ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
E-biker.pl zestawy do konwersji rowerów elektrycznych

Poprzedni temat «» Następny temat
Budowa pojazdu z ładowaniem słonecznym SOLAR POWER
Autor Wiadomość
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 09 Sty, 2014   



A co sądzicie o takim układzie? Bez żadnych dodatkowych regulatorów ładowania.

R - ogranicza prąd ładowania
D1 - zabezpiecza panele przed prądem zwrotnym
D2 - podaje pełny prąd z akumulatorów na kontroler

Dodatkowo, gdy napięcie z paneli jest wyższe od napięcia akumulatorów, dioda D2 jest spolaryzowana zaporowo i kontroler jest zasilany tylko z paneli, jednocześnie ładując akumulator.
Napięcie nominalne z paneli 29V, nie przeładuje akumulatorów żelowych.
Na pewno będzie taniej, niż zakup regulatorów napięć ;)
Jako diody chcę wykorzystać połowę mostka prostowniczego 50A za 5 zł ;)
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 09 Sty, 2014   

To nie może działać prawidłowo, bo:
- napięcie Voc paneli wynosi powyżej 42V i do tego napięcia będą ładowane akumulatory. Napięcie nominalne 29V to prawdopodobnie moc w punkcie mocy maksymalnej.
- Podczas ruszania wydajność paneli będzie bez bufora w postaci akumulatora co spowoduje spadek napięcia i niepożądane wyłączanie sterownika.

Ten pierwszy schemat z aku i 2 regulatorami był najbliższy ideałowi.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 09 Sty, 2014   

Sprawdziłem dokładnie panele, które mi zostały do owego pojazdu i z tabliczek wynika, że napięcie bez obciążenia, to 33V, a napięcia nominalne, to około 27V.
Jeśli napięcie z paneli spadnie poniżej napięcia akumulatorów, to zacznie przewodzić dioda D2 i popłynie prąd z akumulatorów, czyli napięcie nie spadnie nigdy poniżej napięcia akumulatorów minus spadek napięcia na diodzie, jakieś 0,4 - 0,7V
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 52
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1337
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 09 Sty, 2014   

Możesz zostawić tylko D1, ale możesz dać stabilizator szeregowy (np Lm 317 i 2N3055) i wówczas nie przeładuje Ci aku. Aku żelowe można ładować prądem C/4.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 09 Sty, 2014   

Faktycznie, można dać tylko D1, ale będą dwa panele, które mi dadzą maksymalnie 16A, więc trochą za dużo jak na żele 20Ah. Łatwiej chyba dać zwykły opornik, ograniczający prąd, bo nie spodziewam się, żeby napięcia na akumulatorach dobiło do 33V.
Zresztą... akumulatory już mam, panele mam, trzeba tylko trochę słonka i można sprawdzić organoleptycznie ;)
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 52
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1337
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 09 Sty, 2014   

Dwa panele 8A połączone szeregowo dają 8A. Możesz dać dwie diody (na każde 24V i do każdego panela). Aku powinny być połączone szeregowo i do sterownika, bo regulator na 30A przy starcie silnika może ulec uszkodzeniu (jak wszystkie ,,sprawdzone"). Jak panele dasz płasko to prąd nie przekroczy 6A (max wysokość słońca to trochę ponad 70°).
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Czw 09 Sty, 2014   

Pisałem o 16A, bo na schemacie jest bateria 24V i w tym układzie dwa panele bym musiał łączyć równolegle. Jeszcze nie mam konkretnego rozwiązania w planach. Zasilanie może być 48V (dwa panele szeregowo) lub druga wersja 24V i dwa panele równolegle.
A może tylko dla celów testowych jeden panel i mały silniczek 250W. Wszystko jeszcze przede mną, ale materiały powoli kompletuje ;)
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Czw 09 Sty, 2014   

Nie są to prądy ani napięcia niebezpieczne dla życia czy tych podzespołów. Można śmiało kombinować. Panel wytrzyma prąd zwarcia a akumulator jak chwile dostanie ładowanie 10 czy 20A też nie zdechnie. Czekaj zeeltom na słońce i do dzieła.
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 792
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Śro 22 Sty, 2014   

Może warto zajrzeć na stronę http://www.avdweb.nl/solar-bike/intro.html
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 24 Sty, 2014   

