ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Zasada działania i przekrój silników w piaście
Autor Wiadomość
bartek 
prezes
Łebmajster


Pomógł: 5 razy
Wiek: 41
Dołączył: 13 Kwi 2011
Posty: 508
Skąd: Włoszczowa
Wysłany: Wto 17 Gru, 2013   Zasada działania i przekrój silników w piaście

Nie bardzo wiem gdzie wrzucić to info... więc jest tutaj, ale chyba powinno być "dla początkujących".

Wrzucam dwa filmiki jak pracują dwa rodzaje silników w piaście: Direct i Przekładniowy.

Direct - Bezprzekładniowy



Zasada działania silnika bezprzekładniowego (Direct) BLDC.
- Z racji pracy w dwie strony magnesy są umieszczone na stałe przy korpusie silnika.
- Możliwa praca do przodu i do tyłu.
- Minimalna ilość elementów mechanicznych - tylko dwa łożyska na osi.
- Silnik stawia opór przy pedałowaniu.


Przekładniowy z wolnobiegiem



Zasada działania silnika przekładniowego z wolnobiegiem BLDC.
- Magnesy są umieszczone na pierścieniu wewnątrz silnika który poprzez przekładnie przekazuje obroty na korpus silnika.
- Na przekładni zamontowany jest wolnobieg, który powoduje że przy kręceniu silnikiem w drugą stronę obroty nie są przekazywane na korpus.
- Z racji powyższych właściwości silnik może pracować tylko w jedną stronę, ale nie stawia oporów podczas pedałowania, lub te opory są minimalne.
- Duża ilość elementów mechanicznych - dwa łożyska na osi, przekładnia planetarna, łożyska na zębatkach przekładni.

UWAGA: Na filmie z racji odkrytych i nienasmarowanych zębatek, praca silnika jest dość głośna. W silniku zakrytym i nasmarowanym praca jest dużo cichsza.
_________________
-
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE

Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
-
 
 
toft 
szef
Pan kierowca


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 1756
Skąd: Gliwice
Wysłany: Śro 18 Gru, 2013   

Bardzo fajnie że to wrzuciłeś:). Bardzo fajnie to ktoś zrobił:)
Pozdrawiam:)
_________________
Moje pojazdy:
Hub middrive - w budowie http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=5394
Cruiser http://forum.arbiter.pl/v...er=asc&start=15
 
 
bartek 
prezes
Łebmajster


Pomógł: 5 razy
Wiek: 41
Dołączył: 13 Kwi 2011
Posty: 508
Skąd: Włoszczowa
Wysłany: Czw 19 Gru, 2013   

toft napisał/a:
Bardzo fajnie to ktoś zrobił:)

Aaaa... Dziękuje :) Po świętach wrzucę filmiki z lektorem. Będzie jak na "Discovery Science" :P
_________________
-
Szprychy dorabiane na wymiar
Grubości: 2,0mm; 2,3mm; 2,6mm; 3,4mm CZARNE

Sklep MaxEV
Silniki MXUS, Zestawy EcoBike, MagicPie, SmartPie
-
 
 
Szczygiel 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lut 2006
Posty: 226
Skąd: Siedlce
Wysłany: Czw 19 Gru, 2013   

Tak, tak. Trzeba przyznać, że to co częściowo rozebrane jest zawsze dla facetów atrakcyjne.
_________________
Pozdrawiam, https://sites.google.com/site/ergodrive/
 
 
oper11 
młodzik


Dołączył: 13 Cze 2014
Posty: 50
Skąd: Kraków
Wysłany: Sob 14 Cze, 2014   Re: Zasada działania i przekrój silników w piaście

Małe sprostowanie: nie we wszystkich silnikach tryby przekładni są na łożyskach kulkowych.W moim japońskim silniku Sanyo Dynamotor plastikowe tryby chodzą na stalowych ośkach.Oski są na końcach uszczelnione oringami aby czarny smar grafitowy nie uciekał z ośki. [Na zębach też był taki smar] Po przejechaniu 19600 km przekładnia zakończyła żywot. Nastąpiło wyłamanie po kilka zębów ze wszystkich trzech trybów.Z tego płynie wniosek że to nie jest silnik "wieczny' i "bezobsługowy" jak reklamują sprzedawcy.Pewniejszy jest silnik bez tej przekładni bo mniejsza możliwość awarii.Gdzieś na forum gość napisał że w silniku Bafong zęby posypały mu się po 5 tyś! On ma i tak szczęście bo jest w Polsce sklep który ma te przekładnie po 140 zeta. Do mojego niestety nie ma.Dałem koledze który ma znajomego frezera i na razie czekam na dorobienie.Zażyczyłem sobie z teflonu bo jest mocny.Teraz się modlę żeby fachowiec stanął na wysokości zadania.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 14 Cze, 2014   

