ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
MidDrive VS Hub ogólna dyskusja
Autor Wiadomość
MixhaL 
prezes


Pomógł: 3 razy
Wiek: 43
Dołączył: 22 Maj 2011
Posty: 909
Skąd: Lubelskie
Wysłany: Nie 10 Lis, 2013   MidDrive VS Hub ogólna dyskusja

Zapraszam do dyskusji odnośnie rodzaju napędu, ciekawi mnie pogląd na zastosowanie rodzaju napędu w rowerze.
Miałem przyjemność posiadać jeden i drug więc coś mogę napisać od siebie.
A Wy jakie macie zdanie na ten temat ?

HUB DD

+ bardzo cichy
+ lepiej się sprawdza w jeździe po drogach asfaltowych ( nie trzeba wachlować przerzutkami)
+ jest tańszy
+ jest bezobsługowy, nie zużywa napędu
+ jest bardziej stealth

- piekielnie ciężki
- łatwy do przegżania
- stawia opór przy pedałowaniu
- nie daje takiej frajdy z jazdy jak middrive
- problematyczna zmiana/łatanie dętki
- marny moment
- nie nadaje się do jazdy w terenie
- upośledza zawieszenie
- przenosi środek ciężkości na tył/przód
- mało wydajny szczególnie przy powolnej jeździe i w terenie
- problematyczny montaż (przerzutki, hamulce tarczowe)
- wolnobieg narażony na ukręcenie przy mocnym pedałowaniu w terenie
- brak możliwości instalacji kasety
- mocno pogarsza sterowność roweru
- nie nadaje się kompletnie do FR i DH
- praktycznie niemożliwość podjazdu pod strome górki

MidDrive

+ dobrze odprowadza ciepło
+ lekki, czasami kompletny zestaw z baterią lżejszy od samego HUBa
+ posiada zabójczy moment dzięki wszystkim przełożeniom !!
+ posiada wolnobieg - nie powoduje oporów podczas pedałowania
+ przy jeździe bez wspomagania nie odczuwa się praktycznie że to elektryk
+ utrzymuje środek ciężkośći po środku roweru
+ dzięki przełożeniom silnik pracuje zawsze optymalnie
+ bardzo szybki
+ nadaje się super do jazdy w terenie
+ nie upośledza zawieszenia
+ nie ma problemu ze zmianą opony/ łataniem dętki
+ w porównaniu do pedałowania mniej zużywa napęd
+ wydajny szczególnie przy wolnej jeździe i terenie
+ nie wpływa praktycznie na prowadzenie
+ FR i DH to nie problem
+ podjazd pod strome górki to żaden problem



- niektóre są bardzo głośne, dla niektórych za głośne
- zużywa napęd a więc dochodzą dodatkowe koszta co kilka tysięcy km
- brak hamowania regeneracyjnego
- droższy od HUBa
- konieczność zmian przełożeń


Z mojego punktu widzenia wygląda to tak, jeżeli komuś zależy na kosztach lub będzie tylko używał elektryka do zwykłej jazdy zdecydowanie hub ale jeżeli ktoś chce zbudować sobie maszynkę do zabawy wybór jest oczywisty tylko middrive.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 10 Lis, 2013   

Ja bym zweryfikował jeszcze raz tą listę :)
Gdyż iż nie określa obiektywnych cech, a raczej wskazuje jedyny słuszny wybór.

Bo np. stwierdzenie, że wadą HUBa jest trudniejszy montaż w porównaniu z MID. Czy wyobrażasz sobie coś bardziej prostego niż przykręcenie 2 śrubami gotowego koła? ;)
Albo trudność z łataniem dętki. Robiłem to ze 20x w terenie gołymi rękami bez kluczy i w niczym nie odbiega to od klasycznego roweru bez napędu. Po prostu nie zdejmujesz koła i już.
Już te 2 przykłady każą podchodzić do tego zestawienia bardzo sceptycznie :razz:
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
Ostatnio zmieniony przez tas Nie 10 Lis, 2013, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
sannis
brygadzista


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Paź 2013
Posty: 299
Skąd: z Parku
Wysłany: Nie 10 Lis, 2013   

