ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Selekcja ogniw 18650
Autor Wiadomość
ev-drive.eu 
stażysta


Wiek: 66
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 165
Skąd: Lublin
Wysłany: Pon 04 Lis, 2013   

Czyli , sugerujesz że większa ilość to tylko z nowych z gwarancją ?
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Pon 04 Lis, 2013   

ev-drive.eu napisał/a:
Czyli , sugerujesz że większa ilość to tylko z nowych z gwarancją ?
Na pewno nowe na gwarancji są lepsze. Lepiej być zdrowym i bogatym, niż biednym i chorym...

W łączeniu równoległym musi być ryzyko, skoro firma BTO ogranicza w usłudze montowania pakietów ich liczbę do 10. A firma ta ma doskonałe zaplecze techniczne - było tu na forum opisane stanowisko do pomiarów ogniw.
Czyli dla 3000 ogniw i 111V: 10 łańcuchów 30s10p - i odpowiednia liczba czyli 300 układów do ładowania/sygnalizacji.
Nierealne!
Lepiej chyba wygląda perspektywa łączenia do szyny przez druciki-bezpieczniki, jak proponuje gienek333. Tym bardziej, że przy układzie 30s100p trzeba tylko 30 układów sygnalizacji niskiego napięcia. Przy ładowaniu, zakładając że ogniwa są grupowane przypadkowo, chyba wystarczyłby pomiar napięcia całości baterii (ewentualnie po kilku testowych ładowaniach).
W tym układzie pomiar prądu z poszczególnych ogniw można by mierzyć (testowo) przez pomiar spadku napięcia na druciku mili- lub mikrowoltomierzem.
Co Wy na to?
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Wto 05 Lis, 2013   

jerzyz napisał/a:
W łączeniu równoległym musi być ryzyko, skoro firma BTO ogranicza w usłudze montowania pakietów ich liczbę do 10

To znaczy, że w samochodzie Tesla jest max. 10 cel równolegle? Szczerze wątpię.
Teraz rozbierałem fabryczny pakiet i było 20 równolegle. Wszystkie zgrzane wielką blachą razem bez żadnych bezpieczników. Nie ma to raczej znaczenia ile jest równolegle. W pakiecie jak miałem 8 równolegle to po naładowaniu i rozłączeniu trzymają równo napięcie i różnica jest tylko w pojemności i rezystancji. te słabe grzeją się przy ładowaniu i rozładowywaniu a nie wybuchają czy robią zwarcie. Po podłączeniu do modelarskiej ładowarki można nawet nie rozładowywać do końca z pomiarem pojemności bo widać od razu jak napięcie leci w dół.
 
 
szalony
[Usunięty]

Wysłany: Wto 05 Lis, 2013   

ta firma BTO to jakas szmacianka a nie firma... takze robiłem pakiety zaczynając od 8 ogniw rownolegle w celi normalnie zgrewałem,czy lutowałem, najwiekszy pakiet robiłem 15 ogniw w celi i 12 cel łaczyłem w szereg , bez zadnych bezpieczników czy innych pierdoł./ jestescie przewrazliwieni na punkcie tego wybuchania czy zapłonów., jak ogniwa sa dobierane parametrami to łaczysz do bólu ile sie da.. byle bys miał rto czym naladowac...
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Wto 05 Lis, 2013   

szalony napisał/a:
ta firma BTO to jakas szmacianka a nie firma... jak ogniwa sa dobierane parametrami to łaczysz do bólu ile sie da...

Polecam stronę, jak określasz, "szmacianki"
Co do doświadczeń - czy mógłbyś rozwinąć temat "dobierania parametrów"? Bo na tym stopniu szczegółowości brzmi to jak rada: zrób dobrze, to będzie dobrze :wink:
 
 
ev-drive.eu 
stażysta


Wiek: 66
Dołączył: 12 Lip 2010
Posty: 165
Skąd: Lublin
Wysłany: Wto 05 Lis, 2013   

Miałem nadzieję że ktoś wspomni o Tesli bo to powinien być dla nas wzór , czy ktoś wie jak jest zbudowana bateria w Tesli ?
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 05 Lis, 2013   

