ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Napięcie i prąd vs. prędkość i moment
Autor Wiadomość
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Czw 12 Gru, 2013   

Ciągnik siodłowy napisałem - to pojazd do którego podpinasz naczepę i tworzysz popularnego na naszych drogach tira...
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Czw 12 Gru, 2013   

Szymek napisał/a:
tas napisał/a: Przy mocy wkładanej 2x większej ma około 2x większy moment

Na pewno tak jest?


Taki silnik po zwiększeniu 2 razy prądu, 2 razy zwiększa moment na wale ( w uproszczeniu)
 
 
Szymek 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 09 Cze 2013
Posty: 296
Skąd: Klb
Wysłany: Czw 12 Gru, 2013   

Adam Wysokiński napisał/a:
Szymek napisał/a:
tas napisał/a: Przy mocy wkładanej 2x większej ma około 2x większy moment

Na pewno tak jest?


Taki silnik po zwiększeniu 2 razy prądu, 2 razy zwiększa moment na wale ( w uproszczeniu)

Więc jak podłączę silnik 24V 250W do źródła(baterii) które potrafi przy 24V oddać 1000A to silnik pobierze te tysiąc amperów czyli zwiększy moment o prawie 96 razy?
Coś tu się nie zgadza.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 12 Gru, 2013   

Nie, powyżej pewnej mocy/prądu (ta graniczna wartosć jest dość duża, równa prądowi zwarcia uzwojeń) dalszy wzrost prądu będzie powstrzymany, bo rezystancja uzwojeń nie jest zerowa.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
Ostatnio zmieniony przez tas Czw 12 Gru, 2013, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 12 Gru, 2013   

Silnik ma swoja oporność i zgodnie z prawem Ohma pobierze tyle, ile może pobrać. W dużym uproszczeniu. Zwiększenie prądu uzyska się tylko przez podniesienie napięcia, albo przewinięcie silnika grubszym drutem.
 
 
Szymek 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 09 Cze 2013
Posty: 296
Skąd: Klb
Wysłany: Czw 12 Gru, 2013   

tas napisał/a:
Nie, powyżej pewnej mocy/prądu (ta graniczna wartosć jest dość duża, równa prądowi zwarcia uzwojeń) dalszy wzrost prądu będzie powstrzymany, bo rezystancja uzwojeń nie jest zerowa.

Co to jest prąd zwarcia uzwojeń?
Zeeltom napisał/a:
Silnik ma swoja oporność i zgodnie z prawem Ohma pobierze tyle, ile może pobrać. W dużym uproszczeniu. Zwiększenie prądu uzyska się tylko przez podniesienie napięcia, albo przewinięcie silnika grubszym drutem.

Do tego zmierzałem, dlatego nie rozumiem:
Adam Wysokiński napisał/a:
Taki silnik po zwiększeniu 2 razy prądu, 2 razy zwiększa moment na wale ( w uproszczeniu)

No i co z tym momentem tas? Bo mi się wydaje, że jest stały, a zwiększają się obroty i przez to moc.
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Czw 12 Gru, 2013   

Proponuję zajrzeć do Wikipedii - ostatni wzór wszystko wyjaśnia.
 
 
bartek 
prezes
Łebmajster


Pomógł: 5 razy
Wiek: 41
Dołączył: 13 Kwi 2011
Posty: 508
Skąd: Włoszczowa
Wysłany: Czw 12 Gru, 2013   

tas napisał/a:
Mając zestaw 250W oraz 1000W na obu przejedziesz tak samo daleko.

No nie wiem czy tak jest do końca. Kiedyś czysto teoretycznie rozważaliśmy kwestię czy ten sam silnik podłączony pod 24V i 48V przy prędkości 25km/h przejedzie tyle samo. Analizując charakterystyki silnika:
- 24V: http://www.goldenmotor.co...curve%2024V.pdf
- 48V: http://www.goldenmotor.co...curve%2048V.pdf
wynika że przy 24V silnik pracuje na maksa gdzie jego sprawność jest na poziomie 75% a przy tych samych obrotach na 48V sprawność jest ponad ok. 80%. Czyli powinien zużyć mniej energii do pokonania tego samego dystansu.

