ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Napięcie i prąd vs. prędkość i moment
Autor Wiadomość
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Sob 14 Gru, 2013   

r2d2 napisał/a:
Moment w silnikach elektrycznych zwykle jest stały i nie zależy od obrotów, oczywiście pod warunkiem że nie przekraczamy nominalnych parametrów (np. przewoltowaniem).

Ale można przekroczyć parametry co robi większość użytkowników pojazdów EV a silnik spalinowy przeciążony się zatrzymuje. :grin:
 
 
tomek701 
prezes


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Lip 2013
Posty: 545
Skąd: Chełm
Wysłany: Sob 14 Gru, 2013   

Ja mam silnik 24v 350w i zamierzam dołożyć jeszcze jeden aku szeregowo tak żeby było 36volt i tu pytanie jak się zmienią odczucia z jazdy, czy będzie lepiej przyśpieszał czy szybkość maksymalna wzrośnie?
_________________
https://photos.app.goo.gl/pK7oCAa4oXAxfxds8
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Sob 14 Gru, 2013   

tomek701 napisał/a:
czy będzie lepiej przyśpieszał czy szybkość maksymalna wzrośnie?

Przyspieszenie nie wzrosnie bo nie modyfikujesz sterownika a prędkość maksymalna to i owszem :smile:
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Nie 15 Gru, 2013   

Rozrusznik to najczęściej silnik szeregowy i jak najbardziej można go używać do napędów, ale używając terminologii forum jest mocno przewoltowany,. Co do momentu to zależy od rodzaju silnika (np w silniku szeregowym moment spada ze wzrostem n). W silnikach z magnesami moment zależy od prądu, a prędkość od napięcia, a iloczyn tych wielkości daje nam moc. W przypadku ,,przewoltowania'' silnika dc z 24 na 36V mamy wzrost mocy o 50%,ale moment zależy (jak napisał Adam) od prądu ograniczonego przez sterownik. Co do komfortu silnika, to ten bez sterownika bardziej będzie się grzał a zasięg również spadnie (rw aku). Sterownik ,,zmniejsza'' rw aku patrząc od strony silnika, co zmniejsza straty.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Szymek 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 09 Cze 2013
Posty: 296
Skąd: Klb
Wysłany: Nie 15 Gru, 2013   

Dziękuję gienek333. O takie informacje mi chodziło. A wiesz może jak to jest z silnikami BLDC?
 
 
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Nie 15 Gru, 2013   

Adam Wysokiński napisał/a:
tomek701 napisał/a:
czy będzie lepiej przyśpieszał czy szybkość maksymalna wzrośnie?

Przyspieszenie nie wzrosnie bo nie modyfikujesz sterownika a prędkość maksymalna to i owszem :smile:

A co się stanie jeśli ten sam silnik jest w układzie middrive i po "przewoltowaniu" zbijemy mu bieg niżej by prędkość utrzymała się na wcześniejszym poziomie ? Moment wzrośnie czyż nie ? :roll: Tyle że nie na silniku a na kole .A jeśli tak to i przyspieszenie . Ja tak zasiliłem silnik DC w rowerze Sparta (silnik fabrycznie w układzie middrive fabrycznie na 24V , przy korbach ten firmy Yamaha) . Po podaniu 36V i zredukowaniu biegu tak by było dalej max 25km/h idzie jak zły . :mrgreen:
Jeśli jednak trzymać się napędu DD to rzeczywiście jest tak jak przedmówcy napisali . Czyli moment obrotowy wzrośnie tylko jeśli podniesie się prąd a prędkość wzrośnie tylko jeśli podniesie się napięcie .
Ostatnio zmieniony przez Pykacz Nie 15 Gru, 2013, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Nie 15 Gru, 2013   

Pykacz napisał/a:
A co się stanie jeśli ten sam silnik jest w układzie middrive i po "przewoltowaniu" zbijemymu bieg niżej by prędkość utrzymała się na wcześniejszym poziomie ? Momęnt wzrośnie czyż nie ?

Wtedy wzrośnie oczywiście ale na kole. Tu middrive daje zysk :smile:
 
 
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Nie 15 Gru, 2013   

Adam Wysokiński napisał/a:
Pykacz napisał/a:
A co się stanie jeśli ten sam silnik jest w układzie middrive i po "przewoltowaniu" zbijemymu bieg niżej by prędkość utrzymała się na wcześniejszym poziomie ? Moment wzrośnie czyż nie ?

Wtedy wzrośnie oczywiście ale na kole. Tu middrive daje zysk :smile:

Tak zgadza się dla tego po napisaniu posta zaraz przeczytałem to co wypociłem (jeszcze zanim Ty odpisałeś) i dopisałem właśnie na kole . :mrgreen: Tak middrive to ciekawa opcja .
To taki wyjątek od reguły . Czyli jednak podnosząc tylko napięcie moment (na kole a tylko taki mnie interesuje i pewnie innych też) wzrośnie ? :mrgreen: Taki wyjątek od reguły . :roll:
 
 
Szymek 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 09 Cze 2013
Posty: 296
Skąd: Klb
Wysłany: Nie 15 Gru, 2013   

Nie rozumiem. Wzrośnie w zależności od przełożenia i prądu. Chyba, że przez przewoltowanie można użyć większego przełożenia na korzyść momentu.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 15 Gru, 2013   

Pykacz napisał/a:
Jeśli jednak trzymać się napędu DD to rzeczywiście jest tak jak przedmówcy napisali . Czyli moment obrotowy wzrośnie tylko jeśli podniesie się prąd a prędkość wzrośnie tylko jeśli podniesie się napięcie .