Składa się z paru tysięcy baterii laptopowych. Tak gdzieś czytałem ;)
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Wto 05 Lis, 2013   

Niedawno czytałem na ,,samochodyelektryczne.org", że Tesla podpisała duży kontrakt z Panasonic na ogniwa 18650, więc chyba takich używają.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 05 Lis, 2013   

Jak dyskutujemy o lezakach, uzywanych, mieszanych ogniwach to trzeba sie skupic na pracochlonnej procedurze pomiaru i PAROWANIA na wzglednie podobne aby laczenie takich egz bylo bezpieczne dla np 4- 6 szt.
A zupelnie inna sytuacja jest w przypadku nowych fabrycznych, powtwrzalnych tego samego typu ogniw jednego producenta , ktore mozna zrownoleglic pewnie nawet po 20 i wiecej szt.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Pir-serwis 
kierownik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 333
Skąd: Ostrowiec Warszawa
Wysłany: Wto 05 Lis, 2013   

Tesla Roadster posiadała 6800 ogniw z hakiem.Hak nieduży.
Przyjmując,że napięcie pakietu 420V to mamy 100s i 70p.
Pojemność wychodziłaby na oko 55kwh i to by się zgadzało.
Trzeba by zerknąć na dane.
Ogniwa są w pakietach i wymienia się pakiety (gdyby cos nie grało).
_________________
Paweł-Elektryczny Citroen BX
 
 
Pir-serwis 
kierownik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 333
Skąd: Ostrowiec Warszawa
Wysłany: Wto 05 Lis, 2013   

Dane:

Akumulatory

Typ: litowo-jonowe
Liczba pojedynczych ogniw: 6831
Czas pełnego ładowania : 3,5 h
Szacowana żywotność: 160 000 km
Pojemność : 53 kWh
Całkowita masa : 400-450 kg

Przykładem wykorzystania, stosowanych w laptopach, ogniw litowo-jonowych typu 18650 (o najwyższej jakości oraz z dodatkowymi zabezpieczeniami) jest sportowy samochód elektryczny Tesla Roadster, w którym zastosowano aż 6831 ogniw[2]
_________________
Paweł-Elektryczny Citroen BX
 
 
Pir-serwis 
kierownik



Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 333
Skąd: Ostrowiec Warszawa
Wysłany: Wto 05 Lis, 2013   

Wygląd pakietu:

Panasonic-Tesla-Cell-300x229.jpg
Pobierz Plik ściągnięto 403 raz(y) 11,5 KB

_________________
Paweł-Elektryczny Citroen BX
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Wto 05 Lis, 2013   

Nawiązując do pierwszego postu w tym temacie zrobiłem takie podsumowanie moich (kiepskich) ogniw:

Pary ogniw uszeregowałem wg pojemności - najpierw najlepsze, potem coraz gorsze.
Jeżeli będę dokładał kolejne pary - zasięg będzie rósł, ale coraz wolniej.
Założyłem 10Wh/km.
5kg najlepszych daje 28km, 5kg najgorszych tylko 6km.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 06 Lis, 2013   

Biorąc pod uwagę moje żele, ważące 28 kg, dające mi zasięg przy spokojnej jeździe w granicach 80 km, bez tych skomplikowanych pomiarów i dbania o każdą celę z osobna, to na prawdę wolę pozostać przy tych, tak niemodnych, żelach ;) I mam spokojną głowę, że mi się coś zewrze, albo przegrzeje ;)
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Śro 06 Lis, 2013   

Jerzy, chodzi ci o testowanie ogniw bardziej szczegółowe niż sprawdzanie modelarską ładowarką pojemności przy ładowaniu lub rozładowaniu? Można sprawdzać spadek napięcia przy obciążeniu ale przy pakiecie to nie wchodzi w grę. Musi być badane każde ogniwo osobno, bo jako pakiet to lipa. Nie widzę innej w miarę szybkiej i stosunkowo bezstresowej metody jak ta ładowarka. Teraz badam pojemności i nie czekam nawet do końca bo jak napięcia spada szybko to widać które ogniwo lipne.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group