Oczywiście to tylko wywody teoretyczne. Trzeba by to jeszcze sprawdzić w praktyce.
_________________
-
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE

Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
-
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 12 Gru, 2013   

Bartek - 4% (po odliczeniu sprawności) teoretycznej różnicy to żadna różnica. To jest poniżej błędu pomiaru. Wystarczy ze 2x mocniej ruszyć manetką na którymś z testowanych rowerów i już się to zniweluje :P
Przy okazji, może kiedyś postanie temat Pogromcy Mitów obalający w sposób jasny i prosty najpopularniejsze mity tematyki e-bajków takie jak skuteczność ładowania akumulatorów poprzez 'regeneracyjne' hamowanie czy właśnie minimalny wpływ mocy silnika na maksymalny zasięg :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
Ostatnio zmieniony przez tas Czw 12 Gru, 2013, w całości zmieniany 5 razy  
 
 
bartek 
prezes
Łebmajster


Pomógł: 5 razy
Wiek: 41
Dołączył: 13 Kwi 2011
Posty: 508
Skąd: Włoszczowa
Wysłany: Czw 12 Gru, 2013   

tas napisał/a:
Przy okazji, może kiedyś postanie temat Pogromcy Mitów obalający w sposób jasny i prosty najpopularniejsze mity tematyki e-bajków takie jak skuteczność ładowania akumulatorów poprzez 'regeneracyjne' hamowanie czy właśnie minimalny wpływ mocy silnika na maksymalny zasięg :)


1. Ja zawsze tłumaczę ludziom że temat regeneracji to trzeba sobie odpuścić, bo to jest dosłownie ułamek procenta tego co się wykorzysta w jeździe miejskiej. Pikacz nie kłamie.

2. No po to jest symulator.
_________________
-
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE

Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
-
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Czw 12 Gru, 2013   

Odnośnie zwiększania momentu silnika:
Silnik zasilany jest z regulatora, który ogranicza prąd. Jeśli zwiększymy próg ograniczenia np. 2x to jak napisałem moment na wale zwiększy się około 2 razy. Jest to zależność liniowa, oczywiście w pewnym zakresie. Mówimy tu o zwiększaniu 2-3x a nie 100. Silnik kręci się dzięki odziaływaniu magnesu i elektromagnesu (zwykle), elektromagnes po zwiększeniu prądu oddziaływuje z większą siłą i tyle. Przy danym napieciu zwiększenie prądu 2x zwiększa moc silnika 4x. Oczywiście moc pobierana wzrasta tyle a nie moc oddawana. Sprawność silnika spada w miarę jego "tuningu" i w efekcie będzie dym.
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią 13 Gru, 2013   

F=B×I×l, gdzie B-indukcja (w tym przypadku zależna głównie od magnesów), I-prąd, l-długość przewodnika (wartość stała dla danego silnika). B nie jest wartością stałą, gdyż przy dużych prądach występuje zjawisko ,,odmagnesowywana".
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Pią 13 Gru, 2013   

Własnie dlatego napisałem, że nie 100x. Spokojnie można podnosić moc silnika w rozsądnych granicach. Korci mnie od dłuższego czasu żeby założyć do takiego chińskiego silnika neodymy i wtedy go podkręcać. Przydała by się hamownia...
 
 
Szymek 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 09 Cze 2013
Posty: 296
Skąd: Klb
Wysłany: Sob 14 Gru, 2013   

Jeszcze słowem na temat rozrusznika samochodewego 2kW, bo jak przyjdzie ktoś nowy tylko poczytać ten temat, to pomyśli o wstawienia rozrusznika jako napędu.
Rozrusznik nie nadaje się do budowy EV, bo:
1) Ma niską sprawność,
2) Najważniejsze, że jego konstrukcja nie przewiduje pracy ciągłej, więc szybko się spali.
W Wikipedii ze wzoru na moment wynika, to co po części pisałem wcześniej, że moc zależy od momentu i obrotów, ale nadal nie jestem pewny, czy moment jest stały czy zmienny.
Potrafi to ktoś wytłumaczyć?
 
 
r2d2 
prezes
Reverse engineer



Pomógł: 4 razy
Wiek: 52
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 670
Skąd: Kielce
Wysłany: Sob 14 Gru, 2013   

Moment w silnikach elektrycznych zwykle jest stały i nie zależy od obrotów, oczywiście pod warunkiem że nie przekraczamy nominalnych parametrów (np. przewoltowaniem).

Pozdro.
_________________
I choć bym szedł ciemną doliną, ciemności się nie lękam bo robię światło...
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group