Nie napisałeś konkretnie na jakich silnikach jeździłeś, przejrzałem Twoje posty stąd mam wrażenie ze to teoretyzowanie...
Na endless wielu spośród użytkowników tajwańskiego middriva GNG stosuje napęd 3 biegowy albo nawet singla. Zatem albo to jest jakaś ichnia fanaberia albo ten zakres biegów w praktyce jest podejrzany.
Wreszcie co oznacza, że silnik w kole nie nadaje się do freeraidu i dh? Tam się zjeżdża w dół...
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Wto 12 Lis, 2013   

Sanis co rozumiesz przez teoretyzowanie?? A do dh się niezbyt nadaje. Zawiesznie chodzi nie tak jak powinno rozkłąd masy nie ten, techniczne kawałki pewnie są problemem...
_________________
Moje pojazdy:
Hub middrive - w budowie http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=5394
Cruiser http://forum.arbiter.pl/v...er=asc&start=15
 
 
sannis
brygadzista


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Paź 2013
Posty: 299
Skąd: z Parku
Wysłany: Wto 12 Lis, 2013   

toft napisał/a:
Sanis co rozumiesz przez teoretyzowanie?? A do dh się niezbyt nadaje. Zawiesznie chodzi nie tak jak powinno rozkłąd masy nie ten, techniczne kawałki pewnie są problemem...


Przez teoretyzowanie rozumiem takie ogólne podejście. To tak jakby wypisywać + i minusy ramy FS i HT a to rzeczy dość oczywiste. Przymierzam się do budowy ebika w góry (pierwsze częsci zakupione:) i przyznaję, że na początku też tak teoretyzowałem i wychodził mi tylko i wyłącznie middrive. Jednak po obejrzeniu wielu filmików z jazdy terenowej, szperaniu na endless, no bo organoleptycznie nie mam jak sprawdzić na razie, ta przewaga middriva topniała, choć niewątpliwie istnieje.
Co do dh, to zgoda tym razem ja teoretyzowałem, na rampach się nie poskacze.
Zatem wydaje mi się, że aby nie posługiwać się wyobrażeniami trzeba konkretyzować co ma się pod pojęciem np. jazdy terenowej.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 12 Lis, 2013   

Skoro stosunek popularności Hub vs MID to ze 20:1 albo i lepiej to już to jasno pokazuje co ma więcej zalet w oczach typowego konstruktora (mówiąc ogólnie).
MIDa nie miałem ani nigdy nie jeździłem na mocniejszym niż (1000W), ale mnie nawet przez myśl nie przeszło by budować takiego transformersa. Nie musiałem się pierdzielić z obejmami, uchwytami, frezowaniem detali, toczeniem, wolnobiegami, przeliczaniem przełożeń, milionem innych elementów na których trzeba się znać, a które mogą się zepsuć.
Dzięki temu od 2 sezonów jestem masakrycznie zadowolonym posiadaczem HUBa i w tym sezonie pęka mi 6k km, z czego pewnie połowa w terenie. Mam z tego zajebiaszczy FUN, choć moment nie zrywa mi asfaltu spod kół przy starcie ani nie pozwala wjechać na pionowe ściany :P

Aha, w nowym Stealth'cie jest HUB. To tak w ramach ciekawostki, bo on źle nie jeździ :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Wto 12 Lis, 2013   

