|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Napięcie i prąd vs. prędkość i moment |
Autor |
Wiadomość |
Nostusek
szef
Pomógł: 18 razy Wiek: 37 Dołączył: 03 Cze 2011 Posty: 1406 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: Czw 12 Gru, 2013
|
|
|
Ciągnik siodłowy napisałem - to pojazd do którego podpinasz naczepę i tworzysz popularnego na naszych drogach tira... |
_________________ Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18
Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17 |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Czw 12 Gru, 2013
|
|
|
Szymek napisał/a: | tas napisał/a: Przy mocy wkładanej 2x większej ma około 2x większy moment
Na pewno tak jest? |
Taki silnik po zwiększeniu 2 razy prądu, 2 razy zwiększa moment na wale ( w uproszczeniu) |
|
|
|
|
Szymek
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 09 Cze 2013 Posty: 296 Skąd: Klb
|
Wysłany: Czw 12 Gru, 2013
|
|
|
Adam Wysokiński napisał/a: | Szymek napisał/a: | tas napisał/a: Przy mocy wkładanej 2x większej ma około 2x większy moment
Na pewno tak jest? |
Taki silnik po zwiększeniu 2 razy prądu, 2 razy zwiększa moment na wale ( w uproszczeniu) |
Więc jak podłączę silnik 24V 250W do źródła(baterii) które potrafi przy 24V oddać 1000A to silnik pobierze te tysiąc amperów czyli zwiększy moment o prawie 96 razy?
Coś tu się nie zgadza. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Czw 12 Gru, 2013
|
|
|
Nie, powyżej pewnej mocy/prądu (ta graniczna wartosć jest dość duża, równa prądowi zwarcia uzwojeń) dalszy wzrost prądu będzie powstrzymany, bo rezystancja uzwojeń nie jest zerowa. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
Ostatnio zmieniony przez tas Czw 12 Gru, 2013, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Czw 12 Gru, 2013
|
|
|
Silnik ma swoja oporność i zgodnie z prawem Ohma pobierze tyle, ile może pobrać. W dużym uproszczeniu. Zwiększenie prądu uzyska się tylko przez podniesienie napięcia, albo przewinięcie silnika grubszym drutem. |
|
|
|
|
Szymek
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 09 Cze 2013 Posty: 296 Skąd: Klb
|
Wysłany: Czw 12 Gru, 2013
|
|
|
tas napisał/a: | Nie, powyżej pewnej mocy/prądu (ta graniczna wartosć jest dość duża, równa prądowi zwarcia uzwojeń) dalszy wzrost prądu będzie powstrzymany, bo rezystancja uzwojeń nie jest zerowa. |
Co to jest prąd zwarcia uzwojeń?
Zeeltom napisał/a: | Silnik ma swoja oporność i zgodnie z prawem Ohma pobierze tyle, ile może pobrać. W dużym uproszczeniu. Zwiększenie prądu uzyska się tylko przez podniesienie napięcia, albo przewinięcie silnika grubszym drutem. |
Do tego zmierzałem, dlatego nie rozumiem:
Adam Wysokiński napisał/a: | Taki silnik po zwiększeniu 2 razy prądu, 2 razy zwiększa moment na wale ( w uproszczeniu) |
No i co z tym momentem tas? Bo mi się wydaje, że jest stały, a zwiększają się obroty i przez to moc. |
|
|
|
|
JerzyZ
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 7 razy Dołączył: 16 Lip 2010 Posty: 794 Skąd: Warszawa - Ursynów
|
Wysłany: Czw 12 Gru, 2013
|
|
|
Proponuję zajrzeć do Wikipedii - ostatni wzór wszystko wyjaśnia. |
|
|
|
|
bartek
prezes Łebmajster
Pomógł: 5 razy Wiek: 41 Dołączył: 13 Kwi 2011 Posty: 508 Skąd: Włoszczowa
|
Wysłany: Czw 12 Gru, 2013
|
|
|
tas napisał/a: | Mając zestaw 250W oraz 1000W na obu przejedziesz tak samo daleko. |
No nie wiem czy tak jest do końca. Kiedyś czysto teoretycznie rozważaliśmy kwestię czy ten sam silnik podłączony pod 24V i 48V przy prędkości 25km/h przejedzie tyle samo. Analizując charakterystyki silnika:
- 24V: http://www.goldenmotor.co...curve%2024V.pdf
- 48V: http://www.goldenmotor.co...curve%2048V.pdf
wynika że przy 24V silnik pracuje na maksa gdzie jego sprawność jest na poziomie 75% a przy tych samych obrotach na 48V sprawność jest ponad ok. 80%. Czyli powinien zużyć mniej energii do pokonania tego samego dystansu.