Właśnie nie, są wyjątki :)

1.Bo jeśli masz moc napędową mniejszą niż moc potrzebna do jazdy przy danej prędkości to podniesienie tylko prądu (momentu) zwiększy prędkość. Po prostu silnik będzie mógł przezwyciężyć opory powietrza i bardziej się rozpędzić. Ale ta zasada dotyczy tylko słabych sterowników, których np 17A nie umożliwia rozwijania pełnej prędkości silnika wynikającej z podanego na niego napięcia (Kv)

2. Jazda pod górkę, podniesienie samego prądu zawsze powoduje wzrost prędkości, nawet dla b. mocnych silników.

Z tego też wynika, jak zauważyłeś, że MID potrafi te 2 wyjątki obrócić na swoją korzyść (potrafi zamieniać moment <-> RPM na kole), a DD nie.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
Ostatnio zmieniony przez tas Nie 15 Gru, 2013, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
Szymek 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 09 Cze 2013
Posty: 296
Skąd: Klb
Wysłany: Nie 15 Gru, 2013   

Ok. Masz rację. Ale Pykacz pisał o podniesieniu napięcia, więc albo się pomylił, albo miał coś innego na myśli np. to co wcześniej napisałem.
PS.
Nie lubię po Tobie pisać Tas, bo często zmieniasz post i czasami głupio wygląda to co się po Tobie napisało bez cytowania :roll:
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 15 Gru, 2013   

Nie zacytowałem całości wypowiedzi Pykacza i wyszło jakbym komentował silniki ogólnie, a nie tylko DD i musiałem to poprawić i oczywiście nie byłem już ostatni :P
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Pykacz 
szef


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 03 Lip 2012
Posty: 1561
Wysłany: Nie 15 Gru, 2013   

Szymek napisał/a:
Nie rozumiem. Wzrośnie w zależności od przełożenia i prądu. Chyba, że przez przewoltowanie można użyć większego przełożenia na korzyść momentu.

Ooo to to . :grin: Miałem na myśli to że nawet jeśli zwiększymy tylko napięcie (nie prąd ) to w pewnych warunkach zwiększy się też moment obrotowy .
 
 
Szymek 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 09 Cze 2013
Posty: 296
Skąd: Klb
Wysłany: Nie 15 Gru, 2013   

No to Ja poproszę o jakieś żaróweczki za aktywność, myślenie w dobrym kierunku i dobre pomysły(zwłaszcza w niezbyt trzeźwym stanie umysłu od kilku dni) :D No i takie spóźnione życzenie urodzinowe: Niech Tas zapyta mnie na priv o pozwolenie na zmianę przez siebie postu :razz: A jak to miało by trwać za długo to proszę, mój numer podeszwy: 883020684
Można ten post usunąć...
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Nie 15 Gru, 2013   

Ponieważ pojawiają się różne informacje postaram się opisać stosunkowo prosto jak działają silniki PM (z magnesami stałymi). Zakładamy, że silnik ma 10A, 25V, 250W, 500 obr/min, sterownik ogranicza prąd do 20A. Silnik BLDC jest bardzo podobny do silnika szczotkowego (w pierwszym przypadku przełączają tranzystory, a w drugim szczotki), ale obydwa działają również jak prądnice (bldc podobnie jak alternator). Napięcie wytwarzane przez nie zależy od prędkości obrotowej i odejmuje się od napięcia zasilania, co powoduje, że przy zrównaniu silnik przestaje ciągnąć, bo nie płynie prąd, więc jak osiągniemy 500 rpm, powyżej możemy ładować aku. Startujemy od 0 prędkości (manetka na max), napięcie na silniku (I×Rw=Us, które potem pominę) ,prąd do wielkości ograniczenia sterownika i rower zaczyna jechać (jeżeli moment wytwarzany przez silnik jest większy od hamującego), osiągamy 100 rpm, napięcie na silniku 5V, moc 100W, rozpędzamy się dalej i osiągamy 300rpm napięcie na silniku 15V, moc 300W i teraz np zakładamy że nasz rower się dalej nie rozpędza (bo jest troszkę pod górkę), to nic się nie zmieni jedziemy 300rpm mamy 300W, ale wjeżdżamy na lekki zjazd i rozpędzamy się dalej do 450rpm, moc 450W napięcie 22,5V i jak to osiągniemy prąd zacznie spadać do zera przy 500rpm napięcie 25V moc 0 i tutaj jest potrzebne ,,przewoltowanie", aby osiągnąć większą prędkość.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group