 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Wto 12 Lis, 2013   

Argument popularności jest moim zdaniem nie trafiony. BO można przywołać przykład popularności ferrari względem np clio sport ;) . Stosunek jest pewnie jeszcze lepszy.
Skoro nie montowałeś to skąd wiesz jak się montuje?:)? akurat w mojej ocenie jest to łatwiejsze i szybsze niż np zaplecenie koła z silnikiem. Co do mocniejszych hubów i przełożeń... Zgadza się na płaskim wystarczy w sumie jeden bieg. BO skoro masz np 2.5 kilowatowy silnik to jeździ na tym jednym biegu jak hub o podobnej mocy. W hubie też praktycznie nie zmieniam biegów. ALe to na prostej. Pod górę to już inna sprawa:).
Problemem huba w terenie jest prędkość. Jak lubisz śnieżkowy techniczny styl jazdy to niestety wiąże się to z raczej małymi prędkościami. Trudno wtedy o optymalne obroty dla Huba. Jazda (pseudo terenowa) po ścieżkach w parku z prędkościami 10kmh np kończy się u mnie w hubie temperaturą wyższą niż jak gonie max prędkością. Nie mówiąc o wydajności takiego systemu. Ale szybciej jechać n ie mogę/nie potrafię/ nie chcę bo droga nierówna, bo się boję, bo jadę np z dzieckiem itd. Przejechałem w sumie dwoma midami około 2000-2500 km na przestrzeni ostatnich paru lat. Kilkoma hubami jakieś 4000-4500 km. Owszem nawet przy dużych wzniesieniach huby sobie radzą. Jeżdżę z baterią 20s lipo i 50A. I generalnie nie ma problemu. Ale na pochyłość na którą ledwo wjeżdżam z przełożeniem 22z-34z (a raczej wjeżdżałem bo teraz za gruby już jestem na takie sprawy:)) nawet z pomocą 4kw huba nie dało rady. A stary pierwszy middrive ze skuterowym silnikiem DC, dwoma żelami na 24V i moim wspomaganiem pokonywał tamten podjazd przy przełożeniu 42z-34z z prędkością około 10kmh.

Dla mnie mid ma tak naprawdę dwie istotne wady. Głośność, zwykle jest znacznie głośniejszy od DD. Oraz zajmowanie dodatkowej przestrzeni. Co wiąże się też z bardziej widocznym wyglądem zwykle (choć nie zawsze). Na Huba ludzie nie zwracają tak uwagi. Zwłaszcza że mam z tyłu sakwy więc prawie nie widać.
_________________
Moje pojazdy:
Hub middrive - w budowie http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=5394
Cruiser http://forum.arbiter.pl/v...er=asc&start=15
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 12 Lis, 2013   

Tego się nie da porównywać, tych 2 systemów.
Porównywać można baterie, albo 2 silniki w obrębie jednego systemu. Ale samych systemów już nie.
Za dużo różnic, takich fundamentalnych. A wspólne mają tylko to, że napędzają :)
Robienie tego na siłę tylko wprowadza zamieszanie.
Popatrz na forum ES, tam są te 2 systemy w całkiem różnych działach i nie mają ze sobą nic wspólnego. Dwa światy.

Można by się wzorować na tamtym forum i tutaj też zrobić taki podział. Unikniemy nieporozumień na przyszłość :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
MixhaL 
prezes


Pomógł: 3 razy
Wiek: 43
Dołączył: 22 Maj 2011
Posty: 909
Skąd: Lubelskie
Wysłany: Wto 12 Lis, 2013   

tas napisał/a:
Ja bym zweryfikował jeszcze raz tą listę


Proszę bardzo, po to ten temat powstał


tas napisał/a:
Gdyż iż nie określa obiektywnych cech, a raczej wskazuje jedyny słuszny wybór.


Jako użytkownik obu rodzaju napędów, starałem się wypisać obiektywne cechy z mojego punktu widzenia.


tas napisał/a:
Bo np. stwierdzenie, że wadą HUBa jest trudniejszy montaż w porównaniu z MID. Czy wyobrażasz sobie coś bardziej prostego niż przykręcenie 2 śrubami gotowego koła?
Albo trudność z łataniem dętki. Robiłem to ze 20x w terenie gołymi rękami bez kluczy i w niczym nie odbiega to od klasycznego roweru bez napędu. Po prostu nie zdejmujesz koła i już.


