|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Napięcie i prąd vs. prędkość i moment |
Autor |
Wiadomość |
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Sob 14 Gru, 2013
|
|
|
r2d2 napisał/a: | Moment w silnikach elektrycznych zwykle jest stały i nie zależy od obrotów, oczywiście pod warunkiem że nie przekraczamy nominalnych parametrów (np. przewoltowaniem). |
Ale można przekroczyć parametry co robi większość użytkowników pojazdów EV a silnik spalinowy przeciążony się zatrzymuje. |
|
|
|
|
tomek701
prezes
Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Lip 2013 Posty: 545 Skąd: Chełm
|
Wysłany: Sob 14 Gru, 2013
|
|
|
Ja mam silnik 24v 350w i zamierzam dołożyć jeszcze jeden aku szeregowo tak żeby było 36volt i tu pytanie jak się zmienią odczucia z jazdy, czy będzie lepiej przyśpieszał czy szybkość maksymalna wzrośnie? |
_________________ https://photos.app.goo.gl/pK7oCAa4oXAxfxds8 |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Sob 14 Gru, 2013
|
|
|
tomek701 napisał/a: | czy będzie lepiej przyśpieszał czy szybkość maksymalna wzrośnie? |
Przyspieszenie nie wzrosnie bo nie modyfikujesz sterownika a prędkość maksymalna to i owszem |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Nie 15 Gru, 2013
|
|
|
Rozrusznik to najczęściej silnik szeregowy i jak najbardziej można go używać do napędów, ale używając terminologii forum jest mocno przewoltowany,. Co do momentu to zależy od rodzaju silnika (np w silniku szeregowym moment spada ze wzrostem n). W silnikach z magnesami moment zależy od prądu, a prędkość od napięcia, a iloczyn tych wielkości daje nam moc. W przypadku ,,przewoltowania'' silnika dc z 24 na 36V mamy wzrost mocy o 50%,ale moment zależy (jak napisał Adam) od prądu ograniczonego przez sterownik. Co do komfortu silnika, to ten bez sterownika bardziej będzie się grzał a zasięg również spadnie (rw aku). Sterownik ,,zmniejsza'' rw aku patrząc od strony silnika, co zmniejsza straty. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
Szymek
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 09 Cze 2013 Posty: 296 Skąd: Klb
|
Wysłany: Nie 15 Gru, 2013
|
|
|
Dziękuję gienek333. O takie informacje mi chodziło. A wiesz może jak to jest z silnikami BLDC? |
|
|
|
|
Pykacz
szef
Pomógł: 16 razy Dołączył: 03 Lip 2012 Posty: 1561
|
Wysłany: Nie 15 Gru, 2013
|
|
|
Adam Wysokiński napisał/a: | tomek701 napisał/a: | czy będzie lepiej przyśpieszał czy szybkość maksymalna wzrośnie? |
Przyspieszenie nie wzrosnie bo nie modyfikujesz sterownika a prędkość maksymalna to i owszem |
A co się stanie jeśli ten sam silnik jest w układzie middrive i po "przewoltowaniu" zbijemy mu bieg niżej by prędkość utrzymała się na wcześniejszym poziomie ? Moment wzrośnie czyż nie ? Tyle że nie na silniku a na kole .A jeśli tak to i przyspieszenie . Ja tak zasiliłem silnik DC w rowerze Sparta (silnik fabrycznie w układzie middrive fabrycznie na 24V , przy korbach ten firmy Yamaha) . Po podaniu 36V i zredukowaniu biegu tak by było dalej max 25km/h idzie jak zły .
Jeśli jednak trzymać się napędu DD to rzeczywiście jest tak jak przedmówcy napisali . Czyli moment obrotowy wzrośnie tylko jeśli podniesie się prąd a prędkość wzrośnie tylko jeśli podniesie się napięcie . |
Ostatnio zmieniony przez Pykacz Nie 15 Gru, 2013, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Adam Wysokiński
szef
Pomógł: 36 razy Dołączył: 30 Mar 2008 Posty: 1658 Skąd: Warszawa (okolice)
|
Wysłany: Nie 15 Gru, 2013
|
|
|
Pykacz napisał/a: | A co się stanie jeśli ten sam silnik jest w układzie middrive i po "przewoltowaniu" zbijemymu bieg niżej by prędkość utrzymała się na wcześniejszym poziomie ? Momęnt wzrośnie czyż nie ? |
Wtedy wzrośnie oczywiście ale na kole. Tu middrive daje zysk |
|
|
|
|
Pykacz
szef
Pomógł: 16 razy Dołączył: 03 Lip 2012 Posty: 1561
|
Wysłany: Nie 15 Gru, 2013
|
|
|
Adam Wysokiński napisał/a: | Pykacz napisał/a: | A co się stanie jeśli ten sam silnik jest w układzie middrive i po "przewoltowaniu" zbijemymu bieg niżej by prędkość utrzymała się na wcześniejszym poziomie ? Moment wzrośnie czyż nie ? |
Wtedy wzrośnie oczywiście ale na kole. Tu middrive daje zysk |
Tak zgadza się dla tego po napisaniu posta zaraz przeczytałem to co wypociłem (jeszcze zanim Ty odpisałeś) i dopisałem właśnie na kole . Tak middrive to ciekawa opcja .