Słońca wprawdzie nie ma, ale skompletowałem już podstawowe podzespoły. Mam koło z silnikiem, kontroler, manetkę, panele i akumulatory. Kilka ram rowerowych i dwa kółka, ale wydaja mi się jednak za małe, bo mają tylko 12 cali średnicy. Może dokupię coś u nas na ryneczku, jakieś większe używki, albo może ktoś z was ma jakieś zbędne dwa identyczne koła, ale o większej średnicy? Skłaniam się ku układowi delta z przednim kołem napędzanym i dwoma tocznymi z tyłu. Tam też przewiduję mocowanie dwóch paneli. Kombinuję, jak w to wszystko wpasować jakiś fotelik do siedzenia zamiast siodełka rowerowego. Niestety, nie będzie napędu nożnego, bo to mi bardzo skomplikuje konstrukcję. Liczę na duże baterie i doładowanie słońcem w czasie jazdy. To będzie pojazd tylko na słoneczną pogodę ;)
Pytanie do budujących rowery poziome: jak się ma kąt pochylenia kierownicy, gdy będzie to coś w rodzaju choppera? O ile może jest trudno na tym jechać na jednośladzie, ale w moim przypadku będą trzy punkty podparcia. Czy kierownica nie ma tendencji do przechylania się na boki? Trzeba w czasie jazdy trzymać cały czas kierownicę, by pojazd samoczynnie nie skręcał na boki?
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 792
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Pią 24 Sty, 2014   

Znalazłem stronę, która chyba dobrze odpowie na pytania o prowadzenie się roweru:
http://www.forumrowerowe....ometria-roweru/
Punkt 10. Trail
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 24 Sty, 2014   

O ile dobrze zrozumiałem, to w czasie jazdy kierownica będzie dążyła samoczynnie do ustawienia się na wprost kierunku jazdy? Ten przykład z kółkami od wózka sklepowego jest trochę nie na temat w moim przypadku. Bo moje koło będzie napędzane, a nie pchane. Jakby tak kółka w wózku sklepowym miały napęd, to był by cyrk ;)
 
 
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 24 Sty, 2014   

U nas na forum nikt nie robił takiego napędu?
 
 
Szczygiel 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lut 2006
Posty: 226
Skąd: Siedlce
Wysłany: Pią 24 Sty, 2014   

Ja oczywiście jeżdżę na półpoziomie, ale nie wiem czy taka geometria Cię zadowoli. Jeździłeś na nim to powinieneś pamiętać, a kąt można sobie podpatrzyć na licznych fotach. Niestety trójkołowiec zachowuje się zupełnie inaczej i kiedy próbowałem konstrukcji na sztywnym tylnym zawieszeniu (Tolek) to musiałem nauczyć się kontrować skręt przedniego koła tułowiem. Trudno to opisać ale na początku wpada się w krzaki - koszmarne wrażenie.
_________________
Pozdrawiam, https://sites.google.com/site/ergodrive/
 
 
r2d2 
prezes
Elektromąter



Pomógł: 4 razy
Wiek: 49
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 550
Skąd: Kielce
Wysłany: Pią 24 Sty, 2014   

zeeltom napisał/a:
O ile dobrze zrozumiałem, to w czasie jazdy kierownica będzie dążyła samoczynnie do ustawienia się na wprost kierunku jazdy?
Dokładnie tak, można nawet zaryzykować stwierdzenie że im większe będzie pochylenie przedniego widelca tym tendencja do samoczynnego prostowania się kierownicy będzie większa. Wynika to z faktu że skrętne koło które ciągnie zawsze będzie dążyć do pozycji w której opór stawiany przez resztę pojazdu będzie jak najbardziej 'zrównoważony'.
JerzyZ napisał/a:
Pozostaje metoda prób i błędów
Ta prosta zależność wynika z mechaniki ruchu i żadnych błędów nie da się tutaj popełnić.

Tylko ŻelTomek żebyś nie wpadł na pomysł zrobienia z tych paneli baldachimu nad kierującym bo głupio (IMO) to będzie wyglądać, był już taki śmieszny projekt zespołu 'Grzała' z jakiejś politechniki i fatalnie to wyglądało ;)

Pozdro.
_________________
sztuczna inteligencja nie pokona prawdziwej głupoty ;)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group