Oczywiście że wyobrażam, jest to montaż middriva. Wykręcasz support i wkręcasz nowy razem z silnikiem, ot całą filozofia montażu middriva.
Przy hubie to wygląda tak zakładając na starcie że mamy już zaplecionego w jakąś sensowną obręcz i z sensownymi szprychami.
Przygotowania:
Odkręcamy z poprzedniego koła:
-tarcze hamulcową
-wolnobieg
-zacisk hamulca z ramy
Następnie montujemy wszystko, o ile z wolnobiegiem nie ma problemu i z przykręceniem tarczy to zabawa zaczyna się z zaciskiem hamulca. Zazwyczaj nie pasuje względem silnika gdyż o niego ociera i tu zaczyna się zabawa z dodawaniem podkładek pod tarczę a później ustawieniem tego tak żeby nie było bicia na tarczy co potrafi zając całkiem dość sporo czasu.
Mało tego oś silnika nie zawsze pasuje w uchwytu w rowerze i trzeba je rozpiłowywać.
Później zaczyna się walka przerzutkami, ustawiamy od nowa aż tu nagle się okazuje że z 1 biegu nie możemy korzystać. Jeżeli ktoś chciałby dać wolnobieg 8-9 rzędowy tutaj też trzeba powalczyć.
Po to powstały huby na przód żeby pominąć te wszystkie problemy ale wiadomo że hub z przodu nadaje się tylko do jazdy po płaskim, w terenie nie poszalejemy.

sannis napisał/a:
Nie napisałeś konkretnie na jakich silnikach jeździłeś, przejrzałem Twoje posty stąd mam wrażenie ze to teoretyzowanie...


To nie teorie, posiadałem sidedrive, middrive a obecnie posiadam huba.

sannis napisał/a:
Wreszcie co oznacza, że silnik w kole nie nadaje się do freeraidu i dh? Tam się zjeżdża w dół...


Dokładnie tam się zjeżdża w dół tylko jest jeden problem, nie jedziemy po prostej i mamy do pokonania różnego rodzaju hopy. Jeden większy niedolot co przy tych kilogramach pewnie by się zdarzał nagminnie i mamy po szprychach.
Poza tym spróbuj zapanować nad rowerem w powietrzu, chyba za każdym razem robił byś świecę, nie wspominam o braku odpowiedniej pracy zawieszenia i kiepskiej zwrotności.


Dla Ciekawostki poszukałem jak jeździ hub a jak middrive:

HUB:
http://www.youtube.com/watch?v=TuwESVujaHg

MidDrive:
http://www.youtube.com/watch?v=S0umaCioQ1o
http://www.youtube.com/watch?v=7XcDZ3-Vk5k
http://www.youtube.com/watch?v=i8R-AK1qAmA

Jeżeli macie jakieś ciekawe filmiki wrzucajcie.
 
 
sannis
brygadzista


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Paź 2013
Posty: 299
Skąd: z Parku
Wysłany: Wto 12 Lis, 2013   

Toft właśnie o to mi chodziło, bo dałeś konkretne, praktyczne porównanie.
Jest jeszcze jedna sprawa dostępność i cena. Huby są do kupienia bez problemu i w przystępnych cenach. Natomiast z middrive'a znalazłem popularny na endless GNG z Tajwanu. Ale on kosztuje z przesyłką 400$, + ewentualne cło i robi się dużo.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 12 Lis, 2013   

Rozmowa zamienia się powoli z porównania HUB vs MID w "Co jest lepsze do latania, HUB czy MID"

Może od razu to sprecyzować, że dla tego ułamka, 1% użytkowników ebajków którzy na nim latają, chcą buksować na szutrze, robić podjazdy pod 40% górki MID jest nie tylko najlepszy ale kurna prawie jedyny do wyboru.
Dla całej rzeszy pozostałej już nie ma prawie żadnych mocnych zalet, stąd prawie nikt nie decyduje się na jego budowę (na forum projekty można policzyć na palcach 1 dłoni).

No i bądźmy rozsądni.
Jak mi rozpisujesz zmianę koła na 30 osobnych jakoby trudnych kroków to ja zaraz Ci rozpiszę wymianę supportu, szlifowanie obejm, frezowanie uchwytów, wyliczanie przełożeń, dobieranie wolnobiegów, zębatek, brzełożeń, łańcuchów itp do MIDa i będzie 100 kroków montażowych. Bo takie właśnie są realia MIDa na obecny czas.
Tak to niby ma wyglądać? No nie sądzę :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
MixhaL 
prezes


Pomógł: 3 razy
Wiek: 43
Dołączył: 22 Maj 2011
Posty: 909
Skąd: Lubelskie
Wysłany: Wto 12 Lis, 2013   