Nie wiem skąd ten wyrzut, że silnik nie jest "wieczny i nie serwisowalny" ale przejechanie 20.000km na nim bez jakiegokolwiek przeglądu z twojej strony oznacza, że ten silnik JEST WIECZNY i prawie niezniszczalny.
Nie ma potrzeby komunikowania tego w każdym poście, bo do Twoich obowiązków należała kontrola stanu technicznego. Wiec jeśli już chcesz upatrywać winnego to nie tylko w tych tajemniczych sprzedawcach (którzy to?) - choć gwarantowanie wieczności i bezawaryjności już jest podejrzane samo przez siebie.
Po prostu jedna górka lub jedno szarpniecie za dużo i tyle. Wyraźnie napisałeś, że połamało zaledwie kilka zębów we wszystkich 3 kołach, więc jasne jest, że nie jest to klasyczne zużycie ale jednorazowy udar mechaniczny spowodowany jakimś szarpnięciem czy też chwilowym przeciążeniem lub innym czynnikiem zewnętrznym związanym z użytkowaniem mniej czy bardziej zalecanym.

Jesteś pewny, że chcesz koła zębate z 'teflonu' zamiast z poliamidu? ;)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
tumich 
brygadzista



Dołączył: 16 Mar 2014
Posty: 270
Skąd: małopolska
Wysłany: Sob 14 Cze, 2014   

Czyli reasumując Bafang ma łatwo dostępne części zamienne?
 
 
Szczygiel 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lut 2006
Posty: 226
Skąd: Siedlce
Wysłany: Nie 15 Cze, 2014   

Silnik przekładniowy, bez przekładniowy. Te kwestie na forum były wielokrotnie poruszane. Wypada jednakże odnieść trwałość elektrycznych napędów rowerowych do trwałości silników spalinowych w motorowerach (nie jestem tu żadnym ekspertem - rozmawiałem wielokrotnie z mechanikami). Dwadzieścia tysięcy przebiegu dla niefirmowej motorynki to już wyjątek i potrzeba generalnego remontu lub wymiany całego silnika. Dla sprzętu renomowanych firm przebieg do generalnego remontu to ok. 50 tys. km.
Po silniku elektrycznym BLDC spodziewamy się większej trwałości i słusznie. Moja praktyka to przebieg ok. 50 tys. na Crystalyte 407/4012 i obserwowanie ok. 20 innych pojazdów na Crystalyte 4011, 4012 przy spokojnej jeździe, bez przewoltowywania i przeciążania. Nie miałem żadnej awarii silnika. Spodziewam się, że jeszcze długo będą sprawne. To będzie dowodziło ich przewagi nad spalinowymi.
Trzeba jasno stawiać sprawy. Przekładniowe są bardziej awaryjne i decydując się na zakup trzeba być tego świadomym. Są za to lekkie i nie stawiają oporu. Coś za coś. Jak ktoś mało jeździ to można się decydować.
_________________
Pozdrawiam, https://sites.google.com/site/ergodrive/
 
 
tumich 
brygadzista



Dołączył: 16 Mar 2014
Posty: 270
Skąd: małopolska
Wysłany: Nie 15 Cze, 2014   

Jeśli części są łatwo dostępne i w przystępnej cenie to nie ma się nad czym zastanawiać. Jak dla mnie brak oporu w rowerze podczas pedałowania to absolutna konieczność, biorąc pod uwagę, że waga roweru to 11,9kg, silnika 4kg, a akumulatorów 3,7kg. Wtedy jeśli chcę pojeżdzić bez wspomagania to wysuwam akumulator (mam na myśli takie "bidonowe") i jadę tylko z przypiętym silnikiem, który de facto 4kg nie robi aż tak wielkiej różnicy. Ostatecznie wymieniam korbę na standardową wtedy kosztuje to 40 min czasu. Jednak też warto zwrócić uwagę, że przy przekładniowych nie ma takiego problemu ze zmianą dętki tylnej jak w przypadku silników w tylnej piaście.
 
 
lmak 
początkujący


Dołączył: 30 Lip 2014
Posty: 1
Skąd: Krk
Wysłany: Śro 30 Lip, 2014   

Dopiero zaczynam swoją przygodę z e-bike'ami, dlatego bardzo zastanawiają mnie 2 rzeczy dot. przekładni planetarnej. Po pierwsze po co stosuje się przekładnie planetarne z silnikami BLDC skoro ich charakterystyka cechuje się stałym momentem M dla różnych prędkości? Drugie pytanie również dotyczy przekładni, mianowicie czy przekładnia w takim przypadku służy do zmieniania biegów w zależności od tego które koła zębate odbierają napęd czy ma stałe przełożenie?
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Śro 30 Lip, 2014   

Silniki z przekładnią planetarną są dużo mniejsze, więc i lżejsze. Ale nie dają potężnych mocy, zazwyczaj 250W.
Przełożenie jest stałe. Stosowane głównie w przednich kołach.
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Śro 30 Lip, 2014   

lmak napisał/a:
Po pierwsze po co stosuje się przekładnie planetarne


By zredukować obroty silnika względem obrotów koła a tym samym zwiększyć moment obrotowy potrzebny do jazdy.

lmak napisał/a:
czy przekładnia w takim przypadku służy do zmieniania biegów w zależności od tego które koła zębate odbierają napęd czy ma stałe przełożenie?