Oczywiście to tylko wywody teoretyczne. Trzeba by to jeszcze sprawdzić w praktyce. |
_________________ -
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE
Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
- |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Czw 12 Gru, 2013
|
|
|
Bartek - 4% (po odliczeniu sprawności) teoretycznej różnicy to żadna różnica. To jest poniżej błędu pomiaru. Wystarczy ze 2x mocniej ruszyć manetką na którymś z testowanych rowerów i już się to zniweluje
Przy okazji, może kiedyś postanie temat Pogromcy Mitów obalający w sposób jasny i prosty najpopularniejsze mity tematyki e-bajków takie jak skuteczność ładowania akumulatorów poprzez 'regeneracyjne' hamowanie czy właśnie minimalny wpływ mocy silnika na maksymalny zasięg |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
Ostatnio zmieniony przez tas Czw 12 Gru, 2013, w całości zmieniany 5 razy |
|
|
|
|
bartek
prezes Łebmajster
Pomógł: 5 razy Wiek: 41 Dołączył: 13 Kwi 2011 Posty: 508 Skąd: Włoszczowa
|
Wysłany: Czw 12 Gru, 2013
|
|
|
tas napisał/a: | Przy okazji, może kiedyś postanie temat Pogromcy Mitów obalający w sposób jasny i prosty najpopularniejsze mity tematyki e-bajków takie jak skuteczność ładowania akumulatorów poprzez 'regeneracyjne' hamowanie czy właśnie minimalny wpływ mocy silnika na maksymalny zasięg |
1. Ja zawsze tłumaczę ludziom że temat regeneracji to trzeba sobie odpuścić, bo to jest dosłownie ułamek procenta tego co się wykorzysta w jeździe miejskiej. Pikacz nie kłamie.
2. No po to jest symulator. |
_________________ -
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE
Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
- |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Czw 12 Gru, 2013
|
|
|
Odnośnie zwiększania momentu silnika:
Silnik zasilany jest z regulatora, który ogranicza prąd. Jeśli zwiększymy próg ograniczenia np. 2x to jak napisałem moment na wale zwiększy się około 2 razy. Jest to zależność liniowa, oczywiście w pewnym zakresie. Mówimy tu o zwiększaniu 2-3x a nie 100. Silnik kręci się dzięki odziaływaniu magnesu i elektromagnesu (zwykle), elektromagnes po zwiększeniu prądu oddziaływuje z większą siłą i tyle. Przy danym napieciu zwiększenie prądu 2x zwiększa moc silnika 4x. Oczywiście moc pobierana wzrasta tyle a nie moc oddawana. Sprawność silnika spada w miarę jego "tuningu" i w efekcie będzie dym. |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pią 13 Gru, 2013
|
|
|
F=B×I×l, gdzie B-indukcja (w tym przypadku zależna głównie od magnesów), I-prąd, l-długość przewodnika (wartość stała dla danego silnika). B nie jest wartością stałą, gdyż przy dużych prądach występuje zjawisko ,,odmagnesowywana". |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Pią 13 Gru, 2013
|
|
|
Własnie dlatego napisałem, że nie 100x. Spokojnie można podnosić moc silnika w rozsądnych granicach. Korci mnie od dłuższego czasu żeby założyć do takiego chińskiego silnika neodymy i wtedy go podkręcać. Przydała by się hamownia... |
|
|
|
|
Szymek
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 09 Cze 2013 Posty: 296 Skąd: Klb
|
Wysłany: Sob 14 Gru, 2013
|
|
|
Jeszcze słowem na temat rozrusznika samochodewego 2kW, bo jak przyjdzie ktoś nowy tylko poczytać ten temat, to pomyśli o wstawienia rozrusznika jako napędu.
Rozrusznik nie nadaje się do budowy EV, bo:
1) Ma niską sprawność,
2) Najważniejsze, że jego konstrukcja nie przewiduje pracy ciągłej, więc szybko się spali.
W Wikipedii ze wzoru na moment wynika, to co po części pisałem wcześniej, że moc zależy od momentu i obrotów, ale nadal nie jestem pewny, czy moment jest stały czy zmienny.
Potrafi to ktoś wytłumaczyć? |
|
|
|
|
r2d2
prezes Reverse engineer
Pomógł: 4 razy Wiek: 52 Dołączył: 22 Lip 2006 Posty: 670 Skąd: Kielce
|
Wysłany: Sob 14 Gru, 2013
|
|
|
Moment w silnikach elektrycznych zwykle jest stały i nie zależy od obrotów, oczywiście pod warunkiem że nie przekraczamy nominalnych parametrów (np. przewoltowaniem).
Pozdro. |
_________________ I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło... |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|