Nie chodzi tylko o skakanie, chodzi o całokształt szaleństw w terenie a nawet mieście.
Co rozumiesz że nikt nie decyduje się na jego budowę?
Nie wiem czy zauważyłeś ale duże firmy zaczynają przechodzić właśnie w middrive i coraz więcej jest coraz ciekawszych rozwiązań. Zobacz np bafang, bosch, panasonic.
Pokazały to ostatnie targi.
Przeglądając nowości z tych targów już na obecną chwilę wydaje mi się że middrivów było jakby trochę więcej.
Z tego co zauważyłem to amerykanie pozostają raczej przy hubach podczas gdy europa idzie w stronę middrivea.
Jeżeli chodzi o montaż to cóż nie miałeś middriva i wymyślasz fanaberie.
Powtórzę jeszcze raz montaż middriva polega na wykręceniu supportu i wkręceniu drugiego jednocześnie z przyłapaniem siedzącego w koszyku silnika do supportu. Po czym przyłapujemy obejmą silnik do ramy( chyba tutaj każdy potrafi pokręcić krzyżakiem). Cała instalacja. To są gotowe zestawy tam nic nie wyliczasz nic nie przeliczasz, wyciągasz z pudełka i przykręcasz.
Teraz spróbuj tak jak piszesz zamontować huba przy tak samo prostym sposobie montażu czyli nie montujemy tylnego zacisku, tarczy i przerzutek...ale czy to będzie jeszcze rower i czy będzie jeździło tak jak zamierzaliśmy?
A czemu rozpisuję montaż huba w taki sposób :?: Bo takie są problemy przy jego montażu, chyba nie zaprzeczysz :?:
Po to powstał ten temat aby przedyskutować oba rodzaje napędów, bardzo ułatwi to sprawę nowym osobom szukającym odpowiedzi co mają wybrać i czym się kierować przy wyborze.
Sporo osób patrzy na ekonomiczność systemu, po co ładować 4kW w huba w terenie podczas podjazdu pod górę gdy middrive zużyje ponad 4x mniej energii.
Dyskusja się rozkręca i o to chodziło :wink:
 
 
sannis
brygadzista


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Paź 2013
Posty: 299
Skąd: z Parku
Wysłany: Wto 12 Lis, 2013   

Chciałeś skoczne filmiki -voila:
z hubem
http://www.youtube.com/watch?v=WwI7i5l31d4
z midem
http://www.youtube.com/watch?v=IKw_FpR6jc8

Polecam kanały obu gości.
Ostatnio zmieniony przez sannis Wto 12 Lis, 2013, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 12 Lis, 2013   

Co rozumiem przez "nikt się nie decyduje na budowę"? Nie mam na myśli producentów, oni mnie najmniej interesują. Mam na myśli typowych forumowych konstruktorów hobbystów. Oni mnie interesują bo to oni dokonują wyboru :)

Masz rację, to jest dyskusja, ale już teraz jasno widzę, że nic z niej nie wyniknie. To są 2 systemy, których się nie porównuje, bo mają kompletnie inne założenia/cele/wady/zalety.

Niestety, nie ma w kraju łatwo dostępnych zestawów. I nie ma też tego pięknego "wkładam i już" jak to ma miejsce w HUBach. Zamiast tego jest partyzantka i prowizorka na zestawach z magmy, pierniczenie się z tysiącem głupich problemów materiałowo-praktycznych, których bez wiedzy i zaplecza technicznego normalny początkujący hobbysta po prostu nie rozwiąże. A to powoduje dalsze komplikacje, przeróbki, zmiany, ulepszenia, montaż ciągnący się miesiącami. Zamiast się bawić to siedzisz w garażu i piłujesz zębatki pilnikiem bo "nie wiadomo" czemu łańcuch przeskakuje... :P

Nie jestem na "nie dla MIDów", po prostu staram się być głosem rozsądku i obstaję przy tym, że MIDy/HUBy się bronią same doskonale bez naszej pomocy w dziedzinach, do których są przeznaczone (różnych dziedzinach!) :)

Ps.
Znajomy buduje mocnego MIDa, jak już będzie na chodzie to zrobimy obszerne porównanie z moim, face to face. Bardzo liczę na wypunktowanie zalet/wad obu systemów podczas konkretnych zastosowań.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group