie:
Jak najlepiej polutować taki konnektor? (czeka mnie zmiana złącz zasilających sterownik)
http://www.greenbikekit.c...-connector.html
Tam na zdjęciu widać w metalowych elementach walcowe wgłębienia na przewód.
Czy najpierw nagrzać grotem ten element ze zdjęcia, a później zalać go cyną a następnie włożyć przewód w powstały tak zborniczek cyny?
Czy może najpierw nałożyć cynę na rozgrzany przewód a później to wkładać w pusty otwór na przewód?
Pamiętam, że gdy próbowałem przesycić cyną grubsze kable, to zawsze był z tym problem. I zastygła cyna nigdy nie topiła się jako duże jeziorko.
Pozdr, Kuba
Proszę o porady w tej prostej sprawie. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Śro 06 Lis, 2013
|
|
|
Ja wkładam kawałek tinolu do środka, rozgrzewam, cynuję przewód i po ponownym rozgrzaniu wciskam go do środka. Ewentualnie są zaciskarki na takie tulejki. |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Śro 06 Lis, 2013
|
|
|
Ten wtyk to tzw. ,,Anderson" i najczęściej się to zaciska robiąc dołek z boku tulejki. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Śro 06 Lis, 2013
|
|
|
gienek333 napisał/a: | Ten wtyk to tzw. ,,Anderson" i najczęściej się to zaciska robiąc dołek z boku tulejki. |
Popieram - można zacisnąć , można zalutować - jak kto woli... Lutowane będzie pewniejsze bo na 99% się nie wysunie jak się pociągnie za kabel... |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Śro 06 Lis, 2013
|
|
|
Lutownica ma być dużej mocy bo inaczej są problemy. Należy raczej dobrze pocynować kabel bo on wchłania sporo cyny i dopiero go do środka. Jak dobrze zagrzane i dużo kalafonii to cyna jest rzadka jak woda i dobrze wnika. |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw 07 Lis, 2013
|
|
|
Przy lutowaniu trzeba uważać żeby nie pocynować zestyku (jest srebrzony). |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
Qbakam
początkujący
Dołączył: 30 Kwi 2012 Posty: 22 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Pon 11 Lis, 2013
|
|
|
Dziękuję za pomocne porady. Lutowanie poszło gładko.
Przyszła też przesyłka z manetką. Manetka ze sklepu Nexun działa dobrze, po prostu podłączyłem ją, bez kombinowania z kablami. (Ta mniejsza, przyjazna manetkom przerzutek)
Jestem świeżo po pierwszej jeździe. Wrażenia z jazdy super, osiągi silnika takie, jak opisywane na forum. Akumulatory i sterownik na razie w sakwie, ale powstaje laminowana skrzynka.
Czy powinienem odłączać sterownik od baterii na noc? (lub gdy np. nie używam roweru 2 dni)
Jakiego rzędu prądy płyną przez sterownik, jeżeli jest podłączony, rower stoi nieużywany? Jeszcze nie mam stacyjki, także sterownik jest aktywny cały czas. |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 11 Lis, 2013
|
|
|
Jak nie wyłączasz, to raz na parę dni musisz doładować akumulatory. Ja mam baterię odłączaną wtyczką z pakietu w jednym rowerze, w innym mam podłączone na stałe, ale ten jest pod ładowarką cały czas (na podtrzymaniu), a w innym stacyjka załącza mi przekaźnik od świec żarowych na 24V (duży prąd styków). Sama stacyjka odcinająca prąd ogólnie, czyli w szereg z bateriami, musi wytrzymać prądy maksymalne silnika, a o taką na duże prądy jest ciężko, dlatego wolę rozwiązanie z podtrzymaniem, lub przekaźnikiem, jeśli nie chcemy bawić się w rozpinanie akusów |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Pon 11 Lis, 2013
|
|
|
Prądy masz pewnie kilkadziesiąt mA. Różne sterowniki, różne prądy 20-60mA, tak sądzę. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pon 11 Lis, 2013
|
|
|
Zazwyczaj nie trzeba odłączać baterii od sterownika. Mogą być podłączone non stop, ale musisz mieć stacyjkę wyłączająca sterownik. Każdy sterownik BLDC ma do tego odpowiedni kabelek. Wtedy sterownik wyłączy siebie i wszystkie podłączone do niego elementy jak zasilanie halli silnika czy manetki. Wtedy pobiera kilka mA i problem z głowy. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|