To taki wyjątek od reguły . Czyli jednak podnosząc tylko napięcie moment (na kole a tylko taki mnie interesuje i pewnie innych też) wzrośnie ? Taki wyjątek od reguły . |
|
|
|
|
Szymek
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 09 Cze 2013 Posty: 296 Skąd: Klb
|
Wysłany: Nie 15 Gru, 2013
|
|
|
Nie rozumiem. Wzrośnie w zależności od przełożenia i prądu. Chyba, że przez przewoltowanie można użyć większego przełożenia na korzyść momentu. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Nie 15 Gru, 2013
|
|
|
Pykacz napisał/a: | Jeśli jednak trzymać się napędu DD to rzeczywiście jest tak jak przedmówcy napisali . Czyli moment obrotowy wzrośnie tylko jeśli podniesie się prąd a prędkość wzrośnie tylko jeśli podniesie się napięcie . |
Właśnie nie, są wyjątki
1.Bo jeśli masz moc napędową mniejszą niż moc potrzebna do jazdy przy danej prędkości to podniesienie tylko prądu (momentu) zwiększy prędkość. Po prostu silnik będzie mógł przezwyciężyć opory powietrza i bardziej się rozpędzić. Ale ta zasada dotyczy tylko słabych sterowników, których np 17A nie umożliwia rozwijania pełnej prędkości silnika wynikającej z podanego na niego napięcia (Kv)
2. Jazda pod górkę, podniesienie samego prądu zawsze powoduje wzrost prędkości, nawet dla b. mocnych silników.
Z tego też wynika, jak zauważyłeś, że MID potrafi te 2 wyjątki obrócić na swoją korzyść (potrafi zamieniać moment <-> RPM na kole), a DD nie. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
Ostatnio zmieniony przez tas Nie 15 Gru, 2013, w całości zmieniany 3 razy |
|
|
|
|
Szymek
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 09 Cze 2013 Posty: 296 Skąd: Klb
|
Wysłany: Nie 15 Gru, 2013
|
|
|
Ok. Masz rację. Ale Pykacz pisał o podniesieniu napięcia, więc albo się pomylił, albo miał coś innego na myśli np. to co wcześniej napisałem.
PS.
Nie lubię po Tobie pisać Tas, bo często zmieniasz post i czasami głupio wygląda to co się po Tobie napisało bez cytowania |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Nie 15 Gru, 2013
|
|
|
Nie zacytowałem całości wypowiedzi Pykacza i wyszło jakbym komentował silniki ogólnie, a nie tylko DD i musiałem to poprawić i oczywiście nie byłem już ostatni |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
Pykacz
szef
Pomógł: 16 razy Dołączył: 03 Lip 2012 Posty: 1561
|
Wysłany: Nie 15 Gru, 2013
|
|
|
Szymek napisał/a: | Nie rozumiem. Wzrośnie w zależności od przełożenia i prądu. Chyba, że przez przewoltowanie można użyć większego przełożenia na korzyść momentu. |
Ooo to to . Miałem na myśli to że nawet jeśli zwiększymy tylko napięcie (nie prąd ) to w pewnych warunkach zwiększy się też moment obrotowy . |
|
|
|
|
Szymek
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 09 Cze 2013 Posty: 296 Skąd: Klb
|
Wysłany: Nie 15 Gru, 2013
|
|
|
No to Ja poproszę o jakieś żaróweczki za aktywność, myślenie w dobrym kierunku i dobre pomysły(zwłaszcza w niezbyt trzeźwym stanie umysłu od kilku dni) No i takie spóźnione życzenie urodzinowe: Niech Tas zapyta mnie na priv o pozwolenie na zmianę przez siebie postu A jak to miało by trwać za długo to proszę, mój numer podeszwy: 883020684
Można ten post usunąć... |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Nie 15 Gru, 2013
|
|
|
Ponieważ pojawiają się różne informacje postaram się opisać stosunkowo prosto jak działają silniki PM (z magnesami stałymi). Zakładamy, że silnik ma 10A, 25V, 250W, 500 obr/min, sterownik ogranicza prąd do 20A. Silnik BLDC jest bardzo podobny do silnika szczotkowego (w pierwszym przypadku przełączają tranzystory, a w drugim szczotki), ale obydwa działają również jak prądnice (bldc podobnie jak alternator). Napięcie wytwarzane przez nie zależy od prędkości obrotowej i odejmuje się od napięcia zasilania, co powoduje, że przy zrównaniu silnik przestaje ciągnąć, bo nie płynie prąd, więc jak osiągniemy 500 rpm, powyżej możemy ładować aku. Startujemy od 0 prędkości (manetka na max), napięcie na silniku (I×Rw=Us, które potem pominę) ,prąd do wielkości ograniczenia sterownika i rower zaczyna jechać (jeżeli moment wytwarzany przez silnik jest większy od hamującego), osiągamy 100 rpm, napięcie na silniku 5V, moc 100W, rozpędzamy się dalej i osiągamy 300rpm napięcie na silniku 15V, moc 300W i teraz np zakładamy że nasz rower się dalej nie rozpędza (bo jest troszkę pod górkę), to nic się nie zmieni jedziemy 300rpm mamy 300W, ale wjeżdżamy na lekki zjazd i rozpędzamy się dalej do 450rpm, moc 450W napięcie 22,5V i jak to osiągniemy prąd zacznie spadać do zera przy 500rpm napięcie 25V moc 0 i tutaj jest potrzebne ,,przewoltowanie", aby osiągnąć większą prędkość. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|