Przekładnia planetarna nie służy do zmiany biegów - jak napisał Zeeltom - stosuje się ją tylko po to by w jak najmniejszych gabarytach z zewnątrz jak najbardziej zredukować obroty. Przy czym jest to najprostszy sposób dla silnika w kole.

lmak napisał/a:
skoro ich charakterystyka cechuje się stałym momentem M dla różnych prędkości?
- prawie stałym momentem - moment rośnie wraz ze wzrostem płynącego prądu i rosnących obrotów w nieznacznym zakresie. Druga sprawa - na silnikach bez przekładni moment na wale silnika nie jest taki duży - całą robotę robi przekładnia. To tak jak byś chciał ruszyć zwykłym autem z 4 biegu gdzie przełożenie skrzyni biegów jest bliskie jedności z kołami - choćbyś mial i 100 koni to będzie ci ciężko bez palenia sprzęgła. Po to masz w aucie 1 bieg żeby zmultiplikować (zwiększyć) moment obrotowy kosztem prędkości pojazdu. Przekładnia planetarna z reguły redukuje obroty 5 do 10 razy.
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
MARCIN 
prezes


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 15 Mar 2014
Posty: 519
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 30 Lip, 2014   

tumiach, mam silnik bezprzekładniowy 9c 36V 800W, który waży ponad 6 kg, a z obręczą wyjdzie pewnie 7 kg + baterię o wadze blisko 6 kg i spokojnie daję radę jechać na samych pedałach. Cały rower waży ok. 30 kg. Jedynie przy rozpędzaniu czuć większy ciężar, ale po rozpędzeniu do ok. 20 km/h łatwo jest utrzymać taką prędkość.

DoImak

Nikt nie wyjaśnił dokładnie po co ta przekładnia w parze z silnikiem BLDC. Po co ona jest, skoro można zbudować silnik o mniejszej prędkości obrotowej i bez przekładni się obejdzie(?). Owszem, chodzi o zwielokrotnienie momentu obrotowego, ale to niepełna odpowiedź.
Dokładnie chodzi o to, że silniki wysokoobrotowe mają większe moce przy tych samych rozmiarach co silniki wolnoobrotowe. Można więc zastosować mniejszy i lżejszy silnik i nadal dysponować odpowiednią mocą. Jedyny problem, to zbyt duże obroty silnika, które trzeba zredukować, aby dało się napędzić rower. Dlatego potrzebna jest przekładnia.
 
 
Szczygiel 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lut 2006
Posty: 226
Skąd: Siedlce
Wysłany: Śro 30 Lip, 2014   

Nikt tego do końca nie wyjaśniał bo te kwestie były wielokrotnie omawiane. Bodaj ważniejszą kwestią silnika przekładniowego jest zastosowanie w nim wolnobiegu. To taki rodzaj wysprzęglania obracających się na obwodzie koła magnesów, że gdy silnik przestaje pracować to magnesy zatrzymują się nad cewkami a koło swobodnie obraca się na dodatkowym łożysku. Dzięki temu uniknięto efektu hamowania niewielkim bo niewielkim ale jednak oporem magnetycznym. To tak bardzo ogólnie. Resztę można doczytać.
Kolega wyżej trafnie opisał kwestie silnika wysokoobrotowego, ale chyba rzeczywistość jest bardziej prozaiczna. Zmniejszono wagę całości, uniknięto efektu oporu magnetycznego i zoptymalizowano całość do zapotrzebowania na niewielką moc - 250 W.
Jak słyszymy i widzimy jest to już konstrukcja skomplikowana w porównaniu z prostotą silników bez przekładniowych. Awaryjne są i będą. Szczególnie, że koła przekładni się zużywają i pewnie mają jeszcze jedną cechę - są naturalnym zabezpieczeniem przed przeciążeniem silnika - zębatki się uwalają i koniec.
_________________
Pozdrawiam, https://sites.google.com/site/ergodrive/
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Czw 31 Lip, 2014   

Panowie - wolnobieg wolnobiegiem a przekładnia przekładnią - nie mylmy teraz pojęć.
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group